Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O JAVNIM NABAVKAMA: Mišljenje Kancelarije za javne nabavke u vezi primena člana 118. Zakona


Članom 118. stav 4. Zakona o javnim nabavkama ("Sl. glasnik RS", br. 91/2019 – dalje: ZJN) propisano je da u izjavi o ispunjenosti kriterijuma privredni subjekti navode izdavaoce dokaza o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta i izjavljuju da će na zahtev i bez odlaganja, moći naručiocu da dostave te dokaze. S tim u vezi, postavlja se pitanje da li svaki ponuđač dokaze mora da poseduje u momentu popunjavanja izjave?

Članom 118. stav 1. ZJN propisano je da privredni subjekt u ponudi, odnosno prijavi dostavlja izjavu o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta, na standardnom obrascu, kojom, između ostalog, potvrđuje da ne postoje osnovi za isključenje.

Član 119. stav 1. ZJN propisuje da je naručilac dužan da pre donošenja odluke u postupku javne nabavke zahteva od ponuđača koji je dostavio ekonomski najpovoljniju ponudu da u primerenom roku, ne kraćem od pet radnih dana, dostavi dokaze o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta, u neoverenim kopijama.

Iz navedenih odredaba proizilazi da svi ponuđači u postupku javne nabavke izjavom o ispunjenosti kriterijuma potvrđuju da ne postoje osnovi za isključenje, a da dokaze o ispunjenosti kriterijuma, po zahtevu naručioca, dostavlja samo ponuđač koji je dostavio ekonomski najpovoljniju ponudu. Od ponuđača se očekuje i da u izjavi navede izdavaoce dokaza, što ne znači da u trenutku popunjavanja izjave mora da raspolaže navedenim dokazom.

Sledom navedenog, ukazujemo da je kod dokaza iz člana 111. stav 1. tačka 1) ZJN važno da navedenom potvrdom ponuđač čija je ponuda ocenjena kao ekonomski najpovoljnija dokazuje da u periodu od prethodnih pet godina od dana isteka roka za podnošenje ponuda nije pravnosnažno osuđen za određena krivična dela. Dakle, u ovom slučaju nije od važnosti da li se ponuđač obratio nadležnom organu u cilju dobijanja potvrde odmah po isteku roka za podnošenje ponuda ili po pozivu naručioca za dostavu dokaza, već je važno da je navedenom potvrdom obuhvaćen period propisan članom 111. stav 1. tačka 1) ZJN. Napominjemo da odmah po isteku roka za podnošenje ponuda, ponuđač još uvek ne zna da li će njegova ponuda biti ocenjena kao ekonomski najpovoljnija, te da li će biti u obavezi da pribavlja navedeni dokaz. Međutim, s obzirom da odredbama ZJN nije propisano kada mora biti izdat navedeni dokaz, već samo koji period navedenim dokazom mora biti obuhvaćen, kao i kada taj dokaz mora biti dostavljen naručiocu, ostavljena je mogućnost ponuđaču da traženi dokaz pribavi ili nakon poziva naručioca za dostavu dokaza, što je u potpunosti u duhu odredbi ZJN ili nakon isteka roka za podnošenje ponuda, što nije u suprotnosti sa odredbama ZJN, ali se postavlja pitanje svrsishodnosti pribavljanja dokaza, u situaciji kada ponuđač još ne zna da li će njegova ponuda biti ocenjena kao ekonomski najpovoljnija.

Imajući u vidu sve navedeno, može se zaključiti da privredni subjekt ne treba da poseduje pomenuti dokaz u momentu davanja navedene izjave. Tumačenje da bi svaki privredni subjekt pomenuti dokaz trebao da poseduje u momentu davanja navedene izjave, podrazumevalo bi da bi svi privredni subjekti, u cilju učešća u postupku javne nabavke, morali ne samo da popune izjavu, već i da prilikom popunjavanja izjave raspolažu svim dokazima o ispunjenosti kriterijuma, a što nije u skladu sa navedenim odredbama ZJN. Obavezu pribavljanja i dostavljanja dokaza ima samo ponuđač čija je ponuda ocenjena kao ekonomski najpovoljnija, što predstavlja novinu u odnosu prethodna zakonska rešenja kada je to bila obaveza za sve ponuđače koji su želeli da učestvuju u postupku javne nabavke. Upravo je iz razloga smanjenja administrativnog opterećenja koje je postojalo zbog zahteva za izradu znatnog broja potvrda i drugih dokumenata kojima se dokazuje nepostojanje osnova za isključenje i ispunjenost kriterijumima za izbor privrednog subjekta i došlo do promena u pogledu načina dokazivanja kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta na način da dokaze pribavlja i dostavlja samo ponuđač čija je ponuda ocenjena kao ekonomski najpovoljnija, a ne svi ponuđači. Navedena zakonska rešenja su u potpunosti u duhu načela javnih nabavki, a posebno načela ekonomičnosti i efikasnosti.


Izvor: Vebsajt Kancelarije za javne nabavke, 28.08.2023.
Naslov: Redakcija