Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DOHODAK GRAĐANA: Fiskalni savet negativno ocenio novo rešenje za oporezivanje frilensera


Osim jednog dela frilensera, novim predlogom za oporezivanje rada preko interneta nije zadovoljan ni Fiskalni savet Srbije koji je u svojoj oceni budžeta za 2023. godinu istakao da uvođenje inovativnih režima kod oporezivanja dohotka dovodi do dodatnog usložnjavanja već kompleksnog i razuđenog sistema.

“Postojeći Zakon o porezu na dohodak građana ("Sl. glasnik RS", br. 24/2001, 80/2002, 80/2002 - dr. zakon, 135/2004, 62/2006, 65/2006 - ispr., 31/2009, 44/2009, 18/2010, 50/2011, 91/2011 - odluka US, 7/2012 - usklađeni din. izn., 93/2012, 114/2012 - odluka US, 8/2013 - usklađeni din. izn., 47/2013, 48/2013 - ispr., 108/2013, 6/2014 - usklađeni din. izn., 57/2014, 68/2014 - dr. zakon, 5/2015 - usklađeni din. izn., 112/2015, 5/2016 - usklađeni din. izn., 7/2017 - usklađeni din. izn., 113/2017, 7/2018 - usklađeni din. izn., 95/2018, 4/2019 - usklađeni din. izn., 86/2019, 5/2020 - usklađeni din. izn., 153/2020, 156/2020 - usklađeni din. izn., 6/2021 - usklađeni din. izn., 44/2021, 118/2021, 132/2021 - usklađeni din. izn. i 10/2022 - usklađeni din. izn.) nekonzistentno i nepravično tretira neke od glavnih prihoda od rada kao što su na primer prihodi iz radnog odnosa, autorski honorari, privremeni i povremeni ugovori”, ocenjuje Fiskalni savet.

Oni su u svojoj oceni ukazali i na to da postoji veliki broj poreskih izuzeća i olakšica što dodatno podriva princip ujednačenog tretmana svih poreskih obveznika.

Predlaganje novih modela za oporezivanje prihoda od autorskih i srodnih prava dovešće do dodatnih razlika u oporezivanju prihoda od rada u zavisnosti od visine i izabranog modela oporezivanja. Uz to, oba predložena modela osetno odstupaju od sistema oporezivanja zarada zaposlenih lica. U nekoliko navrata već smo upozoravali da odobravanje selektivnih poreskih olakšica i privilegija nije u skladu sa dobrom poreskom praksom i principom ravnomernog tretmana svih obveznika i ekonomskih aktivnosti”, naglašavaju iz Fiskalnog saveta.

Kritika iz ove institucije odnosi se i na učestalo ad-hok uvođenje poreskih olakšica i izuzeća.

“Ovaj način promene regulative tokom godina u znatnoj meri je urušio celovitost i integritet poreskog sistema, što ima negativne implikacije na nivo poreskog morala u društvu. Stoga još jednom ističemo da je neophodno prekinuti sa višegodišnjom praksom izolovanih izmena poreskih zakona i sistemski pristupiti reformisanju poreza na dohodak građana, istakao je Fiskalni savet.

Podsetimo, od naredne godine Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana, koje će stupiti na snagu 1. januara, biće definisan status frilensera u Srbiji.

To dalje znači da će svi oni koji putem rade putem interneta plaćati porez i doprinose samooporezivanjem. Frilenseri će moći da biraju jedan od dva ponuđena modela A i B u odnosu na visinu i redovnost svoje zarade.

Značajna novina je da će svi, bez obzira na model i visinu primanja, imati pravo na zdravstveno osiguranje, odnosno plaćaće mesečno najnižu osnovicu koja sada iznosi oko 1.400 dinara.

Pomoćnik ministra finansija Dragan Demirović rekao je da je cilj izmena i dopuna zakona koje se odnose na frilensere bio da se velikom broju ovakvih radnika, koji su zapravo fizička lica, obezbedi adekvatan poreski tretman.

Ipak, kako je naglasio, ova rešenja ne bi trebalo da budu trajna za radnike na internetu, već bi u budućnosti trebalo da se opredele za neki drugi način poslovanja i da postanu preduzetnici ili zaposleni, čime bi stekli veća prava i definisan status.

Pre izmena Zakona o porezu na dohodak građana frilenseri koji posluju kao fizička lica bili bi oporezovani u opsegu od 32 odsto do čak 45 procenata ukupnih prihoda koje ostvaruju.

Predloženi modeli za oporezivanje frilensera

Model A

- Neoporezivi mesečni prihod od 19.300 dinara koji nije vezan za minimalac. Kvartalno to predstavlja iznos od 57.900 dinara,

- Normirani troškovi su 34 odsto,

- Osnovica za porez i doprinose dobija se tako što se od ukupnog kvartalnog prihoda oduzmu normirani troškovi i trostruka vrednost neoporezivog mesečnog prihoda,

- Na osnovicu će se obračunavati porez po stopi od 10 odsto, doprinosi za zdravstveno osiguranje od 10,3 odsto, kao i doprinosi za penzijsko i invalidsko osiguranje po stopi od 25 odsto.

Model B

- Neoporezivi iznos na mesečnom nivou 32.000 dinara, odnosno 96.000 dinara kvartalno,

- Nema normiranih troškova,

- Osnovica za porez i doprinose u ovom slučaju se dobija tako što se od ukupnog kvartalnog prihoda oduzme trostruka vrednost neoporezivog mesečnog prihoda,

- Na osnovicu se obračunavaju: porez po stopi od 20 odsto, doprinosi za zdravstveno osiguranje 10,3 odsto i za PIO po stopi od 25 odsto.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Biznis, Ljiljana Begović, 06.12.2022.
Naslov: Redakcija