Stručni komentar
Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je na osnovu člana 75. stav 5. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ("Sl. glasnik RS", br. 88/2017, 27/2018 - dr. zakon, 10/2019, 27/2018 - dr. zakon i 6/2020) doneo Pravilnik o izmeni Pravilnika o ocenjivanju učenika u osnovnom obrazovanju i vaspitanju ("Sl. glasnik RS", br. 59/2020 - dalje: Pravilnik o izmeni).
Pravilnik o izmeni se primenjuje od 30. aprila 2020. godine. |
Izmene načina ocenjivanja učenika u osnovnoj školi su uslovljene okolnostima koje su nastupile usled širenja zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2, kao i merama koje su preduzete radi njenog suzbijanja i sprečavanja daljeg širenja. U skladu sa navedenim je doneta i Odluka o obustavi izvođenja nastave u visokoškolskim ustanovama, srednjim i osnovnim školama i redovnog rada ustanova predškolskog vaspitanja i obrazovanja ("Sl. glasnik RS", br. 30/2020) prema kojoj je, pored ostalog, određena mera obustave izvođenja nastave dok traje opasnost od širenja zarazne bolesti COVID-19. Osnovne škole koje raspolažu odgovarajućom opremom i sredstvima za organizovanje nastave na daljinu, nastavljaju obrazovno-vaspitni rad izvođenjem nastave na daljinu. Ostale ustanove organizovaće nastavu na daljinu putem televizijskog kanala RTS 3, platforme RTS Planeta, kao i internet platformi za učenje.
U uslovima izvođenja nastave na daljinu bilo je potrebno urediti i način vrednovanja rezultata rada učenika, prvenstveno kroz formativno ocenjivanje, da bi se potom prešlo na (sumativno) brojčano ocenjivanje kada se za to stvore potrebni uslovi.
U skladu sa navedenim, Pravilnikom o izmeni je propisano da učeniku koji nije ocenjen najmanje četiri puta iz obaveznog predmeta i izbornog programa drugi strani jezik u toku polugodišta, odnosno najmanje dva puta u toku polugodišta ukoliko je nedeljni fond obaveznog predmeta, izbornog programa i aktivnosti jedan čas, ne može da se utvrdi zaključna ocena, izuzev u slučaju kada zbog ugroženosti bezbednosti i zdravlja učenika i zaposlenih nije moguće oceniti učenika potreban broj puta. |
Pravilnikom o izmeni je dakle, propisan izuzetak u odnosu na utvrđeni način ocenjivanja. Time je stvoren formalni osnov koji omogućava da se ocenjivanje učenika u osnovnim školama sprovede na propisani način i kada postoji opasnost po bezbednost i zdravlje učenika i zaposlenih, odnosno kada se u konkretnim, već navedenim okolnostima izvodi nastava na daljinu i ne postoji mogućnost da se učenik osnovne škole oceni potreban broj puta.
Aleksandra Jovanović