Stručni komentar
Uredbom o izmenama i dopunama Uredbe o merama za vreme vanrednog stanja ("Sl. glasnik RS", br. 60/2020) koja je na snazi od 27.4.2020. godine pravna lica i preduzetnici koji obavljaju delatnost pružanja:
- frizerskih i kozmetičkih usluga,
- usluga pedikira,
- usluga manikira,
- usluga fitnes klubova i teretana,
- aktivnosti turskih kupatila, sauna i parnih kupatila,
- usluga solarijuma,
- usluga salona za mršavljenje,
- usluga salona za masažu i
- drugih usluga nege, održavanja i ulepšavanja lica i tela kod kojih je priroda delatnosti pružanja usluge takva da zahteva blizak kontakt između pružaoca i korisnika usluge, kao i korisnika usluge međusobno,
mogu nastaviti sa obavljanjem delatnosti pod uslovom:
- da budu primenjene sve preventivne mere koje se odnose na sprečavanje širenja zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2, kojima se osigurava bezbednost zaposlenih i bezbednost korisnika usluga (ograničen broj lica u prostoriji, obavezna dezinfekcija prostorija, podova, mobilijara, mašina, alata i uređaja za rad posle pružene usluge svakom pojedinačnom korisniku, obavezna zamena korišćene papirne, plastične ili platnene galanterije, obavezna upotreba zaštitnih sredstava tj. maski i rukavica) i
- da u tom smislu donesu poseban plan primene mera, kao sastavni deo akta o proceni rizika koji se donosi u skladu sa zakonom i propisima iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.
Odlukom Republičkog kriznog štaba od ponedeljka, 27.4.2020. godine, ponovo su počeli da rade kozmetički i frizerski saloni. Objekti ovog tipa će biti na raspolaganju korisnicima, koji će, kao i zaposleni, morati da ispoštuju pravila ponašanja i procedure koje su na snazi tokom epidemije virusa korona.
1. Na vidnom mestu obavezno moraju biti istaknuta pravila ponašanja za zaposlene i korisnike usluga (nošenje zaštitne opreme, fizička distanca, obavezna dezinfekcija ruku prilikom ulaska u salon, obavezna dezinfekcija obuće pri ulasku u salon).
2. Na ulazu u salon mora biti instalirana dezo barijera (podmetač natopljen dezinfekcionim sredstvom - hlornim preparatima, preparatima na bazi alkohola, sa minimalno 70% alkohola, ili drugim dezinfekcionim sredstvom).
3. Prilikom otvaranja i zatvaranja salona, dobro provetriti sve prostorije i dezinfikovati sve radne površine, kao i pod salona. U toku radnog dana što češće provetravati sve prostorije.
4. Prilikom svakog ulaska zaposlenih ili korisnika mora se vršiti dezinfekcija ruku sa preparatom, sa minimalno 70% alkohola.
5. Korisnici usluga moraju unapred zakazati termin za korišćenje usluga salona telefonom, mobilnim telefonom ili elektronskom poštom.
6. U salonu može boraviti ograničen broj korisnika, tako da razdaljina između dva korisnika bude minimum dva metra (koristiti svaku drugu stolicu i slično).
7. Prilikom rada sa korisnicima obavezno je nošenje zaštitne maske i rukavica.
8. Prilikom pružanja usluga higijenske nege i ulepšavanja lica i tela, kao i nemedicinskih estetskih intervencija kojima se narušava integritet kože, odgovorna lica salona dužna su da obezbede da se te usluge pružaju pod uslovima i na način kojim se sprečava pojava i prenošenje bolesti, a ukoliko to nije moguće, da takve usluge ne pružaju.
8. Sve radne površine, oprema i sredstva za rad, naročito one koji se neposredno koriste na korisniku (češljevi, peškiri, makaze, kreveti, instrumenti u kozmetičkim salonima) moraju biti obavezno dezinfikovani nakon svake upotrebe. Po mogućstvu koristiti jednokratnu papirnu ili plastičnu galanteriju, a ukoliko se koristi galanterija od tkanine (peškir, zaštitni ogrtači za korisnike i slično), obavezno ih koristiti samo za jednog korisnika.
9. Otpadni materijal koji nastane u radu salona pokupiti i staviti u jednu kesu za đubre koju treba dobro zavezati, pa staviti u još jednu kesu i odložiti na predviđeno mesto.
10. Upotrebljene peškire i drugu tekstilnu galanteriju odložiti u posebno određenu kesu, te ih na kraju radnog dana oprati u mašini za veš sa korišćenjem praška za veš na visokoj temperaturi.
11. Korišćenje zajedničkih, pomoćnih prostorija, kao što su kafe-kuhinje, sobe za presvlačenje, tuš-kabine, kupatila, WC i slično, moguće je samo ukoliko postoji mogućnost da se nakon svakog pojedinačnog korišćenja izvrši dezinfekcija te prostorije.
12. Radne površine, stolice i stolovi koji se ne koriste moraju se često dezinfikovati, minimum jednom u toku radnog dana.
13. Ceo prostor salona, sa svim pratećim prostorijama, mora svakodnevno biti dezinfikovan nakon završetka rada salona.
14. U slučaju sumnje da neko od zaposlenih ima simptome zarazne bolesti COVID-19 (povišena temperatura i jedan od znakova i simptoma - kašalj, kratkoća daha i otežano disanje), odgovorno lice salona dužno je da bez odlaganja udalji zaposlenog iz prostorija salona, sa preporukom da se odmah javi nadležnom domu zdravlja - "kovid ambulanti".
15. U slučaju da neko od korisnika usluga ima simptome zarazne bolesti COVID-19 (povišena temperatura i jedan od znakova i simptoma - kašalj, kratkoća daha i otežano disanje), zaposleni i/ili odgovorno lice salona dužni su da upozore korisnika i da ga zamole da napusti prostorije salona, sa preporukom da se odmah javi nadležnom domu zdravlja - "kovid ambulanti".
Snežana Zvonarić