Zastava Bosne i Hercegovine

Pitanja i odgovori

DUŽNOST NARUČIOCA DA U TOKU VANREDNOG STANJA POSTUPI PO NALOGU IZ REŠENJA REPUBLIČKE KOMISIJE ZA ZAŠTITU PRAVA U POSTUPCIMA JAVNIH NABAVKI U ODREĐENOM ROKU


Pitanje:

• Na koji način i u kojim rokovima je dužan da postupi naručilac na osnovu Rešenja Republičke komisije za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki kojim je zahtev za zaštitu prava podnosioca zahteva (ponuđača) usvojen, delimično poništen postupak javne nabavke, i naloženo ponavljanje stručne ocene ponuda, ako je rešenje primljeno nakon proglašenja vanrednog stanja (16.3.2020. godine), a imajući u vidu da je za postupanje određen rok od 25 dana od dana prijema predmetnog rešenja? Da li je dužan da ispoštuje navedeni rok od 25 dana iz rešenja ili je taj rok odložen za period od okončanja vanrednog stanja po Uredbi Vlade RS?

Odgovor:

Članom 157. stav 7. Zakona o javnim nabavkama ("Sl. glasnik RS", br. 124/2012, 14/2015 i 68/2015 - dalje: Zakon) propisano je da Republička komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki (dalje: Republička komisija) može naručiocu da naloži preduzimanje određenih radnji u roku od najduže 25 dana u svrhu pravilnog i zakonitog okončanja konkretnog postupka javne nabavke. Članom 160. stav 1. Zakona je propisano da je naručilac dužan da postupi po nalozima Republičke komisije sadržanim u njenoj odluci u roku predviđenom tom odlukom.

U situaciji kada je Republička komisija naručiocu naložila preduzimanje određenih radnji u postupku javne nabavke sa ostavljenim rokom od 25 dana, naručilac je dužan da postupi u svemu po nalogu nadležnog organa koji je doneo odluku u upravnom postupku.

U vezi sa postupanjem u rokovima u upravnim postupcima za vreme vanrednog stanja, doneta je Uredba o primeni rokova u upravnim postupcima za vreme vanrednog stanja ("Sl. glasnik RS", br.​​ 41/2020​​ i​​ 43/2020). Ovom uredbom je propisano da će se rokovi koji ističu za vreme vanrednog stanja, a odnose se na preduzimanje upravnih radnji, okončanje upravnih postupaka i odlučivanje po izjavljenim pravnim sredstvima, smatrati isteklim kad istekne 30 dana od prestanka vanrednog stanja. Ipak, u konkretnom slučaju se ne radi o postupanju u upravnom postupku, već o postupanju po odluci nadležnog organa (u postupku javne nabavke).

S obzirom na to, mišljenja smo da bi naručilac trebalo da postupi po nalogu Republičke komisije u ostavljenom roku. Ukoliko naručilac nije u mogućnosti da u ponovljenoj stručnoj oceni ponuda postupa u roku, usled objektivnih okolnosti (npr. naručilac ne radi za vreme vanrednog stanja, nije moguće postupanje komisije za javnu nabavku koja je obrazovana rešenjem i sl.), preporuka je da se naručilac obrati Republičkoj komisiji sa obrazloženjem razloga usled kojih nije u mogućnosti da postupi u roku, a imajući u vidu propisane kaznene odredbe u slučaju nepostupanja po odluci Republičke komisije (član 162. stav 1. tačka 5) Zakona).

S tim u vezi, treba ukazati i da vanredno stanje svakako jeste objektivna i dokaziva okolnost koja se nije mogla predvideti i koja utiče na mogućnost postupanja naručioca, a na šta je ukazala i Uprava za javne nabavke u svom obaveštenju od 24.3.2020. godine. U predmetnom obaveštenju, koje se, napominjemo, odnosi na mogućnost obustave postupka, a ne na situaciju iz pitanja, navedeno je: "Vanredno stanje se u smislu ove odredbe, može smatrati objektivnim i dokazivim razlogom za obustavu postupka javne nabavke, a koji se nije mogao predvideti u vreme pokretanja postupka i koji onemogućava da se započeti postupak okonča. Ukazujemo, da se obustavljeni postupci mogu ponovo pokrenuti kada se steknu uslovi neophodni za sprovođenje postupka javne nabavke."

Redakcija