NACRT ZAKONA O STANOVANJU I ODRŽAVANJU ZGRADA: Održivi razvoj stanovanja, kao i održavanje i upravljanje zgradama predstavljaju javni interes za Republiku Srbiju, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Precizno se uređuje profesionalno upravljanje zgradama, koje podrazumeva poveravanje poslova upravljanja profesionalnom upravniku na osnovu odluke stambene zajednice
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kao ovlašćeni predlagač, izradilo je Nacrt zakona o stanovanju i održavanju zgrada (u daljem tekstu: Nacrt zakona).
Predmet uređivanja Nacrta zakona je korišćenje i održavanje zgrada i zajedničkih delova zgrade, upravljanje zgradom, korišćenje i održavanje posebnih delova zgrade, postupak iseljenja i preseljenja, stambena podrška, održivi razvoj stanovanja, registri i evidencije, nadzor nad primenom odredaba Nacrta zakona i druga pitanja od značaja za stambene odnose.
Odredbama Nacrta zakona se precizira da održivi razvoj stanovanja, kao i održavanje i upravljanje zgradama predstavljaju javni interes za Republiku Srbiju, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Takođe, odredbama Nacrta zakona su precizno definisani pojmovi koji se odnose na zgrade, delove zgrada i upravljanje i održavanje, korišćenje stanova i stambenu podršku.
Kada su u pitanju posebni, samostalni i zajednički delovi zgrade odredbama se precizno definišu:
1) poseban deo zgrade;
2) svojina na posebnom delu zgrade;
3) način pretvaranja posebnog dela zgrade u zajednički deo;
4) način promene namene posebnog dela zgrade;
5) zajednički delovi zgrade;
6) raspolaganje zajedničkim delovima zgrade;
7) svojina na delovima koji istovremeno pripadaju različitim posebnim, odnosno zajedničkim delovima zgrade;
8) samostalni delovi zgrade;
9) način pripajanja samostalnog dela zgrade zajedničkim delovima ili posebnom delu zgrade.
Odredbama Nacrta zakona, koje se odnose na prava i obaveze vlasnika posebnih i samostalnih delova zgrade, precizno se uređuju:
1) prava vlasnika posebnih i samostalnih delova zgrade;
2) pravo prečeg prenosa prava svojine na zajedničkom delu zgrade;
3) obaveze vlasnika posebnih i samostalnih delova zgrade.
Kada je u pitanju upravljanje zgradama,odredbama Nacrta zakona precizno se uređuje organizacija upravljanja zgradom, a pre svega nadležnost za vršenje poslova upravljanja zgradom.
Odredbama Nacrta zakona koje se odnose na stambenu jedinicu precizno se definišu:
1) pojam i pravni status stambene zajednice;
2) način i obaveza formiranja skupštine stambene jedinice;
3) vođenje Registra stambenih zajednica (u daljem tekstu: Registar);
4) ovlašćenja lica koje vodi Registar;
5) sadržina Registra;
6) jedinstvena evidencija stambenih zajednica koju vodi Agencija za privredne registre;
7) organi stambene zajednice i njihovo formiranje;
8) skupština stambene zajednice i njena nadležnost;
9) način rada i odlučivanja skupštine stambene zajednice;
10) kvorum neophodan za rad skupštine stambene zajednice i obaveza vođenja zapisnika;
11) odgovornost stambene zajednice za štetu koja proistekne usled neizvršenja ili nepravilnog izvršavanja poslova koji su u njenoj nadležnosti;
12) obaveza stambene zajednice da zaključi ugovor o obaveznom osiguranju odgovornosti za štete;
13) upravnik stambene zajednice;
14) prava i obaveze upravnika.
Takođe, odredbama kojima se uređuje upravljanje zgradama precizno se uređuje profesionalno upravljanje zgradama, odnosno precizno se definišu:
1) organizator poslovnog upravljanja;
2) sticanje i prestanak ovlašćenja za obavljanje poslova profesionalnog upravnika;
3) nadležnosti poslovnog upravnika;
4) poveravanje poslova upravljanja profesionalnom upravniku na osnovu odluke stambene zajednice;
5) slučajevi u kojima se poslovi upravljanja prinudno poveravaju poslovnom upravniku.
Odredbama Nacrta zakona predviđeno je i uređenje održavanja zgrada i njima se definišu:
1) radovi i vrste radova na održavanju, kao i radovi na unapređenju svojstava zgrade ili dela zgrade;
2) radovi hitnih intervencija na zgradi;
3) obaveza održavanja zgrade i nosioci te obaveze;
4) slučajevi u kojima radovi na održavanju zgrade imaju javni interes;
5) organizacije kojima može biti povereno obavljanje poslova od javnog interesa u oblasti stanovanja;
6) obaveza učešća u troškovima održavanja zajedničkih delova stambene zgrade;
7) izvori finansiranja radova na održavanju zajedničkih delova zgrade;
8) slučajevi u kojima stambena zajednica ima pravo regresa za troškove održavanja;
9) obaveze i odgovornost upravnika kada je u pitanju ostvarivanje prava regresa za troškove održavanja;
10) odgovornost vlasnika posebnih i samostalnih delova zgrade i stambene zajednice usled nastanka štete zbog neispunjavanja obaveze održavanja.
Kada je u pitanju korišćenje stanova i iseljenje,odredbama Nacrta zakona uređuju se:
1) korišćenje stanova, odnosno definiše se pravni osnov za korišćenje zgrade, propisivanje kućnog reda i bespravno useljenje;
2) iseljenje, odnosno preciziraju se slučajevi u kojima je moguće sprovoditi iseljenje iz nastanjenog objekta u ličnoj svojini i preseljenje naselja ili njegovog dela i dužnost obezbeđenja alternativnog smeštaja, kao i uslovi koje on treba da ispunjava;
3) postupak preseljenja i iseljenja, odnosno preciziraju se osnovni principi postupka iseljenja, donošenje odluke o neophodnosti preseljenja naselja, donošenje rešenja o iseljenju, rokovi za sprovođenje odluke o preseljenju i rešenja o iseljenju, način izvršenja odluka o iseljenju i preseljenju, obaveze subjekata koji učestvuju u procesu iseljenja i preseljenja i praćenje postupaka iseljenja i preseljenja.
Kada je u pitanju stambena podrška,odredbama Nacrta zakona se precizno definiše stambena podrška, principi njenog ostvarivanja, kao i principi korišćenja sredstava za stambenu podršku. Odredbama Nacrta zakona preciziraju se i instrumenti za održivi razvoj stanovanja, odnosno preciziraju se:
1) strateški i programski dokumenti i fondovi za sprovođenje stambene politike;
2) Nacionalna stambena strategija (u daljem tekstu: Strategija) i akcioni planovi za njeno sprovođenje (u daljem tekstu: akcioni planovi);
3) Izveštaj o sprovođenju Strategije koji Vlada podnosi Narodnoj Skupštini;
4) donošenje i finansiranje programa stambene podrške;
5) formiranje i zadaci Stambenog saveta za realizaciju Strategije;
6) aktivnosti ministarstva nadležnog za poslove stanovanja na sprovođenju stambene podrške;
7) aktivnosti ministarstva nadležnog za budžet, finansije i poresku politiku na sprovođenju stambene podrške;
8) aktivnosti drugih nadležnih organa uprave na sprovođenju stambene podrške;
9) aktivnosti i obaveze jedinica lokalne samouprave na sprovođenju stambene podrške;
10) formiranje budžetskog fonda za sprovođenje Strategije, akcionih planova i Programa stambene podrške i izvori obezbeđivanja sredstava za njegovo formiranje;
11) formiranje opštinskog, odnosno gradskog fonda radi obezbeđivanja sredstava za stambenu podršku na lokalnom nivou i izvori obezbeđivanja sredstava;
12) osnivanje neprofitne stambene organizacije od strane lokalne samouprave radi ostvarivanja javnog interesa u oblasti stanovanja, kao i njene obaveze i način obezbeđivanja sredstava za osnivanje i rad.
Kada je u pitanju komora neprofitnih stambenih organizacija (u daljem tekstu: Komora), odredbama Nacrta zakona se precizno uređuju:
1) status Komore;
2) poslovi Komore;
3) organi Komore;
4) finansiranje rada Komore;
5) podnošenje godišnjeg izveštaja o radu Komore i nadzor nad zakonitošću rada Komore.
Odredbama Nacrta zakona uređuju se i uslovi i način ostvarivanja stambene podrške. Prema odredbama Nacrta zakona koje se odnose na korisnike stambene podrške precizira se koja lica mogu ostvariti stambenu podršku, kao i korisnici stambene podrške i utvrđuju se ciljne grupe lica koja ostvaruju pravo na stambenu podršku.
Odredbama Nacrta zakona preciziraju se i merila i kriterijumi za utvrđivanje reda prvenstva lica koja ostvaruju pravo na stambenu podršku, odnosno precizno se definišu:
1) opšti uslovi za rešavanje stambene potrebe;
2) lice bez stana, odnosno lice za koje se smatra da nije bez stana;
3) granice primanja kao uslov za ostvarivanje prava na stambenu podršku;
4) struktura stana za koji mogu konkurisati domaćinstva u zavisnosti od broja članova;
5) kriterijumi i merila za utvrđivanje reda prvenstva za rešavanje stambene potrebe.
Takođe, odredbama Nacrta zakona precizno se uređuju i načini i uslovi pružanja stambene podrške, odnosno preciziraju se:
1) osnovni načini na koje se ostvaruje stambena podrška;
2) davanje stana u zakup;
3) korišćenje stana u zakupu po neprofitnim uslovima i obračunavanje neprofitne zakupnine;
4) obračunavanje neprofitne zakupnine za namenske stanove;
5) obračun i naplata zakupnine;
6) korišćenje stana u zakup po regulisanim uslovima;
7) regulisana zakupnina i ostali uslovi regulisanog zakupa;
8) subvencionisanje zakupnine;
9) osnovni programi stanovanja u ličnoj svojini;
10) aktivnosti koje se sprovode prilikom kupovine stana po neprofitnim uslovima;
11) utvrđivanje prodajne cene stana;
12) uslovi prodaje stana;
13) pravo na otuđenje stana;
14) stanovanje u zgradama za stambeno zbrinjavanje.
Nacrtom zakona uređuju se i postupak i organi za dodelu stambene podrške, odnosno precizira se način sprovođenja raspodele stambene podrške.
Odredbama Nacrta zakona predviđeno je da nadzor nad sprovođenjem Nacrta zakona, kao i propisa donetih na osnovu Nacrta zakona vrši ministarstvo nadležno za poslove stanovanja. Takođe, preciziraju se i nadležnosti za vršenje inspekcijskog nadzora na teritoriji autonomne pokrajine, opštine, grada i grada Beograda.
Odredbama Nacrta zakona precizno se definišu:
1) ovlašćenja republičkog inspektora za komunalne delatnosti;
2) prava i dužnosti komunalnog inspektora jedinice lokalne samouprave;
3) ovlašćenja komunalnog inspektora jedinice lokalne samouprave;
4) prava i dužnosti građevinskog inspektora u vršenju inspekcijskog nadzora;
5) obezbeđenje ostvarivanja javnog interesa radi izvođenja radova hitnih intervencija;
6) ovlašćenja građevinskog inspektora u vršenju inspekcijskog nadzora.
Takođe, odredbama Nacrta zakona su definisane kaznene odredbe za prekršaje učinjene suprotno odredbama Nacrta zakona.
Konačno, u prelaznim i završnim odrebama precizno se definiše:
1) da će nadležni organi doneti podzakonske akte u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu odredaba Nacrta zakona;
2) da danom stupanja na snagu odredaba Nacrta zakona stambena zgrada u kojoj najmanje dva lica imaju pravo svojine na dva posebna dela postaje stambena zajednica i stiče svojstvo pravnog lica;
3) da će se registri i jedinstvena evidencija uspostaviti u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu odredaba Nacrta zakona;
4) zakup na neodređeno vreme stana u javnoj svojini i stana u svojini građana, zadužbina i fondacija;
5) rok za donošenje programa za obezbeđivanje stanova u javnoj svojini za preseljenje zakupaca na neodređeno vreme, rokovi i prvenstvo prilikom preseljenja;
6) da neprofitne organizacije koje su nastale u skladu sa Zakonom o socijalnom stanovanju ("Sl. glasnik RS", br. 72/2009) nastavljaju da rade u skladu sa odredbama Nacrta zakona;
7) da danom stupanja na snagu Nacrta zakona prestaje sa radom Republička agencija za stanovanje, osnovana u skladu sa Zakonom o socijalnom stanovanju, kao i da poslove iz njene nadležnosti preuzima ministarstvo nadležno za stanovanje, a prava i obaveze Republika Srbija;
8) da stupanjem na snagu odredaba Nacrta zakona prestaju da važe Zakon o stanovanju ("Sl. glasnik RS", br. 50/92, 76/92, 84/92 - ispr., 33/93, 53/93, 67/93, 46/94, 47/94 - ispr., 48/94, 44/95 - dr. zakon, 49/95, 16/97, 46/98, 26/2001, 101/2005 - dr. zakon i 99/2011), Zakon o održavanju stambenih zgrada ("Sl. glasnik RS", br. 44/95, 46/98, 1/2001 - odluka USRS, 101/2005 - dr. zakon, 27/2011 - odluka US i 88/2011)i Zakon o socijalnom stanovanju ("Sl. glasnik RS", br. 72/2009);
9) da odredbe Nacrta zakona stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sl. glasniku RS".
Izvor: Redakcija, Dragana Aleksić, 22.12.2015.