Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DUVANU: Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi


Odbor za privredu i finansije je na sednici održanoj 5. septembra 2023. godine, Zaključkom 05 Broj: 011-8083/2023 odobrio sprovođenje javne rasprave o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o duvanu (u daljem tekstu: Nacrt zakona) i odredio Program javne rasprave.

Javna rasprava o Nacrtu zakona sprovedena je u periodu od 8. do 28. septembra 2023. godine.

Program javne rasprave sa prilozima utvrđenim Poslovnikom Vlade, objavljen je na internet stranici Ministarstva finansija https://mfin.gov.rs/propisi/javne-rasprave i na Portalu “eKonsultacije” sa pozivom svim zainteresovanim stranama da u toku trajanja javne rasprave dostave svoje komentare, predloge i sugestije za unapređenje teksta Nacrta zakona, putem elektronske pošte na adresu: fiskalni.sektor@mfin.gov.rs ili pisanim putem na adresu: Ministarstvo finansija, Sektor za fiskalni sistem, Kneza Miloša 20, 11000 Beograd, sa naznakom “Javna rasprava - Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o duvanu.”

Javna rasprava realizovana je u potpunosti u skladu sa usvojenim Programom javne rasprave.

Tekst Nacrta zakona predstavljen je i na javnoj raspravi koju je Ministarstvo finansija održalo 15. i 21. septembra 2023. godine putem online prezentacije i rasprave. Učesnici na online javnoj raspravi bili su: privredni subjekti i druga zainteresovana lica.

Učesnici u javnoj raspravi su uzeli aktivno učešće i izneli svoje predloge, pitanja i komentare na tekst Nacrta zakona, a izneti komentari bili su u pravcu pojašnjenja pojedinačnih rešenja sadržanih u Nacrtu zakona.

Primedbe i sugestije koje su pristigle tokom javne rasprave razmotrene su u saradnji sa nadležnim organima, nakon čega je odlučeno koje su primedbe i sugestije osnovane i doprinose unapređenju Nacrta zakona, odnosno omogućavaju otklanjanje problema koji su uočeni u praksi.

Najveće interesovanje učesnika u javnoj raspravi odnosilo se na odredbe kojima se propisuje regulacija tržišta srodnih proizvoda, i to naročito elektronskih cigareta i tečnosti za punjenje elektronskih cigareta, obeležavanje srodnih proizvoda, kao i uvođenje zabrana prilikom prometa duvanskih i srodnih proizvoda.

Najveći broj pristiglih primedaba se odnosio na odredbe u vezi sa regulacijom tržišta srodnih proizvoda i to uvođenja definicija srodnih proizvoda (tečnosti za punjenje elektronskih cigareta), kao i uvođenje zabrana prodaje tečnosti za punjenje elektronskih cigareta i nikotinskih vrećica sa karakterističnim aromama i ponude i prodaje duvanskih i srodnih proizvoda upotrebom jednog ili više sredstava komunikacije na daljinu, kao i ličnim nuđenjem. Sugestije su se odnosile na potrebu preciznijeg definisanja jednokratne elektronske cigarete, kao i na to da se u odredbama koje se odnose na pakovanje i obeležavanje srodnih proizvoda napravi jasna diferencijacija između tečnosti za punjenje elektronskih cigareta sa nikotinom i bez nikotina. S obzirom na to da do sada zakonom nisu bile propisane zabrane koje se odnose na ponudu i prodaju duvanskih i srodnih proizvoda na daljinu, ova odredba je bila predmet komentara posebno u delu koji se odnosi na srodne proizvode. Većina privrednih subjekata koji obavljaju delatnost proizvodnje i prometa elektronskih cigareta i tečnosti za punjenje elektronskih cigareta je protiv ovog vida zabrane.

Takođe, zainteresovana lica su tokom javne rasprave sugestije dostavljali na odredbe koje propisuje uslove za upise u dva nova registra i to: Registar proizvođača i Registar uvoznika srodnih proizvoda, kao i regulaciju tržišta trgovine na malo srodnim proizvodima. Traženo je pojašnjenje prelaznih odredaba koje se odnose na rokove za usklađivanje poslovanja privrednih subjekata koji se bave delatnostima proizvodnje odnosno uvoza srodnih proizvoda.

Brojne primedbe i sugestije koje su istaknute tokom javne rasprave su usvojene. Sve pristigle primedbe, sugestije i komentari su razmotreni, od kojih sledeće izdvajamo kao najznačajnije:

1.         Prihvata se primedba grupe privrednih subjekata koji posluju na tržištu srodnih proizvoda (dostavljena od Umbrella Corporation Ltd. doo) da se u član 3. Nacrta zakona uvrsti definicija elektronske cigarete za jednokratnu upotrebu, radi pojašnjenja da i ovi proizvodi spadaju u srodne proizvode.

2.         Ne prihvata se predlog Akademije Šabac i grupe privrednih subjekata koji posluju na tržištu srodnih proizvoda (dostavljen od Umbrella Corporation Ltd. Doo) da se zameni termin “srodni proizvod” terminom “bezduvanski proizvod”, niti predlog ni predlog WINGATE doo Beograd da se zameni termin “srodni proizvod” terminom “neduvanski proizvod”, s obzirom na to da se Nacrtom zakona srodni proizvodi definišu kao proizvodi koji ne sadrže duvan. Smatramo da ovaj nacrt nedvosmisleno definiše srodne proizvode kao bezduvanske.

3.         Delimično se prihvata se predlog kompanije Philip Morris Operations a.d. Niš, kao i predlog grupe privrednih subjekata koji posluju na tržištu srodnih proizvoda (dostavljen od Umbrella Corporation Ltd. Doo) da se u definiciju biljnih proizvoda za pušenje odnosno zagrevanje uvrsti da u ove proizvode spadaju i oni sa nikotinom, tako da predložena definicija glasi: “biljni proizvodi za pušenje odnosno zagrevanje jesu proizvodi na bazi bilja, trave ili voća, koji se upotrebljavaju sagorevanjem, odnosno zagrevanjem.”

4.         Prihvaćena je primedba kompanije Philip Morris Operations a.d. Niš da se pojasni definicija elektronskih cigareta u cilju preciziranja koji elektronski uređaji spadaju u kategoriju elektronskih cigareta.

5.         Primedbe koje su dostavile kompanije Inhalika doo, Global Trade Investment doo, Smart Vape Solutions doo, Absolem doo, Top E Cigarete doo i E-TECH, kao i devet zainteresovanih fizičkih lica, a koje se odnose na razdvajanje definicija tečnosti za punjenje elektronskih cigareta na one sa i bez nikotina u članu 3. Nacrta zakona nisu prihvaćene, s obzirom da smatramo da se u drugim delovima Nacrta zakona jasno razdvajaju odredbe koje se odnose na tečnosti sa nikotinom i na one bez nikotina.

Ministarstvo finansija zauzelo je stav da se definicije u Nacrtu zakona usklade sa Zakonom o akcizama, kao i nomenklaturom carinske tarife, i to tarifnim oznakama koje tretiraju ove proizvode.

6.         Predlog Smart Vape Solutions doo da se u Nacrtu zakona jasno naznači da elektronske cigarete bez tečnosti za punjenje i rezervni delovi (baterije, grejači, stakla i slično) nisu srodni proizvodi kako bi se jasno naznačilo da ne podležu odredbama u vezi sa upisom u odgovarajuće registre kod Uprave za duvan, kao ni odredbama koje se tiču obeležavanja srodnih proizvoda, ne prihvata se. Predloženim odredbama nedvosmisleno je definisano da je elektronska cigareta koja sadrži tečnost za punjenje srodni proizvod, kao i da je data posebna definicija elektronske cigarete kao uređaja. Stava smo da je zakonskim rešenjem dovoljno precizno uređeno da se odredbe u vezi s registracijom i obeležavanjem odnose samo na srodne proizvoda, a ne i na elektronske cigarete bez tečnosti i rezervne delove.

7.         Primedba grupe privrednih subjekata koji posluju na tržištu srodnih proizvoda (dostavljen od Umbrella Corporation Ltd. Doo) na član 25. Nacrta zakona koja se odnosi na razdvajanje delatnosti trgovine na malo duvanskim i srodnim proizvodima, tako da naknada za trgovinu na malo duvanskim proizvodima ostane ne promenjena, a da se uvede plaćanje naknade u iznosu od 10.000 dinara za obavljanje delatnosti trgovine na malo srodnim proizvodima nije prihvaćena. Utvrđeno je da najveći broj trgovaca na malo duvanskim proizvodima istovremeno vrši i maloprodaju srodnih proizvoda, te je radi pojednostavljenja administrativnih postupaka dosadašnja dozvola za trgovinu na malo proširena i na srodne proizvode. Shodno tome je povećana i naknada. S obzirom da do sada tržište srodnih proizvoda nije bilo regulisano, predmetnim zakonskim rešenjem se proširuje obaveza posedovanja dozvole za svaki maloprodajni objekat koji prodaje kako duvanske, tako i srodne proizvode.

8.         Prihvata se predlog Philip Morris Operations a.d. Niš da se u odredbi člana 34. stav 2. Nacrta zakona preciziraju uslovi za obavljanje delatnosti izvoza duvana, obrađenog duvana, prerađenog duvana odnosno duvanskih proizvoda, tako da je jasno da se obaveza posedovanja zaključenih ugovora o kupovini duvana, odnosno obrađenog duvana ne odnosi na prerađivače duvana i proizvođače duvanskih proizvoda.

9.         Predlog Mercata VT doo Novi Sad da se u okviru člana 39. Nacrta zakona propišu i uslovi za upis u registar trgovaca na veliko srodnim proizvodima, kao i odredbe koje se odnose na obnovu i brisanje iz registra, ne prihvataju se jer je propisanim odredbama lanac prometa srodnih proizvoda definisan tako da proizvođač i uvoznik srodnih proizvoda mogu prodavati srodne proizvode trgovcima na malo koji su upisani u Evidencionu listu.

10.       Na osnovu komentara Global Trade Investment doo u vezi s pojašnjenjem da li je potrebno da se privredni subjekt upiše u Registar uvoznika srodnih proizvoda ako se bavi uvozom elektronskih cigareta, rezervnih delova i aroma, stava smo da je precizno objašnjeno predloženim objašnjenjem da se uvoznikom smatra privredni subjekt koji u svoje ime i za svoj račun uvozi srodne proizvode, a da u ovu kategoriju ne spadaju elektronske cigarete, rezervni delovi i arome.

11.       Na osnovu predloga Smart Vape Solutions doo da se preciziraju uslovi za uvoz i proizvodnju srodnih proizvoda, kao i nakon razmatranja komentara sa javne rasprave, u cilju nedvosmislenog tumačenja koja pravna lica se smatraju uvoznicima, a koja proizvođačima srodnih proizvoda, Ministarstvo finansija je donelo odluku da se u članu 3. Nacrta zakona precizira da je uvoznik srodnih proizvoda privredni subjekt koji, u svoje ime i za svoj račun, uvozi srodne proizvode, a u skladu sa odredbama koje propisuju veličinu pakovanja, sastav, sadržaj i obeležavanje srodnih proizvoda koji su namenjeni krajnjoj potrošnji.

Takođe, pojašnjava se da se registrovani proizvođač srodnih proizvoda koji radi proizvodnje srodnih proizvoda uvozi srodne proizvode koji nisu namenjeni krajnjoj potrošnji u smislu veličine pakovanja, sastava, sadržaja i obeležavanja, ne smatra uvoznikom.

12.       U vezi s primedbom grupe privrednih subjekata koji posluju na tržištu srodnih proizvoda (dostavljen od Umbrella Corporation Ltd. doo) da je nedopustivo da se favorizuju privredni subjekti koji vrše promet duvanskih proizvoda, u smislu plaćanja naknada za obavljanje delatnosti prilikom upisa u više registara kod Uprave za duvan, zakonskim rešenjem jasno je precizirano da se za uvoz i proizvodnju srodnih proizvoda plaća naknada bez obzira na visinu plaćene naknade i upise u druge registre. Shodno tome svaki privredni subjekt (uključujući i već registrovane privredne subjekte koji posluju na tržištu duvana i duvanskih proizvoda) plaća naknade za upis u Registar proizvođača srodnih proizvoda i Registar uvoznika srodnih proizvoda. Napominjemo da bi izjednačavanje pozicije proizvođača i uvoznika srodnih proizvoda sa proizvođačima i uvoznicima duvanskih proizvoda bio znatno nepovoljniji položaj od predloženog, s obzirom da su uslovi za poslovanje na tržištu duvanskih proizvoda znatno stroži, kao da su naknade znatno više.

13.       Global Trade Investment doo, Smart Vape Solutions doo i E-TECH dostavili su predlog na član 42. Nacrta zakona u vezi preciziranja uslova za stavljanje u promet srodnih proizvoda, dok je Mercata VT doo Novi Sad predložila brisanje pomenutog člana.

Smatramo neprihvatljivim da se predmetni član briše. Radi preciziranja uslova za stavljanje u promet srodnih proizvoda, predmetni član menja se i glasi: “Ministar nadležan za poslove poljoprivrede i ministar nadležan za poslove zdravlja propisuju uslove, kriterijume zdravstvene ispravnosti i bezbednosti srodnih proizvoda i druga pitanja od značaja za puštanje u promet srodnih proizvoda.

Registrovani proizvođač srodnih proizvoda, odnosno registrovani uvoznik srodnih proizvoda, dužan je da puštanje u promet srodnih proizvoda vrši u skladu sa stavom 1. ovog člana.”.

14.       Svi privredni subjekti i zainteresovane strane koji su dostavili primedbe, sugestije i komentare na Nacrt zakona osvrnuli su se na član 46. Nacrta zakona kojim se propisuju zabrane prodaje duvanskih i srodnih proizvoda, i to naročito na zabranu ponude i prodaje duvanskih i srodnih proizvoda upotrebom jednog ili više sredstava komunikacije na daljinu, kao i ličnim nuđenjem, prodaje tečnosti za punjenje elektronskih cigareta i nikotinskih vrećica sa karakterističnim aromama kao što su slatkiši, bombone, deserti, čokolada, karamela, gazirana ili energetska pića i prodaje srodnih proizvoda pod povoljnijim uslovima u odnosu na redovnu ponudu (prodajni podsticaji), u smislu zakona kojima se uređuje oblast trgovine.

Ne prihvata se predlog da se izuzme zabrana prodaje na daljinu duvanskih i srodnih proizvoda. U vezi s komentarom da se omogući prodaja srodnih proizvoda punoletnim osobama kroz proces registracije korisnika navođenjem ličnih podataka o kupcu i plaćanjem isključivo bankovnim karticama, smatramo da na ovaj način nije moguće sprovesti adekvatnu zaštitu maloletnika, kao ni adekvatnu kontrolu kroz prihvatanje izjave da korisnik nije maloletan. Ne postoji adekvatan sistem provere koji bi u isključio mogućnost zloupotrebe. Takođe, lica sa navršenih 16 godina mogu imati bankovne kartice (banka izdaje kartice uz potvrdu o zaposlenju), čime se otvara mogućnost i plaćanja na daljinu. Na taj način otvara se mogućnost i poručivanja i plaćanja srodnih proizvoda na daljinu od strane maloletnih lica.

Kontrola pošiljaka fizičkih lica koja robu naručuju na daljinu iz inostranstva spada u nadležnost Uprave carine, koja vrši kontrolu svake pošiljke. Uredba o carinskim povlasticama koja propisuje dozvoljene količine nekomercijalne prirode za duvanske proizvode, biće proširena i na srodne proizvode.

 Zabrana prodaje na daljinu ne odnosi se na uređaje, kao i na delove uređaja koji u svom sastavu ne sadrže tečnost za punjenje elektronskih cigareta. Elektronske cigarete koje ne sadrže tečnost, uređaji, delovi i oprema koji ne sadrže tečnost nisu srodni proizvodi i kao takvi ne podležu odredbama Zakona o duvanu, u smislu prodaje na daljinu.

Takođe, komentar da ovakav vid zabrane prodaje na daljinu u suprotnosti sa Direktivom 2014/40/EU ne stoji, s obzirom na to da Direktiva daje mogućnost državama članicama da samostalno urede prodaju na daljinu kako duvanskih proizvoda, tako i elektronskih cigareta. Odredbe ovog nacrta, koje se tiču pakovanja i obeležavanja duvanskih i srodnih proizvoda, usklađene su sa Direktivom.

Shodno dostavljenim primedbama privrednih subjekata, prihvata se izuzimanje zabrane prodaje tečnosti za punjenje elektronskih cigareta i nikotinskih vrećica sa karakterističnim aromama kao što su slatkiši, bombone, deserti, čokolada, karamela, gazirana ili energetska pića, kao i prodaja srodnih proizvoda pod povoljnijim uslovima u odnosu na redovnu ponudu (prodajni podsticaji), u smislu zakona kojima se uređuje oblast trgovine.

Prihvata se sugestija Kancelarije Svetske zdravstvene organizacije za Srbiju, da je definicija arome neprecizna i da je teško koristiti u praksi jer ne postoji standard koji bi definisao da li je to “jasno uočljiv miris ili ukus”, pa se iz Nacrta zakona izuzima propisivanje definicije aroma.

Takođe, predlog da se ograniči prodaja svih aroma u srodnim proizvodima maloletnim licima ne prihvata se, s obzirom da se Nacrtom zakona eksplicitno zabranjuje prodaja svih duvanskih i srodnih proizvoda maloletnim licima, bez obzira na to da li proizvodi sadrže arome ili ne.

Predlog Stranke slobode i pravde da se ograniči prodaja svih aroma uključujući mirišljave tečnosti i voćne arome maloletnim licima ne prihvata se s obzirom da se Nacrtom zakona eksplicitno zabranjuje prodaja svih duvanskih i srodnih proizvoda licima mlađim od osamnaest godina.

Ne prihvata se predlog Umbrella Corporation Ltd. doo da se izuzme zabrana prodaje srodnih proizvoda u apotekama, imajući u vidu da se odredbe ovog zakona ne primenjuju na proizvode koji su odobreni od Agencije za lekove i medicinska sredstva Srbije.

15.       Prihvata se primedba svih privrednih subjekata i zainteresovanih fizičkih lica na član 48. Nacrta zakona kojim se propisuju uslovi za prodaju tečnosti za punjenje elektronskih cigareta da je potrebno razdvojiti tečnosti sa i bez nikotina. Shodno tome, uslovi u pogledu veličine pakovanja i sadržaja propisuju se isključivo za tečnosti sa nikotinom.

16.       Delimično se prihvata primedba JT International ad Senta na član 49. Nacrta zakona a u okviru predloženog člana 77a stav 1. Zakona o duvanu imajući u vidu da su posebne vrste zdrastvenih upozorenja posebno navedene za pojedine vrste duvanskih proizvoda u narednim predloženim članovima, te da neka od navedenih upozorenja uopšte nisu predviđena za određene vrste proizvoda. Shodno tome, predmetna odredba menja se i glasi: “Svako pojedinačno odnosno grupno pakovanje duvanskih proizvoda koje se stavlja u promet u republici, mora da bude obeleženo zdravstvenim upozorenjem koja se odnose na štetna dejstva po život i zdravlje ljudi ili druge štetne posledice njegove upotrebe. Zdravstvena upozorenja mogu biti tekstualna upozorenja, kombinovana zdravstvena upozorenja, opšte upozorenje i informativnu poruka, u skladu sa ovim zakonom.”

17.       Prihvata se primedba grupe privrednih subjekata koji posluju na tržištu srodnih proizvoda (dostavljena od Umbrella Corporation Ltd. doo), Kancelarije Svetske zdravstvene organizacije za Srbiju, kao i drugih zainteresovanih lica u vezi s obeležavanjem srodnih proizvoda bez nikotina, a u smislu da sadržaj proizvoda bez nikotina ne može izazvati zavisnost. S tim u vezi, zdravstveno upozorenje za srodne proizvode glasi: “Ovaj proizvod može sadržati supstance štetne po Vaše zdravlje.”.

18.       Prihvata primedba British American Tobacco South-East Europe doo Beograd na član 49. Nacrta zakona u okviru predloženog obeležavanja srodnih proizvoda, da se kod pozicioniranja zdravstvenog upozorenja eksplicitno navede da se ono ne može odstraniti s pakovanja.

19.       Prihvata se primedba JT International ad Senta na član 49. Nacrta zakona, a u okviru odredbi koje se odnose na kombinovana zdravstvena upozorenja, da se u skladu s Direktivom 2014/40/EU precizira interval rotiranja kombinovanih zdravstvenih upozorenja.

20.       Prihvataju se primedbe privrednih subjekata koji su učestvovali na javnoj raspravi da se u prelaznim i završnim odredbama jasno odrede rokovi za usklađivanje poslovanja saglasno odredbama čl. 48. i 49. Nacrta zakona. Odredbe čl. 48. i 49. Nacrta zakona koje se odnose na pakovanje i obeležavanje srodnih proizvoda, kao i maksimalne dozvoljene količine nikotina, primenjivaće se od 1. januara 2025. godine. Takođe, precizirano je da nakon 1. januara 2025. godine nije dozvoljena proizvodnja odnosno uvoz srodnih proizvoda koji nisu u skladu s ovim zakonom.

21.       Ministarstvo finansija je u saradnji s Ministarstvom unutrašnje i spoljne trgovine usaglasilo stav da se ne propisuje prelazni rok za duvanske proizvode, ostale duvanske proizvode i srodne proizvode koji su stavljeni na tržište Republike a nisu obeleženi u skladu s odredbama člana 49. nacrta zakona do kojeg mogu da se nađu na tržištu.

22.       Prihvata se predlog JT International ad Senta i precizira se prelazna odredba da počev od 1. januara 2027. godine nije dozvoljena proizvodnja odnosno uvoz duvanskih proizvoda koji nisu obeleženi u skladu sa članom 49. ovog zakona, izuzev odredbi koje se odnose na obeležavanje ostalih duvanskih proizvoda i obeležavanje srodnih proizvoda.

23.       Prihvaćen je predlog Philip Morris Operations a.d. Niš da se osim odredbi 77. Zakona o duvanu stave van snage i odredbe člana 76. Zakona o duvanu po stupanju na snagu odredbi iz člana 49. Nacrta zakona.

24.       Predlog Stranke slobode i pravde da se donese nov podzakonski akt koji bi ograničio promet štetnih materija maloletnicima pre donošenja Zakona o izmenama i dopunama Zakona o duvanu ne stoji, s obzirom da se radi o zakonskoj materiji koju je jedino moguće menjati i dopunjavati odgovarajućim izmenama zakona. Takođe ovim nacrtom predviđeno je donošenje podzakonskih akata iz nadležnosti Ministarstva zdravlja koji se tiču kriterijuma zdravstvene bezbednosti i ispravnosti srodnih proizvoda.

25.       Predlog Stranke slobode i pravde da se propiše da ministar zadužen za poslove zdravlja formira Republičku stručnu komisiju za kontrolu duvana, donese Program za prevenciju i suzbijanje upotrebe duvana, obezbeđuje sredstva za rad Kancelarije za prevenciju pušenja i obrazuje Nacionalni savet za kontrolu duvana, ne može se prihvatiti s obzirom da navedeno nije predmet uređivanja Zakona o duvanu, već propisa iz oblasti zdravlja.

26.       Na predlog Kancelarije Svetske zdravstvene organizacije za Srbiju, da se osim duvana za oralnu upotrebu, zabrane i sve vrste bezdimnih duvanskih proizvoda, stava smo da nije potrebno uvoditi navedene zabrane, s obzirom da je Direktivom 2014/40/EU propisana zabrana isključivo duvana za oralnu upotrebu, koji je u Nacrtu zakona definisan kao svaki duvanski proizvod koji se upotrebljava za oralnu upotrebu osim onih namenjenih za udisanje ili žvakanje, koji je izrađen u celosti ili delimično od duvana, u obliku praha ili čestica ili bilo kakvoj kombinaciji tih oblika, pakovan u vrećice ili porozne vrećice.

Takođe, odredbama Nacrta zakona nije definisana grupa bezdimnih duvanskih proizvoda, već su date definicije za svaki pojedinačni proizvod u cilju pravljenja razlike između proizvoda, imajući u vidu opis karakteristika i način korišćenja proizvoda.

27. Predlog Kancelarije Svetske zdravstvene organizacije za Srbiju kojim se preporučuje kategorizacija zagrevanih duvanskih proizvoda kao duvanskih proizvoda, a ne kao ostalih duvanskih proizvoda ne stoji, s obzirom da je Nacrtom zakona propisano da ostali duvanski duvanski proizvodi spadaju u podkategoriju duvanskih proizvoda.

28. U vezi s komentarom Kancelarije Svetske zdravstvene organizacije za Srbiju, da je potrebno preciziranje definicije “biljni proizvodi za pušenje, odnosno zagrevanje” jer nije jasno koje vrste bilja i trava su dozvoljene, a koje ne, navodeći primer kanabisa koji je biljka i izvor psihoaktivnih supstanci, Nacrtom zakona propisuje se zabrana proizvodnje i prometa duvanskih i srodnih proizvoda koji u svom sastavu sadrže psihoaktivne kontrolisane supstance.

Takođe, predviđeno je donošenje podzakonskog akta ministarstva nadležnog za poslove zdravlja i ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede, kojim će biti propisani kriterijumi zdravstvene ispravnosti i bezbednosti srodnih proizvoda koji se puštaju u promet.

29. U vezi s komentarom Kancelarije Svetske zdravstvene organizacije za Srbiju da su elektronske cigarete za jednokratnu upotrebu atraktivni i pristupačni proizvodi, široko dostupni mladima, kao i da uzrokuju niz ekoloških problema, stava smo da Nacrt zakona jasno zabranjuje prodaju svih vrsta duvanskih i srodnih proizvoda maloletnim licima, dok je tretman iskorišćenih elektronskih cigareta za jednokratnu upotrebu predmet regulisanja zakona iz oblasti zaštite životne sredine i upravljanja otpadom.

30. Saglasni smo sa komentarom Kancelarije Svetske zdravstvene organizacije za Srbiju da ne postoji određena količina nikotina koja je definisana kao apsolutni prag koji izaziva zavisnost. Kako je regulacija nikotinskih vrećica još uvek novina na evropskom nivou, u smislu da ne postoje propisi koji regulišu ovaj proizvod, a uzimajući u obzir potrebu zaštite javnog zdravlja, Nacrtom zakona je određena maksimalna količina nikotina po nikotinskoj vrećici, vodeći se primerima dobre prakse.

31. U vezi sa predlogom Kancelarije Svetske zdravstvene organizacije za Srbiju da se Nacrt zakona proširi u smislu primene običnog pakovanja duvanskih proizvoda, ovim nacrtom vrši se usklađivanje s Direktivom 2014/40/EU, posebno u delu koji se odnosi na pakovanje i obeležavanje duvanskih proizvoda, propisivanjem obaveza stavljanja upozorenja koje se odnosi na štetna dejstva po život i zdravlje ljudi ili druge štetne posledice upotrebe duvanskih proizvoda, uključujući tekstualna upozorenja, kombinovana zdravstvena upozorenja, opšta upozorenja i informativne poruke.

Komentari koji se odnose na prava i dužnosti nadležnih inspektora, kao i visina novčanih kazni nisu razmatrani, s obzirom da nisu osnovni predmet uređivanja Zakona o duvanu i da su usklađeni s drugim propisima.

Svi ostali komentari i predlozi koji ne menjaju bitno predloženo zakonsko rešenje razmotreni su i nisu prihvaćeni.

Razmotrene primedbe i sugestije, za koje su doneti zajednički stavovi Ministarstva finansija i nadležnih organa koji su prepoznati kao poboljšanje teksta biće ugrađeni u tekst Nacrta zakona.


Izvor: Vebsajt Ministarstva finansija, 02.10.2023.
Naslov: Redakcija