Zastava Bosne i Hercegovine

Stručni komentar

UTICAJ NOVE UREDBE O PRIMENI ROKOVA U UPRAVNIM POSTUPCIMA ZA VREME VANREDNOG STANJA NA PROPISANE ROKOVE U PORESKOM POSTUPKU


Vlada je, uz supotpis predsednika Republike Srbije, donela Uredbu o primeni rokova u upravnim postupcima za vreme vanrednog stanja ("Sl. glasnik RS", br. 41/2020 - dalje: Uredba), koja je objavljena u "Sl. glasniku RS", br. 41/2020 od 24.3.2020. godine. Uredba je stupila na snagu istog dana kada je objavljena, dakle, 24.3.2020. godine.

Imajući u vidu da poreski postupak predstavlja poseban upravni postupak, pravila o rokovima koja se uređuju u Uredbi odnose se i na prava i obaveze poreskih obveznika i Poreske uprave, tj. odnose se na rokove u poreskom postupku, koji su propisani Zakonom o poreskom postupku i poreskoj administraciji ("Sl. glasnik RS", br. 80/2002, 84/2002 - ispr., 23/2003 - ispr., 70/2003, 55/2004, 61/2005, 85/2005 - dr. zakon, 62/2006 - dr. zakon, 63/2006 - ispr. dr. zakona, 61/2007, 20/2009, 72/2009 - dr. zakon, 53/2010, 101/2011, 2/2012 - ispr., 93/2012, 47/2013, 108/2013, 68/2014, 105/2014, 91/2015 - autentično tumačenje, 112/2015, 15/2016, 108/2016, 30/2018, 95/2018 i 86/2019), kao i Zakonom o opštem upravnom postupku ("Sl. glasnik RS", br. 18/2016 i 95/2018 - autentično tumačenje).

S tim u vezi, odredbama člana 2. Uredbe propisuje se sledeće:

Stranke u postupcima pred državnim organima i organizacijama, organima i organizacijama pokrajinske autonomije i jedinica lokalne samouprave, ustanovama, javnim preduzećima, posebnim organima preko kojih se ostvaruje regulatorna funkcija i pravnim i fizičkim licima kojima su poverena javna ovlašćenja, za vreme vanrednog stanja u Republici Srbiji, ne mogu snositi posledice svog nepostupanja u rokovima propisanim ili određenim u skladu sa zakonima kojima se uređuje opšti upravni postupak ili posebni upravni postupci.

Dostavljanja pismena u upravnom postupku i radnje obaveštavanja, od kojih počinju da teku rokovi koji se ne mogu produžiti, a koje su izvršene tokom vanrednog stanja, smatraće se, u smislu primene propisanih rokova, izvršenim kad istekne 15 dana od prestanka vanrednog stanja.

Navedeno je izričito propisano dopunom Uredbe, koja je objavljena u "Sl. glasnik RS" br. 43/2020 od 27.3. 2020. godine (Dopuna Uredbe je stupila na snagu istog dana). Predmetnom dopunom propisan je član 3a Uredbe, prema kome, u postupcima utvrđivanja, plaćanja, naplate i kontrole javnih prihoda poreskih i carinskih obveznika, primena ove uredbe ograničena je isključivo na rokove za podnošenje pravnih lekova protiv prvostepenih rešenja i zaključaka nadležnih poreskih i carinskih organa.

Drugim rečima, Uredba se ne odnosi na rokove za podnošenje poreskih prijava, koji su propisani materijalnim poreskim zakonima.

Dakle, obveznici su, i u periodu dok traje vanredno stanje, dužni da poreske prijave podnose u propisanim rokovima, kao i da porez plaćaju u propisanim rokovima, sve dok se eventualno ne donese poseban propis koji će urediti mogućnost odlaganja ovih obaveza, odnosno mogućnost ostvarivanja određenih poreskih olakšica.

Predmetna pravila će obveznicima, pre svega, biti interesantna iz ugla rokova za podnošenje žalbi na prvostepena rešenja Poreske uprave. Naime, podsetimo da je opšti rok za podnošenje žalbe u poreskom postupku 15 dana od dana dostavljanja poreskog upravnog akta (rešenja ili zaključka).

S tim u vezi, primena citiranog člana 2. Uredbe zavisi od toga kada je rešenje dostavljeno poreskom obvezniku.

Ukoliko je rešenje dostavljeno u periodu vanrednog stanja (koje je na snazi od 15. marta), u tom slučaju se primenjuje pravilo propisano u članu 2. stav 2. Uredbe. Drugim rečima, u ovim slučajevima smatraće se da je rešenje dostavljeno obvezniku kad istekne 15 dana od prestanka vanrednog stanja, te će rok za žalbu početi da teče od tog momenta.

S druge strane, postavlja se pitanje kako će se primenjivati pravila o rokovima u onim slučajevima kada je rešenje Poreske uprave dostavljeno obvezniku pre vanrednog stanja, ali je rok za žalbu istekao u periodu vanrednog stanja. Na primer, ako je rešenje dostavljeno 13. marta, rok za žalbu ističe 28. marta. U ovom slučaju je nesporno da se ne primenjuje član 2. stav 2. Uredbe, ali se postavlja pitanje da li ako obveznik ne podnese žalbu u tom roku, gubi pravo na žalbu. S tim u vezi, treba imati u vidu član 2. stav 1. Uredbe, prema kojem obveznici ne mogu snositi posledice svog nepostupanja u rokovima propisanim ili određenim u skladu sa zakonima kojima se uređuje opšti upravni postupak ili posebni upravni postupci (kao što je, npr. poreski postupak).

Iz navedenog proizlazi da obveznik koji ne podnese žalbu u propisanom roku, a taj rok je istekao tokom trajanja vanrednog stanja, zbog tog propuštanja ne može da snosi posledice, u smislu da njegova žalba bude odbačena kao neblagovremena. Međutim, postavlja se pitanje, ukoliko obveznik ne podnese žalbu dok traje vanredno stanje, u kom roku je dužan da podnese žalbu kad prestane vanredno stanje. Ovo pitanje nije uređeno Uredbom, tako da postoji pravna praznina.

S tim u vezi, napominjemo da je odredbom člana 3. stav 1. Uredbe propisano da će se rokovi koji ističu za vreme vanrednog stanja, a odnose se na preduzimanje upravnih radnji, okončanje upravnih postupaka i odlučivanje po izjavljenim pravnim sredstvima, smatrati isteklim kad istekne 30 dana od prestanka vanrednog stanja.

U kontekstu poreskog postupka, ova odredba se odnosi na rokove koje ima Poreska uprava za preduzimanje određenih upravnih radnji u poreskom postupku (npr. rok od 60 dana za odlučivanje po žalbi itd.).

Imajući navedeno u vidu, postavlja se pitanje da li se ovo pravilo može analogno primeniti i na obveznike (u nedostatku izričite odredbe). Drugim rečima, postavlja se pitanje, da li će se i rokovi koji važe za obveznike (na primer, rok za žalbu), a koji ističu za vreme vanrednog stanja, smatrati isteklim kad istekne 30 dana od prestanka vanrednog stanja.

Prema našem mišljenju, bilo bi logično da se član 3. stav 1. Uredbe analogno primenjuje i na rokove koji se odnose na obveznike, a koji ističu u vreme vanrednog stanja. To bi, na primer, značilo da u slučaju da je obveznik primio rešenje 14. marta 2020. godine (rok ističe 29. marta, dakle, u vreme vanrednog stanja), rok za podnošenje žalbe ističe kad istekne 30 dana od prestanka vanrednog stanja. Ipak, u nedostatku izričite norme, savetujemo obveznike da, ako su u mogućnosti, podnesu žalbu u propisanom roku, posebno imajući u vidu da je Poreska uprava omogućila dostavljanje podnesaka putem elektronske pošte1.

Međutim, oni obveznici koji nisu bili u mogućnosti da za vreme vanrednog stanja podnose pravne lekove, a rok za podnošenje pravnog leka je istekao za vreme trajanja vanrednog stanja, prilikom podnošenja pravnog leka mogu da se pozovu na član 2. stav 1. i član 3. stav 1. Uredbe.

________________
1 http://www.poreskauprava.gov.rs/sr/biro-za-informisanje/novosti/6206/spisak-elektronskih-adresa-za-prijem-podnesaka-elektronskim-putem.html

Aleksandar Milanović