Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O ELEKTRONSKIM KOMUNIKACIJAMA: Penali za prevremeni raskid ugovora sa mobilnim i kablovskim operaterima kao i internet provajderima biće i zakonom zabranjeni


Predlogom zakona o elektronskim komunikacijama, koji bi u septembru trebao da se nađe u Narodnoj skupštini, mobilnim i kablovskim operaterima kao i internet provajderima biće zabranjeno da korisnicima naplaćuju penale za prevremeni raskid ugovora, izjavio je Rasim Ljajić, ministar trgovine, turizma i telekomunikacija.

U poslednjoj godini ovo ministarstvo izdalo je više obavezujućih rešenja protiv telekomunikacionih kompanija i naložilo im da promene dugogodišnju praksu koja je korisnike dovodila u nepovoljan položaj.

- Ovim uvodimo evropsku praksu koja ne prepoznaje naplaćivanje naknada za prevremeni raskid ugovora. Želimo da ove izmene unesemo i u novi zakon koji je vlada već usvojila kako ne bismo više ostavljali prostor za različita tumačenja - istakao je Ljajić.

Iako već postoje pritisci operatera, u ministarstvu tvrde da će ostati dosledni u nameri da korisnici budu više zaštićeni u ovoj oblasti.

Šta tačno ovo rešenje znači za potrošače? Dosadašnja praksa bila je vrlo nepovoljna za korisnike. Recimo, ukoliko je sa operaterom potpisao ugovor na 24 meseca, a zbog slabog kvaliteta usluge ili iz nekog drugog razloga želi da raskine ugovor posle pet meseci, bio je u obavezi da u celosti isplati preostalih 19 meseci kao da je uslugu i koristio.

Pravnik Borivoje Đorđević, iz leskovačkog Udruženja za zaštitu potrošača Narodni parlament, objašnjava na primeru paketa jednog od mobilnih operatera kako bi sada trebao da izgleda raskid ugovora. On smatra da bi operateri sada morali da izmene praksu i ponude korisnicima dve opcije - naplatu pretplata do kraja ugovorenog perioda ili naplatu popusta koje je korisnik ostvario do trenutka raskida ugovora. Visina popusta koji je korisnik ostvario može se preračunati tako što se popust na mesečnu pretplatu pomnoži brojem meseci u kojima je usluga korišćena. Od ove dve opcije prilikom raskida ugovora biće primenjena ona koja je povoljnija po potrošača, odnosno ona gde je iznos penala koje plaća potrošač manji.

Navodi i primer. Recimo, ako je korisnik sa operaterom potpisali ugovor za određeni paket, sa ugovornom obavezom od 24 meseca, mesečna usluga paketa koštaće ga 500 dinara. Isti taj paket bez ugovorne obaveze koštao bi ga 700 dinara mesečno. Ukoliko posle 10 meseci korisnik odluči da raskine ugovor sa operaterom trebalo bi da ima dve opcije - da plati celokupan iznos svih preostalih pretplata do kraja ugovora, što iznosi 14 meseci pomnoženo sa 500 dinara (7.000 dinara). Druga mogućnost je da izmiri razliku, odnosno iznos popusta koji je ostvaren tokom korišćenja paketa, što iznosi 10 meseci pomnoženo sa 200 dinara (2.000 dinara).

- U ovom slučaju, operater treba da vam predoči oba obračuna i omogući da izaberete onaj koji je povoljniji. Ukoliko ste uz paket odabrali i neki od uređaja za koji ste ostvarili popust, dužni ste da isplatite punu cenu uređaja prilikom raskida ugovora, odnosno razliku maloprodajne cene u odnosu na cenu uređaja sa ugovornom obavezom - navodi se u dopisu ovog udruženja i ističe da su inicirali donošenje ovog rešenja jer su pre tri godine Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija podneli zahtev za zaštitu kolektivnih interesa potrošača.

Izvor: Vebsajt Politika, Jelica Antelj i Ivana Albunović, 15.07.2018.
Naslov: Redakcija