Zastava Bosne i Hercegovine

Stručni komentar

PREPORUKE ZA POČETAK RADA TURISTIČKIH AGENCIJA NAKON UKIDANJA VANREDNOG STANJA

• Opšte sanitarno-higijenske mere, opšta pravila ponašanja zaposlenih i klijenata i opšte mere prevencije tokom organizovanog prevoza putnika (autobusi, brodovi) •


Na internet stranici Instituta za javno zdravlje Srbije "Dr Milan Jovanović Batut" objavljene su preporuke koje sadrže mere koje treba da budu sprovedene pre početka rada.

Opšte sanitarno-higijenske mere

1. Pre početka rada agencije, sprovesti pranje, čišćenje i dezinfekciju prostora, pribora i površina, kao i provetravanje prostorija (preporuke za čišćenje i dezinfekciju prostora nalaze se na sledećem linku: http://www.batut.org.rs/download/aktuelno/Ciscenje%20prostoral.pdf).

2. Ukoliko je moguće, organizovati rad u dve smene tako da između prve i druge smene ima dovoljno vremena za čišćenje i dezinfekciju.

3. Obezbediti dovoljne količine lične zaštitne opreme, sredstava i pribora za čišćenje i dezinfekciju.

4. Na ulazu u objekat svakodnevno postavljati dezobarijeru - sunđer ili krpu dobro natopljenu dezinfekcionim sredstvom, kao i dozere sa sredstvom za dezinfekciju ruku na bazi 70% alkohola. Obezbediti dovoljno dispenzera, poželjno beskontaktnih, sa sredstvom za dezinfekciju ruku na bazi 70% alkohola i jasno istaknuto obaveštenje o obavezi i načinu dezinfekcije ruku.

5. Na ulazu i svim vidnim mestima u turističkoj agenciji kao i na veb stranici turističke agencije postaviti obaveštenje o obavezi pridržavanja opštih mera prevencije.

6. Redovno provetravati prostorije agencije isključivo prirodnim putem (otvaranjem prozora), bez upotrebe veštačke ventilacije i klimatizacije centralizovanog zatvorenog tipa.

7. Toalete posebno redovno čistiti i dezinfikovati i opremiti toalet papirom, sapunom, papirnim ubrusima i dozerima za dezinfekciju ruku. Postaviti obaveštenje o obavezi pranja i dezinfekcije ruku, kao i uputstva za pravilno pranje ruku.

8. Otpad odlagati u kese u kante za smeće sa pedalom za nožno otvaranje kako bi se izbeglo dodirivanje površine kante. Kese sa otpadom zavezati pre bacanja u kontejner i dalje tretirati u skladu sa procedurom za upravljanje, uz propisane mere zaštite.

Opšta pravila ponašanja zaposlenih i klijenata

1. Zaposleni i klijenti moraju biti bez simptoma koji ukazuju na COVID-19 (povišena temperatura, kašalj, kratkoća daha, otežano disanje, gubitak čula ukusa i mirisa).

2. Preporučuje se nošenje maske tako da maska prekriva nos, usta i bradu (preporuka za korišćenje maske za lice dostupna na linku: http://www.batut.org.rs/download//aktuelno/zastitne%20maske.pdf). Rukavice se preporučuju zaposlenima u obavljanju poslova pri kojima su se i ranije koristile.

3. Održavanje međusobne fizičke udaljenostiklijenata od dva metra u svim prostorijama agencije, osim ako su u pitanju članovi jedne porodice, odnosno klijenti koji su zajedno došli u agenciju. Ograničiti broj osoba u prostorijama turističke agencije, tako da naredna osoba može ući tek nakon što jedna izađe.

4. Na šalterima obezbediti mogućnost održavanja propisane fizičke udaljenosti između zaposlenih i klijenata kao i među zaposlenima, a samu dužinu kontakta svesti na manje od 15 minuta. Ukoliko to nije moguće, postaviti vertikalne barijere od pleksiglasa ili sličnog materijala pogodnog za čišćenje i dezinfekciju. Posebno je važno često brisati radne površine i opremu na šalteru sredstvom za dezinfekciju na bazi 70% alkohola.

5. Osigurati nadzor nad zdravstvenim stanjem zaposlenih. Zaposleni treba svakodnevno bar dva puta dnevno da mere temperaturu i proveravaju da li imaju neki od simptoma COVID-19, a posebno pre dolaska na posao. U slučaju pojave simptoma koji ukazuju na COVID-19 zaposleni treba da ne dolazi na posao i da se javi lekaru u nadležnom domu zdravlja.

6. U situaciji pojave oboljenja COVID-19 kod zaposlenog, direktor je u obavezi da o tome odmah obavesti epidemiologa nadležnog instituta/zavoda za javno zdravlje radi daljeg postupanja.

Opšte mere prevencije tokom organizovanog prevoza putnika (autobusi, brodovi)

Održavati higijenu kabine vozača/kapetana/posade broda i radnu okolinu vozačkog mesta/kormila i kabine tako da se svakodnevno, više puta dnevno, prebrišu površine sredstvom za dezinfekciju na bazi 70% alkohola. Posebno se brišu one površine koje se često dodiruju rukama kao što su kvake na vratima, volan, tabla sa komandama za upravljanje vozila/kormilo.

• Preporučuje se postavljanje providne fizičke barijere između vozačkog mesta i putnika (od pleksiglasa ili sličnog materijala koji se može prati i dezinfikovati sredstvima na bazi hlora u skladu sa uputstvom proizvođača ili na bazi 70% alkohola), a ako to nije moguće, prvi red sedišta iza vozača ne treba koristiti za prevoz putnika.

Redovno održavati higijenu ruku. Kada god je moguće, vozač/kapetan, posada broda, kabinsko osoblje i putnici treba da peru ruke sapunom i vodom u trajanju od minimum 20 sekundi ili dezinfekcionim sredstvima na bazi 70% alkohola. Ruke treba oprati pre ulaska i nakon izlaska iz prevoznog sredstva, nakon stavljanja prtljaga u prtljažnik, nakon postupaka čišćenja prevoznog sredstva. Za vozača/ kapetana, posadu broda, kabinsko osoblje i putnike obavezna je dezinfekcija ruku na ulazu u prevozno sredstvo.

Održavati higijenu putničkog prostora. Pranje i čišćenje prevoznog sredstva obavlja se uobičajenim sredstvima prema uputstvu proizvođača. Posebnu pažnju obratiti na držače i rukohvate, prozorska stakla, kao i na naslone za glavu i ruke putnika koje je potrebno češće dezinfikovati sredstvima na bazi 70% alkohola. Obezbediti kantu za otpatke sa kesom za odlaganje koja se mora zavezati pre odlaganja u kontejner.

Vozilo treba redovno provetravati: pre početka vožnje, prilikom stajanja vozila na stajalištima, tokom vožnje držanjem prozora vozila otvorenim i nakon završetka smene. Ne savetuje se korišćenje klima uređaja za grejanje/rashlađivanje vozila, a ukoliko je moguće držati prozore otvorenim i obezbediti kontinuirani protok vazduha.

Vozači i putnici su u obavezi da nose maske, a masku nositi tako da prekriva nos, usta i bradu. Zaštitnu masku treba redovno menjati, a obavezno kada se ovlaži. Nakon menjanja maske oprati ili dezinfikovati ruke. Masku nositi sve vreme, a posebno tokom kretanja kroz vozilo, pri komunikaciji putnicima sa zaposlenima (vozač, vodič...). Treba izbegavati dodirivanje očiju, usta i nosa neopranim rukama tokom boravka u prevoznom sredstvu.

Agencija je dužna da upozori putnike pre polaska na put da su u obavezi da imaju svoje zaštitne maske i dezinfekciona sredstva i da ih obezbedi ukoliko ih putnik nema. Agencija je u obavezi da obezbedi ličnu zaštitnu opremu svojim zaposlenima.

Obeležiti ulaz i izlaz za putnike posebnim nalepnicama. U vozilu postaviti obaveštenja o opštim merama prevencije (nošenje maske, pranje i dezinfekcija ruku, održavanje međusobne udaljenosti od najmanje dva metra).

• Preporučuje se da se prilikom ulaska putnika prvo ispunjavaju sedišta u poslednjem redu, i to tako što se u okviru jednog reda sedišta prvo ispunjavaju sedišta do prozora.

• Preporučuje se da se između putnika nalazi po jedno prazno mesto, odnosno da sede dijagonalno ili "cik-cak" jedan u odnosu na drugog. Putnici sede tako da nisu okrenuti licem jedan ka drugom.

Ne preporučuje se deljenje hrane tokom putovanja. Ukoliko je to potrebno, onda hranu i napitke putnicima unapred ostaviti na sedišta kako bi se izbegao bliski kontakt sa putnicima. Pre unosa hrane i vode/sokova obavezna je dezinfekcija ruku sredstvom na bazi 70% alkohola.

Ukoliko se kod putnika tokom putovanja pojave simptomi bolesti izdvojiti ga na posebno sedište koje je na rastojanju od najmanje dva metra od ostalih i obezbediti transport do najbližeg doma zdravlja, odnosno do najbliže zdravstvene ustanove u stranoj zemlji. Ukoliko brodovi poseduju kafeterije i slične prostore gde se prodaje i služi voda, sokovi i hrana, kao i trgovačke objekte, potrebno je da rade u skladu sa preporukama za ugostiteljske i maloprodajne objekte (preporuke dostupne na sledećim linkovima: http://www.batut.org.rs/download/aktuelno/Ugostiteljski%20objekt.pdf,http:/ /www.batut.org.rs/download/ aktuelno/Trzni%20centri.pdf).

Preporuke su podložne izmenama u zavisnosti od promene epidemiološke situacije.

Redakcija