Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

IZMENE ZAKONA O POREZIMA NA UPOTREBU, DRŽANJE I NOŠENJE DOBARA: Predviđeno je da će se registracija vozila i dalje plaćati po kubikaži, ali je novina da će umesto postojećih sedam kategorija oporezivanja po zapremini motora, biti uvedeno više opcionih grupa, za koje će se utvrditi novi rasponi poreza za svaku grupu


Ministar finansija, Dušan Vujović, najavio je u utorak, 20. septembra 2016. godine, novine u određivanju cene registracije vozila i rekao da će set novih poreskih zakona biti spreman do kraja 2016. godine. On je na konferenciji Američke privredne komore istakao da je vreme za izmene poreskih zakona i naveo "primer plaćanja poreza na automobile koji je do sada bio po kubikaži vozila, umesto da se računala vrednost".

Nakon što su mediji preneli da bi, prema najavljenoj izmeni propisa, registracija vozila od sledeće godine trebalo da se plaća na osnovu vrednosti automobila, a ne kubikaže motora, samo dan kasnije iz Ministarstva finansija su reagovali i rekli da je ministar "pogrešno shvaćen". Navodno, izmena bi trebalo da bude "samo to što će se povećati broj grupa po kubikaži, pa će nekom registracija biti niža, a nekom viša". Predloženo je, kako kažu, i da se, umesto postojećih sedam kategorija oporezivanja po zapremini motora uvede više opcionih grupa, za koje će se utvrditi novi rasponi poreza za svaku grupu.

Ministarstvo finansija u saopštenju u sredu, 21. septembra 2016. godine, navodi da još nije preciziran predlog novog načina oporezivanja motornih vozila koji bi trebalo da smanji rashode vlasnika i da obezbedi pravično oporezivanje. Naime, u toku je izrada Radne verzije izmena važećeg Zakona o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara ("Sl. glasnik RS", br. 26/2001, 80/2002, 43/2004, 31/2009, 101/2010, 24/2011, 100/2011 - usklađeni din. izn., 120/2012 - usklađeni din. izn., 113/2013 - usklađeni din. izn., 68/2014 - dr. zakon, 140/2014 - usklađeni din. izn., 109/2015 - usklađeni din. izn. i 112/2015) i iz Ministarstva smatraju da je rano govoriti o predlogu konačnog rešenja, koje će biti na javnoj raspravi.

Takođe je istaknuto da će pre zauzimanja konačnog stava o novim zakonskim rešenjima biti analiziran i sagledan uticaj takvog rešenja na poreske obveznike, odnosno vodiće se računa da se građani rasterete suvišnog troška visokih poreskih opterećenja i da se obezbedi optimalno i pravično oporezivanje, kao i da ne izazove dodatne troškove administriranja. Ministarstvo napominje da će izmene zakona biti usklađene sa najboljom praksom u regionu i u svetu.

Pre nego što je iz Ministarstva finansija stiglo saopštenje kojim se "pojašnjava" izjava ministra Vujovića, iz Udruženja uvoznika novih automobila i delova pozitivno su ocenili najavljene izmene propisa.

- Veoma pozitivno ocenjujem odluku države koja je prepoznala potrebu da izmeni tehnološki prevaziđenu uredbu - jer kubikaža više nije merilo snage vozila - koja pri tome značajno utiče i na kupovnu moć, kao i na ubiranje dažbina od strane države. Mnogi vozači su zbog nje odustali od kupovine vozila veće radne zapremine, pa bi zato novi model za određivanje cene registracije bio efikasniji i pošteniji, kako za vlasnike, tako i za uvoznike automobila. Jednostavno, nema svrhe kažnjavati vozače starijih vozila veće kubikaže koji su svake godine plaćali astronomske cifre za registraciju - ocenjuje Milan Vukasović, predsednik Udruženja uvoznika novih automobila i delova.

Naime, trenutno se registracija vozila (takozvani porez na upotrebu automobila) obračunava na osnovu radne zapremine motora, pri čemu je visina poreza na motore veće od 2 litra skoro pet puta veća u odnosu na one ispod navedene granice. Zato je ovaj porez poznat i kao "porez na luksuz".

Ovaj namet uveden je 2009. godine, pozivajući se na svetsku ekonomsku krizu, a njegovo ukidanje prvi put je razmatrano 2011. godine. Prošle godine je nekoliko meseci bila aktuelna tema u javnosti.

- Građani već dugo iščekuju od Vlade Republike Srbije ovu izmenu, jer je reč o jednom od najnepravednijih propisa ikada donetih. Njime su direktno oštećeni svi vozači koji žele da voze automobile veće radne zapremine, odnosno one iznad 2.000 kubika. Destimulisana je svaka kupovina ovakvih vozila jer je prilikom registracije za njih potrebno izdvojiti i nekoliko puta više novca nego što je to slučaj sa vozilima manje zapremine. Ovo nije prvi put da državni predstavnici ili ministarstva najavljuju promenu tog propisa, ali budući da je ovog puta informaciju saopštio sam ministar, verujem da će biti sprovedena u delo - izrazio je svoju nedoumicu, ali i optimizam, Petar Stakić sa sajta Polovni automobili.

Milan Vukasović smatra da izmena načina na koji će se obračunavati cena registracije vozila ne bi mnogo promenila kada je reč o prihodima države po ovom osnovu.

- Pri tome bi odluka pozitivno uticala na uvoznike novih vozila, pogotovo onih malo većih od 2.000 kubika, koji su u proteklom periodu osetili značajan pad tražnje na tržištu. Svakako bi se efekti osetili i na uvozu polovnih vozila, a kupci bi bili ravnopravniji - ističe Vukasović.

Ukoliko se država odluči da registraciju ubuduće naplaćuje prema vrednosti automobila, postavlja se pitanje kako bi se ta cifra obračunavala. Kod novih automobila postoji faktura kao dokaz, dok je kod polovnih vozila jedan od načina za određivanje vrednosti svakog vozila bilo korišćenje AMSS kataloga, koji se već koristi za procenu prilikom uvoza i naplate poreza na prenos vlasništva. Jedna alternativa je i naplata prema snazi motora, što se primenjuje u Hrvatskoj, dok se kod nas trenutno snaga motora koristi za određivanje cene obaveznog osiguranja.

- Mislim da je šteta što stručna javnost nije bila, ili barem mi to ne znamo, uključena u pronalaženje najboljeg modaliteta naplate poreza, ali i ova najava da će se obračunavati po vrednosti vozila bila bi pravednija od kubikaže. Možda nije loše uzeti u obzir i starost automobila kao parametar, odnosno napraviti određenu kombinaciju ova dva podatka i na osnovu toga konačno definisati ovaj poreski propis - zaključuje Petar Stakić i dodaje da je važno napomenuti da postoje male šanse i da se donošenjem novog propisa cena registracije automobila do 2.000 kubika smanji.

- Veća je verovatnoća da će ona ostati ista, ali će zato značajno pojeftiniti registracija automobila iznad 2.000 kubika, tako da građani Srbije konačno više neće odustajati od takvih vozila zbog preskupe registracije.

Prilikom određivanja godišnjeg poreza, praksa u drugim zemljama je različita, pa se u obzir uzimaju i radna zapremina i snaga motora, kao i starost vozila, Euro norma... U nekim slučajevima visina poreza čak zavisi od težine i dimenzija automobila, a sve važniji faktor je i emisija ugljen-dioksida.

Izvor: Vebsajt eKapija, 21.09.2016.
Naslov: Redakcija