Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

IZMENE ZAKONA O POREZIMA NA UPOTREBU, DRŽANJE I NOŠENJE DOBARA: Predviđeno je da će se registracija vozila i dalje plaćati po kubikaži, ali je novina da će umesto postojećih sedam kategorija oporezivanja po zapremini motora, biti uvedeno više opcionih grupa, za koje će se utvrditi novi rasponi poreza za svaku grupu


Registracija vozila trebalo bi da se od 2017. godine plaća na osnovu vrednosti, a ne kubikaže.Novinu u određivanju cene registracije vozila najavio je ministar finansija, Dušan Vujović, koji je najavio da će set novih poreskih zakona biti spreman do kraja 2016. godine. Vujović je rekao da je vreme za izmene poreskih zakona i naveo "primer plaćanja poreza na automobile koji je do sada bio po kubikaži vozila umesto da se računala vrednost".

Međutim, nakon što su svi mediji javili da je ministar rekao da će od Nove godine porez biti plaćan po vrednosti automobila, kao što je to u mnogim zemljama, a ne po kubikaži, iz Ministarstva su reagovali i rekli da je ministar "pogrešno shvaćen".

Dodaju da je novina "samo to što će se povećati broj grupa po kubikaži, pa će nekom registracija biti niža, a nekom viša". Predloženo je, kako kažu, da se, umesto postojećih sedam kategorija oporezivanja po zapremini motora, uvede više opcionih grupa, za koje će se utvrditi novi rasponi poreza za svaku grupu.

Drugim rečima, izmenama važećeg Zakona o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara ("Sl. glasnik RS", br. 26/2001, 80/2002, 43/2004, 31/2009, 101/2010, 24/2011, 100/2011 - usklađeni din. izn., 120/2012 - usklađeni din. izn., 113/2013 - usklađeni din. izn., 68/2014 - dr. zakon, 140/2014 - usklađeni din. izn., 109/2015 - usklađeni din. izn. i 112/2015), u delu koji se odnosi na oporezivanje na upotrebu motornih vozila, nije definisano da se menja sistem naplate po vrednosti automobila, kako su to shvatili mediji iz izlaganja ministra finansija Dušana Vujovića.

Ministar je naveo kao primer kako se u inostranstvu obračunava plaćanje poreza na automobile a svi mediji su preneli to kao gotovu stvar. U predlogu izmena Zakona to nije tako definisano, već princip određivanja poreza i dalje ostaje kubikaža, ali će se umesto sedam uvesti najverovatnije deset opcija. U trenutnih sedam kategorija vozila, čije se kubikaže kreću od 1.150 pa do iznad 3.000 kubika, vlasnicima se zaračunavaju porezi počev od 1.220 u prvoj, pa do 222.280 dinara u sedmoj grupi. Nova kategorizacija doneće i nove cene, pa se može očekivati da nekima ovaj namet poraste ali da se nekima i smanji, ukoliko iz više padnu u nižu grupu.

Inače, ukidanje registracije vozila po kubikaži godinama je predmet negodovanja vozača u Srbiji i dosad je više puta apelovano da se izmeni, jer je tehnološki odavno prevaziđen. Stav javnosti je da je ovaj sistem nepravedan prema vlasnicima starih automobila velikih kubikaža, dok su nova vozila, sa modernim turbo-motorima malih zapremina ali velikih snaga, u potpunosti izostavljeni.

Ovaj "porez na luksuz" uveden je 2009. godine pod izgovorom svetske ekonomske krize. Ukidanje nepopularnog nameta prvi put je razmatrano 2011. godine, a prošle godine se mesecima razvlačilo kao tema. Kao što biva, sve se završilo na pričama.

Tokom rasprava o izmeni "poreza na luksuz" dosad je provejavao stav da se uvede oporezivanje na osnovu relevantnijih faktora, kao što su konjske snage, početna cena vozila, godište...

Dodatni porez na luksuzne i sportske automobile u većini zemalja je rešen ekološkom taksom, jer automobili sa snažnim motorima, bez obzira na godište, ne mogu da imaju malu emisiju štetnih gasova. Uvode se i subvencije za nabavku električnih automobila i automobila sa niskom emisijom ugljen-dioksida (CO2). U našoj zemlji takve subvencije ne postoje.

Od 2009. godine se registracija (odnosno takozvani porez na upotrebu automobila) obračunava na osnovu radne zapremine motora, pri čemu je visina poreza na motore od preko dve litre (2.001 "kubik") gotovo pet puta veća u odnosu na one ispod 2.000. Zato je ovaj porez i poznat kao "porez na luksuz".

Izvor: Vebsajt 021, 21.09.2016.
Naslov: Redakcija