Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Kazna za vožnju dece van posebnog dečijeg auto-sedišta ubuduće će se naplaćivati 120.000 dinara. Sedišta koja se koriste moraće da imaju atest i biće obavezna za svako dete visine do 135 centimetara


Kazna za vožnju dece van posebnog dečijeg auto-sedišta ubuduće će se naplaćivati umesto 30.000 dinara, čak 120.000 dinara! To propisuje Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, koje bi vrlo brzo trebalo da se nađu na glasanju u Narodnoj skupštini.

Pored toga, sedišta koja se koriste moraće da imaju atest i biće obavezna za svako dete visine do 135 centimetara. Stručnjaci za bezbednost u saobraćaju kažu da je dobro što će kazne biti veće da bi primorali vozače da ih koriste pošto sedišta smanjuju rizik od povreda kod dece i do 70 odsto.

Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Srbije Damir Okanović kaže da je poražavajuće što mali broj ljudi poštuje aktuelne odredbe Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - odluka US, 55/2014, 96/2015 - dr. zakon i 9/2016 - odluka US), pa se u celoj Srbiji tek svako peto dete prevozi u dečijem sedištu.

- Pozdravljam odluku da se kazne za vožnju dece bez auto-sedišta pooštre i novčano povećaju. Tako ćemo naterati sve koji prevoze decu da to rade bezbedno po njih. Problem je što mi ne znamo da li roditelji adekvatno prevoze svoju decu, čak i kada u kolima imaju zaštitno sedište, jer su istraživanja pokazala da većina nije pravilno postavljena, i da često sedišta ne odgovaraju uzrastu dece kojima su namenjena - kaže Okanović.

On objašnjava da roditelji moraju da shvate od kolike je važnosti korišćenje te bezbednosne opreme za decu i da nikako ne treba da koriste razne izgovore.

- Često čujem da roditelji pričaju među sobom kako oni kao deca nisu sedeli u auto-sedištima i da im ništa nije falilo. To je jedna velika zabluda, jer su pre dvadeset godina deca mnogo više stradala u saobraćaju nego danas, ali nama je cilj da se taj broj još smanji. Takođe, roditelji nikako ne smeju da misle da ukoliko idu na manje relacije mogu da voze dete van sedišta, jer nikada ne možemo znati na kom kilometru može neko da nas udari ili da nam naleti na putu - kaže Okanović.

Na važnost korišćenja sedišta ukazuje i direktorka Agencije za bezbednost u saobraćaju Jasmina Milošević. Ona ističe da su tokom policijskih kontrola uočene greške vozača koji su imali auto-sedište.

- Jedan od najčešćih propusta jeste da sedište u kojem se vozi dete nije dovoljno pričvršćeno, ili da su kaiševi kojima su deca vezana u sedištu labavo postavljeni. Naši podaci pokazuju da tek svaki treći roditelj pravilno prevozi dete u kolima, dok ostali ili ne prevoze mališane u sedištu ili je ono nepravilno postavljeno. Sedišta čuvaju deci život i zato roditelji moraju da pojas vezuju pravilno. On mora da ide preko ključne kosti, preko grudi i karlice, a u ovim zimskim uslovima obavezno je da mališanima skinemo jaknu u kolima - navodi Miloševićeva.

Prema njenim rečima, veoma je važno da trake na pojasevima ne budu zavrnute, kao i da dete i onaj koji sedi pored njega ne koriste isti pojas za vezivanje.

- Nije dobro ni da deca u rukama dok se voze drže teške predmete, staklene flašice ili plastične igračke. Preporučljivo je da se deca u vožnji igraju eventualno plišanim igračkama koje pri kočenju ne mogu da ih povrede. Takođe, vozači koji imaju bebe obično ih prevoze u sedištima koja se stavljaju na prednje sedište. Oni obavezno moraju da deinstaliraju vazdušni jastuk, jer ukoliko dođe do saobraćajne nesreće upravo oni mogu teško da povrede dete - upozorava Miloševićeva.

Saveti za kupovinu auto-sedišta za decu:

1. Kupovati u specijalizovanim radnjama

2. Proveriti da li odgovara visini deteta

3. Proveriti da li odgovara tipu automobila

4. Proveriti deklaraciju sedišta

Izvor: Vebsajt Telegraf, 23.11.2017.
Naslov: Redakcija