Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Kazne za nepropisnu vožnju električnih trotineta i preko 1.000 evra


Lica koja upravljaju električnim trotinetima važeći Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - odluka US, 55/2014, 96/2015 - dr. zakon, 9/2016 - odluka US, 24/2018, 41/2018, 41/2018 - dr. zakon, 87/2018, 23/2019 i 128/2020 - dr. zakon) tretira kao pešake, baš kao i lica na rolerima i skejtbordovima. U skladu sa tim, trenutno se na njih primenjuju odredbe zakona koje regulišu kretanje i obaveze pešaka u saobraćaju.

Iz Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP) kažu da su najavljene izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima od ogromnog značaja, jer se njima po prvi put zakonski uređuje korišćenje električnih trotineta, ali i drugih sličnih prevoznih sredstava.

Procena je da u ovom trenutku u Republici Srbiji ima više od 200.000 prevoznih sredstava koji spadaju u takozvanu kategoriju mikromobilnosti”, navode iz MUP-a.

Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima električne trotinete svrstava u laka električna vozila, to jest vozila sa najmanje dva točka, sa mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija trajna nominalna snaga elektromotora nije veća od 0,6 kilovata (kW), čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 25 km/h i čija masa praznog vozila ne prelazi 35 kilograma.

Trotineti koji premašuju bilo koji od navedenih kriterijuma neće se smatrati vozilom koje može učestvovati u saobraćaju na putu. Policijski službenik isključiće iz saobraćaja to vozilo, a isključivi razlog jeste bezbednost korisnika ovih vozila, ali i ostalih učesnika u saobraćaju”, naglasili su iz MUP-a.

Izmenama zakona propisano je da vozač električnog trotineta, kada upravlja vozilom u saobraćaju na putu, mora kod sebe da ima tehničku dokumentaciju iz koje se mogu utvrditi tehničke karakteristike trotineta, uključujući snagu elektromotora i konstruktivnu brzinu.

Vozač električnog trotineta dužan je da na zahtev policijskog službenika pokaže tehničku dokumentaciju. Ukoliko nema kod sebe ili ne da policijskom službeniku na uvid tehničku dokumentaciju za prevozno sredstvo, sačiniće mu se prekršajni nalog, a propisana je novčana kazna u fiksnom iznosu od 10.000 dinara, upozoravaju iz MUP-a.

Radna grupa koja je radila na izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima saglasila se da deca neće smeti da voze električne trotinete, već je predložena starosna granica od 14 godina, da bi lice imalo pravo da upravlja lakim električnim vozilom na javnim putevima. Za prekršaj ove stavke propisana je novčana kazna u fiksnom iznosu od 10.000 dinara.

Primarne površine na kojima se moraju kretati električni trotineti su one koje koriste i biciklisti. To su, dakle, biciklističke staze, biciklističke trake i pešačko-biciklističke staze. Ukoliko su navedene površine dostupne, a vozač električnog trotineta se kreće drugim površinama, propisana je novčana kazna od 10.000 dinara. Međutim, ako lice upravlja lakim električnim vozilom na auto-putu ili moto-putu, propisana je novčana kazna u rasponu od 20.000 do 40.000 dinara ili kazna zatvora do 30 dana, a ako se kreće auto-putem ili moto-putem i prevozi dete na električnom trotinetu, propisana je kazna zatvora od najmanje 15 dana ili novčana kazna od 100.000 do 120.000 dinara, navode iz MUP-a.

Ukoliko ne postoji mogućnost kretanja biciklističkom stazom, vozači električnih trotineta mogu da koriste pešačku stazu, pešačku zonu ili trotoar. U tom slučaju su, naravno, dužni da postupaju sa naročitom opreznošću prema pešacima i ne smeju ometati kretanje pešaka, a na ovim površinama moraju se kretati brzinom pešaka, odnosno najviše 5 km/h.

Vozačima električnih trotineta može se dozvoliti da se kreću kolovozom, ali isključivo na putu na kojem je brzina ograničena na najviše 30 km/h. Ukoliko se kreću kolovozom moraju se kretati uz desnu ivicu, i to najviše jedan metar od desne ivice kolovoza. Za nepoštovanje ove odredbe propisana je novčana kazna od 3.000 dinara, upozoravaju iz MUP-a.

Dodali su da vozač ne sme da vozi električni trotinet kada prelazi ulicu, osim na prelazu biciklističke staze preko kolovoza. Tada je vozač trotineta u obavezi da poštuje odredbe zakona koje se odnose na kretanje pešaka. Za prekršaj sledi novčana kazna od 3.000 dinara.

Vozač lakog električnog vozila mora nositi svetloodbojni prsluk kada se kreće kolovozom, osim u zoni usporenog saobraćaja. Za nepoštovanje ove odredbe propisana je novčana kazna od 10.000 dinara. Zatim, mora nositi svetloodbojni prsluk, ili biti osvetljen ili označen reflektujućom materijom noću i u uslovima smanjene vidljivosti, kada se kreće biciklističkom stazom, pešačko-biciklističkom stazom, pešačkom zonom i zonom usporenog saobraćaja”, naglasili su iz MUP-a.

Dodali su da je i za nepoštovanje te odredbe propisana novčana kazna od 3.000 dinara.

Vozači električnih trotineta mlađi od 18 godina života moraju nositi na glavi zakopčanu zaštitnu biciklističku kacigu. Takođe, vozači ovih vozila ne smeju da prevoze druga lica. Za kršenje obe odredbe kazna je po 10.000 dinara, naveli su naši sagovornici.

Agencija za bezbednost saobraćaja apelovala je na građane koji voze električne trotinete da budu posebno oprezni kada je njihova bezbednost u pitanju, i obazrivi ka drugim učesnicima u saobraćaju, kao i da maksimalno koriste biciklističke staze, vodeći računa o biciklistima.

Prilikom kretanja trotoarom vozači električnih trotineta ne treba naglo da ubrzavaju i treba da imaju u vidu da pešaci na trotoaru ne očekuju, niti imaju razlog da očekuju, kretanje drugih učesnika u saobraćaju, a posebno ne značajno većom brzinom od njihove. Duž trotoara treba očekivati samostalno i slobodnije kretanje dece, te je potrebno voditi računa da ne dođe do ‘naletanja’ trotinetom na njih, jer bi posledice mogle biti ozbiljno povređivanje i dece i vozača trotineta. Ukoliko se kreću trotoarom, preporuke bi, takođe, bile da se trotinetom kreću dalje od pešačkih ulaza u objekte, zbog naglog i neočekivanog izlaska pešaka na trotoar”, naglasili su naši sagovornici iz Agencije za bezbednost saobraćaja.

Da električni trotineti imaju brojne pozitivne strane i da e-vozila mogu mnogo da doprinesu, podsetila je predsednica Inicijative za održivu urbanu mobilnost Urban.log Stefana Miladinović, posebno kada je reč o kretanju u urbanim sredinama, jer - “ljudi mogu sebi da priušte trotinete, a neki i druge dvotočkaše, poput motocikala i e-bicikala”.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Biznis, Julijana Vincan, 31.01.2023.
Naslov: Redakcija