Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O FINANSIRANJU POLITIČKIH STRANAKA: Ograničiti sredstva koja stranke mogu dobiti iz privatnih izvora


Zakon o finansiranju političkih stranaka ("Sl. list SRJ", br. 73/2000 i "Sl. glasnik RS", br. 72/2003 - dr. zakon i 75/2003 - ispr. dr. zakona) i finansiranju izbora u Srbiji su uglavnom usklađeni sa standardima i preporukama međunarodnih organizacija, ali uprkos tome ne postoji ukupan limit za sredstva koje stranke dobijaju iz privatnih izvora, piše u izveštaju „Organizovana korupcija: Političko finansiranje na Zapadnom Balkanu“.

Dok su pojedinačne privatne donacije političkim stranke ograničene, ukupna sredstva koja dobija stranka iz privatnih izvora – nisu, što može biti jedan od načina kako „novac kupuje moć na Zapadnom Balkanu“, upozorava se u izveštaju koji je objavila Globalna inicijativa protiv transnacionalnog organizovanog kriminala (GI-TOC).

U toj analizi se navodi i da postoji nedostatak transparentnosti u finansiranju izbornih kampanja u Srbiji, kao i da se izveštaji o finansiranju izbora ne podnose pre izbornog dana.

Otklanjanje svih navedenih nedostataja su preporuke međunarodnih organizacija (GRECO, ODIHR).

Političke aktivnosti u Srbiji se finansiranju iz javnih i privatnih izvora. Privatni izvori su  na primer članarine, donacije, nasledstva, prihodi od imovine i krediti banaka.

Maksimalna vrednost davanja na godišnjem nivou, koje jedno fizičko lice može dati političkim subjektima za redovan rad, iznosi najviše deset prosečnih mesečnih zarada.

Maksimalna vrednost davanja na godišnjem nivou, koje jedno pravno lice može dati političkim subjektima za redovan rad, iznosi najviše 30 prosečnih mesečnih zarada.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Nova ekonomija, Nevena Petaković, 24.06.2023.
Naslov: Redakcija