Zastava Bosne i Hercegovine

Pitanja i odgovori

NEMOGUĆNOST PRODUŽENJA VAŽENJA UGOVORA O JAVNOJ NABAVCI USLED VANREDNOG STANJA UKOLIKO MOGUĆNOST IZMENE NIJE PREDVIĐENA U SKLADU SA ZAKONOM O JAVNIM NABAVKAMA


Pitanje:

• U situaciji kada ima zaključene ugovore o nabavci hrane, koji zbog proglašenja vanrednog stanja nisu izvršeni, a ističu u maju mesecu 2020. godine, da li postoji osnov da ustanova kao naručilac kroz izmene ugovora produži rok važenja zaključenih ugovora, ako takva mogućnost nije predviđena ni ugovorom ni konkursnom dokumentacijom? Da li postoji neki drugi osnov u Zakonu o obligacionim odnosima, koji bi dozvolio ovu mogućnost ili se mora sprovoditi novi postupak?

Odgovor:

Članom 63. stav 6. Zakona o javnim nabavkama ("Sl. glasnik RS", br. 124/2012, 14/2015 i 68/2015 - dalje: Zakon) propisano je da po isteku roka predviđenog za podnošenje ponuda naručilac ne može da menja niti da dopunjuje konkursnu dokumentaciju.

Ugovor o javnoj nabavci se po pravilu mora izvršavati u skladu sa njegovom sadržinom i sadržinom konkursne dokumentacije, dok su članom 115. Zakona predviđene situacije u kojima je dozvoljeno izmeniti ugovor o javnoj nabavci. Tako je stavom 2. ovog člana propisano da nakon zaključenja ugovora o javnoj nabavci naručilac može da dozvoli promenu cene i drugih bitnih elemenata ugovora iz objektivnih razloga koji moraju biti jasno i precizno određeni u konkursnoj dokumentaciji, ugovoru o javnoj nabavci, odnosno predviđeni posebnim propisima, dok je stavom 1. propisano da se obim predmeta javne nabavke može povećati do 5% u odnosu na vrednost ugovora (uz propisane limite u ovoj odredbi zakona), ali ponovo pod uslovom da je ta mogućnost jasno i precizno navedena u konkursnoj dokumentaciji i ugovoru o javnoj nabavci.

U opisanoj situaciji ugovori o javnoj nabavci su zaključeni na period od godinu dana, a da konkursnom dokumentacijom i/ili samim ugovorom o javnoj nabavci nije predviđena mogućnost njihovog produženja, u slučaju da finansijska sredstva ne budu realizovana. S obzirom na to, Zakonom nije dozvoljeno produženje ugovora o javnoj nabavci.

U vezi sa eventualnom primenom Zakona o obligacionim odnosima na nastalu situaciju, ukazujemo da Zakon u vezi sa ugovorom o javnoj nabavci predstavlja lex specialis koji se primenjuje, te nije moguće primeniti odgovarajuće odredbe Zakona o obligacionim odnosima (koje bi ovakvu izmenu svakako dozvoljavale).

Na kraju ukazujemo da uvedeno vanredno stanje ne menja situaciju u odnosu na situaciju iz pitanja. Naime, Uprava za javne nabavke je na svojoj internet stranici objavila obaveštenje u vezi sa nastalom situacijom (http://www.ujn.gov.rs/vesti/obavestenje-u-vezi-sa-sprovodjenjem-postupaka-javnih-nabavki-u-toku-vanrednog-stanja/), u kojem je obavestila sve učesnike u postupcima javnih nabavki da su i tokom proglašenog vanrednog stanja u obavezi da postupaju u svemu u skladu sa odredbama Zakona, dok imaju mogućnost da u situaciji u kojoj smatraju da nisu u mogućnosti da postupak i sprovedu, postupak javne nabavke obustave. Dakle, vanredno stanje jeste osnov za obustavu postupaka javnih nabavki od strane naručilaca. Ipak, ukoliko naručioci postupak određenog predmeta javne nabavke obustave, oni nisu u mogućnosti da iz tog razloga predmet javne nabavke pribavljaju "mimo" zaključenog ugovora o javnoj nabavci, ukoliko za to nisu ispunjeni uslovi propisani Zakonom. Navedeno znači i da se postojeći ugovori ne mogu produžavati nakon njihovog isteka, ukoliko takva mogućnost nije u skladu sa članom 115. Zakona i predviđena samim ugovorom (povećanje obima za 5% i sl.).

Imajući u vidu sve navedeno i sagledavajući navode iz postavljenog pitanja, mišljenja smo da proizilazi da je potrebno sprovođenje novog postupka javne nabavke radi pribavljanja predmeta nabavke.

Redakcija