Zastava Bosne i Hercegovine

Pitanja i odgovori

POSTUPANJE U SLUČAJU KADA POSLODAVAC ŽELI DA VRATI SREDSTVA SA SVOG POSLOVNOG TEKUĆEG RAČUNA NA NAMENSKI "COVID" RAČUN


Pitanje:

• Na koji način poslodavac, koji je koristio pravo na pomoć države za vreme vanrednog stanja i sa namenskog kovid računa zaposlenima izvršio isplatu zarade, može da vrati sredstva na namenski račun zato što je utvrdio da nema uslova da održi broj zaposlenih (prinuđen je da smanji broj zaposlenih) i želi da odustane od prava na korišćenje namenskih sredstava (poslodavac je pokušao da iskorišćena sredstva vrati sa poslovnog računa na namenski račun ali ta transakcija nije dozvoljena)?

Odgovor:

Uredbom o fiskalnim pogodnostima i direktnim davanjima privrednim subjektima u privatnom sektoru i novčanoj pomoći građanima u cilju ublažavanja ekonomskih posledica nastalih usled bolesti COVID-19 ("Sl. glasnik RS", br. 54/2020 i 57/2020 - dalje: Uredba) uređuju se fiskalne pogodnosti i direktna davanja iz budžeta Republike Srbije privrednim subjektima u privatnom sektoru u cilju ublažavanja ekonomskih posledica nastalih usled bolesti COVID-19, PDV tretman prometa dobara i usluga bez naknade za zdravstvene svrhe, kao i isplata jednokratne novčane pomoći svim punoletnim građanima Republike Srbije iz budžeta.

Članom 12. Uredbe propisano je da privredni subjekat u privatnom sektoru gubi pravo na korišćenje fiskalnih pogodnosti i direktnih davanja propisanih ovom uredbom ukoliko u periodu od 15.3.2020. godine pa do isteka roka od tri meseca od poslednje isplate direktnih davanja iz čl. 9. i 10. ove uredbe, smanji broj zaposlenih za više od 10% ne računajući zaposlene koji su sa privrednim subjektom u privatnom sektoru zaključili ugovor o radu na određeno vreme pre 15. marta 2020. godine za period koji se završava u periodu od 15.3.2020. godine do isteka roka od tri meseca od poslednje isplate direktnih davanja iz čl. 9. i 10. ove uredbe.

Ispunjenost uslova za gubitak prava na korišćenje fiskalnih pogodnosti i direktnih davanja propisanih ovom uredbom proverava se svakog poslednjeg dana u mesecu počev od meseca aprila 2020. godine zaključno sa 31.10.2020. godine, s tim da se ispunjenost uslova za gubitak prava na korišćenje fiskalnih pogodnosti i direktnih davanja propisanih ovom uredbom može kontrolisati i nakon 31.10.2020. godine u rokovima za zastarelost prava na utvrđivanje i naplatu poreza i sporednih poreskih davanja propisanim zakonom kojim se uređuju poreski postupak i poreska administracija.

Privredni subjekti koji izgube pravo na korišćenje fiskalnih pogodnosti i direktnih davanja propisanih ovom uredbom dužni su da:

- plate sve obaveze za koje im je odobreno odlaganje plaćanja zajedno sa pripadajućom kamatom obračunatom po stopi po kojoj se vrši obračun kamate za kašnjenje u isplati poreskih obaveza koja se računa počev od dana kada su navedene obaveze dospele za plaćanje u skladu sa zakonima kojim se uređuje plaćanje odgovarajuće obaveze, najkasnije u roku od pet dana od dana prestanka prava na korišćenje fiskalnih pogodnosti i direktnih davanja i

- izvrše povraćaj direktnih davanja sa kamatom obračunatom po stopi po kojoj se vrši obračun kamate za kašnjenje u isplati poreskih obaveza počev od dana kada su im isplaćena pojedinačna direktna davanja, najkasnije u roku od pet dana od dana prestanka prava na korišćenje fiskalnih pogodnosti i direktnih davanja.

Privredni subjekt svoju činjeničnu situaciju treba da proveri sa uslovima propisanim stravom 1. citiranog člana 12. Uredbe, što znači da proveri da li je radni odnos prestao zaposlenim koji su imali zaključen ugovor na određeno ili neodređeno vreme kao i za koji procenat je smanjen broj zaposlenih na neodređeno vreme.

Ukoliko se, po izvršenoj proveri, utvrdi da je prestankom radnog odnosa zaposlenih izgubio pravo na već ostvarena direktna davanja, opreza radi, a u cilju izbegavanja plaćanja kamate na primljena sredstva, potrebno je da se privredno društvo dopisom obrati Ministarstvu finansija - Upravi za trezor sa kopijom pisma Poreskoj upravi u kojem bi izneo činjenično stanje koje je predmet ovog pitanja i zatražilo instrukcije za plaćanje povraćaja primljenih iznosa pre kontrole propisane istim članom Uredbe i nastupanja štetnih posledica.

Uredba ne sadrži propisano dobrovoljno postupanje privrednog subjekta u ovakvim slučajevima već samo ono koje se vezuje za kontrolu, zbog toga je dostavljanje pisma (preporučenom pošiljkom) mera opreza a ne ukazivanje na propisano postupanje.

Predrag Ćatić