Zastava Bosne i Hercegovine

Stručni komentar

POSTUPANJE USTANOVE OBRAZOVANJA I VASPITANJA PO RASPISANIM KONKURSIMA ZA PRIJEM U RADNI ODNOS U VREME VANREDNOG STANJA

• Obaveštenje Ministarstva prosvete, nauкe i tehnološkog razvoja o postupanju sa raspisanim konkursima za prijem u radni odnos •


Prema informacijama kojim raspolažemo, dana 17. marta 2020. godine, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja dostavilo je osnovnim i srednjim školama (dalje: ustanove)obaveštenje sledeće sadržine: "Sve radnje u vezi sa raspisivanjem konkursa i zaključenih ugovora na određeno vreme se obustavljaju do okončanja vanrednog stanja."

Radi se o instrukciji za postupanje ustanova u okolnostima koje su nastupile nakon 15. marta 2020. godine i uvođenja vanrednog stanja na teritoriji Republike Srbije. Okolnosti pod kojima bi konkursi za prijem u radni odnos u ustanovu sada trebalo da se sprovode izmenjene su:

• donošenjem Uredbe o organizovanju rada poslodavaca za vreme vanrednog stanja ("Sl. glasnik RS", br. 31/2020), u skladu sa kojom je, za vreme vanrednog stanja, poslodavac dužan da omogući zaposlenima obavljanje poslova van prostorija poslodavca (rad na daljinu i rad od kuće), na svim radnim mestima na kojima je moguće organizovati takav rad u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu

• donošenjem Odluke o obustavi izvođenja nastave u visokoškolskim ustanovama, srednjim i osnovnim školama i redovnog rada ustanova predškolskog vaspitanja i obrazovanja ("Sl. glasnik RS", br. 30/2020), u skladu sa kojom se određuje mera obustave izvođenja nastave u srednjim i osnovnim školama i redovnog rada ustanova predškolskog vaspitanja i obrazovanja, dok traje opasnost od širenja zarazne bolesti COVID-19 i uvodi obaveza da srednje i osnovne škole koje raspolažu odgovarajućom opremom i sredstvima za organizovanje nastave na daljinu nastave obrazovno-vaspitni rad izvođenjem nastave na daljinu, dok će ostale ustanove organizovati nastavu na daljinu putem televizijskog kanala RTS 3, platforme RTS Planeta, kao i internet platformi za učenje.

• usvajanjem Operativnog plana za nastavak rada škola u otežanim uslovima uz program učenja na daljinu za učenika osnovnih i srednjih škola (objavljen ne internet stranici Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja) kojim se ukazuje na potrebu poštovanja svih preventivnih mera za sprečavanje širenja virusa COVID-19, što znači da ukupna komunikacija i saradnja na planiranju nastave treba da budu organizovani tako da se smanji neposredni kontakt i boravak većeg broja ljudi u školi. Dalje, uz sve prethodno uvedene zdravstveno-higijenske mere i njihovu doslednu primenu, obaveza direktora škole je da organizuje dežurstva, kako bi se osigurala dnevna komunikacija sa nadležnim službama, kao i sa roditeljima učenika koji nisu u mogućnosti da koriste elektronske vidove komunikacije.

Odnosno, očigledno je da je za vreme vanrednog stanja fokus na organizovanju i izvođenju obrazovno-vaspitnog rada sredstvima za organizovanje nastave na daljinu, odnosno okončanje tekuće školske godine u skladu sa zakonom.

U svetlu svih navedenih činjenica treba tumačiti i navedenu instrukciju Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

Obustavljanje radnji u vezi sa raspisivanjem konkursa

Kako su ustanove dobile saglasnost Komisije Vlade za popunjavanje velikog broja radnih mesta prijemom u radni odnos na neodređeno vreme, na dan uvođenja vanrednog stanja, mnoge ustanove započele su, ili planiraju započinjanje konkursne procedure, u skladu sa članom 154. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ("Sl. glasnik RS", br. 88/2017, 27/2018 - dr. zakon, 10/2019, 27/2018 - dr. zakon i 6/2020).

Ministarstvo prosvete nauke i tehnološkog razvoja nalaže da se sve radnje u vezi sa raspisivanjem konkursa (dakle bilo za prijem u radni odnos na neodređeno ili određeno vreme) obustavljaju do okončanja vanrednog stanja. U smislu navedenog proizilazi sledeće:

ustanove koje planiraju raspisivanje konkursa za prijem u radni odnos (na neodređeno ili određeno vreme) ali još uvek nisu donele odluku o njegovom raspisivanju, donošenje ovakve odluke i objavljivanje konkursa odložiće do trenutka ukidanja vanrednog stanja na teritoriji Republike Srbije;

ustanove koje su donele odluku o raspisivanju konkursa za prijem u radni odnos ali još uvek nisu dostavile tekst konkursa na objavljivanje, objaviće konkurs nakon ukidanja vanrednog stanja na teritoriji Republike Srbije;

ustanove koje su donele odluku o raspisivanju konkursa i objavile tekst konkursa (npr. u časopisu "Poslovi") donose odluku o prekidu konkursne procedure do okončanja vanrednog stanja na teritoriji Republike Srbije, bez obzira u kojoj fazi se konkursna procedura nalazi. Pod ovu situaciju spadala bi i ona kada je tekst konkursa dostavljen na objavljivanje, još nije objavljen, ali se njegovo objavljivanje očekuje uskoro. Ukoliko je moguće zaustaviti/otkazati objavljivanje onda nastupa situacija navedena gore u tački drugoj. Ukoliko ne postoje mogućnosti za otkazivanje objavljivanja, onda direktor odluku o prekidu konkursa donosi odmah po njegovom objavljivanju (ne prekida se konkurs koji nije ni objavljen).

Imajući u vidu odredbe člana 154. ZOSOV, proizilazi da direktor ustanove, kao organ nadležan za raspisivanje konkursa, donosi i odluku o prekidu konkursa. U izreci odluke kojom se prekida postupak trebalo bi navesti da se prekidaju sve radnje u vezi sa konkursom za prijem u radni odnos (navesti za koje radno mesto, datum i mesto objavljivanja konkursa) do okončanja vanrednog stanja na teritoriji Republike Srbije. U obrazloženju odluke treba se pozvati na instrukciju nadležnog ministarstva, navesti da se konkursna procedura nastavlja po ukidanju vanrednog stanja na teritoriji Republike Srbije, kao i da rokovi za preduzimanje radnji u konkursnoj proceduri nastavljaju da teku po ukidanju vanrednog stanja.

Odluku kojom se prekidaju radnje u vezi sa konkursom za prijem u radni odnos trebalo bi objaviti na istom mestu na kome je objavljen i tekst konkursa. Ukoliko to nije moguće (zbog vanrednog stanja) ili časopis odbija da objavi ovakvu odluku (u praksi se ovo dešavalo), odluku je svakako potrebno objaviti na internet prezentaciji škole. Pravilo je i objavljivanje na oglasnoj tabli, ali u uslovima vanrednog stanja i ograničenja slobode kretanja značaj ovakvog obaveštavanja je umanjen. Ukoliko je situacija takva da je rok za podnošenje prijava istekao i poznato je ko su kandidati po raspisanom konkursu, odluku je kandidatima potrebno dostaviti elektronskom poštom.

Prekid konkursa moguć je u bilo kojoj fazi, od dana javnog objavljivanja konkursa (kada počinju da teki i rokovi za podnošenje prijave) pa do konačnosti rešenja o izboru kandidata za prijem u radni odnos. Donošenjem odluke o prekidu konkursa za prijem u radni odnos, prestaju da teku i rokovi propisani konkursnom procedurom (npr. rok za podnošenje prijave na konkurs, rok za izjavljivanje žalbe na postepeno rešenje o prijemu u radni odnos) a ovi rokovi nastavljaju da teku nakon ukidanja proglašenog vanrednog stanja na teritoriji Republike Srbije.

Obustavljanje radnji u vezi sa zaključenim ugovorima na određeno vreme

Ministarstvo prosvete nauke i tehnološkog razvoja nalaže da se sve radnje u vezi sa zaključenim ugovorima na određeno vreme obustavljaju do okončanja vanrednog stanja.

Nije moguće sa izvesnošću tvrditi na šta se ova instrukcija tačno odnosi. Jasno je da se radi o radnim odnosima na određeno vreme, a jasno je i da su konkursi za prijem u radni odnos na neodređeno vreme obuhvaćeni prethodnom instrukcijom koja se odnosi na obustavljanje radnji u vezi sa raspisivanjem konkursa. Pretpostavljamo da se radi o obustavljanju radnji u vezi sa zaključenjem (ne zaključenim) ugovorima o radu na određeno vreme, što bi značilo da se, za vreme vanrednog stanja na teritoriji Republike Srbije obustavlja prijem u radni odnos na određeno vreme bez sprovođenja javnog konkursa u smislu člana 155. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. To dalje znači da lica koja su u radnom odnosu na određeno vreme zasnovanom pre uvođenja vanrednog stanja ostaju u radnom odnosu do isteka njegovog trajanja u skladu sa zakonom.

Na kraju, treba imati u vidu da je za vreme vanrednog stanja moguće donošenje i izmena propisa (odluka, naredbi) na dnevnom nivou, pa je stoga neophodno pratiti sve odluke i naredbe nadležnih državnih organa jer mogu biti od uticaja na poslovanje svih subjekata, pa i ustanova obrazovanja i vaspitanja.

Ranko Jerković