ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja
1. Da li je na eID-u moguća registracija korisničkim imenom i lozinkom, za potrebe prijave na Sistem elektronskih faktura?
Da biste se uspešno prijavili na Sistem elektronskih faktura neophodna je registracija kvalifikovanim elektronskim sertifikatom ili korisničkim imenom i lozinkom uz obavezno preuzimanje i instaliranje aplikacije ConsentID. Dakle, registracija samo korisničkim imenom i lozinkom nije moguća.
2. Gde mogu da preuzmem kvalifikovani elektronski sertifikat?
Kvalifikovani elektronski sertifikat izdaju sledeća sertifikaciona tela:
- Javno preduzeće “Pošta Srbije”
- Privredna komora Srbije
- MUP RS (besplatno na ličnoj karti)
- Privredno društvo Halcom a.d. Beograd
- “E- Smart Systems” d.o.o.
- Sertifikaciono telo Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu
Na portalima sertifikacionih tela se nalaze sve relevantne informacije o preuzimanju kvalifikovanih elektronskih sertifikata i instalaciji neophodnih softvera.
3. Ko otvara nalog na Sistemu elektronskih faktura?
U skladu sa Pravilnikom o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura i načinu korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura ("Sl. glasnik RS", br. 69/2021, 132/2021 i 46/2022), registrovanje za pristup sistemu elektronskih faktura vrši zakonski zastupnik subjekta prometa, odnosno subjekt prometa lično u slučaju kada je subjekt prometa fizičko lice (u daljem tekstu: izvorno ovlašćeno lice).
4. Na koji način zakonski zastupnik registruje više svojih firmi na Sistemu e-Faktura?
Kada zakonski zastupnik registruje subjekta na Sistemu e-Faktura, novog subjekta za kojeg je zakonski zastupnik registruje klikom na naziv već registrovanog subjekta (u gornjem desnom uglu korisničkog interfejsa Sistema e-Faktura), bira opciju “Dodaj novu kompaniju”, pri čemu će se otvoriti prozor za odabir “Tipa subjekta”.
Ostale detalje možete pronaći u dokumentu “Interno tehničko uputstvo” u odeljku 3.5.3.
5. Na koji način se vrši plaćanje po profakturi?
Instrukcija za sve korisnike javnih sredstava koji vode svoje podračune u okviru konsolidovanog računa trezora Republike Srbije i svoja plaćanja izvršavaju u okviru platnog sistema Uprave za trezor:
Prilikom plaćanja po profakturi (ponudi) neophodno je koristiti šifru plaćanja 290 – druge transakcije, a u pozivu na broj odobrenja obavezno je navesti tačan broj profakture (ponude).
Instrukcija za izdavanje elektronske fakture/avansne fakture plaćene na osnovu profakture (ponude):
Izdavalac elektronske fakture/avansne fakture u obavezi je da u odgovarajuće polje u sistemu elektronskih faktura (broj narudžbenice/broj fakture/broj ponude) unese broj profakture (ponude) identičan onome na osnovu koje je izvršeno plaćanje.
Instrukcija za operaciju otkaza zaduženja dužnika:
Izdavalac elektronske fakture (poverilac) u obavezi je da u centralnom registru faktura izvrši operaciju otkaza zaduženja dužnika, kako se isti ne bi ponovo zadužio za iznos koji već izmiren po prethodno izdatoj profakturi (ponudi).
Važna napomena: Operacija otkaza zaduženja dužnika u centralnom registru faktura, ne proizvodi nikakvo dejstvo na izdatu elektronsku fakturu u Sistemu elektronskih faktura.
6. Kako se dodaje novi korisnik u Sistemu E-Faktura?
U Sistemu E-Faktura zakonski zastupnik/administrator dodaje novog korisnika tako što u okviru sekcije “Podešavanja”, bira opciju “Korisnici”, zatim “Dodaj novog korisnika”, pri čemu se otvara novi prozor gde unosi adresu elektronske pošte korisnika, bira korisničku ulogu, datum od kada korisnik može da pristupi i opciono datum do kada može da pristupa sistemu.
Ostale detalje možete pronaći u dokumentu “Interno tehničko uputstvo” u odeljku 3.5.13.
7. Na koju adresu elektronske pošte stižu obaveštenja o primljenim fakturama?
Obaveštenja o primljenim fakturama stižu na adresu elektronske pošte kompanije koja je navedena u nadležnoj instituciji i u okviru sekcije “Detalji kompanije”. U slučaju kada su u okviru iste sekcije uneti podaci o kontakt osobi, obaveštenja pristižu na adresu elektronske pošte kontakt osobe.
Ostale detalje možete pronaći u dokumentu “Interno tehničko uputstvu”.
8. Kada pokušamo da pristupimo Sistemu E-Faktura od sistema dobijamo poruku da lice nije zakonski zastupnik iako jeste. Šta uraditi u ovoj situaciji?
Potrebno je da, u zavisnosti od tipa subjekta, proverite u odgovarajućoj nadležnoj instituciji (Upravi za trezor, Agenciji za privredne registre, Poreskoj upravi itd.), da li su ažurirani svi relevantni podaci o zakonskom zastupniku.
9. Da li jedan korisnik u Sistemu e-Faktura može da ima više uloga?
Uloge koje korisnik može imati u Sistemu e-Faktura su:
- Revizor
- Korisnik za izlazne dokumente
- Korisnik za ulazne dokumente
- Korisnik
- Administrator
Jedan korisnik može imati samo jednu ulogu u sistemu. Korisniče uloge je moguće menjati.
Ostale detalje možete pronaći u dokumentu “Interno tehničko uputstvo” u odeljku 3.5.13.
10. Gde možemo da pronađemo uputstva za operativno korišćenje Sistema e-Faktura i snimke održanih vebinara?
Sve vesti, uputstva, informacije o ažuriranju Sistema e-Faktura, izmene i dopune pravnih okvira, primeri XML datoteka, dokumentacija aplikativnog interfejsa, ostala relevantna dokumentacija i snimci održanih vebinara objavljuju se na portalu efaktura.gov.rs.
Pogledajte često postavljana pitanja i sve o e-Fakturama.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Naslov: Redakcija