Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore

Stručni komentar

OBRADA PODATAKA O LIČNOSTI ZA VREME VANREDNOG STANJA

• Za vreme vanrednog stanja pravo na zaštitu podataka o ličnosti nije obuhvaćeno ograničenjima. Rukovaoci i obrađivači i u periodu vanrednog stanja imaju obavezu da svoje aktivnosti obavljaju u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti i drugim propisima kojima je uređena ta materija •


Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti je uputio saopštenje u kome ukazuje da u uslovima vanrednog stanja mere koje država mora da preduzima u tim okolnostima usled pandemije korona virusa, nužno se odražavaju i na ostvarivanje ljudskih prava. U tom smislu, u Republici Srbiji privremeno je ograničeno ostvarivanje prava na slobodu kretanja i slobodu okupljanja. Međutim, pravo na zaštitu podataka o ličnosti nije obuhvaćeno pomenutim ograničenjima, pa shodno tome rukovaoci i obrađivači i u periodu vanrednog stanja imaju obavezu da svoje aktivnosti obavljaju u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti ("Sl. glasnik RS", br. 87/2018) i drugim propisima kojima je uređena ta materija.

U nastavku dajemo integralni tekst navedenog saopštenja od 1. aprila 2020. godine, koje je dao Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, a dostupan je na sledećem linku.

Obrada podataka o ličnosti za vreme vanrednog stanja

"U periodu od uvođenja vanrednog stanja u Republici Srbiji, Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti pažljivo prati stanje u oblasti zaštite podataka o ličnosti u našoj zemlji, kao i postupanje organa i tela EU i nadležnih nadzornih organa pojedinih država, sa punom svešću o izazovima koje pandemija korona virusa prouzrokuje u svim oblastima društvenog života, pa i u oblasti zaštite podataka o ličnosti.

Mere koje države moraju da preduzimaju u ovim okolnostima nužno se odražavaju i na ostvarivanje ljudskih prava. U tom smislu, u našoj zemlji privremeno je ograničeno ostvarivanje prava na slobodu kretanja i slobodu okupljanja.

Pravo na zaštitu podataka o ličnosti međutim, nije obuhvaćeno pomenutim ograničenjima, pa shodno tome rukovaoci i obrađivači i u periodu vanrednog stanja imaju obavezu da svoje aktivnosti obavljaju u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti i drugim propisima kojima je uređena ta materija.

Ovo, pre svega, znači da su i u novonastalim okolnostima rukovaoci i obrađivači dužni da vode računa o tome da za svaku obradu podataka o ličnosti mora postojati odgovarajući pravni osnov i svrha, da se mogu obrađivati samo podaci koji su primereni, bitni i ograničeni na ono što je neophodno za postizanje svrhe obrade, da lica čiji se podaci obrađuju moraju biti upoznata sa obradom, kao i da se moraju preduzimati adekvatne mere zaštite od neovlašćene i nezakonite obrade i primenjivati druga načela obrade utvrđena članom 5. Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.

U tom smislu, Poverenik je već skrenuo pažnju sredstvima javnog informisanja da je potrebno da se uzdrže od objavljivanja podataka o licima koja su inficirana korona virusom http://skr.rs/A5B. Nadalje, Poverenik je apelovao na Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i obrazovno-vaspitne ustanove da vode računa o zaštiti podataka o ličnosti koji se odnose na zdravstveno stanje učenika i članova njihovih porodica http://skr.rs/A5J. Poverenik je, takođe, upozorio građane na moguće zloupotrebe podataka o ličnosti od strane nepoznatih lica putem društvenih mreža (tzv. fišing kampanja) http://skr.rs/A59.

Ovom prilikom Poverenik posebno ukazuje na sledeće.

Podaci o zdravstvenom stanju fizičkog lica predstavljaju posebnu vrstu podataka o ličnosti, čija je obrada u načelu zabranjena, osim pod restriktivnim uslovima utvrđenim članom 17. ZZPL.

Ovo, pre svega, znači da, sa stanovišta primene zakona o zaštiti podataka o ličnosti, nema smetnji za obradu podataka o zdravstvenom stanju lica kada je ona zasnovana na važećim propisima, uključujući i akte koje nadležni državni organi donose u uslovima vanrednog stanja, kao i da se obrada može vršiti u granicama ovlašćenja i uz poštovanje svih pomenutih načela obrade iz člana 5. Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.

Prilikom javnog objavljivanja podataka o zaraženim i obolelim licima, posebno je potrebno voditi računa o tome da se ne objavljuju podaci koji određuju, ili čine odredivim identitet tih lica, osim izuzetno, kada je to neophodno pod uslovima iz Zakona o zaštiti podataka o ličnosti i uz obaveznu minimizaciju podataka.

Kada se radi o mogućnosti poslodavca da vrši obradu podataka koji se odnose na simptome potencijalne infekcije korona virusom kod zaposlenih, kandidata za zaposlenje i drugih lica koja ulaze u poslovne prostorije poslodavca, Poverenik naglašava da je obradu moguće vršiti u skladu sa aktima nadležnih organa koji se odnose na borbu protiv aktuelne pandemije, uz pridržavanje načela obrade iz člana 5. Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.

Poslodavci koji, u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti, imaju obavezu da odrede lice za zaštitu podataka o ličnosti, kao i oni koji su to učinili iako formalno nisu bili obavezni, treba da to lice na odgovarajući način uključe u sva pitanja koja se odnose na zaštitu podataka o ličnosti.

Rukovaoci i obrađivači koji u uslovima vanrednog stanja organizuju rad zaposlenih od kuće, ukoliko taj rad obuhvata i obradu podataka o ličnosti, u skladu sa načelom integriteta i poverljivosti, obavezni su da obezbede odgovarajuće mere zaštite podataka o ličnosti, što podrazumeva mere kao što su provera bezbednosti veze i korespondencije putem službenih mejlova i dr.

U tom smislu, obrađivači nisu ovlašćeni da samostalno donose odluke o tome na koji će način nastaviti obradu podataka u izmenjenim uslovima, već se moraju pridržavati uputstava rukovaoca.

Obrada podataka o licima inficiranim i obolelim od KOVID 19 u svrhe naučnog istraživanja, nije u suprotnosti sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti, s tim što ulogu rukovaoca može imati samo organizacija koja je, u skladu sa zakonom, registrovana za obavljanje naučnoistraživačke delatnosti i koja je odgovorna za postupanje u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.

Fizička lica čiji se podaci obrađuju mogu ostvarivati prava u vezi sa obradom svojih podataka.

Kako se međutim, aktivnosti rukovalaca, u ovom periodu, ostvaruju u izmenjenom režimu organizacije i načina rada, sa smanjenim kadrovskim i tehničkim kapacitetima i sa neizvesnošću u pogledu dužine trajanja takvog stanja, jasno je da oni objektivno neće biti u mogućnosti da po svakom zahtevu postupe najkasnije u roku od 30 dana od dana njegovog prijema. Poverenik nije ovlašćen da izmeni propisane rokove, ili način njihove primene, pa u tom kontekstu ukazuje na Zakonom predviđenu mogućnost produženja roka za još 60 dana (ako je to neophodno, uzimajući u obzir složenost i broj zahteva). U svakom slučaju, rukovalac se ne može osloboditi obaveze postupanja po zahtevu lica i dužan je da to učini čim se steknu uslovi, o čemu mora obavestiti podnosioca zahteva.

Poverenik nastavlja da postupa po pritužbama lica u vezi sa obradom njihovih podataka, na način prilagođen merama Vlade i drugih nadležnih organa.

O svim relevantnim pitanjima koja se odnose na obradu podataka o ličnosti za vreme vanrednog stanja Poverenik će, kao i do sada, kontinuirano obaveštavati javnost."

Redakcija