ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Subjekti javnog sektora u obavezi da primaju i čuvaju elektronske fakture
1. maja 2022. godine nastupila je obaveza subjekta javnog sektora da primi i čuva elektronsku fakturu, i da izdaje elektronske fakture drugom subjektu javnog sektora. Takođe, nastupila je i obaveza subjekta privatnog sektora da izda elektronsku fakturu subjektu javnog sektora.
To znači da je od 1. maja poslovanje sa državom postalo ekonomičnije i sigurnije, a Zakonom o elektronskom fakturisanju ("Sl. glasnik RS", br. 44/2021 i 129/2021)propisan način slanja, primanja i čuvanja e-faktura će postepeno usvojiti i privredni subjekti u međusobnim transakcijama.
Obaveza subjekta privatnog sektora da primi i čuva elektronsku fakturu izdatu od strane subjekta javnog sektora, primenjivaće se od 1. jula 2022. godine.
Na kraju, obaveze izdavanja i čuvanja elektronske fakture u transakcijama između subjekata privatnog sektora nastupaju od 1. januara 2023. godine. To su ujedno i datumi od kada se primenjuje obaveza da se elektronski evidentira obračun poreza na dodatu vrednosti.
Produkciona verzija Sistema elektronskih faktura dostupna je na adresi https://efaktura.mfin.gov.rs/, a od trenutka registracije se primenjuju sva prava i obaveze propisane Zakonom o elektronskom fakturisanju, što, između ostalog, podrazumeva da sve poslate i primljene elektronske fakture imaju svojstvo verodostojnih isprava.
Korišćenje sistema elektronskih faktura će biti besplatno, a benefiti koje će ovaj sistem doneti su brojni. Primena Zakona o e-fakturama sasvim sigurno će dovesti do ubrzanja procesa rada i poslovanja i obezbediti veću pravnu sigurnost svim poslovnim subjektima kada je reč o dostavljanju i primanju faktura, kao i njihovo bolje čuvanje. Takođe, novi sistem razmene faktura omogućiće bržu naplatu između privrednih subjekata, uz pozitivan uticaj na smanjenje pojedinih troškova koja sada snose preduzeća.
Takođe, omogućava se ušteda u vremenu potrebnom za rad sa fakturama, jer nestaje potreba za izdavanjem, primanjem i čuvanjem faktura u papirnom obliku. Ušteda u vremenu će biti ostvarena i zato što pretraga elektronskih faktura zahteva manje vremena od pretraživanja papirnih arhiva.
Primenom Zakona o elektronskom fakturisanju, privredni subjekti koji su u sistemu poreza na dodatu vrednost moći će da računaju da će se znatno ubrzati povrat PDV-a. Naime, ukoliko se ulazna i izlazna faktura poklope u sistemu, omogućiće se mnogo brži povrat PDV-a, a ne kao što je do sada rok bio 45 dana. Time će biti rešena jedna od osnovnih zamerki koje se mogu čuti od strane privrede, kada je u pitanju povrat PDV-a. Upotrebom sistema elektronskog fakturisanja, to pitanje će u potpunosti biti rešeno.
Pogledajte često postavljana pitanja i sve o e-Fakturama.
Izvor: Vebsajt Ministarstva finansija, 30.04.2022.Naslov: Redakcija









