Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O PODSTICAJIMA U POLJOPRIVREDI I RURALNOM RAZVOJU: PODRšKA PROIZVOđAčIMA HRANE KOJA NOSI NEKU OD OZNAKA GEOGRAFSKOG POREKLA


U Srbiji je zaštita geografskog porekla definisana Zakonom o oznakama geografskog porekla ("Sl. glasnik RS", br. 18/2010), koji se, pored poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda (osim vina i jakih alkoholnih pića), odnosi na sve prirodne i industrijske proizvode, proizvode domaće radinosti i na usluge.

Trenutno imamo 36 poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda (osim vina i rakija) koji su registrovani imenom porekla ili geografskom oznakom.

Ministarka poljoprivrede i zaštite životne sredine u Vladi Republike Srbije, Snežana Bogosavljević-Bošković, izjavila je da će naša zemlja zaštitom geografskog porekla svoje proizvode učiniti prepoznatljivijim na tržištu EU, što će doprineti njihovoj konkurentnosti.

Bogosavljević-Bošković je objasnila da proizvodi koji nose jednu od oznaka geografskog porekla pripadaju proizvodima više cenovne kategorije. Ti proizvodi, kako je navela, donose povećanje prihoda proizvođačima, povećavaju prepoznatljivost područja na kojima se proizvode, omogućavaju brži razvoj ruralnog turizma, povećavaju mogućnost izvoza i osnivanja udruženja, zadruga i klastera, sa ciljem zajedničkog nastupa na tržištu.

Ona je, međutim, upozorila na to da proizvodi sa oznakom geografskog porekla moraju da garantuju prepoznatljiv kvalitet, neguju i razvijaju lokalnu tradiciju i promovišu regionalni identitet, i na taj način sprečavaju migracije stanovništva iz regije.

Unapređenje politike kvaliteta postavljeno je kao jedan od prioriteta u Strategiji poljoprivrede i ruralnog razvoja Srbije od 2014. do 2024. godine, podsetila je Bogosavljević-Bošković.

U skladu sa tim je proizvođačima hrane koja nosi neku od oznaka geografskog porekla, Zakonom o podsticajima u poljoprivredi i ruralnom razvoju ("Sl. glasnik RS", br. 10/2013 i 142/2014), omogućena i dodatna podrška.

Ta pomoć se ispoljava kroz podršku investicijama u primarnu poljoprivrednu proizvodnju, investicijama u preradu i marketing u sektorima mleka, mesa, voća i povrća, kao i kroz podršku unapređenju konkurentnosti i dostizanju standarda kvaliteta.

Izvor: Press služba Vlade Srbije, 11.07.2015.