Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

NACRT ZAKONA O UDŽBENICIMA: Predviđeno uvođenje digitalnih knjiga u škole. Biće određeni i standardi za izradu digitalnih udžbenika


Listanje stranica udžbenika uskoro bi moglo da padne u zaborav, jer Nacrt zakona o udžbenicima predviđa uvođenje digitalnih knjiga u škole.

Ukoliko ovaj predlog bude usvojen, umesto udžbenika, radnih svezaka, vežbanki i pernica, đaci će u školske torbe pakovati - punjač i tablet računar. Ova predložena novina mališanima će olakšati rančeve, ali po mišljenju stručnjaka, i zainteresovati decu za gradivo.

Javna rasprava o Nacrtu zakona počela je ove nedelje. Da bi ovaj predlog mogao da bude primenjen u praksi, u zakon je uvedena odredba da je udžbenik osnovno didaktičko sredstvo, ali se to odnosi i na štampani i udžbenik u digitalnoj formi. Kada zakon bude usvojen, biće određeni i standardi za izradu digitalnih udžbenika. U Ministarstvu prosvete naveli su da će digitalizacija omogućiti jeftinije i svima dostupno obrazovanje.

- Učenicima će digitalni udžbenici biti zanimljiviji i funkcionalniji, što će uticati i na povećanje znanja i veština - rekli su iz Ministarstva.

Ako ovaj predlog bude usvojen, učenici će moći da biraju da li žele standardne knjige, ili će pak preći na digitalni način učenja.

Ukoliko digitalni udžbenici zažive, morala bi da bude oformljena neka vrsta digitalne platforme, aplikacije ili portala na koju bi bila postavljena ponuda knjiga, gde bi učenici mogli da preuzimaju udžbenike nakon registracije. Još jedna prednost digitalnih udžbenika je što su obogaćeni različitim medijskim sadržajima poput 3D modela, animacija, video i zvučnih zapisa, galerija fotografija, ali i zadacima za ponavljanje i proveru znanja, što nastavu čini dosta zanimljivijom.

Stručnjaci kažu da će digitalni udžbenici biti prijemčivi savremenim generacijama, kojima su računari i tableti svakodnevna igračka.

- Ima tu i prednosti i mana. Deca svakako mnogo koriste tablet i računare, pa im neće biti problem da se naviknu na takav vid učenja, štaviše, to će im biti prirodno. Naravno, mora se biti oprezan sa vremenom koje će deca provoditi ispred ekrana - kaže dr Ranko Rajović, jedan od vodećih stručnjaka za rani razvoj inteligencije kod dece i predsednik Mensinog komiteta za darovitu decu.

Kako bi nastava sa digitalnim udžbenicima mogla da izgleda, vidi se i po primeru OŠ "Vuk Karadžić" iz Kraljeva, prve škole u Srbiji koja je uvela eksperimentalnu digitalnu nastavu. Svako dete u tri odeljenja nižih razreda ima tablet na kome prati i rešava zadatke iz matematike koji se pojavljuju na glavnom ekranu u učionici. Đaci tablete koriste i umesto čitanki na nastavi srpskog jezika. Imaju i aplikacije za igre, kao što je slagalica, čime na zanimljiv način savladavaju gradivo.

- Sadržaje udžbenika deca na časovima prate na tabletima. Koliko ih to motiviše, govori i podatak da istog momenta dobiju informaciju da li su dobro rešili zadatak. To je sistem koji je rađen na bazi video-igara da bi im bilo zanimljivije – rekla je Biljana Barlovac, direktorka škole "Vuk Karadžić".

Naši izdavači već imaju u ponudi digitalne verzije udžbenika ili dodataka.

- Prednosti digitalnih sadržaja su višestruke, deci će biti zanimljivije gradivo, medij je prihvatljiviji za njih, lakše će se savladavati gradivo, a sadržaj će biti bogatiji. Najbolja je kombinacija štampanog i digitalnog sadržaja, pogotovo u mlađim razredima - kažu u izdavačkoj kući "Klett".

Postojeći digitalni udžbenici dolazili su na CD-u uz štampani udžbenik (kao što je na primer u slučaju interaktivne zbirke za fiziku), dok su za ostale predmete nastavnici koristili verziju na CD-u. "Osim toga, imamo interaktivni obrazovni portal koji deca i nastavnici mogu da koriste ulazeći na njega sa svojom šifrom preko bilo kog računara, tableta ili telefona - kažu u "Klettu".

Izvor: Vebsajt Blic, Andriana Janković, 06.12.2017.
Naslov: Redakcija