Stručni komentar
Uredba o fiskalnim pogodnostima i direktnim davanjima privrednim subjektima u privatnom sektoru i novčanoj pomoći građanima u cilju ublažavanja ekonomskih posledica nastalih usled bolesti COVID-19 ("Sl. glasnik RS", br. 54/2020i 60/2020 - dalje: Uredba ), između ostalog, uređuje i fiskalne pogodnosti i direktna davanja iz budžeta Republike Srbije, privrednim subjektima u privatnom sektoru sa ciljem ublažavanja ekonomskih posledica.
Ovom Uredbom utvrđene su fiskalne pogodnosti u vidu odlaganja dospelosti za plaćanje određenih javnih prihoda, a među njima za ovu temu bitno je odlaganje:- poreza na dohodak građana na zarade i naknade zarada (dalje: porez) i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje (dalje: doprinosi) na zarade i naknade zarada, kao i poreza i doprinosa na ličnu zaradu preduzetnika i preduzetnika poljoprivrednika, za mesec mart, april i maj 2020. godine, odnosno po izboru poreskog obveznika za mesec april, maj i jun 2020. godine za one poreske obveznike koji su isplate zarada i naknada zarade, kao i lične zarade preduzetnika i preduzetnika poljoprivrednika za mesec mart 2020. godine delimično ili u celosti izvršili do dana stupanja na snagu ove uredbe;
- akontacija poreza na prihod od samostalne delatnosti za mart, april i maj mesec 2020. godine za preduzetnike i preduzetnike poljoprivrednike koji su se opredelili za isplatu lične zarade i preduzetnike druga lica;
- akontacija poreza i doprinosa na prihod od samostalne delatnosti za mart, april i maj mesec 2020. godine za preduzetnike i preduzetnike poljoprivrednike koji se nisu opredelili za isplatu lične zarade, kao i akontacije poreza i doprinosa na prihod od samostalne delatnosti za mart, april i maj mesec 2020. godine za preduzetnike paušalce.
Uredba uređuje i direktna davanja iz budžeta privrednim subjektima u privatnom sektoru u vidu uplate bespovratnih novčanih sredstava privrednim subjektima u skladu sa ovom Uredbom, koja mogu da se koriste isključivo za isplate zarada i naknada zarada zaposlenima.
Međutim, kao posebno sporno javilo se pitanje da li pravno lice može koristiti fiskalne pogodnosti i direktna davanja za zaposlene za koje ujedno koristi i subvencije Nacionalne Službe za zapošljavanje? Sa aspekta odredbi ove Uredbe ne pravi se razlika u zaposlenima - zaposleni koji su već na nekoj vrsti subvencije, i zaposleni koji nisu. Visina direktnih davanja jednako je dostupna i jednim i drugim zaposlenima. |
Shodno odredbama Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Sl. glasnik RS", br. 36/2009, 88/2010, 38/2015, 113/2017 i 113/2017 - dr. zakon - dalje: ZZOSN) Nacionalna služba za zapošljavanje (dalje: NSZ) sprovodi aktivnu politiku zapošljavanja koja predstavlja sistem planova, programa i mera usmerenih ka povećanju zaposlenosti i smanjenju nezaposlenosti. Mere aktivne politike zapošljavanja su aktivnosti usmerene ka unapređenju zaposlenosti, a među njima su i subvencije za zapošljavanje i podrška samozapošljavanju.
Sa aspekta Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom ("Sl. glasnik RS", br. 36/2009 i 32/2013 - dalje: ZPRZOI) uređena je mogućnost prava na refundaciju primerenih troškova prilagođavanja radnog mesta za zapošljavanje osoba sa invaliditetom, za poslodavca koji zaposli osobe sa invaliditetom koje se zapošljavaju pod posebnim uslovima, prema propisima o državnoj pomoći za naknadu dodatnih troškova zapošljavanja osoba sa invaliditetom i drugim propisima o državnoj pomoći koji su potrebni za primenu propisa o državnoj pomoći za naknadu dodatnih troškova zapošljavanja osoba sa invaliditetom.
Dalje, poslodavac koji zaposli na neodređeno vreme osobu sa invaliditetom bez radnog iskustva ima pravo na subvenciju zarade (do 75% ukupnih troškova zarade sa pripadajućim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, ali ne više od iznosa minimalne zarade utvrđene u skladu s propisima o radu), za tu osobu u trajanju od 12 meseci, a ostvaruje se prema propisima o državnoj pomoći za zapošljavanje osoba sa invaliditetom i drugim propisima o državnoj pomoći koji su potrebni za primenu propisa o državnoj pomoći za zapošljavanje osoba sa invaliditetom.
I o jednoj i o drugoj vrsti podsticaja, odlučuje Nacionalna služba za zapošljavanje, na osnovu zahteva poslodavca, a isti može biti podnet u roku od 30 dana od dana zasnivanja radnog odnosa sa osobom sa invaliditetom.
Na osnovu ZZOSN i ZPRZOI i Statuta Nacionalne službe za zapošljavanje ("Sl. glasnik RS", br. 2/2010, 43/11, 16/12 i 90/15), Upravni odbor Nacionalne službe za zapošljavanje donosi Pravilnik o kriterijumima, načinu i drugim pitanjima od značaja za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja ("Sl. glasnik RS", br. 102/2015, 5/2017 i 9/2018 - dalje: Pravilnik). Odredbama člana 127. Pravilnika uređeno je da se mere aktivne politike zapošljavanja realizuju se u skladu sa pravilima o dodeli državne pomoći male vrednosti (de minimis državna pomoć) i primenom pravila o horizontalnoj državnoj pomoći. De minimis državna pomoć dodeljuje se pojedinačnom privrednom subjektu do iznosa određenog propisima o državnoj pomoći, pri realizaciji programa i mera aktivne politike zapošljavanja, i to:
- subvencije za zapošljavanje: subvencije za otvaranje novih radnih mesta i subvencija za zapošljavanje na upražnjenim radnim mestima i subvencija za zapošljavanje nezaposlenih korisnika novčane socijalne pomoći,
- subvencija za samozapošljavanje,
- učešće u finansiranju programa pripravnika,
- učešće u programu sticanja praktičnih znanja,
- učešće u finansiranju programa obuka na zahtev poslodavca i
- subvencija za zapošljavanje lica koja se teže zapošljavaju.
Zakonom o kontroli državne pomoći ("Sl. glasnik RS", br. 73/2019 - dalje: ZKDP) je propisano da je državna pomoć svaki stvarni ili potencijalni javni rashod ili umanjeno ostvarenje javnog prihoda koju dodeljuje davalac državne pomoći u bilo kom obliku, kojom se određeni učesnik na tržištu stavlja u povoljniji položaj u odnosu na konkurente ili se daje prednost proizvodnji određene robe i/ili usluga, kojom se narušava ili postoji opasnost od narušavanja konkurencije na tržištu i utiče na trgovinu između Republike Srbije i zemalja članica Evropske unije.
Shodno odredbi člana 7. st. 1. i 2. ZKDP kumulacija predstavlja zbir dodeljene državne pomoći koja ima jedinstven cilj i namenu nezavisno od vrste, instrumenta dodele i davaoca državne pomoći. U cilju utvrđivanja preostalog dozvoljenog iznosa konkretne državne pomoći, davalac je dužan da, pre dodele državne pomoći od korisnika pribavi pisanu izjavu da li mu je i po kom osnovu prethodno dodeljena državna pomoć za iste opravdane troškove, i izvrši kumulaciju. De minimis državna pomoć, u skladu sa članom 95g stav 3. Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći ("Sl. glasnik RS", br. 13/2010, 100/2011, 91/2012, 37/2013, 97/2013 i 119/2014) može da se kumulira sa drugim vrstama državne pomoći koja se dodeljuje za iste opravdane troškove ili državnom pomoći za istu meru rizičnog finansiranja, samo do visine (intenziteta) državne pomoći koja predstavlja gornju granicu do koje se može dodeliti ukupan iznos državne pomoći. De minimis državna pomoć koja nije dodeljena za određene opravdane troškove ili se njima ne može pripisati, može se kumulirati sa drugim kategorijama državne pomoći u skladu sa pripadajućim pravilima o državnoj pomoći.
Uredba o uslovima i kriterijumima usklađenosti državne pomoći radi otklanjanja ozbiljnog poremećaja u privredi prouzrokovanog epidemijom zarazne bolesti COVID-19 ("Sl. glasnik RS", br. 54/2020) članom 2. stav 2. tač. 4. i 5. utvrđuje da se državna pomoć radi otklanjanja ozbiljnog poremećaja u privredi prouzrokovanog epidemijom zarazne bolesti COVID-19 (dalje: državna pomoć za likvidnost) dodeljuje i u obliku odlaganja plaćanja poreza i/ili doprinosa za socijalno osiguranje, ali i u obliku subvencija za plate zaposlenih radi izbegavanja otpuštanja tokom epidemije.
Da sumiramo, činjenica da privredni subjekt ostvaruje subvenciju za predmetne zaposlene ne utiče na ostvarivanje prava iz Uredbe - privredni subjekt ima pravo na fiskalne pogodnosti i direktna davanja i za zaposlena lica za koja koristi subvencije od NSZ, u skladu sa Uredbom. Imajući u vidu da i subvencije NSZ predstavljaju državnu pomoć, subvencije koje nisu dodeljene za određene opravdane troškove sa istim ciljem (jednokratne isplate sredstava: subvencija za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih i samozapošljavanje, refundacija primerenih troškova prilagođavanja radnog mesta za osobe sa invaliditetom ili mesečne isplate neto zarada licu sa pripadajućim porezom i doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, kao i finansiranje obuke na zahtev poslodavca), te nisu u vezi sa državnom pomoći za likvidnost i nema smetnji da se kumuliraju do visine utvrđene pravilima o državnoj pomoći.
Međutim, subvencije koje podrazumevaju obavezu NSZ da isplaćuje utvrđen iznos neto zarade licu sa pripadajućim porezom i doprinosom za obavezno socijalno osiguranje nije opravdano kumulirati sa državnom pomoći za likvidnost, ukoliko pođemo da bi se davalac državne pomoći (neposredno i posredno Budžet Republike Srbije) teretio po dva osnova za istog zaposlenog.
NSZ u Instrukciji za postupanje NSZ, br. 0020-101-11/2020 od 22.4.2020. godine, zauzima nejasan stav i navodi da u ovom slučaju smatraju da "poslodavac ima obavezu da u punom iznosu (uključujući plaćanje poreza i doprinosa na zarade) namenski utroši isplaćena sredstva za svaki mesec, kao i za mesece od marta do juna 2020. godine, ukoliko ugovor obuhvata naznačeni period". Instrukciju dalje prenosimo u celini:
Broj: 0020-101-11/2020 Datum: 22.04.2020. godine DIREKTORIMA POKRAJINSKIH SLUŽBI DIREKTORIMA FILIJALA Predmet: Instrukcije za postupanje U skladu sa mišljenjem Ministarstva za rad, boračka i socijalna pitanja, u vezi sa postupanjem Nacionalne službe za zapošljavanje (NSZ) tokom realizacije programa i mera aktivne politike zapošljavanja (APZ), a povodom usvojene Uredbe o fiskalnim pogodnostima i direktnim davanjima privrednim subjektima u privatnom sektoru i novčanoj pomoći građanima u cilju ublažavanja ekonomskih posledica nastalih usled bolesti COVID-19 (Uredba), dostavljamo vam instrukcije koje je potrebno primenjivati u daljem postupanju po podnetim zahtevima/prijavama za javne pozive/konkurse za mere APZ u 2020. godini, kao i prilikom praćenja realizacije programa i mera APZ koje su u toku: • Za mere APZ koje su se sprovodile u 2018. i 2019. godini, za koje je NSZ izvršila plaćanje ugovorenih finansijskih obaveza (jednokratne isplate sredstava: subvencija za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih i samozapošljavanje, refundacija primerenih troškova prilagođavanja radnog mesta za osobe sa invaliditetom ili mesečne isplate neto zarada licu sa pripadajućim porezom i doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, kao i finansiranje obuke na zahtev poslodavca), a za koje nije istekla obaveza poslodavca - korisnika sredstava NSZ da lice zadrži u radnom odnosu 6 ili 12 meseci ili ako je samozapošljavanje u pitanju, da obavlja delatnost i uplaćuje doprinose za obavezno socijalno osiguranje najmanje 12 meseci: Ukoliko navedena ugovorna obaveza poslodavca - korisnika sredstava NSZ obuhvata poreze i doprinose za obavezno socijalno osiguranje, koji se plaćaju na zaradu, za mesece mart, april i maj 2020. godine, odnosno april, maj i jun 2020. godine (ili za bilo koji od navedenih meseci) i taj poslodavac - korisnik sredstava NSZ ispunjava uslove za odlaganje plaćanja dospelih poreskih obaveza (plaćanje poreza i doprinosa na zarade i naknade zarade) u skladu sa Uredbom, i prihvati korišćenje tih fiskalnih pogodnosti podnošenjem Obrasca PPP-PD sa označenim datumom plaćanja 4. januar 2021. godine (i o tome informiše i dostavi dokaze NSZ), u tom slučaju NSZ prati izvršenje ugovorne obaveze za navedene mesece na način kako je plaćanje regulisano Uredbom. Ovo je potrebno primeniti i za realizaciju mera APZ po Javnim pozivima iz 2020. godine, ukoliko je NSZ već zaključila ugovore sa poslodavcima - korisnicima sredstava NSZ za realizaciju mera po kojima se sredstva isplaćuju jednokratno (subvencija za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih, subvencija za samozapošljavanje i refundacija primerenih troškova prilagođavanja radnog mesta za osobe sa invaliditetom), a ugovorna obaveza obuhvata sve ili neke od meseci počev od marta i zaključno sa junom 2020. godine za koje je poslodavac - korisnik sredstava odložio plaćanje dospelih poreskih obaveza u skladu sa navedenom Uredbom. • Za mere koje su započele u 2019. godini, a finansijske obaveze NSZ se nastavljaju i u 2020. godini u smislu mesečne isplate neto zarada licu sa pripadajućim porezom i doprinosima za obavezno socijalno osiguranje (programi pripravnika, program sticanja praktičnih znanja, mesečna subvencija zarade sa osobe sa invaliditetom, radna asistencija): Imajući u vidu da za ove mere NSZ mesečno u skladu sa zakonom i zakonskim rokovima, isplaćuje utvrđen iznos neto zarade licu sa pripadajućim porezom i doprinosom za obavezno socijalno osiguranje, poslodavac ima obavezu da u punom iznosu (uključujući plaćanje poreza i doprinosa na zarade) namenski utroši isplaćena sredstva za svaki mesec, kao i za mesece od marta do juna 2020. godine, ukoliko ugovor obuhvata naznačeni period. • Za poslodavce koji nameravaju da podnesu zahtev za učešće u meri APZ po javnim pozivima i konkursima NSZ iz 2020. godine, a uslov je da izmiruju obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje u zakonskim rokovima: Kako je navedenom Uredbom data mogućnost poslodavcima pod određenim uslovima da odlože plaćanje dospelih poreskih obaveza za tri izabrana meseca (mart - jun 2020. godine), treba omogućiti poslodavcima, koji su ispunili uslove iz navedene Uredbe i prihvatili korišćenje fiskalnih pogodnosti podnošenjem Obrasca PPP-PD za odlaganje plaćanja dospelih poreskih obaveza za tri izabrana meseca mart, april, maj ili april, maj, jun 2020. godine, ukoliko o gore navedenom dostave dokaz NSZ i ukoliko su pre i posle naznačenog perioda nastavili da izmiruju obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje u zakonskim rokovima, da pod jednakim uslovima, kao i drugi poslodavci koji ovu mogućnost nisu iskoristili, a redovno izmiruju obaveze, mogu da učestvuju u javnim pozivima i konkursima NSZ. Napominjemo da će, u skladu sa identifikovanim potrebama za davanjem dodatnog mišljenja u vezi gore navedenog načina postupanja, filijalama isto biti blagovremeno prosleđeno, kao i da će biti prosleđene neophodne forme pratećih priloga dokumenata IMS (obaveštenja, aneksi ugovora i sl.) |
29.4.2020. godine, javlja se Instrukcija NSZ poslodavcima korisnicima subvencije u vidu mesečne isplate neto zarada licu sa pripadajućim porezom i doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.
29.04.2020.godine: Nakon dostavljanja Instrukcija za postupanje od 22.04.2020. godine, a u skladu sa mišljenjem Ministarstva za rad, boračka i socijalna pitanja, u vezi sa postupanjem Nacionalne službe za zapošljavanje tokom realizacije programa i mera aktivne politike zapošljavanja povodom usvojene Uredbe o fiskalnim pogodnostima i direktnim davanjima privrednim subjektima u privatnom sektoru i novčanoj pomoći građanima u cilju ublažavanja ekonomskih posledica nastalih usled bolesti COVID-19 (Uredba), od strane poslodavaca postavljena su pitanja o načinu postupanja prilikom praćenja realizacije programa koji podrazumevaju mesečnu isplatu neto zarada licu sa pripadajućim porezom i doprinosima za obavezno socijalno osiguranje (programi pripravnika, program sticanja praktičnih znanja, mesečna subvencija zarade sa osobe sa invaliditetom, radna asistencija) i to kada se poslodavac unapred već opredelio za jednu od mogućih opcija: 1. obračunao i isplatio neto zaradu, naknadu zarade ili lično primanje preduzetnika, a pod određenim uslovima odložio plaćanje dospelih poreskih obaveza za tri izabrana meseca (mart - jun 2020. godine), sa označenim datumom plaćanja 4. januar 2021. godine u Obrascu PPP-PD; 2. podneo zahtev Ministarstvu finansija za bespovratna sredstva na ime isplate neto zarade, u visini minimalne zarade iz sredstava Budžeta Republike Srbije za period mart - jun 2020. godine i odložio plaćanje dospelih poreskih obaveza za tri izabrana meseca (mart - jun 2020. godine), sa označenim datumom plaćanja 4. januar 2021. godine u Obrascu PPP-PD. Kada je u pitanju prva situacija, prilikom doznačavanja sredstava od strane Nacionalne službe za zapošljavanje, po odgovarajućem programu, vršiće se isplata samo onog iznosa koji je obračunat i stvarno isplaćen od strane podnosioca zahteva - neto zarada, naknada zarade ili lično primanje preduzetnika, uz dostavljanje odgovarajućih dokaza od strane poslodavca. Na nivou filijale nastaviće sa praćenjem realizacije ugovorne obaveze, u smislu trajanja radnog odnosa lica, odnosno prisustva lica meri, u odgovarajućem vremenskom periodu (3 - 12 meseci), a u skladu sa uslovima iz konkretnog ugovora i na osnovu raspoloživih dokaza. Ukoliko se poslodavac opredelio za drugu mogućnost Naciona služba za zapošljavanje neće vršiti isplatu, po eventualnim zahtevima a na osnovu dostavljenih dokaza od strane poslodavca. Kao i u prethodnoj situaciji, na nivou filijale nastaviće se sa praćenjem realizacije ugovorne obaveze, u smislu trajanja radnog odnosa lica, odnosno prisustva lica meri, u odgovarajućem vremenskom periodu (3 - 12 meseci), a u skladu sa uslovima iz konkretnog ugovora i na osnovu raspoloživih dokaza. Poslodavce obaveštavamo da nije moguće po istom osnovu, realizovati refundaciju/subvenciju sredstava koja se doznačavaju praktično iz istog izvora - Budžeta Republike Srbije. |
Tatjana Orlović