Zastava Bosne i Hercegovine

Stručni komentar

KOMENTAR UREDBE O POMERANJU ROKOVA ZA ODRŽAVANJE REDOVNE SEDNICE SKUPŠTINE PRIVREDNOG DRUŠTVA I DOSTAVLJANJE GODIŠNJIH I KONSOLIDOVANIH FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA PRIVREDNIH DRUŠTAVA, ZADRUGA, DRUGIH PRAVNIH LICA I PREDUZETNIKA, KAO I ROKOVA ZA PODNOŠENJE PRIJAVA ZA POREZ NA DOBIT I POREZA NA PRIHOD OD SAMOSTALNE DELATNOSTI, VAŽENJA LICENCI OVLAŠĆENIH REVIZORA I LICENCI ZA VRŠENJE PROCENE VREDNOSTI NEPOKRETNOSTI KOJE ISTIČU ZA VREME VANREDNOG STANJA NASTALOG USLED BOLESTI COVID-19 IZAZVANE VIRUSOM SARS-CoV-2 - "Sl. glasnik RS", br. 57/2020


Na sednici Vlade Republike Srbije koja je održana 16. aprila 2020. godine, usvojena je Uredba o pomeranju rokova za održavanje redovne sednice skupštine privrednog društva i dostavljanje godišnjih i konsolidovanih finansijskih izveštaja privrednih društava, zadruga, drugih pravnih lica i preduzetnika, kao i rokova za podnošenje prijava za porez na dobit i poreza na prihod od samostalne delatnosti, važenja licenci ovlašćenih revizora i licenci za vršenje procene vrednosti nepokretnosti koje ističu za vreme vanrednog stanja nastalog usled bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 ("Sl. glasnik RS", br. 57/2020 - dalje: Uredba), koja je stupila na snagu danom objavljivanja u Sl. glasniku RS, što znači 16. aprila 2020. godine.

Uredbom je uređeno pomeranje rokova za vreme vanrednog stanja, i to rokova za:

- održavanje redovne sednice skupštine privrednog društva,

-dostavljanje godišnjih finansijskih izveštaja Komisiji za hartije od vrednosti (dalje: Komisija),

- dostavljanje godišnjih i konsolidovanih finansijskih izveštaja privrednih društava, zadruga, drugih pravnih lica i preduzetnika za 2019. godinu Agenciji za privredne registre (dalje: Agencija),

- podnošenje prijava za porez na dobit pravnih lica i poreza na prihod od samostalne delatnosti, i

- važenje licenci ovlašćenih revizora i licenci za vršenje procene vrednosti nepokretnosti.

 

Rok za održavanje redovne sednice skupštine privrednog društva

Članom 2. Uredbe propisano je da se rok za održavanje redovne sednice skupštine društva iz člana 364. Zakona o privrednim društvima ("Sl. glasnik RS", br. 36/2011, 99/2011, 83/2014 - dr. zakon, 5/2015, 44/2018, 95/2018 i 91/2019) pomera na rok od 90 dana od dana prestanka vanrednog stanja.

Naime, Zakonom o privrednim društvima je propisano da se redovna sednica skupštine održava jednom godišnje, najkasnije u roku od šest meseci od završetka poslovne godine. Međutim, imajući u vidu odredbe Uredbe, redovnu sednicu skupštine društava u 2020. godini, umesto do kraja juna, privredna društva će moći da održe u roku od 90 dana od dana prestanka vanrednog stanja. Dakle, poziv za redovnu sednicu skupštine društva biće potrebno uputiti u roku od 60 dana od dana prestanka vanrednog stanja, shodno odredbama člana 365. Zakona o privrednim društvima.

Rok za dostavljanje godišnjih finansijskih izveštaja Komisiji

Članom 3. Uredbe je propisano da se rok za predaju godišnjih izveštaja, odnosno godišnjih finansijskih izveštaja sa izveštajem revizora svih obveznika čije je izveštavanje uređeno:

• Zakonom o tržištu kapitala ("Sl. glasnik RS", br. 31/2011, 112/2015, 108/2016 i 9/2020),

• Zakonom o investicionim fondovima ("Sl. glasnik RS", br. 46/2006, 51/2009, 31/2011 i 115/2014), i

• Zakonom o otvorenim investicionim fondovima sa javnom ponudom ("Sl. glasnik RS", br. 73/2019),

pomera se na rok od 60 dana od dana prestanka vanrednog stanja.

Naime, sva javna (akcionarska) društva, kao i društva za upravljanje investicionim fondovima, kojima je rok za predaju finansijskih izveštaja sa izveštajem revizora Komisiji 30. april, tokom 2020. godine, svoju obavezu će ispuniti u roku od 60 dana od dana prestanka vanrednog stanja.

Rok za dostavljanje godišnjih i konsolidovanih finansijskih izveštaja Agenciji

Saglasno članu 4. Uredbe, rokovi iz člana 33. Zakona o računovodstvu ("Sl. glasnik RS", br. 62/2013, 30/2018 i 73/2019 - dr. zakon) pomeraju se prema sledećem kalendaru:

rok za dostavljanje redovnih godišnjih finansijskih izveštaja pomera se na rok od 90 dana od dana prestanka vanrednog stanja. Dakle, umesto zakonskog roka za dostavljanje redovnih finansijskih izveštaja za 2019. godinu Agenciji do 30. juna 2020. godine, privredna društva, zadruge, druga pravna lica i preduzetnici će imati mogućnost da iste dostave Agenciji u roku od 90 dana od dana prestanka vanrednog stanja;

rok za dostavljanje konsolidovanih finansijskih izveštaja pomera se na rok od 120 dana od dana prestanka vanrednog stanja. Dakle, umesto zakonskog roka za dostavljanje konsolidovanih finansijskih izveštaja za 2019. godinu Agenciji do 31. jula 2020. godine, ovaj rok je pomeren na rok od 120 dana od dana prestanka vanrednog stanja;

rok za dostavljanje vanrednih finansijskih izveštaja pomera se na rok od 30 dana od dana prestanka vanrednog stanja, pod uslovom da rok za dostavljanje vanrednih finansijskih izveštaja ističe za vreme vanrednog stanja. Dakle, ukoliko je zakonom propisan rok za dostavljanje vanrednog finansijskog izveštaja od 60 dana u odnosu na dan na koji se izveštaji sastavljaju pao u periodu trajanja vanrednog stanja, rok za dostavljanje vanrednog finansijskog izveštaja se produžava na rok od 30 dana od dana prestanka vanrednog stanja.

Navedeni rok za dostavljanje redovnih godišnjih finansijskih izveštaja shodno se primenjuje na pravna lica koja imaju poslovnu godinu različitu od kalendarske, pod uslovom da rok za dostavljanje finansijskih izveštaja tih pravnih lica ističe za vreme vanrednog stanja.

Rokovi za podnošenje prijava za porez na dobit pravnih lica i poreza na prihod od samostalne delatnosti

Rok za podnošenje poreske prijave za porez na dobit pravnih lica koji je propisan članom 63. Zakona o porezu na dobit pravnih lica ("Sl. glasnik RS", br. 25/2001, 80/2002, 80/2002 - dr. zakon, 43/2003, 84/2004, 18/2010, 101/2011, 119/2012, 47/2013, 108/2013, 68/2014 - dr. zakon, 142/2014, 91/2015 - autentično tumačenje, 112/2015, 113/2017, 95/2018 i 86/2019) pomera se narok od 90 dana od dana prestanka vanrednog stanja za one obveznike poreza na dobit pravnih lica kojima je poreski period jednak kalendarskoj godini. Prema tome, obveznici poreza na dobit pravnih lica kojima je poslovna godina jednaka kalendarskoj, moći će da podnesu poresku prijavu poreza na dobit za 2019. godinu, umesto do 30. juna 2020. godine, do isteka roka od 90 dana po prestanku vanrednog stanja. Pomeranjem roka podnošenja poreske prijave pomera se i rok za izmirenje obaveze po toj poreskoj prijavi (plaćanje razlike između konačne obaveze i plaćenih akontacija), kao i rok za plaćanje razlike privremeno plaćenih akontacija za 2020. godinu, osim akontacija koje redovno dospevaju 15.04, 15.05. i 15.06.2020. godine, a čija dospelost se odlaže do podnošenja poreske prijave za 2020. godinu u skladu saUredbom o fiskalnim pogodnostima i direktnim davanjima privrednim subjektima u privatnom sektoru i novčanoj pomoći građanima u cilju ublažavanja ekonomskih posledica nastalih usled bolesti COVID-19 ("Sl. glasnik RS", br. 54/2020 - dalje: Uredba o fiskalnim pogodnostima).

Za one obveznike poreza na dobit pravnih lica za koje je poslovna godina različita od kalendarske, rok se takođe pomera na rok od 90 dana od dana prestanka vanrednog stanja, ukoliko rok za podnošenje poreske prijave ističe za vreme vanrednog stanja.

Napominjemo, pomeranjem roka za podnošenje poreske prijave za porez na dobit pravnih lica, pomera se i rok za podnošenje dokumentacije koja se podnosi uz tu prijavu, kao što su izveštaji o transfernim cenama, dokumentacija od značaja za ostvarivanje poreskih olakšica i poreskih podsticaja i dr.

Pored navedenog, Uredbom se pomera i rok za podnošenje poreske prijave za porez na prihod od samostalne delatnosti preduzetnika koji vode poslovne knjige (preduzetnik, preduzetnik poljoprivrednik i preduzetnik drugo lice), koja se podnosi na Obrascu PPDG 1S, a koji je propisan članom 93. Zakona o porezu na dohodak građana ("Sl. glasnik RS", br. 24/2001, 80/2002, 80/2002 - dr. zakon, 135/2004, 62/2006, 65/2006 - ispr., 31/2009, 44/2009, 18/2010, 50/2011, 91/2011 - odluka US, 7/2012 - usklađeni din. izn., 93/2012, 114/2012 - odluka US, 8/2013 - usklađeni din. izn., 47/2013, 48/2013 - ispr., 108/2013, 6/2014 - usklađeni din. izn., 57/2014, 68/2014 - dr. zakon, 5/2015 - usklađeni din. izn., 112/2015, 5/2016 - usklađeni din. izn., 7/2017 - usklađeni din. izn., 113/2017, 7/2018 - usklađeni din. izn., 95/2018, 4/2019 - usklađeni din. izn., 86/2019 i 5/2020 - usklađeni din. izn.). Rok za podnošenje poreske prijave za porez na prihod od samostalne delatnosti na Obrascu PPDG 1S odlaže se na 90 dana od dana prestanka vanrednog stanja. Uistom roku ovi obveznici imaju obavezu da plate razliku između konačne obaveze i plaćenih akontacija, odnosno razliku plaćenih privremenih akontacija poreza na prihod od samostalne delatnosti za 2020. godinu (osim akontacija koje redovno dospevaju 15.04, 15.05 i 15.06.2020. godine, a čija dospelost je odložena do podnošenja konačne poreske prijave za 2020. godinu u skladu sa Uredbom o fiskalnim pogodnostima).

Međutim, u pogledu odlaganja roka za podnošenje poreske prijave za porez na prihod od samostalne delatnosti Uredba je očito zakasnila, s obzirom da je rok za podnošenje ove prijave istekao 15.04.2020. godine, tj. dan pre donošenja i stupanja na snagu Uredbe. S tim u vezi, predmetno odlaganje roka za preduzetnike može da se primeni samo na one obveznike koji nisu podneli poresku prijavu na Obrascu PPDG 1S u propisanom roku.

Rokovi važenja licenci ovlašćenih revizora i licenci za vršenje procene vrednosti nepokretnosti

Saglasno članu 5. Uredbe, svi rokovi iz člana 7. Zakona o reviziji ("Sl. glasnik RS", br. 73/2019), koji ističu za vreme vanrednog stanja smatraće se isteklim po isteku 30 dana od dana prestanka vanrednog stanja. Do dana isteka roka od 30 dana od dana prestanka vanrednog stanja sve izdate licence za obavljanje revizije nastavljaju da važe.

Naime, članom 7. Zakona o reviziji je propisano da se licenca izdaje na period od tri godine i produžava se na zahtev licenciranog ovlašćenog revizora, uz dokaz da je obavio kontinuirano profesionalno usavršavanje, u skladu sa ovim zakonom. Imajući u vidu da Komora ovlašćenih revizora kontinuiranu edukaciju za ovlašćene revizore održava u oktobru, nema smetnji da ovlašćeni revizori podnesu zahtev za produženje licence u roku od 30 dana od dana prestanka vanrednog stanja, ukoliko im je licenca istekla tokom perioda vanrednog stanja.

Članom 6. Uredbe su pomereni i rokovi iz člana 11. Zakona o proceniteljima vrednosti nepokretnosti ("Sl. glasnik RS", br. 108/2016 i 113/2017 - dr. zakon). Naime, rokovi za licencu procenitelja vrednosti nepokretnosti koji ističu za vreme vanrednog stanja i 30 dana od dana prestanka vanrednog stanja, smatraće se isteklim po isteku 60 dana od dana prestanka vanrednog stanja. Dakle, najkasnije u roku od 60 dana od dana prestanka vanrednog stanja potrebno je obnoviti licencu na zahtev licenciranog procenitelja koja se izdaje na period od tri godine i obnavlja se.

Olica Pješčić
dr Marina Protić