Stručni komentar
Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja je u skladu sa Zakonom o državnoj upravi ("Sl. glasnik RS", br. 79/2005, 101/2007, 95/2010, 99/2014, 47/2018 i 30/2018 - dr. zakon) uputilo Instrukciju ustanovama socijalne zaštite o prijemu i postupanju sa stvarima koje korisnici u ustanovama socijalne zaštite za smeštaj dobijaju od strane srodnika/staratelja br. 110-00-152/2020-19, od 4.5.2020. godine (dalje: Instrukcija).
Instrukcija je doneta kako bi se obezbedilo bezbedno, blagovremeno, celovito i jednako postupanje ustanova socijalne zaštite za smeštaj korisnika i organizacija socijalne zaštite za pružanje usluge domskog smeštaja odraslim i starijim licima, do uspostavljanja povoljne epidemiološke situacije.
Postupanje sa stvarima koje korisnici u ustanovama socijalne zaštite za smeštaj dobijaju od strane srodnika
Neophodno je da se od prijema do korisnika stvari strogo kontrolišu kako bi što manje lica imalo kontakt sa njima. Pri tome je uvek potrebno potpuno poštovanje mera zaštite.
Osnovno pravilo u vezi sa predajom i prijemom stvari korisnicima domskog smeštaja u ustanovama socijalne zaštite jeste da se u korisnikovo ime mogu primiti isključivo stvari koje se mogu po preuzimanju dezinfikovati - sredstva za higijenu, kafa, čaj, cigarete, flaširana bezalkoholna pića, hermetički pakovana i vakumirana hrana i proizvodi. Stvari koje se ne mogu prethodno dezinfikovati se ne primaju, a ukoliko do toga ipak dođe, bacaju se, uz sve mere zaštite, o čemu se obaveštava davalac stvari. |
Podaci o korisniku kome je poklon namenjen, podacima o davaocu stvari i njegovim kontaktima (broj telefona) moraju biti vidljivo napisani.
Navedenom instrukcijom je određeno da se predaja stvari korisnicima usluge domskog smeštaja može izvršiti samo:
- u unapred utvrđenim danima,
- na jednom, za to predviđenom, vidno obeleženom mestu u ustanovi, ispred ulaza u dvorište,
- uz sve mere zaštite, odnosno stvari su zapakovane u ambalažu koja se može dezinfikovati (kese).
Nakon preuzimanja stvari za korisnika, svaka stvar se pojedinačno dezinfikuje, a zatim i odlaže na posebno opredeljeno mesto koje je prethodno dezinfikovano gde ostaje 24 časa. Po isteku navedenog vremena, uz korišćenje lične zaštitne opreme, stvari se predaju korisniku, a predaje ih lice koje ima neposredne kontakte sa korisnikom u vreme trajanja vanrednih mera (negovatelj, medicinski tehničar).
Razmena stvari među korisnicima nije dozvoljena. |
Korisnik stvari koristi ili odlaže na način da ne ugrožava zaštitu drugih korisnika (npr. dezinfikovane police). Nakon konzumiranja jestivih stvari, odnosno proizvoda, ambalaža se odlaže u za to opredeljena bezkontaktna mesta.
Odgovornost direktora, odnosno odgovornog lica u postupku prijema stvari
Za izvršenje Instrukcije odgovoran je direktor, odnosno odgovorno lice (dalje: direktor) ustanove socijalne zaštite za smeštaj korisnika ili organizacije socijalne zaštite za pružanje usluge domskog smeštaja, u skladu sa zakonom.
U tom smislu je osnovna obaveza direktora da ustanovi proceduru i kontroliše sprovođenje prijema, postupanja i predaje stvari korisniku, na način da ne ugrožava korisnike usluge smeštaja. |
Direktor je dužan da obezbedi da se o stvarima vodi evidencija, i to o stvarima koje se uručuju korisnicima i o stvarima koje nije moguće primiti i koje se bacaju.
Direktor ustanove socijalne zaštite za smeštaj korisnika ili organizacije socijalne zaštite za pružanje usluge domskog smeštaja odraslih i starijih dužan je da u okviru izveštaja koje dostavlja Ministarstvu za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja - Sektor za brigu o porodici i socijalnu zaštitu, izvesti o:
- donošenju procedure,
- sprovođenju procedure,
- svim okolnostima bitnim za zaštitu korisnika, a koje su proistekle primenom Instrukcije i procedure koju je doneo.
Redakcija