- Jedinstveni web portal za podnošenje zahteva elektronskim putem
- Podnošenje zahteva iz inostranstva ili nakon ulaska stranca u zemlju
- Prijava boravišta prilikom ulaska u republiku Srbiju nadležnoj policijskoj stanici
- Prijava boravišta elektronskim putem
- Podnošenje zahteva za izdavanje, odnosno, produženje jedinstvene dozvole
- Prijava potrebe za zapošljavanjem i test tržišta rada
- Troškovi izdavanja jedinstvene dozvole
- Zaključivanje ugovora na određeno ili neodređeno vreme
- Prijava na osiguranje stranca
- Prestanak ugovora i promena osnova rada, promena poslodavca i zapošljavanje kod više poslodavaca
Zapošljavanje stranaca u Republici Srbiji uređeno je:
- Zakonom o zapošljavanju stranaca ("Sl. glasnik RS", br. 128/2014, 113/2017, 50/2018, 31/2019 i 62/2023 - dalje: ZZS);
- Zakonom o strancima ("Sl. glasnik RS", br. 24/2018, 31/2019 i 62/2023 - dalje: ZS);
- Pravilnikom o izdavanju jedinstvene dozvole za privremeni boravak i rad stranca ("Sl. glasnik RS", br. 6/2024 - dalje: Pravilnik o izdavanju jedinstvene dozvole);
- Pravilnikom o odobravanju privremenog boravka ("Sl. glasnik RS", br. 6/2024);
- Pravilnikom o podnošenju zahteva za stalno nastanjenje elektronskim putem ("Sl. glasnik RS", br. 6/2024);
- Pravilnikom o izgledu obrasca prijave boravišta i načinu prijavljivanja boravišta stranca, adrese stanovanja, promene adrese stanovanja, prijave i odjave prebivališta stranca ("Sl. glasnik RS", br. 84/2018 - dalje: Pravilnik o prijavi boravišta).
Stranac je svako lice koje nema državljanstvo Republike Srbije, a zapošljavanje stranca je zaključivanje ugovora o radu ili drugog ugovora kojim stranac bez zasnivanja radnog odnosa ostvaruje prava po osnovu rada u skladu sa zakonom. Zapošljavanje stranca ostvaruje se pod uslovom da poseduje:
- vizu za duži boravak po osnovu zapošljavanja, odobrenje za privremeni boravak ili stalno nastanjenje i
- jedinstvenu dozvolu, ako ZZS nije drugačije utvrđeno.

Jedinstveni veb portal za podnošenje zahteva elektronskim putem
Strani državljani zahteve za vizu za duži boravak po osnovu zapošljavanja, odobrenje za privremeni boravak ili stalno nastanjenje i jedinstvenu dozvolu mogu da podnesu elektronski, putem jedinstvenog portala https://welcometoserbia.gov.rs/.
Ovaj jedinstveni veb portal je predviđen odredbom člana 3. stav 1. tačka 13v) ZS kao javno dostupan portal na internetu putem kog se podnose zahtevi koje strani državljani, u skladu sa ovim zakonom, mogu podneti elektronskim putem, a koji tehnički održava organ nadležan za projektovanje, usklađivanje, razvoj i funkcionisanje elektronske uprave.
Putem ovog portala stranac može aplicirati za vizu C, vizu D ili privremeni boravak u Republici Srbiji, a i domaći poslodavci mogu da podnesu zahtev ukoliko žele da zaposle jednog ili više stranih državljana da apliciraju za grupnu vizu D i grupni privremeni boravak ili za jedinstvenu dozvolu za privremeni boravak i rad.
Viza C |
viza za kraći boravak je odobrenje za ulazak u Republiku Srbiju, tranzit preko teritorije Republike Srbije ili boravak na teritoriji Republike Srbije do 90 dana u bilo kom periodu od 180 dana, računajući od dana prvog ulaska, a ova viza ne može biti osnov za podnošenje zahteva za privremeni boravak u Republici Srbiji, osim ako ZS nije drugačije predviđeno |
Viza D |
viza za duži boravak je odobrenje za ulazak i boravak na teritoriji Republike Srbije u trajanju od 90 do 180 dana i ovu vizu pribavlja stranac kome je u skladu sa viznim režimom za ulazak u Republiku Srbiju potrebna viza i koji namerava da u Republici Srbiji podnese zahtev za odobrenje privremenog boravka |
Privremeni boravak |
dozvola boravka stranog državljanina u Republici Srbiji može da se odobri strancu koji namerava da boravi u Republici Srbiji duže od 90 dana u periodu od 180 dana, duže od perioda boravka određenog međunarodnim ugovorom, odnosno duže od perioda na koji je izdata viza za duži boravak, po osnovu zapošljavanja, školovanja ili učenja srpskog jezika, studiranja, učestvovanja u programima međunarodne razmene učenika ili studenata, stručne specijalizacije, obuke i prakse, naučno-istraživačkog rada ili druge naučno obrazovne aktivnosti, spajanja porodice, obavljanja verske službe, lečenja ili nege, vlasništva nad nepokretnosti, humanitarnog boravka, statusa pretpostavljene žrtve trgovine ljudima, statusa žrtve trgovine ljudima, drugih opravdanih razloga u skladu sa zakonom ili međunarodnim ugovorom |
Stalno nastanjenje |
odobrenje dugotrajnog boravka stranog državljanina u Republici Srbiji odobrava se strancu koji pored toga što ispunja uslove propisanim ZS, u Republici Srbiji boravi neprekidno tri godine na osnovu odobrenja privremenog boravka i stranac kome je odobreno stalno nastanjenje izjednačen je u pravima i obavezama sa državljanima Republike Srbije, osim u pogledu onih prava i obaveza od kojih je, na osnovu Ustava ("Sl. glasnik RS", br. 98/2006 i 115/2021) i zakona, izuzet |
Za pristup e-Aplikacijama potrebno je da se poslodavac registruje na portalu eUprava.

Podnošenje zahteva iz inostranstva ili nakon ulaska stranca u Republiku Srbiju
Da li stranac zahtev za odobrenje za privremeni boravak i rad može podneti iz inostranstva ili tek nakon što uđe u Republiku Srbiju, zavisi od toga da li mu je za ulazak i podnošenje zahteva za boravak potrebna viza ili stranac dolazi iz zemlje sa kojim Republika Srbija nema vizni režim. Ako je strancu za ulazak i podnošenje zahteva za boravak potrebna viza D, tada jeste uslov da stranac prvo u Republiku Srbiju uđe sa vizom D, a zatim da on ili njegov poslodavac podnesu zahtev za odobrenje privremenog boravka i rada. U suprotnom, ako je stranac državljanin države sa kojom Republika Srbija nema vizni režim, zahtev se može podneti i kada je stranac u inostranstvu.
Prijava boravišta prilikom ulaska u Republiku Srbiju nadležnoj policijskoj stanici
Stranac je prilikom ulaska na teritoriju Republike Srbije u obavezi da prijavi boravište policijskoj upravi prema mestu smeštaja stranca, i to u roku od 24 časa od ulaska u zemlju.
Prijava boravišta stranca vrši se u dežurnoj službi policijske stanice na čijoj teritoriji je adresa objekta u kome je stranac smešten ili u područnoj policijskoj upravi, organizacionoj jedinici koja obavlja poslove u vezi sa kretanjem i boravkom stranaca, u zavisnosti od teritorijalne organizacije područne policijske uprave ili elektronski, putem portala eUprava.
Prijavu boravišta stranca vrše:
1) pravna lica, preduzetnici i fizička lica koja pružaju usluge smeštaja uz naknadu, odnosno njihovi pravni zastupnici koji su dužni da policijskoj upravi prema mestu smeštaja stranca izvrše prijavu boravišta stranca u roku od 24 časa od časa pružanja usluge smeštaja;
2) pravna lica, preduzetnici i fizička lica kod kojih je stranac došao u posetu, odnosno njihovi pravni zastupnici ili lice koje oni ovlaste koji su dužni da policijskoj upravi prema mestu smeštaja stranca izvrše prijavu boravišta stranca u roku od 24 časa od dolaska stranca u posetu. Fizičko lice kod koga stranac dolazi u posetu može ovlastiti drugo lice ili stranca koji je došao kod njega u posetu da sâm izvrši prijavu boravišta.
S druge strane, stranac koji ne koristi usluge smeštaja uz naknadu od strane pravnih lica, preduzetnika i fizičkih lica, ili ne odseda na privatnoj adresi kod fizičkog ili pravnog lica, dužan je da policijskoj upravi prema mestu smeštaja, sâm prijavi svoje boravište u roku od 24 časa od ulaska u Republiku Srbiju, odnosno od dana promene boravišta.
Izgled obrasca prijave boravišta i način prijavljivanja boravišta stranca, adrese stanovanja, promene adrese stanovanja, prijave i odjave prebivališta stranca, propisani su Pravilnikom o prijavi boravišta.
Stranac koji sâm vrši prijavu boravišta policijskom službeniku na uvid dostavlja:
- stranu putnu ispravu ili drugu ispravu koju stranac poseduje (strane lične karte sa kojom je stranac ušao u Republiku Srbiju, lične karte za stranca, privremene lične karte za stranca, posebne lične karte, lične karta za tražioce azila, lične karte za lice kome je odobreno pravo na utočište, lične karte za lice kome je odobrena supsidijarna ili privremena zaštita, odnosno putne isprave za izbeglice), a u slučaju da je stranac izgubio stranu putnu ispravu ili stranu ličnu kartu, prijava boravišta se može izvršiti i na osnovu potvrde o prijavi nestanka strane putne ili druge identifikacione isprave, kao i potvrde sudskog ili upravnog organa Republike Srbije o privremenom zadržavanju ili oduzimanju strane putne isprave;
- dokaz o pravnom osnovu korišćenja nepokretnosti u kojoj boravi (ugovor o kupovini stana, odnosno kuće, zakupu stana i sl.) ili drugi dokaz o boravku na određenom mestu.
Pravna lica ili preduzetnici koji pružaju usluge smeštaja uz naknadu, odnosno njihovi pravni zastupnici ili lice koje oni ovlaste prilikom prijave boravišta stranca policijskom službeniku na uvid dostavljaju:
- dokaz o vlasništvu nepokretnosti u kojoj stranac boravi i dokument u kome je naveden naziv pravnog lica ili preduzetnika, poreski identifikacioni broj, ime, prezime i matični broj odgovornog lica u pravnom licu i adresu na kojoj stranac boravi;
- dokaz o posedovanju dozvole za obavljanje poslova u vezi sa pružanjem usluga smeštaja uz naknadu, odnosno izvod iz APR;
- adresu na kojoj stranac boravi.
Fizičko lice, ako stranac boravi na adresi koja je različita od adrese prebivališta lica koje vrši prijavu boravišta stranca dostavlja:
- ličnu kartu lica kod koga stranac dolazi u posetu;
Fizičko lice, ako stranac boravi na adresi koja je različita od adrese prebivališta lica koje vrši prijavu boravišta stranca dostavlja:
- ličnu kartu lica kod koga stranac dolazi u posetu;
- dokaz o pravnom osnovu korišćenja nepokretnosti u kojoj stranac boravi (ugovor o kupovini stana, odnosno kuće, zakupu stana i sl.).

Prijava boravišta elektronskim putem
Preko portala eUprava dostupna je i elektronska prijava boravišta stranca. Elektronska usluga "Prijava boravišta stranca" namenjena je fizičkim licima koja vrše prijavu boravišta stranca na teritoriji Republike Srbije. Ova usluga treba da omogući da fizička lica kod kojih stranci dolaze u posetu izvrše prijavu boravišta stranca na:
- adresu prebivališta podnosioca zahteva koja podrazumeva da će stranac biti prijavljen na adresu prebivališta podnosioca prijave (koja je upisana u ličnu kartu podnosioca prijave);
- drugu adresu podnosioca zahteva koja podrazumeva prijavu boravišta stranca na adresu nepokretnosti koja je u vlasništvu podnosioca prijave, a nije njegovo aktuelno prebivalište.
Svrha ove elektronske usluge je da omogući prijavu boravišta stranca bez odlaska u područnu policijsku upravu, odnosno policijsku stanicu, već putem Interneta, a preko Portala eUprava, popunjavanjem obrasca elektronske prijave.
Prilikom elektronske prijave boravišta dodatno se dostavljaju podaci o broju mobilnog telefona i adresi elektronske pošte podnosioca prijave i stranca za koga se vrši prijava, kako bi se nakon izvršene elektronske prijave boravišta omogućila dostava elektronske potvrde o prijavljenom boravištu. To znači da po uspešno izvršenoj elektronskoj prijavi boravišta stranca podnosilac prijave, na adresu elektronske pošte, dobija popunjenu, automatski generisanu elektronsku prijavu boravišta stranca.
Fizička lica koja prijavljuju stranca na adresi koja nije njihova adresa prebivališta ne mogu da koriste ovu uslugu ako ta nepokretnost nije uknjižena u Republičkom geodetskom zavodu, kao i u slučaju da adresu nije moguće prepoznati u Adresnom registru Republike Srbije.
Podnošenje zahteva za izdavanje, odnosno produženje jedinstvene dozvole
Osnov za podnošenje zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole može biti:
- zapošljavanje
- upućeno lice
- kretanje u okviru privrednog društva
- nezavisni profesionalac,
- osposobljavanje i usavršavanje i
- samozapošljavanje.
Za svaku od pobrojanih jedinstvenih dozvola prilažu se drugačiji dokazi koji su predviđeni Pravilnikom o izdavanju jedinstvene dozvole za privremeni boravak i rad stranca, a Nacionalna služba za zapošljavanje (dalje: NSZ) u postupku izdavanja jedinstvene dozvole vrši procenu ispunjenosti uslova.
Zahtev za izdavanje, odnosno produženje jedinstvene dozvole podnosi elektronskim putem:
- stranac, koji se registruje na jedinstvenom veb portalu za strance;
- poslodavac u ime stranca, koji se registruje na portalu eUprava (kao pravno lice, preduzetnik, ogranak, ustanova i dr.), nakon čega lice koje je ovlašćeno ispred poslodavca može podneti zahtev za izdavanje jedinstvene dozvole na portalu za strance i preduzimati druge radnje, u skladu sa datim ovlašćenjem jer se uz zahtev za izdavanje jedinstvene dozvole koji podnosi poslodavac, odnosno lice koje ovlasti stranac ili poslodavac, prilaže i ovlašćenje/punomoćje, u skladu sa propisom kojim je uređen opšti upravni postupak;
- lice koje oni ovlaste, uz napred pomenuto ovlašćenje/punomoćje.
Nakon registracije, podnosiocu zahteva se dodeljuje Jedinstveno elektronsko sanduče - eSanduče.
Zahtev za izdavanje jedinstvene dozvole se podnosi izborom odgovarajuće usluge popunjavanjem onlajn forme zahteva na portalu za strance, u skladu sa zakonom i smatra se uspešno podnetim kada je podnosilac zahteva obavešten o prijemu zahteva.
Nakon uspešno podnetog zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole, podnosiocu zahteva se preko portala za strance u eSanduče dostavljaju obaveštenja i uputstva za dalje postupanje.
Poslodavac zahtev za izdavanje jedinstvene dozvole može podneti pojedinačno, odnosno grupno, za veći broj lica, po istom osnovu.
Zahtev se može podneti i iz inostranstva.
Prilikom podnošenja zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole, prilažu se, odnosno pribavljaju se sledeći dokazi:
- važeći lični ili službeni pasoš, odnosno važeća lična karta države čiji državljani, u skladu sa važećim propisima, mogu da ulaze u Republiku Srbiju sa ličnom kartom;
- dokazi o opravdanosti zahteva, u odnosu na konkretan osnov za izdavanje jedinstvene dozvole i
- adresa boravišta, adresa stanovanja, odnosno izjava o nameravanoj adresi stanovanja za stranca koji zahtev za izdavanje jedinstvene dozvole podnosi iz inostranstva. Adresa boravišta, koja se navodi prilikom popunjavanja zahteva, odnosi se na adresu na teritoriji Republike Srbije na kojoj stranac ima prijavljeno boravište i živi. Za zahtev za izdavanje jedinstvene dozvole koji se podnosi elektronskim putem iz inostranstva, dokazivanje adrese boravišta se vrši prilaganjem ugovora o zakupu nepokretnosti ili izjave o nameravanoj adresi stanovanja, u skladu sa zakonom.
Adresa stanovanja, koja se navodi prilikom podnošenja zahteva za produženje jedinstvene dozvole, odnosi se na adresu na teritoriji Republike Srbije gde stranac živi i koja je poslednja evidentirana u jedinstvenoj dozvoli koja je prethodno izdata. Dokazi se prilažu u formi elektronskog dokumenta u originalu ili u formi digitalizovanog dokumenta. Dokazi koji nisu izdati od strane nadležnih organa Republike Srbije ili koji nisu sačinjeni i na srpskom jeziku, dostavljaju se sa prevodom ovlašćenog sudskog prevodioca. Prilikom podnošenja zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole prilaže se fotografija stranca u boji, veličine 35 x 45 mm.
Prijava potrebe za zapošljavanjem i test tržišta rada
Prilikom podnošenja zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole po osnovu zapošljavanja, poslodavac ili pravno ili fizičko lice, ovlašćeno od strane poslodavca, pokreće sprovođenje testa tržišta rada.
Zahtev za prijavu potrebe za zapošljavanjem se može podneti:
Ako zahtev za izdavanje jedinstvene dozvole u ime stranca podnosi poslodavac ili pravno ili fizičko lice ovlašćeno od strane poslodavca, zahtev za sprovođenje testa tržišta rada podnosi istovremeno, popunjavanjem odgovarajućeg zahteva u onlajn formi, koji se nalazi u okviru zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole na Portalu za strance. Ako zahtev za izdavanje jedinstvene dozvole, podnosi sâm stranac, zahtev za sprovođenje testa tržišta rada poslodavac može podneti i na portalu eUprava, popunjavanjem zahteva u onlajn formi, najranije 60 dana pre, a najkasnije na dan podnošenja zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole.
Evidentiranjem zahteva za sprovođenje testa tržišta rada sistemski se generiše broj tog zahteva (dalje: ID PPZ), koji se upisuje u odgovarajuće polje na zahtevu za izdavanje jedinstvene dozvole.
Kada je podnosilac zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole stranac, pre podnošenje zahteva mora pribaviti ID PPZ od poslodavca, koji je zahtev za sprovođenje testa tržišta rada mogao da podnese najkasnije do tog dana (a najranije 60 dana pre).
Ako zahtev za izdavanje jedinstvene dozvole u ime stranca podnosi poslodavac ili pravno ili fizičko lice ovlašćeno od strane poslodavca, zahtev za sprovođenje testa tržišta rada podnosi istovremeno, popunjavanjem odgovarajućeg zahteva u onlajn formi, koji se nalazi u okviru zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole na Portalu za strance.
Zahtev za sprovođenje testa tržišta rada poslodavac može podneti i na portalu eUprava, popunjavanjem zahteva u onlajn formi, najranije 60 dana pre, a najkasnije na dan podnošenja zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole.
Evidentiranjem zahteva za sprovođenje testa tržišta rada sistemski se generiše broj tog zahteva - ID broj, koji se upisuje u odgovarajuće polje na zahtevu za izdavanje jedinstvene dozvole. Kada je podnosilac zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole stranac, ID broj pribavlja od poslodavca.
Ako poslodavac ili pravno ili fizičko lice, ovlašćeno od strane poslodavca, prilikom podnošenja zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole, već poseduje ID broj, upisuje ga u odgovarajuće polje, bez pokretanja sprovođenja novog testa tržišta rada.
Zahtev za izdavanje jedinstvene dozvole koji poslodavac podnosi grupno, za veći broj lica, podnosi se za isti ili manji broj lica u odnosu na broj lica obuhvaćenih jednim zahtevom za sprovođenje testa tržišta rada za isti naziv i opis posla, istog zanimanja.
Za dokazivanje opravdanosti zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole po osnovu zapošljavanja prilažu se, odnosno pribavljaju se sledeći dokazi:
- predlog ugovora o radu ili drugog ugovora kojim stranac bez zasnivanja radnog odnosa ostvaruje prava po osnovu rada, u skladu sa zakonom;
- izvod iz pravilnika o organizaciji i sistematizaciji poslova ili, ukoliko poslodavac ima manje od deset zaposlenih, izjava poslodavca koja sadrži naziv i opis poslova, nivo i vrstu kvalifikacije, odnosno obrazovanja i druge posebne uslove za rad na poslovima za radno mesto;
- diploma, uverenje, odnosno druga javna isprava o stečenom odgovarajućem nivou i vrsti kvalifikacije;
- uverenje da poslodavac u roku od 90 dana pre podnošenja zahteva za jedinstvenu dozvolu za zapošljavanje nije otpuštao zaposlene usled tehnoloških, ekonomskih ili organizacionih promena na radnim mestima za koje se traži jedinstvena dozvola za zapošljavanje, u skladu sa propisima o radu. Ovo uverenje NSZ pribavlja službenim putem.
Za dokazivanje opravdanosti zahteva za izdavanje jedinstvene dozvole razmatra se i izvod o registraciji poslodavca u Republici Srbiji.

Troškovi izdavanja jedinstvene dozvole
Jedno od najčešćih pitanja kada je posredi zapošljavanje stranaca, je ko snosi troškove izdavanja jedinstvene dozvole za boravak i rad.
U skladu sa odredbom člana 15. Zakona o zapošljavanju stranaca ("Sl. glasnik RS", br. 128/2014, 113/2017, 50/2018 i 31/2019) koji se primenjivao do 1.2.2024. godine, poslodavac na čiji zahtev je izdata radna dozvola nije mogao da uputi stranca na rad kod drugog poslodavca, bio je u obavezi da prijavi stranca na obavezno socijalno osiguranje i da snosi troškove izdavanja radne dozvole i iste nije mogao da prenese na stranca. Novim ZZS koji se primenjuje od 1.2.2024. godine ova odredba je brisana.
Naime, novim ZZS je izvršeno terminološko usklađivanje, a imajući u vidu načelo jednakog tretmana na kome se zasniva ZZS, brisana je odredba kojom se zabranjuje poslodavcu da uputi stranca na rad kod drugog poslodavca. Naime, kako u skladu sa važećim propisima poslodavac može domaćeg državljanina da uputi na rad kod drugog poslodavca, to se primenjujući načelo jednakog tretmana, isto ima primeniti i na stranca, u skladu sa zakonom. A kako stranac prema novom ZZS može da menja poslodavca tokom važenja jedinstvene dozvole uz saglasnost NSZ, zato je ostavljena mogućnost da troškovi izdavanja jedinstvene dozvole padaju i na teret budućeg zaposlenog stranca ako je on podnosilac zahteva.
U tom smislu troškove izdavanja jedinstvene dozvole snosi podnosilac zahteva, bilo da je to poslodavac ili stranac, a stvar je njihovog međusobnog dogovora da li će poslodavac u slučaju da troškove snosi stranac iste refundirati strancu.
za izdavanje putne isprave, putnog lista, odnosno viza za strane državljane i za lica bez državljanstva, i to za:
- 1) izdavanje putnog lista za strance 2.390
- 2) izdavanje putne isprave za lica bez državljanstva 10.410
- 3) izdavanje putne isprave u skladu sa propisima o azilu i privremenoj zaštiti 1.020
- 4) (brisana)
- 5) izdavanje vize za kraći boravak (vize C) na graničnom prelazu, za jedan ulazak, sa rokom važenja do 15 dana 21.770
- 6) (brisana)
- 7) privremeni boravak 21.830
- 7а) izdavanje jedinstvene dozvole 21.190
- 8) (brisana)
za izdavanje odobrenja, i to:
- 1) odobrenja stranom državljaninu da se može stalno nastaniti u Republici Srbiji 15.910
- 2) (brisana)
- 3) odobrenja za letenje civilnih vazduhoplova u vazdušnom prostoru koji se nalazi 300 metara od granične linije 8.690
- 4) ostalih odobrenja strancima za koja ovim tarifnim brojem nije drukčije propisano 8.740
za izdavanje, odnosno produženje, i to:
- 1) izdavanje lične karte za stranca, odnosno privremene lične karte za stranca 5.790
- 1a) izdavanje obrasca - nalepnice vize 460
- 2) izdavanje nalepnice privremenog boravka 540
- 2a) izdavanje dozvole za privremeni boravak, odnosno jedinstvene dozvole 2.040
- 3) (brisana)
- 4) izdavanje nalepnice za obavezni boravak 2.390
- 5) produženje roka važenja vize (vize C), sa rokom važenja do 90 dana 21.770
NAPOMENA:
Za svaku radnju propisanu ovim tarifnim brojem plaća se odgovarajuća taksa.
Za izdavanje lične karte za stranca, odnosno privremene lične karte za stranca, plaća se propisana taksa, a od 1. novembra 2019. godine za izdavanje biometrijske lične karte za stranca, odnosno biometrijske privremene lične karte za stranca plaća se propisana taksa iz stava 3. tačka 1) ovog tarifnog broja.
Taksu za privremeni boravak ne plaćaju strani državljani koji, kao stipendisti vlade, borave u Republici Srbiji po osnovu školovanja ili studiranja.
Taksu za privremeni boravak ne plaćaju strani državljani koji u Republiku Srbiju dolaze na poziv organa ili organizacija Republike Srbije, radi obavljanja aktivnosti vezanih za naučno-tehničku i kulturno-prosvetnu saradnju.
Strani državljani, kojima se privremeni boravak odobrava po osnovu spajanja porodice sa državljaninom Republike Srbije, plaćaju taksu za privremeni boravak u iznosu umanjenom za 50% od propisane takse.
Taksu za izdavanje vize za kraći boravak (vize C) na graničnom prelazu, za jedan ulazak, sa rokom važenja do 15 dana, ne plaćaju strani državljani koji na poziv državnih organa i organizacija dolaze u Republiku Srbiju radi održavanja bilateralnih ili multilateralnih sastanaka, odnosno strani državljani koji u Republiku Srbiju dolaze organizovano, kao učesnici na takmičenjima, odnosno skupovima međunarodnog karaktera, odnosno lica u neposrednoj vezi sa učešćem učesnika.
Taksu za privremeni boravak ne plaćaju sveštenici i verski službenici, koji su strani državljani na službi u svojim crkvama i verskim zajednicama u Republici Srbiji.
Taksu za privremeni boravak ne plaćaju strani državljani koji se, u skladu sa zakonom, smatraju pretpostavljenom žrtvom trgovine ljudima, ili žrtvom trgovine ljudima.
Taksu za privremeni boravak ne plaćaju strani državljani kojima se odobrava, odnosno produžava privremeni boravak, iz razloga što nisu mogli prinudno da se udalje iz Republike Srbije u vremenskom trajanju od godinu dana ili više, koji sarađuju sa policijom ili pravosudnim organima, ili iz razloga neophodnog prisustva u krivičnom postupku ili učešća u istrazi kao svedok ili oštećeni, maloletni stranci koji su napušteni, a žrtve su organizovanog kriminala, ili su iz drugih razloga ostali bez roditeljskog staranja ili bez pratnje, odnosno strani državljani koji u Republici Srbiji obavljaju humanitarne aktivnosti.
Taksu za izdavanje putnog lista za strance ne plaćaju strani državljani kojima se putni list za strance izdaje kao putni dokument kojim u okviru sporazuma o readmisiji sa drugim državama Republika Srbija stranog državljanina prinudno udaljava sa teritorije Republike Srbije.

Zaključivanje ugovora na određeno ili neodređeno vreme
Poslodavac može sa stranim državljaninom da zaključi kako ugovor na određeno, tako i ugovor na neodređeno vreme.
Prema odredbi člana 9. st. 2. i 3. ZZS poslodavac može sa strancem da zaključi ugovor o radu u skladu sa zakonom kojim se uređuje rad a pored razloga za prestanak radnog odnosa utvrđenih zakonom kojim se uređuje rad, strancu prestaje radni odnos i prestankom važenja jedinstvene dozvole.
S druge strane, prema odredbi člana 37. stav 4. tačka 3) Zakona o radu ("Sl. glasnik RS", br. 24/2005, 61/2005, 54/2009, 32/2013, 75/2014, 13/2017 - odluka US, 113/2017 i 95/2018 - autentično tumačenje), ugovor o radu na određeno vreme može da se zaključi sa stranim državljaninom, na osnovu dozvole za rad u skladu sa zakonom, najduže do isteka roka na koji je izdata dozvola. U tom smislu, ugovori koji se zaključuju sa stranim državljaninom mogu biti na određeno ili neodređeno vreme, ali svakako najduže do isteka dozvole za rad. Iako se u ZZS ne navodi eksplicitno da se ugovori o radu sa stranim državljaninom mogu zaključiti na neodređeno vreme, prilikom donošenja predloga zakona izvršeno je terminološko usklađivanje saglasno novom konceptu, u skladu sa kojim se više ne izdaje dozvola za rad, kao posebni akt i takođe je precizirano da stranac može zaključiti ugovor o radu na neodređeno i na određeno vreme, a propisani su i osnovi za prestanak važenja takvog ugovora - prestanak važenja jedinstvene dozvole i drugi slučajevi u skladu sa zakonom kojim se uređuje rad.
Prijava na osiguranje stranca
Prijava na centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja stranog državljanina vrši se na osnovu evidencijskog broja za strance koji mu dodeljuje Ministarstvo unutrašnjih poslova. ZS u odredbi člana 7. st. 2. i 3. propisuje da nadležni organ, po službenoj dužnosti ili po zahtevu stranke određuje evidencijski broj strancu, a struktura evidencijskog broja stranca se određuje shodno odredbama Zakona o jedinstvenom matičnom broju građana ("Sl. glasnik RS", br. 24/2018), na način da se stalno nastanjenom strancu i strancu kome je odobren azil u Republici Srbiji određuje broj registra 06, a ostalim kategorijama stranaca broj registra 66. Dozvola za privremeni boravak, odnosno jedinstvena dozvola izdaje se, u obliku kartice, na obrascu na kom su personalizovani podaci o vrsti dozvole i sadrži između ostalih podataka i evidencijski broj stranca, a obrazac lične karte za stranca i privremene lične karte za strance takođe sadrži evidencijski broj stranca.
Prema odredbi člana 16. Pravilnika o izdavanju jedinstvene dozvole za privremeni boravak i rad stranca nakon uzetih biometrijskih podataka, stranac vrši uvid u podatke i daje saglasnost da su njegovi lični podaci tačno i ispravno evidentirani, nakon čega se strancu izdaje potvrda o započetom procesu izdavanja kartice jedinstvene dozvole, koja se lično uručuje strancu, a ova potvrda sadrži evidencijski broj stranca, na osnovu koga poslodavac podnosi prijavu na obavezno socijalno osiguranje, u skladu zakonom, a taj zakon je Zakon o centralnom registru obaveznog socijalnog osiguranja ("Sl. glasnik RS", br. 95/2018 i 91/2019 - dalje: ZCROSO).
Registar osiguranika, odnosno osiguranih lica, kao i evidencija obveznika doprinosa u jedinstvenoj bazi podataka sadrži između ostalog i evidencioni broj za strane državljane, prema odredbi člana 11. stav 4. ZCROSO dok se prema odredbi člana 7. stav 1. tačka 1) Uredbe o sadržini, obrascu i načinu podnošenja jedinstvene prijave na obavezno socijalno osiguranje, jedinstvenim metodološkim principima i jedinstvenom kodeksu šifara za unos podataka u jedinstvenu bazu centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja ("Sl. glasnik RS", br. 132/2021), u jedinstvenu bazu centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja unose kao opšti podaci o osiguraniku, između ostalog i evidencioni broj za strane državljane, određen i utvrđen na način propisan zakonom i jedinstveni broj koji dodeljuje centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja.
Prestanak ugovora i promena osnova rada, promena poslodavca i zapošljavanje kod više poslodavaca
Od momenta zapošljavanja stranog državljanina, odredbe Zakona o radu primenjuju se na zaposlene strane državljane i lica bez državljanstva koji rade kod poslodavca na teritoriji Republike Srbije, ako zakonom nije drukčije određeno pa samim tim poslodavac koji namerava da otkaže ugovor o radu strancu primenjuje odredbe Zakona o radu u smislu sprovođenja otkazne procedure. U tom smislu nema specifičnosti u odnosu na domaće državljane.
Prema ranije važećem Zakonu o zapošljavanju stranaca ukoliko poslodavac zasnuje radni odnos ili zaključi drugi ugovor bez zasnivanja radnog odnosa sa strancem i za njega pribavi odgovarajuću dozvolu za rad, a u međuvremenu ovom strancu prestane radni odnos ili drugi ugovor bez zasnivanja radnog odnosa kojim ostvaruje prava po osnovu rada u skladu sa zakonom, bio je u obavezi da u napred propisanom roku obavesti NSZ kako bi se donelo rešenje o prestanku dozvole za rad. U suprotnom se poslodavac izlagao prekršajnoj odgovornosti i novčanoj kazni.
Novim ZZS se napušta koncept izdavanja dozvole za rad, jedinstveni akt u postupku odlučivanja o zahtevu za privremeni boravak i rad donosi nadležni organ Ministarstva unutrašnjih poslova. Shodno tome, brisane su odredbe kojima se uređuje sadašnji postupak izdavanja i produženja dozvole za rad, poništaj i prestanak važenja dozvole za rad i napred navedenim članom 9. st. 3, 4. i 5. ZZS propisano je da pored razloga za prestanak radnog odnosa utvrđenih zakonom kojim se uređuje rad, strancu prestaje radni odnos i prestankom važenja jedinstvene dozvole. Stranac je u obavezi da u roku od 30 dana od dana prestanka važenja ugovora o radu ili drugog ugovora kojim stranac bez zasnivanja radnog odnosa ostvaruje prava po osnovu rada u skladu sa zakonom, zaključi novi ugovor o radu ili drugi ugovor kojim stranac bez zasnivanja radnog odnosa ostvaruje prava po osnovu rada u skladu sa zakonom, u suprotnom primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuju uslovi za ulazak, kretanje, boravak i vraćanje stranaca.
Za vreme važenja jedinstvene dozvole stranac, odnosno poslodavac u ime stranca ili pravno ili fizičko lice ovlašćeno od strane stranca ili poslodavca, može podneti zahtev za promenu osnova rada, promenu poslodavca ili za zapošljavanje kod dva ili više poslodavca, elektronskim putem na portalu, u okviru usluge namenjene za izdavanje jedinstvene dozvole strancu, na način i u skladu sa uputstvom za korišćenje usluge namenjene za izdavanje jedinstvene dozvole strancu. Za promenu osnova rada, promenu poslodavca, zapošljavanje kod dva ili više poslodavaca tokom perioda važenja jedinstvene dozvole pribavlja se saglasnost NSZ i obrazac zahteva za davanje saglasnosti se nalazi na sajtu NSZ.
O zahtevu za davanje saglasnosti, u zavisnosti od osnova rada za koji se traži saglasnost, NSZ odlučuje na osnovu izveštaja o sprovedenom testu tržišta rada i ocene priloženih dokaza iz Pravilnika o izdavanju jedinstvene dozvole. Dakle uslovi, odnosno dokazi koji se prilažu uz zahtev za davanje saglasnosti istovetni su uslovima i dokazima propisanim za davanje određene vrste procene koju NSZ vrši u okviru postupka izdavanja jedinstvene dozvole. Zahtev za davanje saglasnosti podnosi se nadležnoj filijali NSZ prema sedištu poslodavca.
Na kraju, poslodavac ne sme zapošljavati niti koristiti rad stranca koji nezakonito boravi u Republici Srbiji i koji ne ispunjava uslove za zapošljavanje, odnosno privremeno zapošljavanje.
ZA CELOKUPAN TEKST
PRETPLATITE SE NA
Časopis Pravnik u privredi i pravosuđu
BESPLATNO PRELISTAJTE poslednji broj časopisa
Pravo u privredi i pravosuđu
