Pitanja i odgovori
Pitanje:
• Programom finansijske podrške privrednim subjektima za održavanje
likvidnosti i obrtna sredstva u otežanim ekonomskim uslovima usled pandemije COVID-19 je
propisan maksimalan iznos kredita 120.000.000,00 dinara za srednja pravna lica. Međutim,
Uredbom o uslovima i kriterijumima usklađenosti državne pomoći radi otklanjanja ozbiljnog
poremećaja u privredi prouzrokovanog epidemijom zarazne bolesti COVID-19 se propisuju drukčiji
uslovi, i to:
1. nominalni iznos pojedinačne pomoći po učesniku na tržištu ne prelazi 800.000 evra u dinarskoj
protivvrednosti po zvaničnom srednjem deviznom kursu NBS na dan kada je državna pomoć dodeljena
(član 3) kao i
2. iznos glavnice, za kredite sa kamatom obračunatom na način sa rokom dospeća posle 31.12.2020.
godine, ne sme preći:
(1) dvostruke godišnje rashode za plate korisnika državne pomoći (uključujući doprinose za
socijalno osiguranje i trošak osoblja zaposlenog na lokaciji učesnika na tržištu, ali formalno
na platnoj listi podugovarača ili drugog poslodavca) za 2019. godinu ili za poslednju dostupnu
godinu (ako je učesnik na tržištu osnovan od 1.1.2019. godine maksimalni iznos kredita ne
sme biti veći od procenjenih godišnjih rashoda za plate za prve dve godine poslovanja) ili
(2) 25% ukupnog prometa korisnika ostvarenog u 2019. godini.
Takođe, u dokumentaciji koja se podnosi, podnosilac zahteva potvrđuje i daje izjavu "da
privredni subjekt zajedno sa povezanim licima nije primio državnu pomoć, čija bi visina zajedno
sa delom državne pomoći sadržane u kreditu Fonda, prekoračila iznos od 800.000,00 EUR".
Da li se limiti iz ove uredbe primenjuju na kredite koji se daju u skladu sa Programom finansijske
podrške privrednim subjektima za održavanje likvidnosti i obrtna sredstva u otežanim ekonomskim
uslovima usled pandemije COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2?
Odgovor:
• Uredbom o utvrđivanju Programa finansijske podrške privrednim subjektima za održavanje likvidnosti i obrtna sredstva u otežanim ekonomskim uslovima usled pandemije COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 ("Sl. glasnik RS", br. 54/2020 i 57/2020) definišu se uslovi Programa koji se odnosi na dodelu kreditnih sredstava privrednim subjektima za održavanje likvidnosti i obrtna sredstva, a detaljni uslovi propisani su Uslovima za korišćenje sredstava Fonda za razvoj (dalje: Fond).
Pravo da podnesu zahtev za kredit po ovom programu, imaju između ostalih i srednji privredni subjekti koji dostave zvanične redovne finansijske izveštaje za prethodne dve godine. Kredit se može odobriti i ako je u zvaničnim finansijskim izveštajima privrednog subjekta za jednu od poslednje dve godine, iskazan neto gubitak ali je ostvaren poslovni dobitak.
Osnovni uslov za realizaciju ovih kredita je da privredni subjekt u periodu od 15.3.2020. godine pa do isteka tri meseca nakon puštanja sredstava u korišćenje ne smanjuje broj zaposlenih više od 10%, ne računajući zaposlene koji su sa privrednim subjektom u privatnom sektoru zaključili ugovor o radu na određeno vreme pre 15.3.2020. godine za period koji se završava u navedenom vremenskom okviru. Privredni subjekti koji se opredele za korišćenje Programa, ne mogu isplaćivati dividende do kraja 2020. godine (moguća je isplata u akcijama).
Minimalni iznos kredita za privredna društva je 1.000.000 dinara, a maksimalan iznos kredita za jednog korisnika kredita sa povezanim licima može biti za srednja pravna lica do 120.000.000 dinara. Dodatni kriterijum za odobrenje kredita propisan uslovima korišćenja sredstava Fonda je da za privredne subjekte najviši iznos odobrenog kredita može biti do 50% ostvarenih poslovnih prihoda po poslednjem predatom finansijskom izveštaju.
• Uredbom o uslovima i kriterijumima usklađenosti državne pomoći radi otklanjanja ozbiljnog poremećaja u privredi prouzrokovanog epidemijom zarazne bolesti COVID-19 ("Sl. glasnik RS", br. 54/2020) propisano je da se državna pomoć za likvidnost učesnika na tržištu može dodeliti između ostalog i kao državna pomoć za likvidnost učesnika na tržištu u obliku subvencionisanih kamatnih stopa za kredite.
Državna pomoć za likvidnost učesnika na tržištu u obliku subvencije, povoljnijih uslova plaćanja (npr. subvencionisane kamatne stope na kredite ili garancije države ili svakog pravnog lica koje raspolaže i/ili upravlja javnim sredstvima date po uslovima povoljnijim od tržišnih), otpisa duga, poreskih i carinskih olakšica ili drugog instrumenta dodeljuje se u obliku šeme pri čemu nominalni iznos pojedinačne pomoći po učesniku na tržištu ne prelazi 800.000 evra na dan kada je državna pomoć dodeljena.
U članu 4. stav 1. tacka 2) ove uredbe se navodi da kod državne pomoći za likvidnost učesnika na tržištu u obliku subvencionisanih kamatnih stopa iznos glavnice, za kredite sa kamatom obračunatom na način sa rokom dospeća posle 31.12.2020. godine, ne sme preći:
(1) dvostruke godišnje rashode za plate korisnika državne pomoći (uključujući doprinose za socijalno osiguranje i trošak osoblja zaposlenog na lokaciji učesnika na tržištu, ali formalno na platnoj listi podugovarača ili drugog poslodavaca) za 2019. godinu ili za poslednju dostupnu godinu (ako je učesnik na tržištu osnovan od 1.1.2019. godine maksimalni iznos kredita ne sme biti veći od procenjenih godišnjih rashoda za plate za prve dve godine poslovanja) ili
(2) 25% ukupnog prometa korisnika ostvarenog u 2019. godini.
• Zakonom o kontroli državne pomoći ("Sl. glasnik RS", br. 73/2019) je propisano da je državna pomoć svaki stvarni ili potencijalni javni rashod ili umanjeno ostvarenje javnog prihoda koju dodeljuje davalac državne pomoći u bilo kom obliku, kojom se određeni učesnik na tržištu stavlja u povoljniji položaj u odnosu na konkurente ili se daje prednost proizvodnji određene robe i/ili usluga, kojom se narušava ili postoji opasnost od narušavanja konkurencije na tržištu i utiče na trgovinu između Republike Srbije i zemalja članica Evropske unije. Individualna državna pomoć je pomoć koja se dodeljuje na osnovu akta davaoca državne pomoći unapred određenom korisniku ili pomoć individualnom korisniku koja se dodeljuje na osnovu šeme državne pomoći, a za koju postoji obaveza prijave na osnovu ovog zakona.
Državna pomoć može se dodeliti, između ostalog i kroz subvencionisanu kamatnu stopu na kredite. Prema Uputstvu za utvrđivanje referentne i diskontne kamatne stope ("Sl. glasnik RS", br. 76/2015) definiše se referentna kamatna stopa koja se koristi za obračun iznosa i diskontovanja državne pomoći i izračunavanje iznosa dodeljene državne pomoći. Referentna kamatna stopa koristi se kao zamena za tržišnu kamatnu stopu prilikom izračunavanja iznosa državne pomoći koja se dodeljuje putem subvencionisanja kamata i/ili u vidu kredita pod povoljnijim uslovima od tržišnih. Odatle proizilazi da se limit od 800.000 evra pojedinačne pomoći po učesniku na tržištu na dan kada je državna pomoć dodeljena ne odnosi na iznos samog kredita već na deo državne pomoći sadržane u kreditu (u smislu uštede ostvarene u razlici između ukupno do dospeća plaćene kamate na kredit Fonda i tržišnoj kamati koju bi platili kod neke finansijske institucije na sličan kredit).
Imajući u vidu da se sâm kredit i kamata obračunata po subvencionisanoj kamatnoj stopi moraju vratiti i ne predstavljaju bespovratna sredstva, iznos državne pomoći se ogleda u subvenciji dela kamate (manje plaćenoj kamati nego na tržištu), sto je relativno mali iznos.
Što se drugog dela pitanja tiče, uslov kojim se ograničava da iznos glavnice, za kredite sa kamatom obračunatom na način sa rokom dospeća posle 31.12.2020. godine, ne sme preći dvostruke godišnje rashode za plate korisnika državne pomoći ili 25% prometa korisnika ostvarenog u toku 2019. godine nije jasno kako bi se primenio, budući da je u uslovima korišćenja sredstava Fonda kao maksimalni iznos kredita koji može biti dodeljen naveden kriterijum 50% poslovnih prihoda prethodne godine.
mr Dijana Montiljo Mihajlović