Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZIMA NA IMOVINU: Od marta 2022. godine biće promenjen sistem obračuna poreza na prenos apsolutnih prava pri kupoprodaji upotrebljavanih vozila između fizičkih lica, tako što će se porez utvrđivati samooporezivanjem


Prema Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezima na imovinu, koji je utvrdila Vlada Republike Srbije, od marta 2022. godine biće promenjen sistem obračuna poreza na prenos apsolutnih prava pri kupoprodaji upotrebljavanih vozila između fizičkih lica, tako što će se porez utvrđivati samooporezivanjem.

Kako kažu iz Ministarstva finansija, ova izmena vođena je idejom da se smanje administrativne procedure u postupku prenosa ovog prava što bi trebalo da doprinese uštedi vremena i smanjenju troškova koji nastaju u vezi sa tim.

Ovom novinom će dosadašnja praksa, u kojoj se između prenosioca i sticaoca prava svojine na vozilu zaključuje ugovor koji overava javni beležnik, zatim prenosilac prava poreskom organu prema mestu svog prebivališta podnosi poresku prijavu (pa i u slučaju kad je kupac preuzeo obavezu da plati porez), poreski organ utvrđuje porez rešenjem koje dostavlja obvezniku, nakon čega se plaća porez i uz dokaz o plaćenom porezu (i drugim dažbinama ustanovljenim drugim propisima) vrši promena saobraćajne dozvole na ime kupca, biti znatno olakšana.

“To zahteva značajno vremensko angažovanje od strane učesnika u prometu vozila, jer od dana zaključenja ugovora do promene saobraćajne dozvole protiče vremenski period čija dužina, između ostalog, zavisi i od roka u kome poreski organ donese rešenje o utvrđivanju poreza i ono postane pravosnažno. Stoga, u praksi, predmetno vozilo često koristi kupac uz ovlašćenje prodavca, što može da dovede i do negativnih posledica po prodavca u slučaju saobraćajnih prekršaja od strane kupca”, kažu iz Ministarstva.

Formula kojom će se, prilikom samooporezivanja, računati vrednost vozila, za razliku od dosadašnjeg cenovnog kataloga Auto-moto saveza Srbije (AMSS), dobija se primenom elemenata koje čine radna zapremina motora vozila, snaga motora vozila i koeficijent starosti vozila, u obliku: 320 X radna zapremina + 6400 X snaga motora X koeficijent starosti vozila. Potom će se na dobijenu vrednost obračunavati porez od 2,5 odsto.

“S obzirom na to da se predlaže da se poreska osnovica utvrđuje po propisanoj formuli, a imajući u vidu da je poreska stopa 2,5 odsto, predloženo rešenje omogućava da se kod kupovine vozila predvidi koliko iznosi poreska obaveza za prenos svakog konkretnog vozila (umesto da tržišnu vrednost procenjuje poreski organ), ne podnosi poreska prijava, porez po zaključenju ugovora plati bez obraćanja poreskom organu i, uz dokaz o plaćenim obavezama, izvrši promena saobraćajne dozvole, poručuju iz Ministarstva.

Iz Ministarstva dodaju i da će se porez, u izuzetnom slučaju, kad fizička lica koja nisu obveznici poreza na dodatu vrednost (PDV) imaju pravo na poresko oslobođenje, i dalje utvrđivati rešenjem poreskog organa, pa će se promena saobraćajne dozvole vršiti uz taj dokaz, a bez plaćanja poreza. Obveznicima poreza na dodatu vrednost i pravnim licima porez će se i dalje utvrđivati rešenjem, s obzirom na to da je prenos koji vrše ova lica u propisanim slučajevima izuzet od oporezivanja porezom na prenos apsolutnih prava.

Na pitanje zbog čega se ovim izmenama odustaje od kataloga AMSS, iz Ministarstva kažu da vrednost vozila, odnosno poresku osnovicu, prema sadašnjem Zakonu o porezima na imovinu ("Sl. glasnik RS", br. 26/2001, "Sl. list SRJ", br. 42/2002 - odluka SUS i "Sl. glasnik RS", br. 80/2002, 80/2002 - dr. zakon, 135/2004, 61/2007, 5/2009, 101/2010, 24/2011, 78/2011, 57/2012 - odluka US, 47/2013, 68/2014 - dr. zakon, 95/2018, 99/2018 - odluka US, 86/2019 i 144/2020) utvrđuje Poreska uprava.

“Taj iznos poreske obaveze nije unapred poznat obvezniku i omogućava plaćanje poreza po pravosnažnosti rešenja o utvrđivanju poreza, zbog čega je predložena njegova izmena”, dodaju u odgovoru.

Inače, kada je reč o koeficijentu starosti iz formule kojom se dobija vrednost vozila, on će se za automobile starosti do jedne godine računati 100 odsto. Za vozila preko navršene dve godine starosti koeficijent je 90 odsto, zatim preko tri godine starosti 80, starija od četiri godine 70, a preko pet navršenih godina starosti 60 odsto.

Sledi koeficijent od 50 odsto za polovnjake starije od šest godina, 45 odsto za vozila starija od sedam godina, 40 odsto za vozila preko osam godina starosti i 35 odsto za vozila starija od devet godina. Najniži koeficijent od 10 odsto računa se za vozila preko navršenih deset i više godina starosti.

Na pitanje da li to znači da je, po ovom osnovu, vrednost jednogodišnjeg automobila 10 puta veća od automobila koji je star 10 godina, iz Ministarstva kažu da se radi o postepenom i primerenom smanjenju poreske osnovice, shodno starosti vozila.

“Po osnovu godina starosti poreska osnovica se postepeno umanjuje tako da za vozila koja su stara 10 i više godina predstavlja 30 odsto osnovice za motorna vozila starosti do dve godine, što smatramo primerenim imajući u vidu pad tržišne vrednosti vozila, s tim da su uzeti u obzir i razlozi koji se odnose na zaštitu životne sredine i bezbednosti saobraćaja na putevima”, zaključuju iz Ministarstva.

Izvor: Vebsajt Biznis, Stefan Petrović, 10.11.2021.
Naslov: Redakcija