Zastava Bosne i Hercegovine

UREDBA O CARINSKI DOZVOLJENOM POSTUPANJU S ROBOM: Elektronskim lokatorima prati se roba koja ulazi u Srbiju i izlazi iz nje. Ukoliko je reč o tranzitu, kamioni ga nose od granice do granice. Obavezan je i za strane i domaće prevoznike


Do kraja marta će svaki kamion koji uđe u Srbiju, izađe iz nje i prođe njome nositi lokator. Ovaj uređaj omogućava srpskim carinicima da, dok su na teritoriji naše zemlje, prate kretanje robe i tako spreče krijumčarenje. Novo carinsko obeležje se koristi od januara i trenutno ga upotrebljava 70 odsto ispostava.

Lokator sadrži najvažnije podatke o isporuci. Carinik uz mobilni sa ovog uređaja može da očita vrstu i količinu robe koja je u kamionu, odakle je pošla, gde će se istovariti, ko je prevozi, ko uvozi i ko je odgovoran za dokumentaciju. Iste podatke vide i zaposleni u Komandnom centru Uprave carina. Oni na mapi Srbije svakog trenutak prate kretanje tovara, a ukoliko se nešto dešava sa uređajem - pali se alarm.

- Mi već vidimo prednosti novog sistema - objašnjava Sonja Lazarević, pomoćnik direktora Uprave carina. - Jedan kamion je završio izvozni postupak i krenuo ka Bačkom Bregu. U Komandnom centru su, međutim, videli da je lokator bio skinut šest minuta. Na prelazu kamion je pregledan i u njemu su otkrivena, pored merkantilnog kukuruza, i dva migranta. Sistem lokatora uveden je s ciljem praćenja kretanja prevoznih sredstava i povećanja sigurnosti i bezbednosti, sprečavanja nelegalne trgovine, ali i svih vidova krijumčarenja - od ljudi do narkotika. Uvođenjem ovog sistema postarali smo se da svi tovari koji kroz našu zemlju prolaze budu maksimalno zaštićeni.

Obavezu kačenja lokatora na svaki kamion uvela je Vlada, Uredbom o carinski dozvoljenom postupanju s robom ("Sl. glasnik RS", br. 93/2010, 63/2013, 145/2014, 95/2015, 44/2016, 10/2017, 62/2018 i 93/2018). Fazna primena je počela 21. januara ove godine. Nabavka uređaja i odgovarajućeg softvera finansirana je iz budžeta i koštala je - 729,3 milijardi.

- Svako, i najmanje neovlašćeno diranje uređaja ili obezbeđenog tovarnog prostora registruje se istog trenutka u našem komandnom centru. Odmah po primanju takvog signala naložićemo carinskim službenicima na terenu da detaljno pregledaju pomenuto vozilo ili ćemo poslati specijalizovani tim carinika da to obavi - kaže pomoćnik direktora Rade Knežević. - Plomba obezbeđuje da se ne otvara tovarni prostor, ali s lokatorom mi imamo istoriju gde se kreće. Ukoliko primetimo sumnjivo skretanje i nelogično zadržavanje prevoznika, to je signal za uzbunu. Uzimamo u obzir koja se roba prevozi, ko je prevoznik. Sa lokatorima nam je olakšana borba protiv krijumčara.

Domaći prevoznici upozoravaju da se zbog postavljanja lokatora duže zadržavaju. U Upravi carina objašnjavaju da je poslovna zajednica bila upoznata sa novinama.

- Učinili smo sve što je u našoj moći da na vreme upoznamo poslovnu zajednicu sa prednostima ovakvog praćenja tovara - smatra Sonja Lazarević. - To je i u interesu samih prevoznika, koji sada mogu da prate svoja vozila i budu upoznati sa eventualnim malverzacijama kojih do sada nisu bili svesni, jer su ih činili njihovi zaposleni.

Pričvršćivanje uređaja trajalo je minut i po. Uređaji se na kamion postavljaju prilikom ulaska u zemlju, a ovlašćeni carinik ga skida na ispostavi kod konačne destinacije. Prilikom izvoza, montira se u ispostavi gde je pokrenut izvozni postupak, a skida se na graničnom prelazu. Ukoliko je reč o tranzitu, kamioni ga nose od granice do granice. Obavezan je i za strane i domaće prevoznike.

Izvor: Vebsajt Novosti, S. Bulatović, 02.03.2019.
Naslov: Redakcija