Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OSNOVAMA SISTEMA OBRAZOVANJA I VASPITANJA: PREDVIđENO JE DA SE OBRAZOVANJE ODRASLIH UVRSTI U SASTAVNI DEO UKUPNOG UčENJA TOKOM CELOG żIVOTA SVIH GRAđANA U RS, KAO I DA SE SREDNJE VOJNO OBRAZOVANJE UREđUJE POSEBNIM ZAKONOM U SISTEMU ODBRANE I ODREDBAMA OVOG NACRTA ZAKONA


Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, kao ovlašćeni predlagač, izradilo je Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: Nacrt zakona).

U osnovnim odredbama koje se odnose na obrazovanje i vaspitanje, odredbama Nacrta zakona predviđeno je da se obrazovanje odraslih uvrsti u sastavni deo ukupnog učenja tokom celog života svih građana u Republici Srbiji. Takođe predviđeno je i da se specifičnosti obavljanja delatnosti obrazovanja i vaspitanja uređuju posebnim zakonima u oblasti vaspitanja i obrazovanja, kao i da se srednje vojno obrazovanje uređuje posebnim zakonom u sistemu odbrane i odredbama ovog Nacrta zakona. Takođe, odredbama Nacrta zakona preciznije se definišu opšti ishodi i standardi obrazovanja i vaspitanja.

Kada su u pitanju opšti ishodi precizirano je da sistem obrazovanja i vaspitanja mora da obezbedi sve uslove da deca, učenici i odrasli, pored do sada definisanih ishoda, budu osposobljeni i za uključivanje u život zajednice, da efikasnije i kritički koriste informaciono – komunikacione tehnologije, kao i da razumeju i shvataju da su deo sveta kao celine povezamih sistema. Kada su u pitanju standardi obrazovanja, odredbama Nacrta zakona se precizira da oni obuhvataju i opšte standarde znanja, veština i vrednosnih stavova i kompetencija učenika i odraslih, ali i nastavnika, stručnih saradnika i vaspitača u predškolskoj ustanovi i domu učenika.

Nacrtom zakona predviđeno je da za učenika kome je usled socijalne uskraćenosti, smetnji u razvoju, invaliditeta i drugih razloga - standardi postignuća predstavljaju osnov za definisanje liste očekivanih ishoda u skladu sa preporukama za prilagođavanje, dok je za učenika sa izuzetnim sposobnostima predviđena mogućnost definisanja dodatnih ishoda uz stalno praćenje razvoja.

Nacrtom zakona precizno su definisani:

1) jedinstveni informacioni sistem prosvete, kao skup registara koje uspostavlja i kojima upravlja ministarstvo nadležno za poslove obrazovanja (u daljem tekstu: Ministarstvo) i precizirane su vrste registara;

2) jedinstveni obrazovni broj, koji se dodeljuje detetu, učeniku, odraslom, studentu i zaposlenom u ustanovama kada se po prvi put uključi u sistem obrazovanja i vaspitanja i prati ga kroz sve nivoe obrazovanja i vaspitanja;

3) registar ustanova, odnosno njegova sadržina;

4) registar zaposlenih, odnosno njegova sadržina;

5) registar dece, učenika, odraslih i studenata, odnosno njegova sadržina;

6) prikupljanje, unos, ažuriranje i čuvanje podataka iz registara kroz jedinstveni informacioni sistem prosvete;

7) korišćenje podataka iz registra dece, učenika, studenata i odraslih;

8) učešće u procesima pridruživanja Evropskoj Uniji, čime je precizirana obaveza Ministarstva da se stara o usklađivanju sistema obrazovanja i vaspitanja Republike Srbije sa trendovima razvoja obrazovanja u Evropi, kao i radnje koje preduzima Ministarstvo.

Kada su u pitanju ustanove i druge organizacije,odredbama Nacrta zakona precizira se da jedinica teritorijalne autonomije, odnosno jedinica lokalne samouprave, može samostalno ili u saradnji sa drugim jedinicama lokalne samouprave da osnuje Centar za stručno usavršavanje i promociju nauke (u daljem tekstu: Centar). Nacrtom zakona je precizirano da Centar u ostvarivanju delatnosti stručnog usavršavanja sarađuje sa zavodima, kao i da je dužan da poštuje opšte principe i ciljeve obrazovanja i vaspitanja, kao i da stručno usavršavanje zaposlenih obavlja i ostvaruje u skladu sa odredbama Nacrta zakona. Takođe, precizira se i da Centar samostalno vrši izbor odobrenih programa stručnog usavršavanja i daje prednost onim programima za koje proceni da na najcelishodniji način obezbeđuju postizanje opštih standarda postignuća.

Kada je u pitanju delatnost promocije nauke, odredbama Nacrta zakona je precizirano da Centar sarađuje sa Centrom za promociju nauke i uz njegovu saglasnost donosi godišnji program za promociju nauke. Takođe, precizira se i da Centar u ostvarenju delatnosti promocije nauke obrazuje naučne klubove kao organizacione jedinice u svom sastavu, a u cilju usvajanja primenjivog znanja i razvijanja funkcionalne pismenosti u naučnom domenu za decu, odnosno učenike. Odredbama Nacrta zakona uređena je pokretljivost zaposlenih između Centra za promociju nauke i Centra radi angažovanja u aktivnostima naučnog kluba Centra, kao i obezbeđivanje sredstava za plate, naknade, dodatke i socijalne doprinose zaposlenog koji se upućuje u Centar na određeno vreme.

Odredbama Nacrta zakona preciznije su uređeni i pojedini delovi postojećeg Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja("Sl. glasnik RS", br. 72/2009, 52/2011, 55/2013, 35/2015 - autentično tumačenje i 68/2015 - dalje: Zakon) kojima se uređuju organi ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave. Odredbama Nacrta zakona preciznije je definisan izbor direktora ustanove čime je precizirano da direktora ustanove bira organ upravljanja na osnovu konkursa nakon pribavljenog mišljenja zaposlenih u ustanovi i u skladu sa odredbama Nacrta zakona i opštim aktom ustanove. U slučaju kada se radi o ustanovi u kojoj se obrazovno – vaspitni rad izvodi i na jeziku nacionalne manjine, organ upravljanja bira direktora uz prethodno pribavljeno mišljenje odgovarajućeg saveta nacionalne manjine. Takođe, preciziran je i sam postupak izbora direktora ustanove, zatim rokovi za raspisivanje konkursa, obaveza ustanove da Ministarstvu dostavi odluku o raspisivanju konkursa, oglašavanje o izabranom kandidatu, donošenje rešenja o izboru direktora, pravo žalbe učesnika konkursa koji nije izabran, kao i odbijanje davanja saglasnosti na odluku o izboru direktora od strane Ministra.

Kada su u pitanju programi obrazovanja i vaspitanja i ispiti,odredbama Nacrta zakona kojima se uređuju nastavni programi osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja precizno su definisani:

1) kvalifikacija i standard kvalifikacije;

2) sektorska veća, njihovi članovi, odnosno sastav i delokrug rada.

Kada je u pitanju individualni obrazovni plan,odredbama Nacrta zakona se uređuje da pored postojećih članova tima za pružanje dodatne podrške detetu i učeniku (u daljem tekstu: Tim) u školi, na predlog roditelja, odnosno staratelja u radu Tima može učestvovati i stručnjak koji dobro poznaje dete. Takođe, na osnovu procene Tima, a kao vid dodatne podrške vaspitačima, nastavnicima, stručnim saradnicima, deci, odnosno učenicima, kao član Tima može biti angažovan logoped ili defektolog određene specijalnosti iz škole za obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju. Pored toga, Nacrtom zakona je predviđeno da se pružanje dodatne podrške može ostvarivati pri izradi individualnog obrazovnog plana, izboru i prilagođavanju metoda, specijalizovanih materijala, učila, ustupanju i korišćenju asistivnih tehnologija, horizontalnom učenju i razmeni i obavljanju stručnih poslova kojima se podržava i unapređuje razvoj i učenje dece i učenika, kao i odraslih sa smetnjama u razvoju.

U delu Nacrta zakona kojim se uređuje ostvarivanje obrazovanja i vaspitanja,odredbama Nacrta zakona kojima se uređuje školska radna godina precizno je definisano da način realizacije vannastavnih aktivnosti, kao što su ekskurzije, nastave u prirodi, način izbora izvođača ekskurzije i nastave u prirodi, kao i druga pitanja od značaja za realizaciju navedenih vannastavnih aktivnosti propisuje ministarnadležan za poslove obrazovanja. Takođe, Nacrtom zakona uređeno je da je prilikom upisa učenika u osnovnu školu i upisa učenika u srednju školu, pored već propisane dokumentacije, neophodno dostaviti i dokaz o zdravstvenom pregledu deteta i da su troškovi zdravstvenog pregleda obuhvaćeni obaveznim zdravstvenim osiguranjem. Pored toga, preciznije je definisan i upis dece sa smetnjama u razvoju.

Kada su u pitanju zaposleni u ustanovi,odredbama Nacrta zakona preciznije se uređuju:

1) obrazovanje nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika;

2) licenca i registar nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika;

3) prijem u radni odnos;

4) preuzimanje zaposlenih;

5) radni odnos na neodređeno vreme;

6) norma neposrednog rada nastavnika, vaspitača i stručnog saradnika sa decom i učenicima.

Takođe, odredbama Nacrta zakona kojima se uređuje korišćenje sredstva iz budžeta Republike Srbije i sredstva iz budžeta jedinica lokalnih samouprava,precizirano je da se u budžetu Republike Srbije, odnosno budžetu jedinice lokalne samouprave, pored već postojećih stavki, obezbeđuju sredstva i za plaćanja pravosnažnih i izvršnih presuda donetih u radnopravnim sporovima.

Kada su u pitanju kaznene odredbe,odredbama Nacrta zakona predviđene su nove kazne za prekršaje učinjene suprotno odredbama Nacrta zakona.

Konačno, u prelaznim i završnim odredbama precizirano je da:

1) Centri za stručno usavršavanje koji su osnovani u skladu sa važećim Zakonom nastavljaju sa radom i uskladiće statut i organizaciju rada u skladu sa odredbama Nacrta zakona u roku od 12 meseci od stupanja na snagu Nacrt zakona;

2) danom stupanja na snagu Nacrta zakona prestaje da važi član 69. stav 2. Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju ("Sl. glasnik RS", br. 55/2013) kojim je učeniku, na zahtev roditelja, odnosno staratelja, bilo omogućeno da pohađa školu van područja kome pripada i dato pravo na besplatan prevoz samo u okviru školskog područja u kome ima prebivalište i član 12. Zakona o obrazovanju odraslih ("Sl. glasnik RS", br. 55/2013) kojim je bilo uređeno postojanje Saveta za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih;

3) odredbe Nacrta zakona stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sl. glasniku RS".           

Izvor: Redakcija, Dragana Aleksić, 11.02.2016.