Zastava Bosne i Hercegovine

Stručni komentar

PREPORUKA ZA RAD SPORTSKIH OBJEKATA OTVORENOG I ZATVORENOG TIPA U SKLOPU PRIMENE MERA PREVENCIJE COVID 19


Na internet stranici Gradskog zavoda za javno zdravlje objavljene su preporuke koje sadrže mere koje treba da budu sprovedene pre početka rada.

U nastavku se nalazi integralni tekst preporuka.

U sklopu postepenog vraćanja na redovne aktivnosti nakon ukidanja vanrednog stanja zbog epidemije COVID19, a zbog neophodnosti nastavka primene protiv epidemijskih mera, donosimo preporuke za rad sportskih objekata otvorenog i zatvorenog tipa na teritoriji grada Beograda (dalje: SO).

Akcenat sprovođenja preventivnih mera se bazira na dobroj organizaciji rada CO i pojedinačnih sportskih aktivnosti, kao i ličnoj odgovornosti aktera, uz pridržavanje mera lične i kolektivne zaštite (lična zaštitna oprema, dezinfekcija i održavanje lične i higijene prostora).

1. Pre otvaranja CO, napraviti plan rada u pogledu organizacije funkcionisanja u uslovima primene neophodnih mera zaštite.

2. Obezbediti potrebnu količinu lične zaštitne opreme (rukavice i maske) za zaposlene, kao i dezinfekcionih i sredstava za održavanje higijene za potrebe CO.

3. Na vidnom mestu istaknuti pravila ponašanja i uslove korišćenja usluga CO. O ovim pravilima obavestiti sve zaposlene, rukovodioce i organizatore sportskih aktivnosti, a oni ista treba da prenesu sportistima, rekreativcima i drugim korisnicima usluga CO i da prate njihovo sprovođenje.

4. Kad god je izvodljivo favorizovati sportsku aktivnost (treninge i takmičenja) na otvorenom u odnosu na zatvoren prostor.

5. Organizovati rad na način da se koliko je to moguće, imajući u vidu trenažni proces (trening) i prirodu sportskih aktivnosti, isti obavljaju individualno ili u manjim organizovanim grupama, sa što manje neposrednih kontakata između aktera.

6. Imati u vidu aktuelna ograničenja u pogledu maksimalno dozvoljenog broja osoba u okviru zatvorenog ili otvorenog prostora.

7. Na ulazu u CO postaviti dezobarijeru (sunđer ili krpu dobro natopljenu dezinfekcionim sredstvom), što se odnosi i na svaku pojedinačnu sportsku celinu (salu, teretanu, teren na otvorenom i dr.).

8. Prilikom ulaska u CO obaviti dezinfekciju ruku sa nekim od preporučenih dezinfekcionih sredstava (poželjno 70% alkohol) putem dozera ili pumpice sa raspršivačem. Dozere i/ili raspršivače sa dezinfekcionim sredstvom treba postaviti u okviru svake sportske celine (sala, teretana, teren na otvorenom i dr.) tako da budu pristupačni svim zaposlenima i korisnicima za dezinfekciju ruku, pribora i opreme. Preporučljivo je i da korisnici samostalno ili organizatori sportskih aktivnosti za organizovane grupe, dodatno obezbede sredstva za dezinfekciju ruku, vlažne maramice i sl.

9. Poželjno je da se na ulazu u CO ili na ulazima u pojedinačne sportske celine beskontaktnim toplomerom prisutnim osobama, a pre svega sportistima, trenerima i drugim sportskim radnicima koji učestvuju u kolektivnim sportovima, izmeri telesna temperatura; kao i tokom sporstkih aktivnosti u slučaju sumnje na povišenu temperaturu i postojanje respiratornog sindroma (kašalj, kijanje, smetnje sa disanjem i dr.).

10. Broj korisnika koji borave u isto vreme u CO, kao i uslovi i način korišćenja prostorija, tribina za posetioce i svih organizovanih programa moraju biti kontrolisani od strane ovlašćenog lica SO, tako da se u potpunosti ispoštuju ove kao i druge važeće preporuke zdravstvenih i drugih nadležnih službi i organa u cilju prevencije širenja Covid19.

11. Organizatori aktivnosti treba da vode evidenciju o prisutnim licima koja učestvuju u grupnim aktivnostima.

12. Treneri, instruktori i drugi zaposleni koji organizuju ili prate realizaciju sportskih aktivnosti treba da sprovode edukaciju sportista, rekreativaca i korisnika usluga SO u pogledu održavanja lične higijene, sa akcentom na redovno i pravilno pranje i dezinfekciju ruku, nedodirivanje sluzokoža (usta, nosa i očiju), postupanje u slučaju za desnog kijanja i kašljanja i primenu drugih mera prevencije tokom boravka u SO.

13. Zaposleni u SO, sportski radnici, posetioci, i druga lica koja nisu u postupku treninga ili takmičenja, treba da koriste ličnu zaštitnu opremu (masku i rukavice), uz poštovanje propisane socijalne distance od 2 metra.

14. Dužinu boravka pojedinih grupa prilagoditi vrsti i sadržaju aktivnosti, kao i potrebi obavljanja postupka čišćenja, pranja i dezinfekcije svih rekvizita, opreme i prostorija, posle svake grupe korisnika, a pre ulaska naredne. Na primer, ukoliko se predviđa trajanje treninga od 1,5 sata, narednih pola sata po izlasku svih prisutnih sprovesti postupak provetravanja, čišćenja, pranja i dezinfekcije.

15. Sprave za vežbanje i raspored sportista tokom vežbi organizovati tako da prilikom forsiranog disanja nisu okrenuti jedni ka drugima, u meri u kojoj je to moguće.

16. Sportski radnici, sportisti i korisnici moraju koristiti sopstvenu sportsku i opremu za održavanje higijene (peškire, rezervnu garderobu i dr.), kao i druge lične predmete koji se ne smeju međusobno razmenjivati (boce sa sredstvima za dehidraciju, čaše i dr.).

17. Zajedničke prostorije, kao što su svlačionice, tuš kabine i sl. dezinfikovati nakon boravka svake grupe, odnosno nakon svakog termina korišćenja.

18. Sanitarne prostorije (toaleti i prostor za pranje ruku) opremiti potrebnim sredstvima (toalet papirom, sapunom, papirnim ubrusima i dozerima za dezinfekciju ruku). Kante za smeće u toaletima moraju biti bezkontaktne, sa poklopcima. Sanitarne prostorije više puta u toku dana dezinfikovati.

19. Za vreme rada SO omogućiti prirodno provetravanje prostorija, a po izlasku svake grupe forsirano provetravanje, otvaranjem većeg broja prozora i vrata. Ukoliko je moguće ne koristiti centralni tip ventilacije ili klimatizaciju ako je u pitanju zatvoren sistem bez ulaska svežeg spoljašnjeg vazduha.

20. Oprema, sprave i prostor za vežbanje se moraju dezinfikovati više puta u toku radnog vremena, odnosno nakon svake grupe korisnika. Obezbediti ubruse za jednokratnu upotrebu za brisanje vlažnih površina (sprave za vežbanje i sl.) uz naknadno prskanje dezinfekcionim sredstvom.

21. U okviru SO postaviti potreban broj bezkontaktnih kanti za smeće sa poklopcem i redovno ih prazniti na bezbedan način.

22. Ceo prostor SO, sa svim pratećim prostorijama, svakodnevno detaljno očistiti i dezinfikovati nakon završetka rada, a pojedine sportske celine (sale, teretane, tereni na otvorenom i dr.) nakon svake organizovane grupe ili po završetku trenažnog procesa, odnosno takmičenja.

23. U slučaju sumnje da neko od zaposlenih ili drugih prisutnih lica ima simptome bolesti COVID-19, (povišena temperatura, kašalj, kratkoća daha i otežano disanje) odgovorno lice SO ili organizator sportske aktivnosti su dužni da bez odlaganja takvo lice upute na nadležni dom zdravlja - COVID ambulantu, bez daljeg zadržavanja u SO. U tom slučaju odmah obustaviti rad i sprovesti meru detaljne dezinfekcije prostora SO, odnosno sportske celine ili prostorija koju je takvo lice koristilo. Sa radom nastaviti narednog dana, nakon dezinfekcije. Dalje postupanje uskladiti sa trenutno važećim instrukcijama nadležnih zdravstvenih službi o daljem postupanju u slučaju registrovanja pozitivnog nalaza na testu za virus SARS-COV-2 (korona virus).

Navedene preporuke su date prema trenutno važećim stručnim i od strane nadležnih organa definisanih mera za sprečavanje širenja COVID19, na dan 14.5.2020. godine.

Treba imati u vidu da odvijanje sportskih aktivnosti, naročito onih kod kojih nije moguće izbeći direktan kontakt između učesnika, predstavlja potencijalni rizik za prenošenje prouzrokovača COVID19, i da je u to pogledu neophodno što doslednije poštovanje mera prevencije, uz ličnu (svakog pojedinca) i kolektivnu odgovornost (zaposlenih u SO i organizatora sportskih aktivnosti).

Redakcija