Stručni komentar
U skladu sa odredbom člana 2. Uredbe o pomeranju rokova za održavanje redovne sednice skupštine privrednog društva i dostavljanje godišnjih i konsolidovanih finansijskih izveštaja privrednih društava, zadruga, drugih pravnih lica i preduzetnika, kao i rokova za podnošenje prijava za porez na dobit i poreza na prihod od samostalne delatnosti, važenja licenci ovlašćenih revizora i licenci za vršenje procene vrednosti nepokretnosti koje ističu za vreme vanrednog stanja nastalog usled bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 ("Sl. glasnik RS", br. 57/2020 - dalje: Uredba) između ostalih, i rok za održavanje redovne sednice skupštine društva iz člana 364. Zakona o privrednim društvima ("Sl. glasnik RS", br. 36/2011, 99/2011, 83/2014 - dr. zakon, 5/2015, 44/2018, 95/2018 i 91/2019 - dalje: Zakon) pomera se, te će novi rok za održavanje redovne sednice skupštine društva iznositi 90 dana od dana prestanka vanrednog stanja.
Rok iz člana 364. se prvenstveno odnosi na sazivanje redovne sednice akcionarskog društva, ali se putem shodne primene, na koju upućuje član 201. Zakona, odnosi i na održavanje redovne sednice skupštine društva s ograničenom odgovornošću.
Inače, Zakon u članu 364. propisuje da se redovna sednica skupštine (u redovnim okolnostima) održava jednom godišnje, a najkasnije u roku od šest meseci od završetka poslovne godine. Redovnu sednicu skupštine saziva odbor direktora, odnosno nadzorni odbor ako je upravljanje društvom dvodomno, a poziv za sednicu se upućuje najkasnije 30 dana pre dana održavanja sednice.
Uzevši u obzir citirane odredbe Uredbe i Zakona, a ukoliko ne postavimo pitanje ustavnosti izmene zakonom propisanih rokova putem donošenja akta niže pravne snage - uredbe (tek nakon eventualne odluke Ustavnog suda bi se moglo govoriti o neustavnosti, iako je, čini se, očigledna u slučaju Uredbe), zaključujemo da se poziv za redovnu sednicu, u 2020. godini, upućuje članovima društva i akcionarima najkasnije 60. dana od dana prestanka vanrednog stanja.
Odbor direktora, odnosno izvršni odbor je u obavezi da za sednicu skupštine akcionarima stavi na raspolaganje sledeću dokumentaciju:
1) finansijske izveštaje, sa mišljenjem revizora (ako je revizija finansijskih izveštaja obavezna za društvo);
2) predlog odluke o raspodeli dobiti, ako je ostvarena (isplata dobiti moguća tek od 2021. ako je društvo prihvatilo državnu pomoć u vreme vanrednog stanja);
3) tekst predloga svake odluke čije se donošenje predlaže, sa obrazloženjem;
4) tekst svakog ugovora ili drugog pravnog posla koji se predlaže za odobrenje;
5) detaljan opis svakog pitanja koje se predlaže za raspravu, sa komentarom ili izjašnjenjem odbora direktora, odnosno izvršnog odbora i nadzornog odbora ako je upravljanje društvom dvodomno;
6) u slučaju javnog akcionarskog društva, izveštaj odbora direktora, odnosno izvršnog odbora o stanju i poslovanju društva sačinjen u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala (godišnji izveštaj o poslovanju), kao i konsolidovani godišnji izveštaj o stanju i poslovanju društva ako je društvo dužno da ga sastavi u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala (konsolidovani godišnji izveštaj o poslovanju);
7) u slučaju javnog akcionarskog društva, izveštaj nadzornog odbora o poslovanju društva i sprovedenom nadzoru nad radom izvršnog odbora, ako je upravljanje društvom dvodomno.
U skladu sa izvršenim pomeranjem rokova za održavanje redovne sednice društva i rok za predaju godišnjih izveštaja, odnosno godišnjih finansijskih izveštaja sa izveštajem revizora svih obveznika čije je izveštavanje uređeno Zakonom o tržištu kapitala, odnosno Zakonom o investicionim fondovima ili Zakonom o otvorenim investicionim fondovima sa javnom ponudom, pomera se na rok od 60 dana od dana prestanka vanrednog stanja - član 3. Uredbe.
Takođe, shodno odredbi člana 4. Uredbe pomeraju se i adekvatni rokovi iz Zakona o računovodstvu ("Sl. glasnik RS", br. 73/2019), kao i rokovi za podnošenje poreske prijave za porez na dobit pravnih lica i poreza na prihod od samostalne delatnosti.
Mile Orlović