Zastava Bosne i Hercegovine

Pitanja i odgovori

USLOVI ZA ODLAGANJE ROKOVA ILI OBUSTAVU POSTUPKA JAVNE NABAVKE USLED VANREDNIH OKOLNOSTI


Pitanje:

• Da li naručilac može na osnovu odluke o proglašenju vanrednog stanja da odloži rokove za preduzimanje radnji u postupku javne nabavke, ili da obustavi započete postupke javnih nabavki?

Odgovor:

Zakonom o javnim nabavkama ("Sl. glasnik RS", br. 124/2012, 14/2015 i 68/2015 - dalje: Zakon) utvrđeni su određeni rokovi za preduzimanje radnji u postupku javne nabavke.

Na prvom mestu, određeno je da se odlukom o pokretanju postupka, između ostalog, utvrđuju rokovi, odnosno okvirni datumi u kojima će se sprovoditi pojedinačne faze postupka javne nabavke (član 53. stav 1. tačka 6) Zakona).

Dalje, određivanje i računanje rokova za podnošenje ponuda u postupku javne nabavke regulisani su čl. 94. do 101. Zakona. Pored minimalne dužine rokova koji su za pojedine vrste postupaka utvrđeni Zakonom, generalno je pravilo, iz člana 94. Zakona, da rok za podnošenje ponuda mora biti primeren vremenu potrebnom za pripremu prihvatljive ponude. Zakonom je utvrđeno u kom slučaju je naručilac dužan da produži rok za podnošenje ponuda - ako izmeni ili dopuni konkursnu dokumentaciju osam ili manje dana pre isteka roka za podnošenje ponuda, kada je dužan da objavi obaveštenje o produženju roka za podnošenje ponuda.

Dakle, Zakon propisuje minimalne rokove za podnošenje ponuda, ali ne ograničava najduži rok za podnošenje ponuda, kao što uređuje kada je naručilac dužan da produži rok za podnošenje ponuda, ali ne zabranjuje produženje roka u drugim situacijama.

S obzirom na to, mišljenja smo da i u svim drugim situacijama, kada naručilac smatra da je potrebno, može produžiti rok za podnošenje ponuda, i na Portalu javnih nabavki i svom vebsajtu objaviti obaveštenje o produženju roka, čija je sadržina određena u Prilogu 3Ž Zakona. Prema navedenom prilogu, obaveštenje o produženju roka za podnošenje ponuda, obuhvata sledeće podatke:

1. naziv, adresa i internet stranica naručioca;
2. vrsta naručioca;
3. vrsta postupka javne nabavke;
4. za dobra i usluge: opis predmeta nabavke, naziv i oznaka iz opšteg rečnika nabavke;
5. za radove priroda i obim radova i osnovna obeležja radova, mesto izvršenja radova, oznaka iz klasifikacije delatnosti, odnosno naziv i oznaka iz opšteg rečnika nabavke;
6. datum objavljivanja poziva za podnošenje ponuda/prijava;
7. datum objavljivanja obaveštenja o produženju roka;
8. razlog za produženje roka;
9. vreme i mesto za podnošenje ponuda (novi rok);
10. vreme i mesto otvaranja ponuda.

Zakonom je u članu 108. propisano da naručilac donosi odluku o dodeli ugovora, u roku određenom u pozivu za podnošenje ponuda, na osnovu izveštaja o stručnoj oceni ponuda. Prema stavu 2. ovog člana, taj rok ne može biti duži od 25 dana od dana otvaranja ponuda, osim u naročito opravdanim slučajevima, kao što je obimnost ili složenost ponuda, odnosno složenost metodologije dodele pondera, kada rok može biti 40 dana od dana otvaranja ponuda. Ovde takođe, prema našem mišljenju, nema smetnje da se rok za donošenje odluke o dodeli ugovora produži, u slučaju vanrednih okolnosti.

Što se tiče obustave postupka, članom 109. stav 2. Zakona propisano je da naručilac može da obustavi postupak javne nabavke iz objektivnih i dokazivih razloga, koji se nisu mogli predvideti u vreme pokretanja postupka i koji onemogućavaju da se započeti postupak okonča ili usled kojih je prestala potreba naručioca za predmetnom nabavkom zbog čega se neće ponavljati u toku iste budžetske godine, odnosno u narednih šest meseci.

Mišljenja smo da obustava postupka iz objektivnih i dokazivih razloga koji se nisu mogli predvideti u vreme pokretanja postupka a koji onemogućavaju da se započeti postupak okonča, kakvi svakako jesu vanredne okolnosti i uvođenje vanrednog stanja odlukom Vlade zbog ugroženosti zdravlja stanovništva, ne bi morala imati za posledicu zabranu ponavljanja istog postupka u narednih šest meseci.

Ipak, naručilac mora u svakom konkretnom slučaju procenjivati ispunjenost navedenih uslova, odnosno ne bi se moglo zaključiti da naručilac generalno može obustaviti sve ili više postupaka javnih nabavki, ukoliko zaista nije onemogućen da započeti postupak okonča a iz razloga koje ranije mogao predvideti (izmenjene potrebe usled nastalih okolnosti i dr).

Napominjemo da je naručilac dužan da, u skladu sa članom 109. st. 3. i 4. Zakona, svoju odluku o obustavi postupka javne nabavke pismeno obrazloži, posebno navodeći razloge obustave postupka i uputstvo o pravnom sredstvu i da je objavi na Portalu javnih nabavki i na svojoj internet stranici u roku od tri dana od dana donošenja odluke.

Naručilac je takođe dužan, da u roku od pet dana od dana konačnosti odluke o obustavi postupka javne nabavke, objavi obaveštenje o obustavi postupka javne nabavke koje sadrži podatke iz Priloga 3K Zakona.

Redakcija