Zastava Bosne i Hercegovine

ODLUKA O JAVNOM LINIJSKOM PREVOZU PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA: ODLUKOM JE PREDVIđENO DA KONTROLOR U GRADSKOM PREVOZU MOžE I BEZ PRISUSTVA KOMUNALNOG POLICAJCA, DA URUčI PREKRšAJNI NALOG PUTNIKU KOJI NEMA KARTU. POVERENIK TVRDI DA JE OVAJ POSTUPAK NEZAKONIT, DOK GRAD BEOGRAD I BUS PLUS NAVODE DA SU POMINJANJEM OBAVEZE O IDENTIFIKACIJI SAMO HTELI DA POBOLJšAJU PROCENAT URUčENIH PREKRšAJNIH NALOGA I UTIčU NA SVEST GRAđANA O OBAVEZNOM PLAćANJU KARTE


Pre dve nedelje Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti ocenio je da je Odluka o izmenama i dopunama odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda ("Sl. list grada Beograda", br. 86/2016 - dalje: Odluka), kojom je predviđeno da kontrolori putnicima bez karte uručuju elektronske prekršajne prijave protivzakonita.

U Bus plusu tvrde da su namerom da kontrolor elektronskim putem prosleđuje komunalnoj policiji podatke građana planirali da ubrzaju uručivanje prekršajne prijave, a da su reči Poverenika pojedinci pogrešno protumačili i da su njihovi kontrolori sada u dodatnom problemu.

Veliki broj Beograđana u gradskom prevozu i dalje se švercuje, zbog čega je GSP godinama ozbiljan gubitaš. U želji da nešto promeni grad je početkom septembra usvojio novu Odluku. Njena primena nije ni počela, ali je upozorenje da je nezakonita dovelo do toga da, kako tvrde u Bus plusu, neki putnici odbijaju i dosad uobičajenu saradnju sa kontrolorima.

"Ne žele da pokažu svoju kartu, iako znamo da je imaju, ali ne želi da je pokaže. Ništa, jednostavno neće da pokaže kartu i to je to, nema tu nekih objašnjenja rasprava, jednostavno kaže da neće da pokaže", kaže Branislava Popović, kontrolorka Bus plusa.

A nova Odluka, uveravaju u firmi zaduženoj za naplatu karata u gradskom prevozu, praktično nije promenila ništa u odnosu na dosadašnju.

"Kontrolori i dalje nemaju pravo da bez dozvole i saglasnosti traže bilo kakvi dokument za identifikaciju za to je ovlašćena jedino komunalna policija koja inače pruža asistenciju za takve situacije kada je neko zatečen bez karte, a ne želi da se identifikuje. Ova Odluka je samo stavila obavezu nekoga da se identifikuje, bez toga je nemoguće vršiti kontrolu", kaže Goran Pejić, advokat Bus plusa.

Baš zbog tog dodataka o obaveznoj identifikaciji Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka je, objašnjava, i reagovao.

"Građani su dužni da se identifikuju pred ovlašćenim licima koja su zakonom ovlašćena za identifikaciju, a to su policija i komunalna policija. Dakle, to nije stvar misli Šabić, to sasvim jasno piše i u Ustavu Republike Srbije ("Sl. glasnik RS", br. 98/2006) i u zakonu. Ako neko misli da treba da ovlasti i inkasante i kontrolore, onda treba da razmišlja i o tome da gradski prevoz ne postoji samo u Beogradu, već i u Nišu i Novom Sadu, pa ako misli da je to dobro rešenje, neka promeni zakon", kaže Rodoljub Šabić, Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.

Čak i da su grad Beograd i Bus plus, kako navode, pominjanjem obaveze o identifikaciji samo hteli da poboljšaju procenat uručenih prekršajnih naloga i utiču na svest građana o obaveznom plaćanju karte, Šabić misli da su odabrali pogrešan put. Razume potrebu da se naplata poveća, i ne dovodi je, kaže, u pitanje, ali pri identifikaciji putnika bez karte sa kontrolorom mora da bude i komunalni policajac.

Izvor: Vebsajt N1, Igor Košut, 02.10.2016.
Naslov: Redakcija