Zastava Bosne i Hercegovine

Pred Vama je primer analitičkog prikaza teksta propisa. Radi lakšeg sagledavanja njegovih izmena i dopuna, nova sadržina odredaba data je zelenom, dok je prethodna data crvenom bojom. Nepromenjene odredbe nisu posebno označene, tako da pregledanjem crno-zelenog teksta pregledate važeću, a crno-crvenog teksta, prethodnu verziju propisa. Pregled teksta i izvršenih izmena i dopuna je lakši, brži i praktičniji. U pravnoj bazi Paragraf Lex na ovaj način možete pristupiti svim zakonima.

Propis - analitički prikaz promena

ZAKON O RADNOM VREMENU POSADE VOZILA U DRUMSKOM PREVOZU I TAHOGRAFIMA

("Sl. glasnik RS", br. 96/2015, 95/2018 i 96/2025)

Objavljeno: 17.11.2025.


PRIMER

[ČLAN 19 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 44

Nadzor nad radom posade vozila i prevoznika se vrši na putu i u prostorijama prevoznika i obuhvata najmanje 3% od ukupnog broja dana rada vozača na koje se ovaj zakon odnosi u prevozu putnika i tereta, od čega se najmanje 30% kontroliše na putu, a najmanje 50% u prostorijama prevoznika.

O sprovedenom nadzoru, nadzorni organi dostavljaju godišnji izveštaj Ministarstvu nadležnom za poslove saobraćaja najkasnije do 15. marta tekuće godine za prethodnu godinu.

Ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja razmenjuje podatke prikupljene iz nadzora s nadležnim nadzornim organima i organima nadležnim za poslove saobraćaja drugih država.

Nadzorni organi su ovlašćeni da sankcionišu, izdaju prekršajni nalog odnosno pokreću prekršajni postupak protiv člana posade vozila i prevoznika za prekršaj odredaba ovog zakona, odnosno AETR sporazuma, koji je uočen na teritoriji Republike Srbije, bez obzira na državu u kojoj je prekršaj učinjen, ako za taj prekršaj član posade vozila, odnosno prevoznik nije prethodno sankcionisan.

[Nadzorni organi su ovlašćeni da sankcionišu odnosno pokreću prekršajni postupak protiv vozača i prevoznika za prekršaj odredaba ovog zakona, odnosno AETR sporazuma, koji je uočen na teritoriji Republike Srbije, bez obzira na državu u kojoj je prekršaj učinjen, ukoliko za taj prekršaj vozač, odnosno prevoznik nije prethodno sankcionisan.]

Član 45

Izveštaj iz člana 44. sadrži podatke o broju kontrolisanih vozača na putu, broju izvršenih nadzora u prostorijama prevoznika, broju kontrolisanih radnih dana, kao i broju i vrsti otkrivenih prekršaja, razvrstano u zavisnosti od toga da li se radi o prevozu putnika ili tereta.

Podaci u izveštaju razvrstavaju se:

1) za nadzor na putu po:

(1) kategoriji puta, odnosno da li se radi o autoputu, ostalim putevima prvog reda ili putu drugog reda, lokalnim putevima i ulicama;

(2) državi u kojoj je registrovano vozilo;

(3) vrsti tahografa: analogni ili digitalni;

2) za nadzor u prostorijama prevoznika po:

(1) vrsti prevoza, odnosno da li se radi o međunarodnom ili prevozu koji se obavlja u celini na teritoriji Republike Srbije, prevozu putnika ili tereta, prevozu za sopstvene potrebe ili javnom prevozu;

(2) veličini voznog parka prevoznika;

(3) vrsti tahografa: analogni ili digitalni.

[ČLAN 20 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 46

Verodostojna isprava kojom se dokazuje izvršenje prekršaja u smislu ovog zakona je:

1) Tahografski listić;

2) Štampani ispis sa digitalnog tahografa ili kartice vozača;

3) Podaci sa digitalnog tahografa ili kartice vozača ili kartice radionice u elektronskom obliku;

4) Ručni unosi na poleđini tahografskog listića ili papira za ispis iz digitalnog tahografa;

5) Potvrda o aktivnostima vozača;

6) Foto zapis vozila, tahografa, uređaja ili naprave za manipulaciju, na kome se vide bitna obeležja prekršaja;

7) Uverenje o ispravnosti tahografa, odnosno foto zapis informativne nalepnice [odnosno informativna nalepnica];

8) Zapisnik o nadzoru izvršenom na osnovu ovog zakona;

9) Zapisnik o stručnom nadzoru izvršenom na osnovu ovog zakona;

10) Zapisnik o ugradnji i opravci tahografa;

11) Zapisnik o pregledu analognog, digitalnog ili "smart" tahografa;

[12) Zapisnik o kalibraciji digitalnog tahografa;]

12) [13)] Zapisnik o kontroli tahografa;

13) [14)] Potvrda o nemogućnosti preuzimanja podataka.

[ČLAN 21 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 47

Nadzor na putu se organizuje na različitim lokacijama i u različito vreme tako da se pokrije dovoljan procenat putne mreže kako bi se sprečilo izbegavanje nadzora.

Ministarstva nadležna za nadzor na putu se staraju da:

1) bude predviđen dovoljan prostor za kontrolne punktove za vršenje nadzora na putu na ili u blizini postojećih i planiranih puteva i da, ako je potrebno, odmorišta, parkirališta, servisna stajališta i drugi bezbedni prateći sadržaji puta za potrebe korisnika duž autoputeva budu osposobljeni za kontrolne punktove;

2) se nadzori sprovode po sistemu rotacije na bazi slučajnog izbora, uz odgovarajuću ravnomernu geografsku raspodelu.

Nadzor na putu obuhvata najmanje:

1) dnevno i nedeljno vreme upravljanja vozilom, pauze, dnevno i nedeljno vreme odmora, evidencije koje se moraju nalaziti u vozilu, odnosno tahografske listiće, podatke na kartici vozača, u memoriji tahografa, odnosno na štampanim ispisima najviše za tekući dan i prethodnih 28 dana;

2) sva prekoračenja brzine vozila evidentirana tahografom, tokom kojih brzina vozila prelazi 90 km/h za vozila vrste N3 ili 100 km/h za vozila vrste M3 najviše za tekući dan i prethodnih 28 dana;

3) ako je moguće, trenutne brzine vozila koje evidentira tahograf tokom najviše 24 prethodna časa korišćenja vozila;

4) ispravnost tahografa odnosno postojanje uređaja ili naprave za manipulaciju sa tahografom, tahografskim listićem, ispisom ili karticom vozača koje mogu da dovedu do zloupotrebe u smislu izmena, prikrivanja, brisanja ili uništavanja memorisanih ili evidentiranih podataka, odnosno do ometanja razmene podataka između sastavnih delova tahografa ili njihove izmene.

Izuzetno od stava 3. ovog člana, nadzor na putu može da se usmeri na pojedine tačke iz stava 3. ovog člana.

O izvršenom nadzoru na putu sačinjava se zapisnik koji se uručuje vozaču, kao pisani dokaz o izvršenom nadzoru, a čiji izgled i sadržinu propisuje Ministar uz saglasnost Ministarstva unutrašnjih poslova.

Nadzor na putu vrši se bez diskriminacije u pogledu države registracije vozila, države prebivališta vozača, države sedišta prevoznika, mesta početka i kraja putovanja i vrste tahografa (analogni ili digitalni).

Nadzorni organi se osposobljavaju i opremaju za vršenje nadzora na putu i u prostorijama prevoznika. Oprema za nadzor obuhvata:

1) kartice nadzornih organa koje omogućavaju pristup podacima koji su evidentirani u memoriji tahografa i na karticama vozača i opciono, na karticama radionice;

2) sredstva za preuzimanje podataka sa digitalnog tahografa i kartice vozača, koja omogućavaju učitavanje, analizu preuzetih podataka odnosno prenos podataka u centralnu bazu podataka radi analize;

3) uređaje za proveru štampanih ispisa iz digitalnih tahografa i tahografskih listića iz analognih tahografa;

4) uređaje za analizu sa programskom podrškom za proveru i potvrdu digitalnog potpisa elektronskih podataka, kao i analizu detaljnog profila brzine vozila;

5) uređaje za preuzimanje podataka na daljinu sa "smart" tahografa.

Agencija organizuje osposobljavanje, odnosno unapređenje znanja nadzornih organa.

Nadzorni organi, najmanje šest puta godišnje, učestvuju u vršenju istovremenih nadzora na putu vozača i vozila obuhvaćenih ovim zakonom. Nadzor na putu vrše istovremeno nadzorni organi dve ili više država, svaki na teritoriji svoje države.

Ako se prilikom nadzora na putu vozača vozila registrovanog u drugoj državi posumnja da je počinjen prekršaj koji se ne može ustanoviti tokom nadzora zbog nedostatka podataka, nadležni nadzorni organi predmetnih država se međusobno ispomažu u cilju razjašnjenja situacije.

[Član 47

Nadzor na putu se organizuje na različitim lokacijama i u različito vreme tako da se pokrije dovoljan procenat putne mreže kako bi se sprečilo izbegavanje nadzora.

Nadzor na putu obuhvata najmanje:

1) dnevno i nedeljno vreme upravljanja vozilom, pauze, dnevno i nedeljno vreme odmora, evidencije koje se moraju nalaziti u vozilu, odnosno tahografske listiće, podatke na kartici vozača, u memoriji tahografa, odnosno na štampanim ispisima najviše za tekući dan i prethodnih 28 dana;

2) sva prekoračenja brzine vozila evidentirana tahografom, tokom kojih brzina vozila prelazi 90 km/h za vozila vrste N3 ili 100 km/h za vozila vrste M3 najviše za tekući dan i prethodnih 28 dana;

3) ako je moguće, trenutne brzine vozila koje evidentira tahograf tokom najviše 24 prethodna časa korišćenja vozila;

4) ispravnost tahografa odnosno postojanje uređaja ili naprave za manipulaciju sa tahografom, tahografskim listićem, ispisom ili karticom vozača koje mogu da dovedu do falsifikovanja, brisanja ili uništavanja memorisanih ili evidentiranih podataka, odnosno do ometanja razmene podataka između sastavnih delova tahografa ili njihove izmene.

Nadzor na putu može da se usmeri na pojedine tačke iz stava 2. ovog člana.

O izvršenom nadzoru na putu sačinjava se zapisnik koji se uručuje vozaču, kao pisani dokaz o izvršenom nadzoru, a čiji izgled i sadržinu propisuje Ministar uz saglasnost Ministarstva unutrašnjih poslova.

Prilikom nadzora na putu utvrđuje se:

1) država registracije vozila;

2) država prebivališta vozača;

3) država sedišta prevoznika;

4) mesto početka i kraja putovanja;

5) vrsta tahografa (analogni ili digitalni).

Nadzorni organi se osposobljavaju i opremaju za vršenje nadzora na putu i u prostorijama prevoznika. Oprema za nadzor obuhvata uređaje za:

1) preuzimanje podataka sa digitalnog tahografa i kartice vozača, učitavanje, analizu odnosno prenos podataka u centralnu bazu podataka radi analize;

2) proveru tahografskih listića;

3) analizu sa programskom podrškom za proveru i potvrdu digitalnog potpisa elektronskih podataka, kao i analizu detaljnog profila brzine vozila.

Nadzorni organi, najmanje šest puta godišnje, učestvuju u vršenju zajedničkih nadzora na putu vozača i vozila obuhvaćenih ovim zakonom. Zajednički nadzor na putu vrše istovremeno nadzorni organi dve ili više država, svaki na teritoriji svoje države.

Ako se prilikom nadzora na putu vozača vozila registrovanog u drugoj državi posumnja da je počinjen prekršaj koji se ne može ustanoviti tokom nadzora zbog nedostatka podataka, nadležni nadzorni organi predmetnih država se međusobno ispomažu u cilju razjašnjenja situacije.]

[ČLAN 22 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 48

Prilikom nadzora na putu nadzorni organ ima ovlašćenje da:

1) isključi vozilo iz saobraćaja, ukoliko tahograf nije ugrađen u vozilo, odnosno tahograf nije propisno ugrađen, odnosno ugrađeni tahograf nema odobrenje tipa, odnosno nije pregledan u propisanom roku ili neispravnost tahografa nije otklonjena, a istekao je rok od sedam dana od dana nastanka neispravnosti, odnosno vozilo nema propisanu informativnu nalepnicu;

2) uputi vozilo na kontrolni pregled u radionicu za tahografe ukoliko posumnja da tahograf, odnosno graničnik brzine, i drugi elementi povezani sa tahografom, odnosno graničnikom brzine, ne rade ispravno, odnosno u vozilu postoji uređaj ili naprava za manipulaciju sa tahografom, odnosno sa signalom ka graničniku brzine, tahografskim listićem ili karticom vozača, ukoliko se utvrdi neslaganje podataka sa informativne nalepnice sa stvarnim stanjem na vozilu odnosno tahografu i isključi vozilo iz saobraćaja po dolasku u radionicu za tahografe;

3) zahteva od vozača da omogući kontrolu tahografa, odnosno graničnika brzine, i pruži na uvid tahografske listiće sa evidentiranim podacima, karticu vozača ili ispis sa tahografa, odnosno omogući pregled tahografskih listića sa evidentiranim podacima, kartice vozača ili štampanje ispisa sa tahografa i proveri poštovanje odredbi ovog zakona analizom bilo kog drugog odgovarajućeg dokumenta kojim se može dokumentovati prekršaj odnosno opravdati nepoštovanje ili odstupanje od odredbi, a posebno ako je kartica vozača oštećena ili neispravna, odnosno izgubljena ili ukradena, kao i u slučaju neispravnosti tahografa;

4) privremeno oduzme tahografski listić sa evidentiranim podacima ili ispis s tahografa, odnosno potvrdu o aktivnostima vozača, kao dokaz o izvršenju prekršaja, odnosno u istu svrhu napravi kopiju podataka sa kartice vozača ili tahografa;

5) isključi vozača iz saobraćaja ukoliko prilikom nadzora utvrdi da je vozač premašio dozvoljeno dnevno vreme upravljanja vozilom, odnosno nije započeo propisani dnevni ili nedeljni odmor;

6) isključi vozača iz saobraćaja koji prilikom nadzora na putu na zahtev nadzornog organa ne pruži na uvid zahtevana dokumenta iz člana 18. st. 1-2. ovog zakona, odnosno koji vrši zloupotrebu u smislu izmene, prikrivanja, brisanja ili uništavanja podataka evidentiranih na tahografskom listiću ili na ispisu sa digitalnog tahografa, odnosno memorisanih u tahografu ili na kartici vozača;

7) oduzme sopstvenu personalizovanu karticu vozača i isključi vozača iz saobraćaja ukoliko otkrije da je važeća kartica vozača falsifikovana ili da je kartica vozača u posedu vozača pribavljena na osnovu lažnih izjava odnosno falsifikovanih dokumenata, odnosno oduzme personalizovanu karticu vozača koju vozač koristi, a koja nije njegova sopstvena;

8) oduzme uređaj ili napravu za manipulaciju sa tahografom, odnosno sa signalom ka graničniku brzine, tahografskim listićem ili karticom vozača.

Isključenje iz stava 1. tač. 1), 2) i 5) ovog člana traje najmanje do otklanjanja razloga za isključenje.

Isključenje iz stava 1. tač. 6) i 7) ovog člana traje do 24 časa.

Vozač ne sme da upravlja vozilom kada je isključen iz saobraćaja.

U slučaju privremenog oduzimanja tahografskog listića sa evidentiranim podacima ili ispisa s tahografa ili potvrde o aktivnostima vozača, iz stava 1. tačka 4) ovog člana nadzorni organ je dužan da izda odgovarajuću potvrdu.

Ako se prilikom kontrolnog pregleda iz stava 1. tačka 2) ovog člana utvrdi postojanje uređaja ili naprave za manipulaciju sa tahografom, odnosno sa signalom ka graničniku brzine, tahografskim listićem ili karticom vozača radionica za tahografe će isti oduzeti i staviti na raspolaganje nadzornom organu koji je uputio vozilo na kontrolni pregled u radionicu za tahografe.

Ako se prilikom kontrolnog pregleda iz stava 1. tačka 2) ovog člana utvrdi neispravnost tahografa, odnosno graničnika brzine, i drugih elemenata povezanih sa tahografom, odnosno graničnikom brzine, postojanje uređaja ili naprave za manipulaciju sa tahografom, odnosno sa signalom ka graničniku brzine, tahografskim listićem ili karticom vozača ili neslaganje podataka sa informativne nalepnice sa stvarnim stanjem na vozilu odnosno tahografu, odnosno graničniku brzine, troškove kontrolnog pregleda snosi vlasnik odnosno korisnik vozila, a ukoliko se ne utvrde neispravnosti odnosno neslaganja troškove kontrolnog pregleda snosi ministarstvo čiji je nadzorni organ naložio kontrolni pregled.

Oduzetu karticu vozača iz stava 1. tačka 7) ovog člana nadzorni organ dostavlja Agenciji. Ako je oduzetu karticu vozača izdala druga država, Agencija vraća karticu nadležnom organu države koja je izdala karticu, navodeći razloge za njeno oduzimanje. Ako se očekuje da povraćaj kartice traje duže od dve nedelje, Agencija obaveštava nadležni organ države koja je izdala karticu o razlozima za oduzimanje kartice u roku od dve nedelje.

Za prekršaje predviđene ovim zakonom, nadzorni organ ima ovlašćenje da privremeno oduzme putnu ispravu ili drugu ispravu za prelazak državne granice, odnosno saobraćajnu dozvolu i registarske tablice vozila, licu koje nema prebivalište ili stalni boravak u Republici Srbiji, licu koje bi odlaskom u inostranstvo na duže vreme izbeglo odgovornost za prekršaj propisan ovim zakonom, odnosno licu koje prekršaj učini vozilom za koje nisu izdate registarske tablice Republike Srbije. Zadržavanje oduzetih isprava traje do prestanka razloga zbog kojih su oduzete.

Nadzorni organ koji je primenio neku od navedenih mera iz stava 1. ovog člana dužan je da vozaču izda odgovarajući akt o preduzetoj meri i primenjenom ovlašćenju.

Isključenje vozila iz stava 1. tač. 1) i 2) ovog člana, odnosno otklanjanje razloga za isključenje, obavlja se na mestu i na način da se ne ometa saobraćaj, odnosno ne ugrožava bezbednost saobraćaja. Ako je razlog za isključenje nastao na delu puta gde nije moguće ostvariti ove uslove, nadzorni organ će odrediti mesto parkiranja vozila, odnosno narediti vozaču da odveze vozilo do najbližeg mesta gde je to moguće, pod nadzorom nadzornog organa. Troškove isključenja vozila snosi vlasnik, odnosno korisnik vozila.

Nadzorni organ koji isključi vozilo oduzima registarske tablice i saobraćajnu dozvolu, a vozač je dužan da mu iste preda.

Nadzorni organ koji je oduzeo registarske tablice i saobraćajnu dozvolu, zbog isključenja vozila, dužan je da vozaču izda odgovarajući akt o oduzimanju.

Nadzorni organ koji je oduzeo registarske tablice i saobraćajnu dozvolu dužan je da ih vrati vozaču kome su oduzete, vlasniku, odnosno korisniku vozila kada utvrdi da su prestali razlozi zbog kojih je vozilo isključeno.

Ako vozač, vlasnik, odnosno korisnik vozila ne otkloni razloge i ne preuzme oduzete registarske tablice i saobraćajnu dozvolu, nadzorni organ nakon isteka roka od 30 dana od dana isključenja vozila, oduzete registarske tablice i saobraćajnu dozvolu vraća organu kod kojeg se vozilo vodi u evidenciji.

[Član 48

Prilikom nadzora na putu nadzorni organ ima ovlašćenje da:

1) isključi vozilo iz saobraćaja ukoliko tahograf nije ugrađen u vozilo, odnosno tahograf nije propisno ugrađen, odnosno ugrađeni tahograf nema odobrenje tipa, nije pregledan u propisanom roku ili neispravnost tahografa nije otklonjena, a istekao je rok od sedam dana od dana nastanka neispravnosti;

2) uputi vozilo na kontrolni pregled u radionicu za tahografe ukoliko posumnja da tahograf, odnosno graničnik brzine, i drugi elementi povezani sa tahografom, odnosno graničnikom brzine, ne rade ispravno, odnosno u vozilu postoji uređaj ili naprava za manipulaciju sa tahografom, odnosno sa signalom ka graničniku brzine, tahografskim listićem ili karticom vozača, ukoliko se utvrdi neslaganje podataka sa informativne nalepnice sa stvarnim stanjem na vozilu odnosno tahografu i isključi vozilo po dolasku u radionicu za tahografe;

3) zahteva od vozača da omogući kontrolu tahografa, odnosno graničnika brzine, i pruži na uvid tahografske listiće sa evidentiranim podacima, karticu vozača ili ispis sa tahografa, odnosno omogući pregled tahografskih listića sa evidentiranim podacima, kartice vozača ili štampanje ispisa sa tahografa;

4) privremeno oduzme tahografski listić sa evidentiranim podacima ili ispis s tahografa kao dokaz o izvršenju prekršaja, odnosno u istu svrhu napravi kopiju podataka sa kartice vozača ili tahografa;

5) isključi vozača iz saobraćaja ukoliko prilikom nadzora utvrdi da je vozač premašio dozvoljeno dnevno vreme upravljanja vozilom, odnosno nije započeo propisani dnevni ili nedeljni odmor;

6) oduzme sopstvenu personalizovanu karticu vozača i isključi vozača iz saobraćaja ukoliko otkrije da je važeća kartica vozača falsifikovana ili da je kartica vozača u posedu vozača pribavljena na osnovu lažnih izjava odnosno falsifikovanih dokumenata, odnosno oduzme personalizovanu karticu vozača koju vozač koristi, a koja nije njegova sopstvena;

7) oduzme uređaj ili napravu za manipulaciju sa tahografom, odnosno sa signalom ka graničniku brzine, tahografskim listićem ili karticom vozača.

Isključenje iz stava 1. tač. 1), 2), 5) i 6) ovog člana traje do otklanjanja razloga za isključenje.

U slučaju privremenog oduzimanja tahografskog listića sa evidentiranim podacima ili ispisa s tahografa iz stava 1. tačka 4) ovog člana nadzorni organ je dužan da izda odgovarajuću potvrdu.

Ukoliko se prilikom kontrolnog pregleda iz stava 1. tačka 2) ovog člana utvrdi postojanje uređaja ili naprave za manipulaciju sa tahografom, odnosno sa signalom ka graničniku brzine, tahografskim listićem ili karticom vozača radionica za tahografe će isti oduzeti i staviti na raspolaganje nadzornom organu koji je uputio vozilo na kontrolni pregled u radionicu za tahografe.

Ukoliko se prilikom kontrolnog pregleda iz stava 1. tačka 2) ovog člana utvrdi neispravnost tahografa, odnosno graničnika brzine, i drugih elemenata povezanih sa tahografom, odnosno graničnikom brzine, postojanje uređaja ili naprave za manipulaciju sa tahografom, odnosno sa signalom ka graničniku brzine, tahografskim listićem ili karticom vozača ili neslaganje podataka sa informativne nalepnice sa stvarnim stanjem na vozilu odnosno tahografu, odnosno graničniku brzine, troškove kontrolnog pregleda snosi vlasnik odnosno korisnik vozila, a ukoliko se ne utvrde neispravnosti odnosno neslaganja troškove kontrolnog pregleda snosi ministarstvo čiji je nadzorni organ naložio kontrolni pregled.

Oduzetu karticu vozača iz stava 1. tačka 6) ovog člana nadzorni organ dostavlja Agenciji. Ukoliko je oduzetu karticu vozača izdala druga država, Agencija vraća karticu nadležnom organu države koja je izdala karticu, navodeći razloge za njeno oduzimanje. Ukoliko se očekuje da povraćaj kartice traje duže od dve nedelje, Agencija obaveštava nadležni organ države koja je izdala karticu o razlozima za oduzimanje kartice u roku od dve nedelje.

Za prekršaje predviđene ovim zakonom, nadzorni organ ima ovlašćenje da privremeno oduzme putnu ispravu ili drugu ispravu za prelazak državne granice, odnosno saobraćajnu dozvolu licu koje nema prebivalište ili stalni boravak u Republici Srbiji, licu koje bi odlaskom u inostranstvo na duže vreme izbeglo odgovornost za prekršaj propisan ovim zakonom, odnosno licu koje prekršaj učini vozilom za koje nisu izdate registarske tablice Republike Srbije. Zadržavanje oduzetih isprava traje do prestanka razloga zbog kojih su oduzete.]

[ČLAN 23 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 49

Ako se prilikom nadzora članova posade vozila iz država ugovornica AETR sporazuma ili trećih zemalja otkrije i sankcioniše prekršaj odredaba AETR sporazuma i odredaba ovog zakona, u aktu kojim se izriče prekršajna sankcija, pored odredaba ovog zakona navode se i odredbe AETR sporazuma, ukoliko ih sadrži.

Predstavnikom stranog prevoznika smatra se lice koje u Republici Srbiji obavlja drumski prevoz za tog stranog prevoznika, odnosno vozač koji upravlja vozilom čiji je vlasnik odnosno korisnik taj strani prevoznik, ako taj strani prevoznik nema predstavništvo ili drugu poslovnu jedinicu u Republici Srbiji. Predstavniku stranog prevoznika se uručuje prekršajni nalog odnosno drugi propisani obrazac za tog stranog prevoznika i tim se smatra da je dostavljanje izvršeno.

Ako lice iz stava 2. ovog člana odbije da primi prekršajni nalog odnosno drugi propisani obrazac, zabeležiće se da je prijem odbijen, ko je odbio prijem kao i dan i sat kada je odbijen prijem, a prekršajni nalog odnosno drugi propisani obrazac ostaviće se u vozilu stranog prevoznika, kao primaoca i time se smatra da je dostavljanje izvršeno.

[Član 49

Kada se prilikom nadzora članova posade vozila iz država ugovornica AETR sporazuma otkrije i sankcioniše povreda odredaba AETR sporazuma i odredaba ovog zakona, u aktu kojim se izriče prekršajna sankcija, pored odredaba ovog zakona navode se i odredbe AETR sporazuma, ukoliko ih sadrži.]

[ČLAN 24 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 50

Nadzor u prostorijama prevoznika planira se i sprovodi na osnovu izvršenih nadzora u pogledu vrsta prevoza i prevoznika, kao i ako se tokom nadzora na putu ustanove prekršaji odredbi ovog zakona.

Nadzor u prostorijama prevoznika, pored nadzora iz člana 47. stav 3. ovog zakona obuhvata i nadzor:

1) nedeljnih odmora i vremena upravljanja vozilom između nedeljnih odmora;

2) pridržavanja ograničenja vremena upravljanja vozilom tokom dve uzastopne nedelje;

3) najdužih prosečnih nedeljnih radnih vremena članova posade vozila, dnevnih radnih vremena, odmora u toku dnevnog rada i noćnog rada;

4) tahografskih listića, podataka i štampanih ispisa sa digitalnog tahografa i sa kartice vozača;

5) potvrda o aktivnostima vozača.

Nadzorni organi mogu da koriste kontrolnu listu sa stavkama koje se kontrolišu tokom nadzora u prostorijama prevoznika i opremu navedenu u članu 47. stav 7. ovog zakona.

Tokom nadzora nadzorni organi mogu proveravati i zajedničku odgovornost prevoznika, pošiljaoca tereta, špedicija i ostalih učesnika u organizaciji prevoza, što obuhvata proveru da ugovori o prevozu omogućavaju poštovanje odredaba ovog zakona.

Nadzorni organi se usklađuju u organizaciji istovremenih nadzora u prostorijama prevoznika.

Nadzorni organi dužni su da prilikom nadzora u prostorijama prevoznika uzmu u obzir sve informacije dobijene od nadležnih organa drugih država o počinjenim prekršajima odredaba ovog zakona odnosno AETR sporazuma koji se odnose na datog prevoznika ili njegove vozače.

Nadzor koji se vrši u prostorijama nadzornih organa na osnovu traženih dokumenata, isprava ili podataka koje je prevoznik predao na zahtev nadzornog organa smatra se nadzorom u prostorijama prevoznika.

Prilikom nadzora u prostorijama prevoznika, nadzorni organi mogu da izvrše kontrolu podataka sa tahografa i kartica vozača koji su predmet nadzora.

O izvršenom nadzoru u prostorijama prevoznika sačinjava se zapisnik koji se dostavlja prevozniku, kao pisani dokaz o izvršenom nadzoru, a čiji izgled i sadržinu propisuje Ministar uz saglasnost Ministarstva unutrašnjih poslova.

[Član 50

Nadzor u prostorijama prevoznika, pored nadzora iz člana 47. stav 2. ovog zakona obuhvata i nadzor:

1) nedeljnih odmora i vremena upravljanja vozilom između nedeljnih odmora;

2) pridržavanja ograničenja vremena upravljanja vozilom tokom dve uzastopne nedelje;

3) radnih vremena članova posade vozila;

4) tahografskih listića, podataka i štampanih ispisa sa digitalnog tahografa i sa kartice vozača;

5) potvrda o aktivnostima vozača.

Tokom nadzora nadzorni organi mogu proveravati i zajedničku odgovornost prevoznika, pošiljaoca tereta, špedicija i ostalih učesnika u organizaciji prevoza, što obuhvata proveru da ugovori o prevozu omogućavaju poštovanje odredaba ovog zakona.

Nadzorni organi su dužni da prilikom nadzora u prostorijama prevoznika uzmu u obzir sve informacije dobijene od nadležnih organa drugih država o počinjenim prekršajima odredaba ovog zakona odnosno AETR sporazuma koji se odnose na datog prevoznika ili njegove vozače.

Nadzor koji se vrši u prostorijama nadzornih organa na osnovu traženih dokumenata, isprava ili podataka koje je prevoznik predao na zahtev nadzornog organa smatra se nadzorom u prostorijama prevoznika.]

Stručni nadzor nad radom radionice za tahografe

[ČLAN 25 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 51

Prilikom stručnog nadzora Agencija ima ovlašćenje da:

1) proverava da li radionica za tahografe ispunjava propisane uslove za izdavanje dozvole;

2) proverava da li se poslovi radionice za tahografe obavljaju na propisan način;

3) proverava da li je poslovanje radionice usklađeno sa odgovarajućim propisanim procedurama pri obavljanju poslova u vezi sa tahografima;

4) zatraži od tehničara u radionici za tahografe da ponovo izvrši određeni postupak kontrole i pregleda tahografa;

5) privremeno zaustavi tehničara u vršenju poslova radionice, na period ne duži od 120 minuta, radi provere da li poslove radionice obavlja na propisan način.

Provera iz stava 1. tačka 3) je posebno usmerena na rukovanje karticom radionice i sigurnosne mere i ne mora se sprovoditi u prostorijama radionice za tahografe i obavlja se najmanje jednom u dve godine.

Agencija preduzima sve potrebne mere za sprečavanje sukoba interesa između radionica za tahografe i prevoznika, a u slučajevima gde postoji visok stepen rizika od sukoba interesa, preduzimaju se dodatne mere za osiguranje da radionica za tahografe poštuje odredbe ovog zakona.

Lica zaposlena u radionici za tahografe dužna su da Agenciji omoguće nesmetano preduzimanje radnji iz stava 1. ovog člana.

Nakon izvršenog stručnog nadzora Agencija dostavlja republičkom inspektoru za drumski saobraćaj zapisnik o stručnom nadzoru.

Stručni nadzor godišnje obuhvata najmanje 10% radionica za tahografe.

[Član 51

Prilikom stručnog nadzora Agencija proverava:

1) da li radionica za tahografe ispunjava propisane uslove za izdavanje dozvole iz člana 33. ovog zakona;

2) da li se poslovi radionice za tahografe obavljaju na propisan način i u skladu sa odredbama AETR sporazuma odnosno Uredbe (EU) broj 165/2014 Evropskog parlamenta i Saveta i Sprovedbene uredbe Komisije (EU) broj 2016/799.

Lica zaposlena u radionici za tahografe dužna su da Agenciji omoguće nesmetano preduzimanje radnji iz stava 1. ovog člana.

Nakon izvršenog stručnog nadzora Agencija dostavlja republičkom inspektoru za drumski saobraćaj zapisnik o stručnom nadzoru.]

 

Potpunom tekstu mogu pristupiti samo pretplatnici na pravnu bazu Paragraf Lex. Za više informacija,
pogledajte https://www.paragraf.rs/strane/pravna_baza_paragraf.html