Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Pojedine odredbe Predloga zakona ne nailaze na odobravanje struke i predstavnika auto-škola


Preticanje bicikala, radnih mašina, traktora, motokultivatora, zaprežnog vozila, preko pune linije ubuduće se neće smatrati prekršajem, najavio je ministar policije Nebojša Stefanović, obrazlažući Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, narodnim poslanicima koji ovih dana treba da ga usvoje. Puna bela linija moći će da se pređe "pod uslovima propisanim zakonom, ukoliko se ne ugrožava sigurnost učesnika u saobraćaju".

- Izmena je donesena jer smo uočili da leti to utiče na stvaranje kolona, što smanjuje bezbednost na putevima - ukazao je ministar Stefanović.

Ova izmena je, čini se, najviše podelila javnost. Po nekima, ispravlja se nelogičnost da se "kilometrima vučete iza traktora", a prema drugima je neprihvatljivo da vozači procenjuju da li je nešto bezbedno, ili ne.

- Mislim da je na takvim mestima gde je povučena puna linija, to urađeno sa razlogom - kaže Dragan Simić, višestruki šampion države u automobilizmu. - Nije bezbedno za preticanje i tu ne bi trebalo da bude dileme. Bolje je voziti dvadeset na sat kilometar, nego rizikovati živote zbog nekoliko stotina metara.

Mnogi se pitaju i kako će mladi vozači, na osnovu čega - kad iskustva nemaju, procenjivati da li je bezbedno ili ne preticati "sporije vozilo" preko pune linije. Prema slovu zakona, početnik mora u vozilu da ima nadzor, iskusnijeg vozača, ali on sedi na desnom sedištu, na mestu suvozača, odakle je još slabija vidljivost u takvim situacijama. Šta će se desiti kada vozači nauče da je dozvoljeno preticati preko pune linije i odu na primer u Nemačku, gde je to zabranjeno?

- Ova izmena samo potvrđuje ono što se dešava u stvarnom životu - kaže Milan Todorović, predsednik Udruženja auto-škola Beograda. - I dosad su svi, kada to može da se uradi, obilazili preko pune linije. Ranije nije bilo zabrane, ali je onda unesena u Zakon, pa je sada Predlogom zakona opet izbrisana.

I prvi operativac Privredne komore auto-škola Srbije Mladen Rašeta smatra da je ovo rešenje diskutabilno.

- Vodimo već dugo raspravu na tu temu. Da ne treba zabraniti preticanje na tom mestu ne bi se ni povlačila puna linija. S druge strane, apsurdno je voziti, na primer, iza bicikliste pola kilometra, kilometar, ako je moguće bezbedno preticanje - smatra Rašeta.

Zaposleni u auto-školama više neće morati da svakih pet godina polažu ispite za produženje licenci. - U MUP je održan sastanak na kojem je potvrđeno da se za nas, ali i za kontrolore na tehničkim pregledima, ukida polaganje ispita za produžetak licenci - kaže Rašeta.

Malo ko sumnja da će predloženi zakon doprineti povećanju bezbednosti na putevima, ali ima i odredaba koje su već izazvale oštre polemike. Tako, na primer, ugledni profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu dr Milan Vujanić smatra da odredba o snižavanju granice dozvoljene količine alkohola u krvi sa 0,3 na 0,2 promila nije dobra. - Ja sam protiv smanjenja tolerancije na alkohol na 0,2 promila. Bio sam za to da se uvede nulta tolerancija - kaže dr Vujanić.

- Ovako će vozači i za jednu čašicu "puniti budžet", a nećemo znatnije poboljšati bezbednost. Profesor Vujanić ukazuje i na još jednu, kako kaže, nelogičnost. - Za nevezivanje pojaseva, nenošenje kacige ali i za prljave tablice kazna je izjednačena, 10.000 dinara - kaže on. - Ali kako će se odrediti koja je tablica prljava, ima li "mere prljavosti" i šta ako krenete sa čistim tablicama i posle 100 metara uletite u neku baru i isprljate ih?

Vujanić je, baš kao i direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Srbije Damir Okanović, protiv umanjenja kazni vozačima koji prebrzo voze u gradu. - Apelujem na poslanike da ne usvoje tu odluku - kaže Okanović. - Do sada su onima koji voze 30 km više od dozvoljene brzine u gradu, osim novčane kazne, dodeljivana i četiri kaznena poena i oduzimana im je dozvola.

Sada bi trebalo da plate samo novčanu kaznu. Okanović i Vujanić se slažu da su tako obesni vozači ostali bez po njih najteže kazne, oduzimanja dozvola i da će to veoma negativno uticati na bezbednost.

Pri tome treba znati da pešak koga udari vozilo sa 50 km na čas ima neke šanse da preživi, a sa 60 km na čas šanse su mu minimalne. I predstavnici auto-škola imaju zamerke na predložene izmene Zakona. One se najviše odnose na predlog da Vlada ubuduće određuje najvišu a ne najnižu cenu obuke. - To će dovesti do nelojalne konkurencije i pada kvaliteta obuke - smatra Jovan Simić iz jedne poznate beogradske auto-škole.

Maksimalna novčana kazna trebalo bi ubuduće da iznosi 120.000 dinara. Ona će se izricati vozačima sa više od 1,2 promila alkohola u krvi, zatim onima sa "teškom nogom" na gasu (u naselju +70-90 km na čas, van naselja +80-100 km/č).

Ista kazna čeka i one koji upravljaju vozilom bez ijedne položene vozačke kategorije, ili u slučaju kad im je oduzeta dozvola, ali i za sve one koji dete mlađe od 12 godina voze na mestu suvozača ili vozača (u krilu).

Izvor: Vebsajt Novosti, 10.03.2018.
Naslov: Redakcija