NACRT ZAKONA O ZAŠTITI POTROŠAČA: Nezadovoljni kupci imaće mogućnost da brzo i efikasno reše problem u besplatnom vansudskom postupku. Predviđeno je i uvođenje registra "Ne zovi", koji će sprečiti nasrtljive trgovce da putem telefona promovišu i prodaju robu i usluge građanima koji to ne žele
Dugo najavljivani novi Zakon o zaštiti potrošača najverovatnije će biti usvojen u prvom kvartalu ove godine.
Potrošači ga iščekuju u nadi da će lakše moći da ostvaruju svoja prava. Jedna od najvažnijih promena je što će nezadovoljni kupci imati mogućnost da brzo i efikasno reše problem u besplatnom vansudskom postupku. Predviđeno je i uvođenje registra "Ne zovi", koji će sprečiti nasrtljive trgovce da putem telefona promovišu i prodaju robu i usluge građanima koji to ne žele.
Prvobitno je bilo planirano da novi zakon uđe u skupštinsku proceduru još krajem 2019. godine, a onda u prvim mesecima 2020. godine. Kako objašnjavaju u Ministarstvu trgovine, to je odloženo zbog vanrednog stanja i izbora. Oni ističu i da neće biti nove javne rasprave, ali da treba sačekati na mišljenje ministarstava koja su nastala formiranjem nove vlade.
- Planirano je da zakon bude usvojen u prvom kvartalu 2020. godine, ali zbog uvođenja vanrednog stanja, a kasnije i raspisivanja izbora nije ušao u skupštinsku proceduru - kažu u Ministarstvu. - Nadamo se da će biti usvojen u prvom kvartalu ove godine. Nacrt zakona o zaštiti potrošača je prošao javnu raspravu i svi relevantni učesnici su ga visoko ocenili. Nije bilo prigovora nijednog ministarstva.
Sada predstoji, kako navode, da mišljenje daju i ministarstva koja su nastala formiranjem nove vlade, a nakon toga će zakon ući u dalju proceduru.
Novim aktom predviđeno je da će se rad tela za vansudsko rešavanje sporova, koji potrošačima treba da obezbedi brzo zadovoljenje pravde, finansirati iz budžeta. Postupak je besplatan za obe strane. Trgovci imaju obavezu da učestvuju, a ukoliko to ne učine moraće da plate kaznu po prekršajnom nalogu. Ovim sporovima baviće se licencirani pravnici sa dvogodišnjim iskustvom u građanskom pravu. Ulaskom u ovaj proces, potrošač nije uskraćen za pokretanje sudskog postupka.
Građani će imati mogućnost da se reše trgovaca koji uporno zovu i ostavljaju poruke promovišući svoje proizvode i usluge, kada bude usvojen novi zakon. Oni koji ne žele da primaju pozive upisivaće svoje telefonske brojeve u registar "Ne zovi". U toj situaciji prodavac će prekršajno odgovarati ukoliko putem telefona bude kontaktirao sa potrošačem. Trgovci će, pre upućivanja poziva ili slanja poruke potencijalnom kupcu, morati da provere da li se on nalazi u registru.
Kada bude usvojen novi zakon o zaštiti potrošača, za kupce neće biti iznenađenja zbog visine računa za popravku nekog kućnog aparata. Trgovac će imati obavezu da napravi proračun sa specifikacijom i pribavi pisanu saglasnost potrošača za pružanje usluge čija je vrednost veća od 5.000 dinara. Novi akt propisuje i da je prodavac dužan da primi izjavljenu reklamaciju kupca i da napiše obrazloženje ukoliko je ne prihvati.
U Registru prijava potrošača, koji od 2011. godine vodi Nacionalna organizacija potrošača Srbije, evidentirano je 49.939 prigovora. Patike su, tokom prošle godine, ali i deceniju unazad, bile proizvod na koji su se kupci najviše žalili. Trgovci ih najčešće odbijaju uz obrazloženje da obuća ima mehaničko oštećenje ili da je neadekvatno korišćena ili održavana.
Izvor: Vebsajt Novosti, E. B. Talijan, 08.01.2021.Naslov: Redakcija