Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OPŠTOJ BEZBEDNOSTI PROIZVODA: Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi o Nacrtu zakona


I Pravni okvir, period i način sprovođenja javne rasprave

Odbor za privredu i finansije Vlade Republike Srbije, na osnovu člana 41. stav 3. Poslovnika Vlade ("Sl. glasnik RS", br. 61/2006 - prečišćen tekst, 69/2008, 88/2009, 33/2010, 69/2010, 20/2011, 37/2011, 30/2013, 76/2014 i 8/2019 - dr. uredba), na sednici održanoj 11. oktobra 2023. godine, doneo je Zaključak 05 Broj 9597/2023 kojim se određuje sprovođenje javne rasprave o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o opštoj bezbednosti proizvoda i odredio Program javne rasprave, na predlog Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine.

Stručni obrađivač i predlagač nacrta Zakona o izmenama i dopunama Zakona o opštoj bezbednosti proizvoda (u daljem tekstu: Nacrt zakona) je Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine, koje je u procesu izrade Nacrta zakona, rešenjem ministra unutrašnje i spoljne trgovine, broj 119-01-00062/2023-01 od 12.06.2023. godine, obrazovalo Radnu grupu u koju su imenovani predstavnici Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine, Ministarstva rudarstva i energetike, Ministarstva privrede, Ministarstva informisanja i telekomunikacija, Ministarstva zdravlja, Ministarstva zaštite životne sredina, Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Ministarstva finansija, Uprave carina, Agencije za bezbednost saobraćaja, Direkcije za mere i dragocene metale, Instituta za standardizaciju, Akreditacionog tela Srbije, Privredne komore Srbije, Nacionalne organizacije potrošača Srbije i Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine. U procesu izrade Nacrta zakona u okviru Radne grupe postignuta je usaglašenost predloženih rešenja.

U skladu sa Navedenim zaključkom Odbora za privredu i finansije i određenim Programom javne rasprave, sprovedena je javna rasprava u periodu od 13. oktobra do 2. novembra 2023. godine, shodno navedenim propisima i odredbama člana 77.stav 6. Zakona o državnoj upravi ("Sl. glasnik RS", br. 79/2005, 101/2007, 95/2010, 99/2014, 47/2018 i 30/2018 - dr. zakon), Nacrt zakona je bio objavljen na vebsajtu Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine http://www.must.gov.rs i portalu “eKonsultacije”. Shodno objavljenom javnom pozivu i obrascu za dostavljanje primedbi, predloga i sugestija, zainteresovane strane su mogle da dostave svoje primedbe, predloge i sugestije, Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine, poštom na adresu: Nemanjina 22-26 ili na e-mail: kabinet@must.gov.rs sa naznakom: “Javna rasprava o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o opštoj bezbednosti proizvoda”.

U periodu trajanja javne rasprave, Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine je organizovalo okrugli sto, koji je održan 24. oktobra 2023. godine u Privrednoj komoru Srbije, ul. Resavska br. 13-15, u Velika broj 1 u prizemlju sa početkom u 12.00 časova, koji je otvorio v.d. pomoćnik ministra unutrašnje i spoljne trgovine, Aleksandar Adamović.

II Učesnici javne rasprave

U javnoj raspravi učestvovali su predstavnici zainteresovanih privrednih subjekata, nadležnih institucija u oblasti infrastrukture kvaliteta, predstavnici regulatornih tela i nadležnih organa tržišnog nadzora, predstavnici sektora nadležnog za zaštitu potrošača, EU integracije, drugostepeni postupak, rešavanje žalbi potrošača, sprečavanje nelojalne konkurencije, kontrole usaglašenosti i bezbednosti proizvoda, planiranje, edukaciju, izveštavanje, procenu rizika i koordinaciju rada u oblastima nadzora u različitim sektorima tržišnog nazora, predstavnici laboratorija, Instituta za standardizaciju, predstavnici Privredne komore Srbije i Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj- NALED, ukupno 50 učesnika.

III Analiza rezultata javne rasprave

1.         Primedbi i sugestija načelnog karaktera

Svi učesnici javne rasprave upoznati su sa predloženim rešenjima, razlozima i karakteru predloženih izmena i dopuna Zakona o opštoj bezbednosti proizvoda.

U periodu javne rasprave primljen je jedan komentar načelnog karaktera, podnet u pisanoj formi od strane A1 Srbija d.o.o. Beograd, kojim se pozitivno ocenjuju napori Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine usmereni ka kontinuiranom usaglašavanju regulative iz nadležnosti Ministarstva sa regulativom Evropske unije i nameri da se važeći Zakon o opštoj bezbednosti proizvoda u potpunosti uskladi sa odredbama Direktive o opštoj bezbednosti proizvoda 2001/95/EZ.

Na održanom okruglom stolu i tokom trajanja javne rasprave u celini nije bilo drugih komentara niti primedbi i sugestija načelnog karaktera.

2.         Primedbe na konkretan član i/ili stav

Od strane A1 Srbija d.o.o. Beograd, dostavljene su sledeće konkretne primedbe, predloge i sugestije:

Članom 1. Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o opštoj bezbednosti proizvoda propisano je da se u tekstu Zakona u celini zamenjuju reči: “Komisije EZ” sa rečima “Evropske komisije”.

Članom 2. Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o opštoj bezbednosti menja se član 15. stav 1. važećeg Zakona.

Predloženo je da se između ova dva člana dodaju novi članovi kojim će se izvršiti dopuna člana 5, člana 6, člana 10. i člana 11. Zakona, i to:

Novi član 2. kojim bi se izvršila dopuna člana 5. Zakona, i to na način da se posle prvog stava doda novi stav 2. kojim bi se definisalo da nadležna ministarstva donose kriterijume na osnovu kojih se nesporno može oceniti da proizvod ispunjava kriterijume iz člana 5. Zakona, a po uzoru na član 17. stav 11. Zakona kojim se predviđa da nadležna ministarstva obezbeđuju da proizvođači i distributeri ispunjavaju svoje obaveze u skladu sa ovim zakonom na takav način da proizvodi koje stavljaju na tržište budu bezbedni.

Nakon novog člana 2.,predlaže se dopuna novim članom 3. kojim bi se izvršila dopuna člana 6. Zakona, i to na isti način na koji je predloženo da se izvrši dopuna člana 5. Zakona.

Nakon novog člana 3, dodati novi član 4. kojim bi se izvršile izmene člana 11. stav 1. tačka 1) Zakona - Obaveze distributera, kojim se predviđa da je distributer dužan da, u granicama delatnosti koju obavlja, postupa sa pažnjom dobrog privrednika u očuvanju usaglašenosti proizvoda sa opštim zahtevom za bezbednost proizvoda, naročito tako što isporučuje ili čini dostupnim isključivo proizvode za koje zna ili bi, na osnovu informacija koje poseduje i svog profesionalnog iskustva, trebalo da pretpostavi da su bezbedni. U tom smislu, A1 Srbija, kao učesnik javne rasprave, smatra da je neophodno predmetnu tačku dopuniti na način da se predvidi da distributer isporučuje ili čini dostupnim proizvode koje ispunjavaju kriterijume iz posebnih akata nadležnih ministarstava iz člana 5. i 6. ovog Zakona. Prema obrazloženju učesnika javne rasprave, na taj način bi se jasno razgraničile obaveze proizvođača i distributera i isključila odgovornost distributera u pogledu obaveza koje sam proizvođač nije ispunio.

Konačno, smatramo da bi Nacrtom zakona bilo potrebno predvideti odredbu u kojoj će se jasno razgraničiti odgovornost proizvođača i distributera, odnosno jasno definisati obaveze proizvođača i obaveze distributera.

IV Razmatranje konkretnih predloga i sugestija

Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine razmotrilo je dostavljene primedbe, predloge i sugestije navedenog učesnika javne rasprave.

U pogledu predloga da nadležna ministarstva donose kriterijume na osnovu kojih se nesporno može oceniti da proizvod ispunjava kriterijume iz člana 5. Zakona, a po uzoru na član 17. stav 11. Zakona kojim se predviđa da nadležna ministarstva obezbeđuju da proizvođači i distributeri ispunjavaju svoje obaveze u skladu sa ovim zakonom na takav način da proizvodi koje stavljaju na tržište budu bezbedni, Ministarstvo smatra da su kriterijumi za ocenjivanje usaglašenosti proizvoda sa opštim zahtevom za bezbednost već uređeni ovim zakonom i to odredbama člana 7. i 8. važećeg Zakona o opštoj bezbednosti proizvoda na isti način kako je to uređeno Direktivom o opštoj bezbednosti proizvoda 2001/95 (EZ). Proizvod se smatra bezbednim ako ispunjava zdravstvene i bezbednosne zahteve posebnog zakona. Zatim, član 7. važećeg Zakona o opštoj bezbednosti proizvoda, pored ostalog daje ovlašćenje ministru nadležnom za poslove standardizacije da utvrđuje listu srpskih standarda kojima se preuzimaju harmonizovani standardi, tako da se proizvod smatra bezbednim ako je usaglašen sa zahtevima tih standarda. Ostali kriterijumi za ocenjivanje usaglašenosti propisani su članom 8. važećeg Zakona o opštoj bezbednosti proizvoda. S obzirom da se Zakon o opštoj bezbednosti proizvoda primenjuje na rizike koji nisu obuhvaćeni harmonizovanim zakonodavstvo, odnosno nisu obuhvaćenim posebnim propisima, nije prihvatljiv predlog da se Zakonom o opštoj bezbednosti proizvoda utvrđuje ovlašćenje “nadležnih organa” da propisuju kriterijume za ocenjivanje usaglašenosti sa opštim zahtevom za bezbednost, osim već propisanog ovlašćenja za utvrđivanje liste standarda relevantnih za opštu bezbednost proizvoda. Odredbe člana 17. stav 11. Zakona o opštoj bezbednosti proizvoda koje se povezuju sa prethodnom sugestijom, odnose se na inspekcijski i carinski nadzor kojim se obezbeđuje da proizvodi koji se stavljaju na tržište budu bezbedni.

U vezi sa predloženom izmenom odredbi koje se odnose na obaveze proizvođača i distributera, Ministarstvo je pažljivo analiziralo predlog učesnika javne rasprave. Zaključeno je odredbama važećeg Zakona o opštoj bezbednosti proizvoda sveobuhvatno i jasno razgraničena uloga i obaveze proizvođača za razliku od obaveza distributera kao i zajedničke obaveze proizvođača i distributera u skladu sa Direktivom o opštoj bezbednosti proizvoda 2001/95 (EZ), te stoga navedene odredbe nisu izmenjene i dopunjene ovim Nacrtom zakona na način kako je predložio navedeni učesnik javne rasprave.


Izvor: Vebsajt eKonsultacije, 27.12.2023.
Naslov: Redakcija