Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Zaposleni u auto-školama nezadovoljni su zbog obaveze da polažu ispit na svakih pet godina i da pohađaju seminare


Nekoliko stotina instruktora vožnje zaposlenih u auto-školama iz cele Srbije, protestovali su 27. decembra 2017. godine ispred zgrade Vlade Republike Srbije u Beogradu. Instruktori se bune zato što moraju svake godine da pohađaju seminare o unapređenju znanja, a posle pet godina, da bi produžili dozvolu za rad, moraju da polažu ispit koji sami plaćaju. Oni nisu zadovoljni odredbama Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima kojim se, kako kažu, diskriminiše njihovo zanimanje. Obučeni u fluorescentne prsluke, okupili su se na uglu Nemanjine i Ulice Kneza Miloša, a u znak protesta u nizu su parkirali automobile auto-škola.

"Prosek starosti instruktora je 50 godina i sve su to ljudi sa iskustvom. Sada ih teraju da čitaju 1.800 strana literature da bi položili ispit. Da ne pričam kakva su to pitanja, koja nemaju veze sa bezbednošću saobraćaja. Cilj bi trebalo da bude da stvaramo bolje mlade vozače, da bude bezbednija situacija u saobraćaju, a ne da idemo na ispite i da gubimo vreme", kaže Milan Todorović, predavač u beogradskoj auto-školi i instruktor vožnje.

Njegov kolega Siniša Miletić iz Medveđe, koji decenijama radi kao instruktor vožnje u auto-školi u Leskovcu dodaje da iskusne instruktore pred penzijom teraju da uče i polažu ispite.

"Svi živimo od ovog posla i prehranjujemo svoje porodice. Ako izgubimo posao, šta ćemo da radimo", pita on. Predstavnici auto-škola tražili su sastanak sa Zoranom Mihajlović, potpredsednicom Vlade Republike Srbije i ministarkom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Pošto ih je ona odbila, zahtevali su da ih primi premijerka Ana Brnabić.

U međuvremenu Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture oglasilo se saopštenjem: "Pošto je problematika koja ih zanima u nadležnosti Agencije za bezbednost saobraćaja, sa kojom su u prethodnom periodu u više navrata imali sastanke, predstavnike auto-škola uputili smo na nadležnu instituciju". U Agenciji za bezbednost saobraćaja su odgovorili da su uvek otvoreni za saradnju, ali, kako kažu, u ovom slučaju se direktno govori o ljudskom životu.

"Podsećamo da su ovo odredbe Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - odluka US, 55/2014, 96/2015 - dr. zakon i 9/2016 - odluka US - dalje: Zakon) koje su na snazi od 2009. godine i do sada (osam godina) niko nije imao primedaba na njih", navode u Agenciji.

Zakonom je propisano da svi kadrovi koji osposobljavaju kandidate za vozače – predavač teorijske obuke, instruktor vožnje i ispitivač na vozačkom ispitu – moraju posedovati dozvolu (licencu) koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja.

"Zakonodavac je pošao od pretpostavke da samo kvalitetni i obučeni, licencirani kadrovi u procesu osposobljavanja mogu biti uzor vozačima i kandidatima za vozače i mogu mladom vozaču pružiti pravilnu obuku", zaključuju u Agenciji za bezbednost saobraćaja.

U svetu je različita praksa kada je reč o pitanju vremena trajanja licence za instruktore, ali se obavezno produžava nakon položenog ispita (testa provere znanja.). U Sloveniji se svake treće godine polaže ispit i produžava licenca a u Hrvatskoj svake četvrte godine. U Nemačkoj, na primer, licenca važi četiri godine, dok se u Francuskoj posle svakog odslušanog seminara za unapređenje znanja, jednom godišnje obavezno polaže i test.

Izvor: Vebsajt Politika, Aleksandar Bojović, 27.12.2017.
Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija