Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Vožnja električnih trotineta po trotoaru biće zabranjena, ali ih je moguće koristiti na biciklističkim stazama, kao i kolovozu i to najviše jedan metar od ivice


Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima donosi nekoliko ključnih novina, a među njima je ona koja se tiče električnih trotineta. Time će upravljanje ovim, sve popularnijim prevoznim sredstvima, biti konačno regulisano i zakonom.

Nacrtom zakona predviđene su još dve važne novine. Prva se odnosi na sistem kamera. Njihova mreža se širi, kao i broj prekršaja koje će automatski snimati - osim prolaska na crveno svetlo, što već važi na pet lokacija u Beogradu, kamere će detektovati i korišćenje mobilnog telefona u vožnji i vezivanje sigurnosnog pojasa. Druga važna novina je to što se izmenama zakona predviđa i privremeno oduzimanje vozila bahatim vozačima, a napravljena je lista čak 18 prekršaja u kojima će ovo biti mera.

A evo šta izmene Zakona o saobraćaju predviđaju za električne trotinete.

Odmah da rešimo ono ključno - gde će moći da se voze. Prema Nacrtu zakona, vožnja električnih trotineta po trotoaru biće zabranjena! Kako stoji u ovom nacrtu zakona, koji tek treba da prođe Vladu, a zatim i usvajanje u Narodnoj skupštini, trotineti će moći da se voze i na biciklističkim stazama, kao i kolovozom i to najviše jedan metar od ivice.

Takođe, izmene previđaju da mlađi od 14 godina neće smeti da voze električni trotinet, a osobe koje imaju manje od 18 godina moraće da koriste zaštitnu kacigu i prsluk.

- Najnovija vest je, od pre nekoliko dana, to da je Evropski komitet za bezbednost saobraćaja doneo preporuke za regulativu električnih trotineta i preporuka broj jedan je da se ne dozvoli njihovo kretanje na trotoarima i u pešačkim zonama. Rešenje po kojima će se trotineti kretati biciklističkim stazama, odnosno, kolovozom ako nema biciklističkih staza, u potpunosti je sa dobrom evropskom praksom - kaže Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.

On napominje da su problem needukovani mladi ljudi u saobraćaju zato što u školama nema saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja kakvog bi trebalo da bude.

- Naime, u srednjim školama i vrtićima ga nemamo uopšte, ima ga simbolično u osnovnim školama, i zato ne treba da čudi što se deca, kada dobiju vozačku dozvolu ili stanu na trotinet, ponašaju tako kako se ponašaju - smatra Okanović.

Pukovnik Vladan Nikolić, pomoćnik načelnika Uprave Saobraćajne policije u Direkciji policije, kaže da je konačan predlog kada je infrastruktura u pitanju, da je "vozač lakog električnog vozila obavezan da koristi biciklističku stazu ili pešačko-biciklističku stazu".

Iako će trotineti moći da se voze po kolovozu, pod onim uslovom - maksimalno jedan metar od ivice, to neće biti moguće na svim saobraćajnicama, već samo na onim gde je ograničenje brzine 30, odnosno 50 kilometara na čas.

- Ukoliko biciklistička staza ili pešačko-biciklistička staza ne postoje ili ne postoji mogućnost korišćenja trotineta, onda je maloletnom licu dozvoljeno da se kreće kolovozom puta na kome je brzina kretanja ograničena na 30 km/h. Punoletni građani koji koriste ta vozila mogu da koriste i kolovoz puta na kojem je brzina kretanja ograničena na najviše 50 km/h - objašnjava Nikolić.

On ističe da su ovo predlozi izmene u formi Nacrta, dakle ovo nije Zakon koji je donet, već tek treba da bude predlog Vlade i može i da se menja.

- Ako neko ima 14 godina, a nema pešačko-biciklističke trake, i nema saobraćajnice koja je ograničena najviše na 30 km/h, onda ne može da koristi trotinet. Zato naš zakon prepoznaje laka električna vozila i ograničili smo mu masu. Neka u tom slučaju uzme trotinet u ruke i neka ga nosi! - kaže Nikolić.

- Pukovnik Vladan Nikolić i ja smo još 2019. godine predlagali da se definiše električni trotinet, ali ni Evropa u tom trenutku nije bila spremna za to. EU je poručila da to treba da se reguliše na nacionalnom nivou zbog toga što je infrastruktura svake zemlje drugačija. Na primer, ni u Srbiji ne može i neće moći isto da se odvija saobraćaj u Vranju ili u Vojvodini - kaže pukovnik prof. dr Zlatko Belencan.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Izvor: Vebsajt Blic, 07.03.2023.
Naslov: Redakcija