Zastava Bosne i Hercegovine

Stručni komentar

PRIKAZ NOVINA U UREDBI O DOPUNI UREDBE O MERAMA ZA VREME VANREDNOG STANJA - "Sl. glasnik RS", br. 53/2020

• Precizirane mere u pogledu ograničenja kretanja lica, okupljanja na javnim mestima; mogućnost produženja ograničenja ili zabrane kretanja za lica koja su zaražena ili se sumnja da su zaražena zaraznom bolesti COVID-19 do otklanjanja sumnje, odnosno do dobijanja rezultata testiranja na prisustvo virusa SARS-CoV-2; uvođenje radne obaveze zdravstvenim radnicima i zdravstvenim saradnicima; proširena mogućnost izricanja novčanih i prekršajnih kazni u skladu sa novim odredbama i prestanak pojedinih podzakonskih akata •


Uredbom o merama za vreme vanrednog stanja ("Sl. glasnik RS", br. 31/2020, 36/2020, 38/2020, 39/2020, 43/2020, 47/2020, 49/2020 - dalje: Uredba) Vlada RS propisala je mere kojima se odstupa od Ustavom zajemčenih ljudskih i manjinskih prava za vreme vanrednog stanja.

U cilju propisivanja novih mera kojima se obezbeđuje suzbijanje epidemije zarazne bolesti COVID-19, Vlada RS je, uz supotpis predsednika Republike, na osnovu člana 200. stav 6. Ustava Republike Srbije("Sl. glasnik RS", br. 98/2006), donela Uredbu o dopunama Uredbe o merama za vreme vanrednog stanja ("Sl. glasnik RS", br. 53/2020, na pravnoj snazi od 9.3.2020. godine - dalje: Dopune uredbe).

Dopunama uredbe se proširuju i preciziraju mere u pogledu ograničenja kretanja lica određene starosne dobi, na javnim mestima, omogućava se produženje ograničenja ili zabrane kretanja za lica koja su zaražena ili se sumnja da su zaražena zaraznom bolesti COVID-19 do otklanjanja sumnje, odnosno do dobijanja rezultata testiranja na prisustvo virusa SARS-CoV-2, precizira se način uvođenja radne obaveze zdravstvenim radnicima i zdravstvenim saradnicima, proširuje mogućnosti izricanja novčanih i prekršajnih kazni u skladu sa novim čl. 1a i 1b, i propisuje prestanak pojedinih podzakonskih akata.

Zabrana kretanja na javnim mestima

Dopunama uredbe, u Uredbu su dodati novi čl. 1a i 1b kojima se propisuje ograničenje i zabrana kretanja određenih kategorija lica i na određenim mestima.

Novim članom 1a Uredbe, predviđeno je da se radi suzbijanja i sprečavanja širenja zarazne bolesti COVID-19 i zaštite stanovništva od te bolesti, za vreme vanrednog stanja zabranjuje kretanje na javnim mestima, odnosno van stanova, prostorija i objekata za stanovanje u stambenim zgradama i izvan domaćinstva (okućnica):

1) licima sa navršenih 70 godina - u naseljenim mestima do 5.000 stanovnika, izuzev petkom od 04 do 07 časova;

2) licima sa navršenih 65 godina - u naseljenim mestima preko 5.000 stanovnika, izuzev petkom od 04 do 07 časova;

3) licima koja nisu navršila 65 godina - od 17 do 05 časova radnim danima, kao i od petka od 17 časova do ponedeljka do 05 časova.

Stavom 2. člana 1a Uredbe, predviđeni su izuzeci, odnosno da se zabrana iz stava 1. tog člana ne odnosi na:

1) zdravstvene radnike - sa licencom;

2) pripadnike Ministarstva unutrašnjih poslova, Ministarstva odbrane, Vojske Srbije i službi bezbednosti, koji su na zadatku;

3) lica kojima Ministarstvo unutrašnjih poslova izda dozvolu za kretanje;

4) članove posade teretnih motornih vozila, teretnih brodova, vozopratno osoblje železničkih vozila, posade i kabinsko osoblje vazduhoplova, kojima se obavlja međunarodni prevoz u drumskom, železničkom, vodnom i vazdušnom saobraćaju;

5) lica kojima je neodložno potrebna zdravstvena pomoć i najviše dva lica u pratnji tog lica.

Radi izvođenja kućnih ljubimaca, kretanje je, izuzetno, u vreme zabrane, dozvoljeno licima koja nisu navršila 65 godina, u periodu od 23 časa do 01 čas narednog dana, kao i subotom i nedeljom od 08 do 10 časova, u trajanju od 20 minuta, najviše do 200 m udaljenosti od mesta prebivališta, odnosno boravišta.

Stavom 4. člana 1a Uredbe, propisano je da, u vreme kada je, u skladu sa st. 1. i 3. tog člana, izlazak lica dozvoljen, zabranjuje se da se više od dva lica zajedno kreću ili zadržavaju na javnom mestu na otvorenom prostoru. Stavom 5. precizirano je da se ova zabrana ne odnosi na maloletnu decu i njihove roditelje, odnosno staratelje i hranitelje.

Novim članom 1b stavom 1. zabranjuje se kretanje u svim parkovima i na javnim površinama namenjenim za rekreaciju i sport.

Prilikom održavanja sahrana zabranjuje se prisustvo više od 10 lica, uz obavezno poštovanje međusobne udaljenosti prisutnih od 2 m.

Član 2. Uredbe je dopunjen, tako da je preciziran period do koga se mogu sprovoditi mere ograničenja i zabrane kretanja. Ministarstvo unutrašnjih poslova, u saglasnosti sa Ministarstvom zdravlja, može privremeno da ograniči ili zabrani kretanje licima na javnim mestima, kao i da naredi pojedinim licima ili grupama lica koja su zaražena ili se sumnja da su zaražena zaraznom bolesti COVID-19 da borave na adresi svog prebivališta, odnosno boravišta, sa obavezom javljanja nadležnoj zdravstvenoj ustanovi, do otklanjanja sumnje, odnosno do dobijanja rezultata testiranja na prisustvo virusa SARS-CoV-2.

Privremeno ograničenje kretanja tražilaca azila i iregularnih migranata

Kretanje tražilaca azila i iregularnih migranata smeštenih u centre za azil i prihvatne centre u Republici Srbiji, ograničava se dopunama izvršenim u članu 3. Uredbe.

U skladu sa novim stavom 2. člana 3. Uredbe, u cilju sprečavanja nekontrolisanog kretanja lica koja mogu biti nosioci virusa i samovoljnog napuštanja centara za azil i prihvatnih centara, privremeno se ograničava kretanje tražilaca azila i iregularnih migranata smeštenih u centre za azil i prihvatne centre u Republici Srbiji i uspostavlja se pojačan nadzor i obezbeđenje tih objekata.

Tražiocima azila i iregularnim migrantima, izuzetno i u opravdanim slučajevima (odlazak kod lekara ili iz drugih opravdanih razloga), biće omogućeno napuštanje centara za azil i prihvatnih centara uz posebno odobrenje Komesarijata za izbeglice i migracije Republike Srbije, koje će biti vremenski ograničeno, u skladu sa razlogom zbog koga se izdaje.

Obrazovanje privremenih bolnica i upućivanje zdravstvenih radnika na izvršenje radne obaveze

Imajući u vidu nedoumice koje su se javljale u praksi, Uredba je dopunjena članom 3a, kojim se uređuje obrazovanje privremenih bolnica, i način upućivanja zdravstvenih radnika zaposlenih u javnim zdravstvenim ustanovama na izvršenje radne obaveze.

Posle člana 3. u tekst Uredbe dodat je član 3a, koji glasi:

"Član 3a

Radi obezbeđivanja nedostajućih kapaciteta za izolaciju i lečenje lica obolelih od zarazne bolesti COVID-19 ili inficiranih virusom SARS-CoV-2, odlukom Vlade mogu se obrazovati privremene bolnice, organizovati njihov rad i utvrditi materijalna obaveza subjektima čija je delatnost od značaja za funkcionisanje privremenih bolnica, iako nisu ispunjeni uslovi propisani čl. 31. - 33. Zakona o zdravstvenoj zaštiti ("Sl. glasnik RS", br. 25/2019).

Zdravstveni radnici, zdravstveni saradnici i druga lica zaposlena u zdravstvenim ustanovama iz Plana mreže zdravstvenih ustanova, vojnim zdravstvenim ustanovama, državnim organima i pravnim licima osnovanim sredstvima u javnoj svojini za koje je posebnim zakonom predviđeno da obavljaju i poslove zdravstvene delatnosti (dalje: javne zdravstvene ustanove), mogu biti upućeni na izvršavanje radne obaveze u bilo koju javnu zdravstvenu ustanovu ili u privremenu bolnicu, kojoj nedostaje potreban broj izvršilaca, na osnovu usmenog naloga svog rukovodioca, a u skladu sa planom popune zdravstvenih ustanova i drugim odlukama Kriznog štaba za suzbijanje zarazne bolesti COVID-19.

Lica iz stava 2. ovog člana radnu obavezu izvršavaju obavljanjem poslova i zadataka u javnoj zdravstvenoj ustanovi ili privremenoj bolnici, u koju su upućena na rad, a prava iz radnog odnosa ostvaruju u ustanovi u kojoj su zaposlena (iz koje su upućena), bez zaključivanja posebnih ugovora ili aneksa ugovora o radu.

Licu iz stava 2. ovog člana koje odbije da postupi po usmenom nalogu o upućivanju na izvršavanje radne obaveze u drugu javnu zdravstvenu ustanovu, u skladu sa planom popune i drugim odlukama Kriznog štaba za suzbijanje zarazne bolesti COVID-19, rukovodilac izdaje rešenje o radnoj obavezi. Obvezniku radne obaveze, koji ne postupi po rešenju svog rukovodioca o upućivanju na izvršavanje radne obaveze u drugu javnu zdravstvenu ustanovu, prestaje radni odnos."

O radnoj obavezi na osnovu usmenog naloga rukovodioca zdravstvene ustanove, odbijanju usmenog naloga i izdavanje rešenja o radnoj obavezi, kao i posledicama nepostupanja po rešenju rukovodioca o uvođenju radne obaveze, detaljnije možete pročitati u stručnom komentaru: UPUĆIVANJE NA IZVRŠENJE RADNE OBAVEZE ZDRAVSTVENIH RADNIKA I ZDRAVSTVENIH SARADNIKA ZA VREME TRAJANJA VANREDNOG STANJA NA TERITORIJI REPUBLIKE SRBIJE - Uredba o dopunama Uredbe o merama za vreme vanrednog stanja - "Sl. glasnik RS", br. 53/2020: • Radna obaveza na osnovu usmenog naloga rukovodioca zdravstvene ustanove. Odbijanje usmenog naloga i izdavanje rešenja o radnoj obavezi. Posledice nepostupanja po rešenju rukovodioca o uvođenju radne obaveze. U primeni od 9. aprila 2020. godine •.

 

Novčano kažnjavanje i prekršaji

U delu Uredbe kojim su određene zabrane okupljanja lica i obavljanja pojedinih delatnosti, te propisane kazne za kršenje tih zabrana, Dopunama uredbe dodat je novi član, sa ciljem propisivanja načina kažnjavanja za kršenje novih zabrana predviđenih novim čl. 1a i 1b Uredbe.

Novim članom 4d u stavu 1. predviđeno je da će se novčanom kaznom od 50.000 do 150.000 dinara kazniti za prekršaj lice koje prekrši zabranu iz čl. 1a i 1b Uredbe.

Stavom 2. je propisano da se za prekršaj iz stava 1. ovog člana može pokrenuti i dovršiti prekršajni postupak, i u slučaju da je protiv učinioca pokrenut ili je u toku krivični postupak za krivično delo koje obuhvata obeležja tog prekršaja, bez obzira na zabranu iz člana 8. stav 3. Zakona o prekršajima ("Sl. glasnik RS", br. 65/2013, 13/2016, 98/2016 - odluka US, 91/2019 i 91/2019 - dr. zakon). Članom 8. stav 3. Zakona o prekršajima propisano je da se protiv učinioca prekršaja koji je u krivičnom postupku pravnosnažno oglašen krivim za krivično delo koje obuhvata i obeležja prekršaja ne može za taj prekršaj pokrenuti postupak, a ako je pokrenut ili je u toku, ne može se nastaviti i dovršiti.

Prestanak važenja propisa

Prema članu 6. Dopuna uredbe, danom njenog stupanja na snagu, odnosno 9.4.2020. godine, prestaju da važe:

- Uredba o prekršaju za kršenje Naredbe ministra unutrašnjih poslova o ograničenju i zabrani kretanja lica na teritoriji Republike Srbije ("Sl. glasnik RS", br. 39/2020); (prekršajni postupci započeti po ovoj Uredbi, okončaće se u skladu sa tom uredbom),

- Odluka o privremenom ograničavanju kretanja tražilaca azila i iregularnih migranata smeštenih u centrima za azil i prihvatnim centrima u Republici Srbiji ("Sl. glasnik RS", br. 32/2020) i

- Naredba o ograničenju i zabrani kretanja lica na teritoriji Republike Srbije ("Sl. glasnik RS", br. 34/2020, 39/2020, 40/2020, 46/2020 i 50/2020).

Redakcija