Početak primene
Obaveze i rokovi za E-otpremnicu
| Subjekt | Obaveza | Početak primene |
|---|---|---|
| Subjekt javnog sektora | Da primi E-otpremnicu | 01.01.2026. |
| Da pošalje E-otpremnicu subjektu javnog sektora | 01.01.2026. | |
| Da u slučaju kretanja dobara pošalje E-otpremnicu | 01.01.2026. | |
| Prevoznik | Da predstavi elektronsku otpremnicu poslatu u ovim kretanjima dobara u okviru postupaka inspekcijskog nadzora | 01.01.2026. |
| Subjekt privatnog sektora | Da u slučaju kretanja dobara koji su akcizni proizvodi pošalje E-otpremnicu | 01.01.2026. |
| Koji po bilo kom osnovu prima akcizne proizvode da primi E-otpremnicu | 01.01.2026. | |
| Da pošalje E-otpremnicu subjektu javnog sektora | 01.01.2026. | |
| Prevoznik | Da predstavi elektronsku otpremnicu poslatu u ovim kretanjima dobara u okviru postupaka inspekcijskog nadzora | 01.01.2026. |
| Subjekt privatnog sektora | Da u slučaju kretanja dobara primi E-otpremnicu | 01.10.2027. |
| Pošiljalac i primalac subjekti privatnog sektora | 01.10.2027. | |
| Prevoznik | Da predstavi elektronsku otpremnicu poslatu u ovim kretanjima dobara u okviru postupaka inspekcijskog nadzora | 01.10.2027. |
Ko nije u obavezi primene E-otpremnice ?
U pitanju su neki specifični slučajevi:
- Kretanje dobara u maloprodaji ka krajnjem potrošaču
- Dobavljači vode, gasa, struje, energije
- Roba isporučena u međunarodnoj pomoći, vojna oprema, kao i transfer unutar iste institucije javnog sektora
- Kretanje robe međunarodnim ugovorima
- Kretanje robe unutar jednog subjekta javnog sektora
Imate nedoumice?
Tu smo da Vam pomognemo
Učesnici u sistemu
- Pošiljalac
- Primalac
- Prevoznik (korišćenjem MATP – mobilne aplikacije za transportna preduzeća) – isključivo prevoz od tačke A do tačke B, bez prava i obaveza. NE kreira bilko kakvu e-otpremnicu.
- Operater prevoznik - organizuju prevoz u svoje ime i za račun nalogodavca. Imaju pravo/obavezu da kreiraju e-otpremnice.
- Nadzorni organ
Dobrovoljni korisnik
Dobrovoljni korisnik je subjekt koji nijednim kriterijumom (nije javni sektor, ne trguje sa javnim sektorom, ne trguje akcizama) nije uslovljen da bude registrovan na sistemu elektronskih otpremnica, već to radi dobrovoljno. U tom slučaju postoji uslov da šalje E-otpremnice preko sistema u tekućoj godini i narednoj kalendarskoj.
Dobrovoljni korisnik se po Članu 2. Zakona o elektronskim otpremnicama posmatra kao i subjekt privatnog sektora koji je registrovan na sistem elektronskih obveznica. U obavezi je da šalje E-otpremnice svim korisnicima sistema E-otpremnicama, dok nije u obavezi da šalje e-otpremnice ostalim subjektima privatnog sektora koji nisu u sistemu.
Proces slanja e-otpremnice
Kreiranje e-otpremnice ➔ Kretanje robe (prevoz) ➔ Fizički prijem ➔ Kretanje e-prijemnice
Način prijave i pristupanje sistemu
Obveznici i dobrovoljni korisnici sistema E-otpremnica se mogu registrovati preko odgovarajućeg veb interfejsa. Registrovanje je moguće izvršiti:
- Preko sistema E-faktura
- Direktnim registrovanjem
Registrovanje je moguće samo za subjekte koji poseduju PIB i vrši ga zakonski zastupnik. Subjekti javnog sektora se registruju na sistem elektronskih otpremnica po automatizmu.
Osnovni elementi E-otpremnice
Elektronska otpremnica uobičajeno sadrži:
- naziv, adresu, poreski identifikacioni broj i matični broj pošiljaoca elektronske otpremnice;
- naziv, adresu i poreski identifikacioni broj i matični broj primaoca elektronske otpremnice;
- naziv, adresu i poreski identifikacioni broj i matični broj prevoznika uključenih u kretanje dobara;
- broj i datum slanja elektronske otpremnice;
- osnov kretanja dobara;
- vreme i datum planiranog početka kretanja dobara;
- vreme i datum početka kretanja dobara;
- vreme i datum planiranog završetka kretanja dobara;
- mesto i adresu otpreme (utovara) dobara;
- mesto i adresu preuzimanja (istovara) dobara;
- podatke o vrsti i količini isporučenih dobara, uključujući i slovne oznake akciznih proizvoda ukoliko se radi o akciznim proizvodima;
- jedinstveni identifikacioni broj elektronske otpremnice nalogodavca, ako elektronsku otpremnicu šalje operater prevoza;
- podatke o prevoznim sredstvima za prevoz dobara, odnosno identifikacione podatke lica koje prenosi dobra u slučaju lične dostave;
- dvodimenzionalni bar-kod (eng. QR - Quick Response) za verifikaciju koji sadrži hiperlink ka sistemu.
Elektronska otpremnica može sadržati i druge podatke od značaja za pošiljaoca, primaoca ili druge zainteresovane strane, u skladu sa zakonom, specifičnije određeno Pravilnikom o elektronskim otprenicama.
Imate nedoumice?
Tu smo da Vam pomognemo
Postupanje sa E-otpremnicama
Pošiljalac E-otpremnice je dužan da pošalje E-otpremnicu u skladu sa zakonom najkasnije pre početka kretanja dobara. Prevoznik je preko sistema preuzima (osim u slučaju kada nije korisnik sistema), a primalac E-otpremnice je dužan da izvrši potvrdu fizičkog prijema dobara na dan preuzimanja dobara ili najkasnije tri radna dana nakon otpočinjanja prijema dobara.
E-otpremnica na osnovu koje nije izvršena potvrda fizičkog prijema dobara, prestaje da važi 30 dana nakon početka kretanja dobara.
Prihvatanje i odbijanje E-otpremnice
Prihvatanje ili odbijanje elektronske otpremnice primalac vrši sačinjavanjem i slanjem elektronske prijemnice (najkasnije 8 dana od prijema robe), u kojoj navodi broj elektronske prijemnice, pristiglu količinu i primljenu količinu svakog posebnog dobra navedenog u elektronskoj otpremnici. Ako to ne uradi u periodu od 8 dana od dana prijema robe, E-otpremnica se smatra prihvaćenom (ako je šalje subjekt javnog sektora) odnosno odbijenom (ako je šalje privatni sektor).
Spoljni prikaz elektronske otpremnice
Spoljni prikaz elektronske otpremnice je odštampana verzija e-otpremnice iz sistema i sadrži najvažnije podatke o robi i isporuci. To nije zasebna E-otpremnica i nije pravno samostalno otpremnica ka oni zamena za E-otpremnicu. Prava E-otpremnica je ona u sistemu.
Ona se štampa kada je E-otpremnica kreirana u sistemu i daje prevozniku zbog toga što prevoznik ne želi/nema uslove za korišćenje MATP (mobilne aplikacije za transportna preduzeća) i štampa se u 3 primerka. Obaveza je da se okači i kao prilog E-otpremnicu.
Ceo taj proces prati osnovna E-otpremnica koja je poslata primaocu.
Imate nedoumice?
Tu smo da Vam pomognemo
Elektronska otpremnica u papirnom obliku
U slučaju kada je iz tehničkih ili ostalih razloga nemoguće koristiti sistem elektronskih otpremnica (offline), štampa se elektronska otpremnica u papirnom obliku i popunjava se ručno. Štampaju se 3 primerka i obavezno je da imaju hologramsku nalepnicu koja se naručuje od NBS-a. Sve što je počelo offline, tako treba i da se završi.
Kada se uspostavi sistem, pošiljalac ima obavezu da sve unese u sistem, kreira E-otpremnicu, priloži skeniranu elektronsku otpremnicu u papirnom obliku i šalje je, a primalac kreira E-prijemnicu.
Čuvanje E-otpremnica
Elektronska otpremnica poslata ili primljena od strane subjekta javnog sektora čuva se trajno u sistemu, dok je u slučaju privatnog sektora obaveza čuvanja 10 godina.
Kaznene odredbe
Raspon novčanih kazni je od 50.000,00 dinara do 2.000.000,00 dinara u zavisnosti od vrste prekršaja i pravnog statusa , odnosno sektora kom preduzeće pripada, što je egzaktnije prikazano u članovima 13. i 14. Zakona o elektronskim otpremnicama.


