Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja


- PORTAL ZA ELEKTRONSKU IDENTIFIKACIJU -

1. Zakonski zastupnik poseduje samo aplikaciju ConsentID. Da li je to dovoljno za pristup SEF-u ili treba da ima i kvalifikovani elektronski sertifikat.

Odgovor: Ukoliko zakonski zastupnik ima aktivnu mobilnu aplikaciju ConsentID i sa njom se prijavljuje na portale, to je dovoljno i za prijavu na SEF.

2. Pokušavam da aktiviram nalog na SEF-u, međutim stalno se javlja greška da je korisnik već registrovan sa drugim nalogom za ovu kompaniju. Šta je potrebno uraditi?

Odgovor: Potrebno je da kontaktirate kontakt centar Kancelarije za IT i eUpravu kako bi proverili u kom statusu je nalog i da li ste registrovani. Ukoliko ste registrovani nema potrebe da se ponovo registrujete. Bitno je da je JMBG na nalogu isti kao i JMBG u zvaničnim evidencijama sa kojima komunicira sistem SEF-a.

3. Kako se registruje nerezident?

Odgovor: Detaljne informacije oko registracije nerezidenata možete pronaći na linku.

4. Kod prijave na eID sistem ne prihvata sertifikat. Da li moram da instaliram neki program i šta nije u redu?

Odgovor: Molimo Vas da proverite sa izdavaocem kvalifikovanog elektronskog sertifikata koje softvere je potrebno instalirati radi pravilne upotrebe kvalifikovanog elektronskog sertifikata.

5. Da li je aplikacija isključivo za mobilne telefone ili postoji i za računar?

Odgovor: Aplikacija ConsentID se može koristiti samo na mobilnom telefonu ili tablet uređaju.

6. Ukoliko jedno lice ima dve firme, da li jednu registraciju može da uradi sa ličnim mejlom, a drugu sa mejlom kompanije?

Odgovor: Registracija na eID može da se uradi samo jednom i sa jednom imejl adresom.

7. Šta se radi ako je na sertifikatu upisan mejl koji je već iskorišćen za drugu firmu? Kako promeniti mejl adresu? Kvalifikovani elektronski sertifikat se odnosi na nerezidenta.

Odgovor: U navedenoj situaciji potrebno je da korisnik izvadi novi sertifikat sa ličnom imejl adresom kako bi registracija bila moguća.

8. Da li je neophodno da imamo aplikaciju ConsentID ako već imamo prijavu na SEF-u?

Odgovor: Potvrdu elektronskog identiteta na eID-u možete uraditi putem mobilne aplikacije ConsentID ili putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata.

9. Prilikom pokušaja registrovanja novog naloga na drugu mejl adresu (nemogućnost pristupa prethodno registrovanoj mejl adresi) dobijamo poruku da je matični broj već u upotrebi. Šta je potrebno da se uradi?

Odgovor: Svaki korisnik može da poseduje samo jedan nalog na Portalu za elektronsku identifikaciju. U situaciji kada ste već registrovani na eID, potrebno je da odaberete opciju

“Prijava” umesto “Registracija”.

10. Prilikom prijave ne mogu da se logujem na eID. Javlja se sledeća poruka: “Da biste koristili e-fakturu morate se prijaviti na SSO korišćenjem dvofaktorske autentikacije ili kvalifikovanog elektronskog sertifikata.”

Odgovor: Navedeno obaveštenje znači da prilikom pristupa SEF-u nije moguća potvrda elektronskog identiteta (prijava) putem korisničkog imena i lozinke na Portalu za elektronsku identifikaciju, već isključivo putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata ili korisničkim imenom i lozinkom uz preuzimanje parametara na nekom od ovlašćenih šaltera i obaveznu aktivaciju mobilne aplikacije ConsentID. Spisak ovlašćenih šaltera za preuzimanje parametara možete preuzeti ovde.

11. Da li korisnici moraju da imaju kvalifikovani elektronski sertifikat ili je dovoljno da kreiraju svoj nalog preko aplikacije ConsentID?

Odgovor: Opciono je da li ćete koristiti kvalifikovani elektronski sertifikat ili mobilnu aplikaciju ConsentID prilikom prijave na eID.

12. Da li se parametri za mobilnu aplikaciju preuzimaju isključivo na mestima koja su na listi ili se mogu dobiti elektronskim putem?

Odgovor: Spisak šaltera na kojima je moguće dobiti parametre za mobilnu aplikaciju ConsentID pogledajte na adresi https://eid.gov.rs/documents/Lokacije_eID.pdf. Isključivo na navedenim lokacijama je moguće preuzeti parametre.

- SISTEM ELEKTRONSKIH FAKTURA -

1. Kako se registruje pravno lice?

Odgovor: Detaljne informacije možete pronaći u Internom tehničkom uputstvu koje je objavljeno na portalu efaktura.gov.rs (od poglavlja 3.2.)

2. Kako se registruje nerezidentno pravno lice koje ima poreskog punomoćnika u Srbiji?

Odgovor: Nerezidentno pravno lice na SEF dodaje poreski punomoćnik u Republici Srbiji. Kod registracije novog naloga, ukoliko korisnik radi za kompaniju koja je poreski punomoćnik za neki drugi pravni subjekt i ovlašćen je da zastupa taj pravni subjekt, potrebno je da odabere tip subjekta “Drugo”, unese PIB pravnog subjekta koji zastupa i svoj JMBG, odnosno broj pasoša ili broj lične karte stranog lica ukoliko je poreski punomoćnik nerezident. Dodatne informacije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu (poglavlje 3.5.)

3. Kako može više ljudi da ima pristup Sistemu elektronskih faktura?

Odgovor: Prilikom pristupa SEF-u zakonski zastupnik ili administratora izabraće sledeće opcije: Podešavanja/Korisnici/Dodaj novog korisnika. Zatim je potrebno uneti adresu elektronske pošte novog korisnika, datum od kada važi korisnička uloga, a iz padajućeg menija bira se korisnička uloga koja se dodeljuje. Novi korisnik ulogu potvrđuje kroz aktivacioni link koji stiže na navedenu adresu elektronske pošte. Napomena: Svaki korisnik koji pristupa Sistemu elektronskih faktura mora da poseduje lični kvalifikovani elektronski sertifikat i aktivnu mobilnu aplikaciju ConsentID nezavisno od uloge koja mu je dodeljena.

4. Kompanija posluje i registrovana je kolektivnim potpisivanjem dva direktora. Oba direktora imaju kvalifikovani elektronski sertifikat. Kako se u ovom slučaju radi registracija i prijavljivanje na SEF?

Odgovor: Bilo ko od zakonskih zastupnika koji su registrovani u nadležnoj instituciji može da otvori nalog kompanije na Sistemu elektronskih faktura.

5. Koji su koraci kroz sistem za dodelu korisničkih uloga?

Odgovor: Zakonski zastupnik ili lice sa korisničkom ulogom Administrator prilikom pristupa SEF-u bira opciju Podešavanja, zatim Korisnici - Dodaj novog korisnika. U formu unosi adresu elektronske pošte korisnika koga dodaje na SEF, unosi datum od kada važi korisnička uloga i iz padajućeg menija bira korisničku ulogu. Više detalja o korisničkim ulogama dostupno je u Internom tehničkom uputstvu  (poglavlje 3.5.12.)

6. Da li postoji opcija za dodavanje knjigovođe kao korisničke uloge? Da li je njemu potreban kvalifikovani elektronski sertifikat?

Odgovor: Prilikom pristupa SEF-u zakonski zastupnik ili administrator bira opciju Podešavanja/Korisnici/Dodaj novog korisnika. Potrebno je, zatim, uneti adresu elektronske pošte novog korisnika, datum od kada važi korisnička uloga, a iz padajućeg menija se bira korisnička uloga. Više detalja o korisničkim ulogama možete pronaći u Internom tehničkom uputstvu koje je objavljeno na portalu efaktura.gov.rs (poglavlje 3.5.12).

7. Koju ulogu preporučujete za dodeljivanje knjigovođi? Registrovani smo na SEF preko sertifikata zakonskog zastupnika i želeli bismo da damo pristup SEF-u knjigovodstvenoj agenciji sa kojom sarađujemo (samo u svrhe knjiženja i obračuna, izlazne fakture izrađujemo sami). Verujemo da je dosta firmi u sličnoj situaciji i bili bismo zahvalni za odgovor i eventualne dodatne savete oko ovog pitanja.

Odgovor: Više detalja o korisničkim ulogama možete pronaći u Internom tehničkom uputstvu koje je objavljeno na portalu efaktura.gov.rs (poglavlje 3.5.12).

8. Ukoliko želim da ovlastim zaposlenog za pristup SEF-u a on nema kvalifikovani elektronski sertifikat, kako do učiniti a da ne moram da pokrećem izdavanje sertifikata za zaposlenog? Da li je neophodno da zaposleni ima kvalifikovani elektronski sertifikat kako bi prisutpio SEF-u? Cilj je izbeći da se svaki put koristi moj elektronski sertifikat kako bi se neko od zaposlenih ko radi na SEF-u ulogovao i radio na portalu.

Odgovor: Svi korisnici koji pristupaju neposrednom okruženju Sistema elektronskih faktura moraju da potvrde identitet putem Portala za elektronsku identifikaciju (eid.gov.rs) i to putem prijave visokog stepena pouzdanosti (putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata ili mobilne aplikacije ConsentID). U navedenom slučaju, Vaši zaposleni mogu da preuzmu parametre za mobilnu aplikaciju ConsentID. Spisak lokacija za preuzimanje parametara dostupan je na linku: https://eid.gov.rs/documents/Lokacije_eID.pdf. Na SEF-u je potrebno da dodelite korisničke uloge. Novi korisnici će prihvatiti dodeljenu ulogu putem aktivacionog linka koji će im stići na mejl.

9. Možemo li nekako da zaštitimo zakonskog zastupnika od previše informacija vezanih za e- fakture? Odnosno da samo ovlašćeno lice od strane zakonskog zastupnika dobija informacije vezane za nove fakture na SEF-u?

Odgovor: Zakonski zastupnik je u obavezi jedino da otvori nalog subjekta na Sistemu elektronskih faktura. Prilikom pristupa SEF-u potrebno je da dodeli drugoj osobi korisničku ulogu administratora koja će, zatim moći da dodaje druge korisnike na SEF. Takođe, možete za mejl kompanije da stavite novu adresu elektronske pošte ili unesete kontakt osobu i njegovu adresu elektronske pošte, koja ukoliko je uneta, ima prednost u odnosu na mejl kompanije. Na taj način zakonskom zastupniku neće stizati obaveštenja.

10. Kako se unosi promena zakonskog zastupnika ako istupi iz firme. Da li to može da uradi administrator?

Odgovor: Prilikom promene zakonskog zastupnika potrebno je da se taj podatak izmeni u nadležnom registru (Agencija za privredne registre, Uprava za trezor ili Poreska uprava). Nov zakonski zastupnik će nalogu na SEF-u pristupiti tako što će prilikom pristupa sistemu odabrati “Tip subjekta” i uneti relevantne podatke (matični broj, PIB, JBKJS, JMBG) i na taj način pristupiti ranije otvorenom nalogu subjekta na SEF-u. Sistem će prepoznati izmenu u nadležnim registrima i stari zakonski zastupnik će biti neaktivan.

11. Kako skinuti sa SEF-a zaposlenog koji je dobio otkaz?

Odgovor: Prilikom pristupa sekciji Korisnici administrator će odabrati željenog korisnika i promeniti njegov status iz “Aktivan” u “Neaktivan”.

12. Ukoliko želim da ovlastim zaposlenog za pristup portalu efakture, a on nema elektronski sertifikat, kako to učiniti a da ne moram da pokrećem izdavanje specijalnog elektronskog sertifikata za zaposlenog? Da li je neophodno da zaposleni ima elektronski sertifikat kako bi pristupio portalu efakture? Cilj je izbeći da svaki put koristim sopstveni elektronski sertifikat kako bi se neko od zaposlenih ko radi na portalu e fakture ulogovao i radio na portalu e fakture.

Odgovor: Svaki korisnik koji pristupa Sistemu elektronskih faktura mora da poseduje kvalifikovani elektronski sertifikat ili aktivnu mobilnu aplikaciju ConsentID koji su neophodni za potvrdu elektronskog identiteta na Portalu za elektronsku identifikaciju.

13. Da li se svi registrujemo na SEF bez obzira na to koji program imamo na računaru za elektronsko fakturisanje?

Odgovor: Kada elektronske fakture kreirate u internom računovodstvenom programu, program sa SEF-om možete povezati preko API servisa. Parametri se preuzimaju sa korisničkog naloga subjekta na SEF-u. U slučaju da je potrebno proveriti podatke u neposrednom okruženju SEF-a, korisnici moraju biti registrovani.

14. Da li su korisnici koji primaju faktura preko Sistema elektronskih faktura od javnog ili privatnog sektora u obavezi da isti koriste u smislu da i oni preko SEF-a šalju svoje fakture (ako pretpostavimo da korisnici nisu inače zakonski u obavezi da šalju e-fakture)?

Odgovor: U skladu sa ZoEF, Sistem elektronskih faktura može da koristi subjekt javnog sektora i subjekt privatnog sektora po uspostavljanju tehničko-tehnoloških uslova. Obaveza subjekta javnog sektora da primi i čuva elektronsku fakturu izdatu u skladu sa ovim zakonom, kao i obaveza izdavanja elektronske fakture drugom subjektu javnog sektora, primenjuju se od 1. maja 2022. godine*.Obaveza subjekta javnog sektora da izda elektronsku fakturu subjektu privatnog sektora, u skladu sa ovim zakonom, primenjuje se od 1. jula 2022. godine. Obaveza subjekta javnog sektora da elektronski evidentira obračun poreza na dodatu vrednost u smislu člana 4. ovog zakona, primenjuje se od 1. maja 2022. godine*.Obaveza subjekta privatnog sektora da izda elektronsku fakturu subjektu javnog sektora, u skladu sa ovim zakonom, primenjuju se od 1. maja 2022. godine*.Obaveza subjekta privatnog sektora da primi i čuva elektronsku fakturu izdatu od strane subjekta javnog sektora, kao i elektronske fakture izdate od strane subjekta privatnog sektora primenjuje se od 1. jula 2022. godine. Odredbe ovog zakona koje se odnose na obavezu izdavanja i čuvanja elektronske fakture u transakcijama između subjekata privatnog sektora primenjuju se od

1. januara 2023. godine. Obaveza elektronskog evidentiranja u vezi sa transakcijama iz člana 4. ovog zakona, osim transakcija u kojima je jedna od strana subjekt javnog sektora, primenjuje se od 1. januara 2023. godine.

15. Kako da podesim adresu elektronske pošte za notifikacije o primljenim fakturama?

Odgovor: Adresu elektronske pošte za primanje informacija o primljenim fakturama unosite u sekciji Detalji kompanije na SEF-u i to mejl kompanije ili kontakt osobe. Mejl kontakt osobe ima prednost za prijem obaveštenja u odnosu na mejl kompanije.

16. Kako prevući datoteku s obzirom na to da mi sve vreme prikazuje da datoteka nije u dobrom formatu?

Odgovor: Molimo Vas da proverite da li je datoteka kreirana u skladu sa UBL 2.1 standardom. Ažurirani primeri XML datoteka dostupni su preko linka.

17. Šta radimo sa fakturama prema ino dobavljačima?

Odgovor: U Republici Srbiji, kroz Sistem elektronskih faktura trenutno se evidentira samo unutrašnji promet.

18. Da li fakture mogu da se pošalju pravnim licima mimo platforme e-faktura? Npr. od pravnog lica iz javnog sektora diplomatskom predstavništvu.

Odgovor: Diplomatski predstavnici, u smislu Zakona o elektronskom fakturisanju, ne mogu se podvesti ni pod pojam subjekta javnog sektora, niti pod pojam subjekta privatnog sektora, stoga, diplomatski predstavnici nisu u obavezi da primaju elektronske fakture. Isto važi i za strana diplomatska predstavništva u Republici Srbiji.

19. Da li postoji mogućnost podešavanja mejl notifikacija ili isključivanja u potpunosti?

Odgovor: Notifikacije možete podesiti u sekciji API menadžment u Podešavanjima na SEF-u.

20. Ko može da promeni adresu elektronske pošte na SEF-U? Administrator ili zakonski zastupnik?

Odgovor: Adresu elektronske pošte na SEF-u za primanje obaveštenja može da promeni zakonski zastupnik i bilo koji drugi korisnik, osim korisnika sa ulogom revizora.

21. Da li informacije o e-fakturama mogu da stižu na broj mobilnog telefona?

Odgovor: Informacije o e-fakturama stižu samo na adresu elektronske pošte koja je navedena u sekciji “Detalji kompanije” na SEF-u.

Izvor: Vebsajt eFaktura, 12.10.2022.
Naslov: Redakcija