Zastava Bosne i Hercegovine

Pitanja i odgovori

NABAVKA USLUGE ORGANIZOVANOG PREVOZA RADNIKA OD STRANE JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE U TOKU VANREDNOG STANJA


Pitanje:

• Ukoliko je potrebno da jedinica lokalne samouprave u toku proglašenog vanrednog stanja organizuje prevoz medicinskih i drugih radnika, da li postoji mogućnost za primenu izuzetka od primene ZJN i ako postoji koji bi to osnov bio? Opština u pogledu postojećih ugovora o uslugama prevoza ima samo ugovoreni prevoz dece i učenika koji je sproveden u pregovaračkom postupku.

Odgovor:

U slučaju da naručilac ima ranije zaključen ugovor za usluge prevoza putnika, preporuka je da najpre sagleda da li njegova sadržina omogućava aneksiranje u cilju pružanja usluga prevoza medicinskih i drugih radnika u vanrednom stanju, u smislu člana 115. Zakona o javnim nabavkama ("Sl. glasnik RS", br. 124/2012, 14/2015 i 68/2015 - dalje: Zakon).

Ukoliko to nije moguće, osnov za izuzeće može se tražiti u članu 7. stav 1. tačka 3) Zakona, kojim je propisano da odredbe ovog zakona naručioci ne primenjuju radi obezbeđivanja osnovnih životnih uslova u slučajevima elementarnih nepogoda ili tehničko-tehnoloških nesreća čije posledice ugrožavaju živote ili zdravlje ljudi ili životnu sredinu, u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita od takvih nepogoda. S tim u vezi je odredba člana 131a Zakona kojom je propisano da je elementarna nepogoda događaj prouzrokovan delovanjem prirodnih sila (pa i epidemijom zaraznih bolesti), a članom 131e su propisane nabavke radi otklanjanja posledica nepogoda i nesreća na koje se ne primenjuje ovaj zakon - nabavke radi obezbeđivanja osnovnih životnih uslova u toku i neposredno po nastupanju nepogode i nesreće, u skladu sa članom 7. stav 1. tačka 3) ovog zakona.

Sagledavanjem izuzetaka iz člana 131e, može se utvrditi da se radi o nabavkama koje se izuzetno mogu primeniti u uslovima hitnosti i to radi obezbeđivanja osnovnih životnih uslova u kratkom vremenskom periodu (u toku i neposredno po nastupanju nepogode i nesreće). Na moguću primenu izuzetaka iz ovog člana Zakona u uslovima vanrednog stanja ukazuje u saopštenju na svom sajtu i Uprava za javne nabavke.

S obzirom na to, na nabavku usluga prevoza opisanu u pitanju, bi se eventualno mogao primeniti izuzetak iz navedenih odredaba Zakona, s tim što bismo ukazali da ova izuzeća od primene Zakona treba restriktivno tumačiti i da bi se i u slučaju da naručilac oceni da je u Vašoj situaciji njegova primena opravdana, ona morala ograničiti na hitno neodložne potrebe obezbeđivanja osnovnih životnih uslova u kratkom vremenskom periodu usled nastale epidemije, dok bi se za sve druge usluge prevoza morao sprovesti odgovarajući postupak javne nabavke.

S tim u vezi je i mogućnost primene pregovaračkog postupka javne nabavke bez objavljivanja poziva za podnošenje ponuda u skladu sa članom 36. stav 1. tačka 3) Zakona, i to ako zbog izuzetne hitnosti prouzrokovane vanrednim okolnostima ili nepredviđenim događajima, čije nastupanje ni u kom slučaju ne zavisi od volje naručioca, naručilac nije mogao da postupi u rokovima određenim za otvoreni ili restriktivni postupak. Ipak, i u ovom slučaju kao i kod primene izuzeća od primene odredaba Zakona, mora se imati u vidu da moraju biti ispunjeni propisani uslovi, a pre svega da izuzetna hitnost ne zavisi od volje naručioca. Kod primene ove vrste postupka potrebno je zatražiti mišljenje Uprave za javne nabavke, s tim da naručilac nije dužan da sačeka ovo mišljenje pre pokretanja postupka javne nabavke.

Redakcija