Zastava Bosne i Hercegovine

Stručni komentar

KOMENTAR UREDBE O PRIMENI ROKOVA U UPRAVNIM POSTUPCIMA ZA VREME VANREDNOG STANJA SA ASPEKTA CARINSKO-UPRAVNOG POSTUPKA


Kada javna opasnost ugrožava opstanak države ili građana proglašava se vanredno stanje na osnovu člana 200. Ustava Republike Srbije ("Sl. glasnik RS", br. 98/2006), koji član i nosi naziv "Vanredno stanje".

Uredbom o primeni rokova u upravnim postupcima za vreme vanrednog stanja ("Sl. glasnik RS", br. 41/2020 i 43/2020 - dalje: Uredba) propisano je postupanje u vezi sa primenom rokova u upravnim postupcima za vreme trajanja vanrednog stanja.

Treba imati u vidu da se ovde ne radi o obavezama lica propisanim materijalnim zakonom čije ispunjenje je određeno rokovima (materijalni rokovi), već se radi o procesnim rokovima u upravnom postupku propisanim Zakonom o opšte upravnom postupku ("Sl. glasnik RS", br. 18/2016 i 95/2018 - autentično tumačenje - dalje: ZUP) ili posebnim upravnim postupcima.

Intencija zakonodavca prilikom donošenja ove Uredbe je da posledice vanrednog stanja, vodeći računa o opštem interesu, ipak ne padnu na teret stranke, imajući u vidu konsekvence prekluzivnih rokova čijim protekom stranka gubi pravo preduzimanja određene radnje u postupku koje je mogla preduzeti unutar roka, kao i postojanje vanrednih okolnosti koje stranci otežavaju ili onemogućavaju, bez njene krivice, da postupi u propisanom roku.

Uredbom je propisano postupanje sa rokovima koji se odnose na stranke i organ koji postupaju u carinsko-upravnom postupku pri čemu je zakonodavac, imajući u vidu neophodnost i značaj pojedinih postupaka, predvideo dve situacije:

1. U postupcima "utvrđivanja, plaćanja, naplate i kontrole javnih prihoda poreskih i carinskih obveznika", dakle u postupcima naknadne naplate, rokovi za izradu rešenja su oni redovni rokovi propisani članom 145. ZUP, odnosno članom 51. stav 10. Zakona o carinskoj službi ("Sl. glasnik RS", br. 95/2018). U ovim postupcima, zakonodavac je primenu Uredbe predvideo jedino na rokove za podnošenje pravnih lekova protiv prvostepenog rešenja, gde će se isti smatrati isteklim kad protekne 30 dana od dana prestanka vanrednog stanja (član 3a Uredbe). Ovo stoga jer u carinsko-upravnim stvarima žalba ne odlaže izvršenje rešenja čime se ne dira u učinkovitost predmetnih postupaka.

2. U svim ostalim carinsko-upravnim stvarima propisano je postupanje sa rokovima koji se tiču stranke i koji se tiču organa.

a) Odredbama člana 2. stav 2. Uredbe propisano je računanje rokova za stranke, a koji se odnose na dostavljena pismena i radnje obaveštavanja u upravnom postupku za vreme trajanja vanrednog stanja koji se ne mogu produžiti i isti će se smatrati izvršenim protekom 15 dana od dana prestanka vanrednog stanja. Sledstveno tome, kako se u carinsko-upravnim stvarima radi o podnescima i pismenima, gde su rokovi određeni na dane, koji su dostavljeni za vreme vanrednog stanja, pa je bitno da početak računanja roka, a to je dan kada je obaveštavanje izvršeno (član 80. stav 2. ZUP), pada u vreme trajanja vanrednog stanja. Dakle, ako se radi o podnesku koji je donet pre vanrednog stanja, ali nije dostavljen stranci, već je isto izvršeno u vreme trajanja vanrednog stanja, primenjivaće se odredbe o rokovima koji su propisani članom 2. stav 2. Uredbe imajući u vidu da podnesak proizvodi pravno dejstvo momentom uručenja stranci. Treba napomenuti da se ovde ne radi o rokovima propisanim članom 79. ZUP za koje je predviđena mogućnost produženja (dilatorni rokovi). Ovo stoga što je zakonodavac u redovnom postupku otklonio mogućnost nastanka štetne posledice njihovog proteka za stranke kojoj su određeni, ostavljajući joj pogodnost da pre isteka propisanog roka podnese zahtev za produženje roka uz navođenje opravdanih razloga za to. Odredbe člana 2. stav 2. Uredbe se odnose samo na rokove koji se ne mogu produžavati, čak i ako organ smatra to opravdanim a to su zakonski rokovi za koje zakonom nije propisana mogućnost produžavanja.

b)Odredbama člana 3. stav 1. Uredbe propisano je računanje rokova za organ, a koji se odnose na preduzimanje upravnih radnji, okončanje upravnih postupaka (donošenje rešenja) kao i odlučivanje o izjavljenim pravnim sredstvima za vreme vanrednog stanja na koji način se ti rokovi faktički produžuju, budući da se isti smatraju isteklim kad protekne 30 dana od dana prestanka vanrednog stanja.

Redakcija