Zastava Bosne i Hercegovine

Posledice neredovnog pohađanja nastave na daljinu u srednjoj školi

Email Print


Napomena:
  • Ovaj stručni tekst se odnosi na propise koji važe na dan njegovog objavljivanja. Svi izneti stavovi su stručni stavovi, odnosno shvatanja autora teksta, koja se baziraju na tumačenju pozitivnopravnih normi, i ne predstavljaju obavezujuće instrukcije.
  • Ulaskom u DEMO verziju pravne baze Paragraf Lex, možete BESPLATNO pristupiti SVIM propisima Srbije i time možete utvrditi ažurnost ovog teksta.

Za razliku od posetilaca vebsajta koji mogu bez naknade pročitati odabrane stručne tekstove koji se odnose na pozitivne propise na dan objavljivanja teksta, pretplatnici na pravnu bazu Paragraf Lex, u bazi uvek imaju dostupne tekstove koji se odnose na prethodne, nevažeće verzije propisa kao i nove komentare i druge dokumente koji se odnose na važeće propise. Isključivo pretplatnici na pravnu bazu uvek imaju pristup i ažurnim dokumentima. Baza se ažurira na dnevnom nivou.

Autori: Redakcija i Biljana Antić

Objavljeno: 12.11.2020.


Stručnim uputstvom za organizaciju i ostvarivanje nastave neposrednim putem i putem učenja na daljinu za srednje škole u školskoj 2020/2021. godini, Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja (dalje: Stručno uputstvo za SŠ), bliže se uređuju pitanja koja se tiču organizacije i realizacije nastave za školsku 2020/2021. godinu u srednjoj školi.

Na osnovu Stručnog uputstva za SŠ Poseban program u srednjoj školi se ostvaruje na dva načina:

1) nastava na daljinu i

2) nastava po kombinovanom modelu.

Nastava na daljinu je poseban oblik obrazovno-vaspitnog rada kojim učenici stiču srednje obrazovanje na način koji obezbeđuje ostvarivanje propisanih ciljeva, ishoda i standarda postignuća, odnosno standarda kvalifikacije, tako što program nastave i učenja u celini i/ili jedan deo ostvaruju korišćenjem savremene informaciono-komunikacione tehnologije za učenje, bez neposrednog boravka u školi odnosno drugim mestima u kojima se uobičajeno realizuje praktična nastava ili vežbe. Ovaj oblik nastave se primenjuje kada se nastava u školi ne realizuje u cilju očuvanja bezbednosti i zdravlja učenika i nastavnika. Nastava na daljinu realizuje se na osnovu Posebnog programa.

Nastava po kombinovanom modelu podrazumeva da učenici od I-IV razreda jedne nedelje dolaze u školu na neposrednu nastavu, a sledeće nedelje realizuju časove putem nastave na daljinu.

Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (dalje: Zakon) propisuje da učenik ima obavezu da redovno pohađa nastavu i izvršava školske obaveze.

Zakonske odredbe, između ostalog, propisuju da će prema učeniku koji vrši povredu pravila ponašanja, neopravdano izostane sa nastave pet časova, škola uz učešće roditelja, odnosno drugog zakonskog zastupnika, pojačati vaspitni rad aktivnostima: u okviru odeljenske zajednice, stručnim radom odeljenskog starešine, pedagoga, psihologa, posebnih timova, a kada je to neophodno da sarađuje sa odgovarajućim ustanovama socijalne, odnosno zdravstvene zaštite sa ciljem definisanja i pružanja podrške učeniku u vezi sa promenom njegovog ponašanja.

Na osnovu Zakona učenik može da odgovara, između ostalog, za lakšu povredu obaveze utvrđenu opštim aktom škole i za težu povredu obaveze koja je u vreme izvršenja bila propisana tim zakonom. Neopravdano izostajanje sa nastave i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada više od 25 časova u toku školske godine, od čega više od 15 časova nakon pismenog obaveštavanja roditelja, odnosno drugog zakonskog zastupnika od strane škole, jedna je od težih povreda obaveza učenika propisana Zakonom za koju se mere izriču postupno. Za teže povrede obaveza učenika škola vodi vaspitno-disciplinski postupak i učeniku se izriču vaspitno-disciplinske mere, odnosno za lakše povrede obaveza izriču se vaspitne mere.

Zakon propisuje odgovornost roditelja, odnosno drugog zakonskog zastupnika učenika za redovno pohađanje nastave, a propisuje i obavezu škole da podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, odnosno krivičnu prijavu protiv roditelja, odnosno drugog zakonskog zastupnika zbog neredovnog pohađanja nastave.

Shodno navedenom, učenik koji neopravdano ne prisustvuje realizaciji časova putem nastave na daljinu, odnosno ne prisustvuje časovima nastave koja se realizuje onlajn prema unapred utvrđenom rasporedu časova, smatra se da neopravdano izostaje sa nastave. Škola će prema ovom učeniku, roditelju, odnosno drugom zakonskom zastupniku postupati na način propisan Zakonom i opštim aktom škole.

Kompanija Paragraf svojim pretplatnicima pruža odgovore na stručna pitanja koja se odnose na tumačenje prava.

Ukoliko niste naš pretplatnik možemo da Vas uputimo na:

  • našu internet stranicu na kojoj smo predstavili određene subjekte kojima se možete obratiti za besplatnu pravnu pomoć
  • adresar advokata, gde možete pronaći stručnjaka koji će Vam pružiti advokatske ili konsultantske usluge