Zastava Bosne i Hercegovine

Stručni komentar

OKONČANJE JAVNIH NABAVKI USLUGA IZVOĐENJA EKSKURZIJA ZBOG PROGLAŠENJA VANREDNOG STANJA

• Opšte preporuke Uprave za javne nabavke i odgovori na najčešća pitanja •


Zakonom o javnim nabavkama ("Sl. glasnik RS", br. 124/2012, 14/2015 i 68/2015 - dalje: Zakon), Pravilnikom o organizaciji i ostvarivanju nastave u prirodi i ekskurzije u osnovnoj školi i Pravilnikom o organizaciji i ostvarivanju ekskurzija u srednjoj školi, koji su objavljeni u "Sl. glasniku RS" broj 30 od 25. aprila 2019. godine, propisana su pravila u vezi sa ugovaranjem usluga organizacije nastave u prirodi i ekskurzija. Imajući u vidu nedoumice koje u praksi postoje u vezi sa mogućim načinima okončanja postupaka započetih pre uvođenja vanrednog stanja usled epidemije virusa COVID19, u nastavku dajemo smernice i odgovore na najčešće postavljana pitanja.

Najpre ukazujemo da je Uprava za javne nabavke (dalje: UJN) 23. marta 2020. godine na svojoj internet prezentaciji objavila obaveštenje u vezi sa sprovođenjem postupaka javnih nabavki u toku vanrednog stanja. UJN u obaveštenju ističe da su naručioci i tokom proglašenog vanrednog stanja u obavezi da postupaju u svemu u skladu sa odredbama Zakona, uključujući i rokove za podnošenje ponuda, postupak javnog otvaranja ponuda i dr.

U obaveštenju UJN istaknuto je i da vanredno stanje u smislu odredbe člana 109. stav 2. Zakona može da se smatra objektivnim i dokazivim razlogom za obustavu postupka javne nabavke, a koji se nije mogao predvideti u vreme pokretanja postupka i koji onemogućava da se započeti postupak okonča, dok se obustavljeni postupci mogu ponovo pokrenuti kada se steknu uslovi neophodni za sprovođenje postupka javne nabavke.

UJN je preporučila i da naručioci, dok traje vanredno stanje, ne pokreću nove postupke javnih nabavki, sve dok se ne steknu uslovi za potpunu primenu odredaba Zakona, te napomenula da je neophodno prilikom sprovođenja postupaka uzeti u obzir da li će ugovor o javnoj nabavci moći da se realizuje u skladu sa ugovornim odredbama. Dakle, nije zabranjeno okončati započete postupke javne nabavke, ali je svakako potrebno imati u vidu da se prilikom njihovog sprovođenja moraju poštovati odredbe Zakona i proceniti da li je celishodnije pokrenute postupke javnih nabavki obustaviti, s obzirom na (ne)mogućnost realizacije zaključenih ugovora o javnoj nabavci.

Navedeno obaveštenje UJN umnogome daje preporuke za situacije koje su nastale u školama povodom ekskurzija, ali svakako u nastavku dajemo odgovore na pojedina, konkretna pitanja:

1. Da li doneti odluku o dodeli ugovora u već pokrenutom postupku javne nabavke?

Odluku o dodeli ugovora škola može doneti, ali je u velikom broju slučajeva celishodnije postupak javne nabavke obustaviti u smislu odredbe člana 109. stav 2. Zakona i postupak javne nabavke ponovo sprovesti nakon okončanja vanrednog stanja.

2. Da li prikupljati konačne saglasnosti od roditelja, jer oni moraju da se saglase (obaveza propisana Pravilnikom o ekskurzijama), a zabranjeno je okupljanje građana?

Iako nije zabranjeno, prikupljanje saglasnosti roditelja u nastaloj situaciji čini se necelishodnim. Svakako, neophodno je voditi računa o tome da li se organizovanje davanja saglasnosti može sprovesti i bez neposrednog kontakta lica.

3. Da li je škola dužna da se pridržava roka za zaključenje ugovora propisanog zakonom, ili sme da postigne dogovor sa izabranim ponuđačem da se odloži zaključenje dok traje vanredno stanje?

Naručioci su dužni da se pridržavaju svih odredaba Zakona ukoliko procene da je postupak javne nabavke potrebno pokrenuti, odnosno započet postupak sprovesti do kraja. Ipak, ukazujemo da je članom 113. Zakona propisan rok u kojem naručilac mora dostaviti ugovor ponuđaču kojem je dodeljen ugovor na potpis, ali ne i rok u kojem je ponuđač dužan da potpiše ugovor, te u tom smislu naručilac u dogovoru sa ponuđačem može da u okviru razumnog roka odloži potpisivanje ugovora.

4. Da li zaključiti ugovor ako je škola već donela odluku o dodeli ugovora?

U vezi sa ovim pitanjem, ukazujemo na ranije dato pojašnjenje da je na naručiocu odluka da li će ugovor zaključiti ili postupak javne nabavke obustaviti, pri tome vodeći računa o tome da li će ugovor o javnoj nabavci moći da se realizuje u skladu sa ugovornim odredbama.

5. Ako se ugovor zaključi, da li se sme menjati termin odlaska na ekskurziju, ako u konkursnoj dokumentaciji takva mogućnost nije predviđena?

Navedena mogućnost zavisiće od odredaba konkretnog modela ugovora iz konkursne dokumentacije u svakom konkretnom slučaju, ali ističemo da je ugovor o javnoj nabavci moguće menjati isključivo u skladu sa odredbama člana 115. Zakona, i to pre svega ukoliko je takva mogućnost predviđena zaključenim ugovorom, odnosno konkursnom dokumentacijom za predmetnu javnu nabavku. Treba, pri tome, imati u vidu da su cene u ponudama agencija formirane u skladu sa elementima iz konkursne dokumentacije, pa i u pogledu planiranih termina putovanja.

Na kraju, podsećamo i da je Nacionalna asocijacija turističkih agencija Srbije - YUTA, 13.3.2020. godine na svom vebsajtu objavila obaveštenje u kojem je navedeno da se sva ugovorena turistička putovanja, eskurzije, rekreativna nastava i boravak dece u prirodi koji nisu otpočeli sa realizacijom, otkazuju.

Redakcija