Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja


PORTAL ZA ELEKTRONSKU IDENTIFIKACIJU

1. Zakonski zastupnik je stranac koji je uzeo kvalifikovani elektronski sertifikat u Privrednoj komori Srbije na osnovu broja pasoša. Kako da se prijavimo na SEF?

 Odgovor: Pre nego što zakonski zastupnik nerezident pristupi Sistemu elektronskih faktura, potrebno je da potvrdi svoj identitet preko Portala za elektronsku identifikaciju (eID).

Ukoliko nerezident nema nalog na eID-u (eid.gov.rs) prvo će se registrovati odabirom opcije “Registracija kvalifikovanim elektronskim sertifikatom”. Nakon uspešne registracije na eID svaki sledeći put zakonski zastupnik će birati opciju “Prijavi se”, a zatim “Kvalifikovani elektronski sertifikat”. Posle potvrde elektronskog identiteta zakonski zastupnik će biti preusmeren na Sistem elektronskih faktura. Detaljno uputstvo za registraciju nerezidenata je dostupno u okviru vebinara pod nazivom “Registrovanje naloga na eID-u, prijava na SEF i dodeljivanje korisničkih uloga" koji je održan 13. septembra 2022. godine. Snimak je objavljen na portalu efaktura.gov.rs na linku (12:48).

2. Da li administrator u SEF-u može da kreira nalog na eID-u za kolege iz firme ili svako mora za sebe?

 Odgovor: Svaki korisnik mora da poseduje lični nalog na Portalu za elektronsku identifikaciju (eid.gov.rs) i da se prilikom pristupa eID-u i SEF-u prijavljuje putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata ili mobilne aplikacije ConsentID.

2. Imamo otvoren nalog na zakonskog zastupnika i pristupamo Sistemu elektronskih faktura uz njegov kvalifikovani elektronski sertifikat. Ukoliko želimo da još neki korisnici pristupe SEF-u, da li oni moraju da imaju lični elektronski sertifikat i da li se u tom slučaju zahtev i odobrenje šalju sa naloga koji je otvorio zakonski zastupnik?

 Odgovor: Nakon uspešne registracije kompanija na Sistem e-Faktura, potrebno da je da zakonski zastupnik ili lice kome je zakonski zastupnik dodelio ulogu Administratora, doda druge korisnike odabirom opcije “Podešavanja - Korisnici - Dodaj novog korisnika”. Svaki novi korisnik koji pristupa Sistemu elektronskih faktura mora da poseduje kvalifikovani elektronski sertifikat ili aktivnu mobilnu aplikaciju ConsentID.

4. Kako mogu aplikaciju ConsentID da prebacim na novi telefon? Aktivirana je na starom telefonu i nisam uspela da je aktiviram i na novom?

 Odgovor: ConsentID aplikacija se koristi isključivo na jednom telefonu. Ukoliko korisnik želi da je prebaci na novi telefon potrebno je da uradi backup aplikacije ili da preuzme nove parametre na nekom od šaltera naših registracionih tela. Ako se odlučite za backup, molimo Vas da nas kontaktirate putem sledeće adrese elektronske pošte office@ite.gov.rs i javite koji operativni sistem koristite na telefonu - android ili ios.

SISTEM ELEKTRONSKIH FAKTURA

1. Posedujem Halcom kvalifikovani elektronski sertifikat kao lice za izdavanje faktura. Kako mogu u drugoj firmi da se registrujem kao zakonski zastupnik na SEF?

 Odgovor: U slučaju kada imate više korisničkih uloga za različite subjekte, a potrebno je da registrujete novu kao zakonski zastupnik, odabraćete opciju “Dodaj novu kompaniju” i odabirom Tipa subjekta i unosom potrebnih podataka dodaćete novi subjekt na Sistemu elektronskih faktura.

2. Kako je moguće osigurati prijavu korisnika na SEF samo za čitanje podataka za lice koje nije rezident?

 Odgovor: Za navedenu korisničku ulogu birate “Revizor”. Nerezident mora da poseduje lični kvalifikovani elektronski sertifikat putem koga će se prijavljivati na Portal za elektronsku identifikaciju i Sistem elektronskih faktura. Kvalifikovani elektronski sertifikat mora da bude izdat od ovlašćenog sertifikacionog tela u Republici Srbiji.

3. Da li se u Sistemu elektronskih faktura mogu direktno kreirati fakture ili se koristi za slanje gotovih?

 Odgovor: U Sistemu elektronskih faktura možete ručno kreirati i slati elektronske fakture.

4. U SEF-u u odeljku “Ulazne fakture” već duže vreme nam sistem prikazuje da imamo 4 nove fakture, a kada uđemo u to polje, tih faktura nema.

 Odgovor: Potrebno je da proverite filtere kao i datumski opseg pregleda faktura. Ukoliko Vam se i dalje ne prikazuju navedene fakture, molimo Vas kontaktirate Korisničku podršku SEF-a.

5. Da li može da se menja cena proizvoda kada imamo različite kupce?

 Odgovor: Moguća je promena cene u stavkama fakture.

6. Koji je rok da odobrimo novu ulaznu fakturu?

 Odgovor: Primalac elektronske fakture proverava poslati dokument pristupom Sistemu

elektronskih faktura neposredno ili preko informacionog posrednika. Prihvata je ili odbija u roku od 15 dana od dana prijema elektronske fakture. Ako primalac elektronske fakture koji je subjekt javnog sektora ne prihvati ili ne odbije elektronsku fakturu u roku od 15 dana, dokument se smatra prihvaćenim. Ako primalac elektronske fakture koji je subjekt privatnog sektora ne prihvati ili ne odbije izdatu elektronsku fakturu, primalac će po isteku roka od 15 dana ponovo biti obavešten da je elektronska faktura izdata. Ako primalac elektronske fakture, zatim u roku od 5 dana od dana dobijanja ponovnog obaveštenja, ne prihvati ili ne odbije elektronsku fakturu, po isteku ovog roka, dokument se smatra odbijenim.

7. Da li je moguće tražiti kupce po PIB-u ili matičnom broju? Nezgodno je pronaći kupca, na primer OŠ Miloš Crnjanski jer u padajućem meniju izlazi više od 50 škola, a ne vidi se mesto u nazivu pa se mora ulaziti u svaku dok ne pronađete onu koja nam je potrebna.

 Odgovor: Prilikom pretrage kontakata u polje “Naziv kompanije” možete da unesete naziv, PIB, matični broj ili JBKJS.

8. Kako se koriguje faktura na SEF-u kada je u pitanju knjižno odobrenje ili knjižno zaduženje?

 Odgovor: Kada kreirate knjižno zaduženje ili odobrenje unosite iznos koji Vam je potreban i knjižno odobrenje/zaduženje vezujete za izvornu fakturu za koju umanjujete /uvećavate iznos.

Instrukcije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu koje objavljeno na portalu efaktura.gov.rs.

9. Kako se stornira izlazna faktura na SEF-u?

 Odgovor: Ukoliko je faktura pregledana, odbijena ili odobrena birate opciju “Storno” i unosite tražene podatke. Instrukcije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu koje objavljeno na portalu efaktura.gov.rs.

10. Kada je potrebno obeležiti polje “Pošalji u CRF”?

 Odgovor: Polje “Pošalji u CRF” obeležavate kada fakturu šaljete ka korisnicima javnih sredstava čije fakture moraju da budu registrovane u CRF-u.

11. Kako je definisano evidentiranje faktura uvoza - faktura ino dobavljača?

 Odgovor: Evidentiranje PDV-a inostranih faktura unosite u “Pojedinačnu evidenciju PDV-a” čekiranjem polja “Inostrana faktura” i unosom potrebnih podataka.

12. Zbog čega pretraga ne može da se vrši po nazivu dobavljača?

 Odgovor: U Sistemu elektronskih faktura dokumenta možete tražiti po nazivu dobavljača u delu “Pretraga dokumenta”.

13. Da li u Detaljima kompanije može da se doda više brojeva žiro računa?

 Odgovor: Na SEF-u nije moguće uneti više žiro računa.

14. Ukoliko je kupac platio po predračunu, a u pitanju je javno preduzeće, kako se unosi u SEF?

 Odgovor: Kada kupac plati po predračunu kroz Sistem elektronskih faktura se izdaje avansni/konačni račun. Dodatne informacije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu koje objavljeno na portalu efaktura.gov.rs.

15. Da li se na fakturu mogu uneti različiti proizvodi i usluge sa različitim poreskim stopama?

 Odgovor: U Sistemu elektronskih faktura moguće je kreirati fakturu sa različitim proizvodima i različitim poreskim stopama. Dodatne informacije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu koje objavljeno na portalu efaktura.gov.rs.

Izvor: Vebsajt eFaktura, 21.09.2022.
Naslov: Redakcija