Stručni komentar
Uredbom o utvrđivanju garantne šeme kao mera podrške privredi za ublažavanje posledica pandemije bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 ("Sl. glasnik RS", br. 57/2020, stupila na snagu 16.4.2020. godine - dalje: Uredba) se uređuju uslovi, postupak, visina i način obezbeđenja sredstava za izdavanje garancija Republike Srbije (dalje: RS) u skladu sa garantnom šemom definisanom ovom uredbom, kriterijumi, uslovi i način odobravanja kredita od strane banaka, izveštavanje, kao i druga pitanja od značaja za garantnu šemu kao meru podrške privredi, radi ublažavanja ekonomskih posledica nastalih usled pandemije bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2, sa ciljem povećanja likvidnosti privrednih subjekata.
Svedeno rečeno, Uredbom su propisani uslovi, način i visina odgovornosti Republike Srbije za plasmane banaka privredi izvršene u cilju ublažavanja posledica pandemije bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2.
Sa aspekta privrede koja bi konkurisala za plasmane obuhvaćene ovom uredbom, verovatno najzanimljivija pitanja bi bila:
- koja lica ne mogu biti korisnici kredita obezbeđenog garancijom iz garantne šeme;
- koja lica mogu biti korisnici kredita obezbeđenog garancijom iz garantne šeme;
- namena i uslovi kredita za koje se može garantovati u skladu sa garantnom šemom;
- rok otplate kredita koji može biti obezbeđen u skladu sa garantnom šemom.
Radi lakšeg razumevanja sadržaja Uredbe daje se nekoliko napomena koje se odnose na tumačenje pojedinih pojmova koji se u njoj koriste, i to:
• kredit - odobren korisniku od strane banke, u skladu sa ugovorom zaključenim između banke i korisnika kredita, koji se obezbeđuje garancijom u skladu sa uslovima propisanim ovom uredbom;
• zanovljen kredit - je novi kredit odobren korisniku kredita od strane banke za likvidnost i obrtna sredstva koji se obezbeđuje garancijom u skladu sa uslovima propisanim ovom uredbom, a kojim se vrši zamena postojećih iznosa potraživanja banke koja dospevaju ili ističu nakon zaključenja ugovora o garantovanju RS, Narodne banke Srbije (dalje: NBS) i banaka zaključenog u skladu sa ovom uredbom, a koji su bili ugovoreni pre dana zaključenja ugovora o garantovanju RS, NBS i banaka u skladu sa ovom uredbom i koji dospevaju najkasnije do 31.12.2020. godine;
• namena kredita koji se obezbeđuje garancijom u skladu sa ovom uredbom - je krediti za finansiranje likvidnosti i obrtnih sredstava;
• rok kredita - je period određen ugovorom o kreditu zaključenim između banke i korisnika, a koji ne može biti duži od 36 meseci od dana puštanja kredita u tečaj, uključujući i grejs period u trajanju od devet do 12 meseci;
• dan puštanja kredita u tečaj - je najkasnije 30 dana od dana odobrenja kredita za nove kredite, odnosno šest meseci od dana odobrenja kredita za zanovljene kredite, a najkasnije do 31.1.2021. godine;
• maksimalni iznos kredita - je iznos koji je jednak manjem od dva iznosa:
- četvrtina, odnosno 25% prihoda korisnika kredita iz 2019. godine prema finansijskim izveštajima koje je korisnik kredita dostavio Agenciji za privredne registre za statističke svrhe za tu godinu ili
- iznos od 3.000.000 evra - za kredite odobrene u evrima, odnosno iznosu jednakom dinarskoj protivvrednosti iznosa od 3.000.000 evra preračunato po srednjem kursu NBS važećem na dan zaključenja ugovora o kreditu - za kredite odobrene u dinarima;
• valuta kredita - je dinar (RSD) ili evro (EUR).
Lica koja ne mogu biti korisnici kredita obezbeđenog garancijom iz garantne šeme
Lica koja ne mogu biti korisnici kredita obezbeđenog garancijom iz garantne šeme su, i to:
1) lica koja su na dan 31.12.2019. godine bila u teškoćama i lica koja su u statusu neizmirenja obaveza prema regulativi NBS na dan 29.2.2020. godine;
2) lica koja imaju dospele a neizmirene obaveze po osnovu poreza u RS;
3) lica u kojima RS, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave ima učešće u vlasništvu preko 50%;
4) korisnici čija su dugovanja bila u statusu neizmirenja obaveza ili prema kojima je banka preduzela mere restrukturiranja u periodu od 12 meseci pre 29.2.2020. godine, a u skladu sa definicijom statusa neizmirenja obaveza prema regulativi NBS, odnosno restrukturiranog potraživanja prema propisima NBS kojima se uređuje klasifikacija bilansne aktive i vanbilansnih stavki banaka;
5) privredna društva nad kojima se sprovodi sporazumno finansijsko restrukturiranje u smislu Zakona o sporazumnom finansijskom restrukturiranju ("Sl. glasnik RS", br. 89/2015), nad kojima se sprovodi postupak u smislu Zakona o stečaju ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 - dr. zakon, 71/2012 - US, 83/2014, 113/2017, 44/2018 i 95/2018) (prethodni stečajni postupak, bankrotstvo, reorganizacija) i nad kojima se sprovodi postupak prinudne likvidacije u smislu Zakona o privrednim društvima ("Sl. glasnik RS", br. 36/2011, 99/2011, 83/214 - dr. zakon, 5/2015, 44/2018, 95/218 i 91/2019);
6) lica koje su već korisnici kredita obezbeđenog garantnom šemom u skladu sa ovom uredbom.
Lica koja mogu biti korisnici kredita obezbeđenog garancijom iz garantne šeme
Lica koja mogu biti korisnici kredita obezbeđenog garancijom iz garantne šeme su, i to:
1) lice sa sedištem u RS uključujući i poljoprivredna gazdinstva, koje je registrovano u Agenciji za privredne registre i klasifikovano kao preduzetnik, ili mikro, malo i srednje privredno društvo u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo;
2) lice kome je u skladu sa kreditnom politikom banke odobren novi ili zanavljanje postojećeg kredita za koji RS može garantovati banci u skladu sa ovom uredbom.
Namena i uslovi kredita koji su predmet Uredbe
Predmet Uredbe su krediti odobreni za finansiranje likvidnosti i obrtnih sredstava.
Krediti se ne mogu koristiti za refinansiranje i prevremenu otplatu nedospelih rata postojećih kredita u portfoliju banke.
Krediti se ne mogu koristiti za refinansiranje kredita kod drugih banaka.
Uredbom su obuhvaćena potraživanja banaka po ugovorima o kreditu odobrenim pod sledećim uslovima:
- da je kredit pušten u tečaj najkasnije do 31.1.2021. godine;
- da je rok otplate kredita do 36 meseci od dana puštanja u tečaj, u koji rok je uračunat i grejs-period od devet do 12 meseci od dana puštanja kredita u tečaj;
- da je kredit odobren u dinarima (RSD) ili evrima (EUR);
- da je način otplate kredita u mesečnim anuitetima;
- da kamatnu stopu određuje banka u skladu sa svojom kreditnom politikom, a u iznosu ne većem od jednomesečne stope BELIBOR uvećane za 2.50% (1M BELIBOR + 2.5 p.p.) za kredite odobrene u dinarima (RSD);
- da kamatnu stopu određuje banka u skladu sa svojom kreditnom politikom, u iznosu ne većem od tromesečne stope EURIBOR uvećane za 3.00% (3M EURIBOR + 3.0 p.p.) za kredite odobrene u evrima (EUR);
- da su kao instrument obezbeđenja kredita dostavljene najmanje menice korisnika i većinskog vlasnika korisnika, gde se pod većinskim vlasništvom podrazumeva direktno vlasništvo jednako ili veće od 25%;
- da korisnik kredita neće isplaćivati učešće u dobiti (dividende), niti povraćaj pozajmice osnivača u prvih godinu dana nakon zaključenja ugovora o kreditu;
- da korisnik kredita neće vršiti tokom trajanja grejs-perioda po kreditu prevremenu otplatu postojećih kredita sa istom namenom kod bilo koje druge banke, a koji nisu uključeni u osigurani portfolio.
Pod navedenih uslova ugovor o kreditu mora biti zaključen najkasnije do 31.12.2020. godine i pušten u tečaj najkasnije do 31.1.2021. godine.
Ugovor o izdavanju pojedinačne garancije i kontrola realizacije Uredbe
RS, Narodna banka Srbije i banke zaključuju, u skladu sa Uredbom, pojedinačni ugovor o garanciji RS za kreditiranje privrede sa ciljem ublažavanja negativnih posledica usled pandemije bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2.
Ugovor o kome je reč naročito sadrži bliže preciziranje:
- uslova pod kojima krediti mogu biti obezbeđeni garancijom u skladu sa garantnom šemom utvrđenom Uredbom u pogledu kriterijuma podobnosti korisnika i kriterijuma podobnosti kredita;
- postupka odobravanja i ugovaranja kredita koji mogu biti obezbeđeni garancijom u skladu sa garantnom šemom utvrđenom Uredbom;
- mehanizama za povećanje, odnosno smanjenje osiguranog portfolija;
- mehanizama uključivanja i isključivanja kredita iz osiguranog portfolija;
- roka izdavanja garancije u korist banke;
- uslova i postupka za podnošenje zahteva za plaćanje po garanciji izdatoj od strane RS u skladu sa ovom uredbom;
- roka važenja garancije;
- izveštavanja;
- naplate, kao i druga pitanja od značaja.
Banka je dužna da izveštava Ministarstvo finansija i NBS o realizaciji garantne šeme iz Uredbe.
Kontrolu realizacije ove uredbe vrši Ministarstvo finansija, uz stručno-tehničku podršku Agencije za osiguranje i finansiranje izvoza Republike Srbije a.d. Užice.
Zaključivanjem pojedinačnih ugovora RS i NBS sa bankama omogućava se bankama da plasiraju kredite svojim klijentima pod uslovima i na način propisan Uredbom.
Predrag Ćatić